Zwemmen en HMS/EDS
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Zwemmen en HMS/EDS  (gelezen 58701 keer)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #45 Gepost op: 18 december 2011, 12:14 »
60 baantjes is inderdaad lekker veel! Ik doe er met moeite..wat zal ik zeggen...10 a 15..met wat mazzel 20. Maar ja iedereen is daarin natuurlijk gewoon anders. Zwemmen is erg goed, dus ik zou dat lekker doen. Ik kreeg van mijn reva wel de tip...op je rug zwemmen is minder belastend voor nek en rug.

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #46 Gepost op: 18 december 2011, 15:25 »
Ik kreeg van mijn reva wel de tip...op je rug zwemmen is minder belastend voor nek en rug.
Dat is voor mij de enige manier dat ik nog zou kunnen zwemmen. ;)

Martinuzje

  • Gast
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #47 Gepost op: 18 december 2011, 16:46 »
Ik krijg alleen last van me rug als ik net ff verkeerd het water induik of vlinderslag ga zwemmen... Dus dat doe ik dan ook gewoon niet. En ik gebruik eigenlijk mijn benen bijna niet... Behalve dan om mijn beendrijver dr tussen te houden!

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #48 Gepost op: 18 december 2011, 17:52 »
Vlinderslag..daar kan ik al vanaf mn kindertijd alleen maar van dromen....mijn schouders kunnen dat helaas niet echt hebben. Net als borstcrawl..kan ik ook niet...

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #49 Gepost op: 18 december 2011, 17:54 »
Vlinderslag heb ik nooit gekund, ben ik echt veel te onhandig voor! :')

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #50 Gepost op: 18 december 2011, 18:14 »
Ik heb de vlinderslag wel gedaan maar het heeft altijd voor nogal wat problemen gezorgd..haha

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #51 Gepost op: 18 december 2011, 18:28 »
Ik ben vanochtend ook weer eens naar het zwembad geweest met mijn vriend. Normaal zwemmen we minstens 40 baantjes, maar vandaag zat dat er echt niet in! Na 20 baantjes ben ik ermee gestopt, omdat ik zo onwijs veel pijn kreeg in mijn enkel. Kon er sindsdien ook niet meer op staan/lopen (ook niet in het water). Thuis me enkel ingetaped en nu gaat het wel weer redelijk. Lopen doet nog wel veel pijn, maar ik kan er in ieder geval weer op staan. Voorlopig hebben we het zwemmen even vooruit geschoven naar volgend jaar. Even rust om mijn enkel weer goed te krijgen. Al vind ik het wel onwijs jammer, want tijdens het zwemmen kan ik me eindelijk eens ontspannen en hoef ik (bijna) nergens aan te denken.

Martinuzje

  • Gast
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #52 Gepost op: 18 december 2011, 21:20 »
Ik ben vanochtend ook weer eens naar het zwembad geweest met mijn vriend. Normaal zwemmen we minstens 40 baantjes, maar vandaag zat dat er echt niet in! Na 20 baantjes ben ik ermee gestopt, omdat ik zo onwijs veel pijn kreeg in mijn enkel. Kon er sindsdien ook niet meer op staan/lopen (ook niet in het water). Thuis me enkel ingetaped en nu gaat het wel weer redelijk. Lopen doet nog wel veel pijn, maar ik kan er in ieder geval weer op staan. Voorlopig hebben we het zwemmen even vooruit geschoven naar volgend jaar. Even rust om mijn enkel weer goed te krijgen. Al vind ik het wel onwijs jammer, want tijdens het zwemmen kan ik me eindelijk eens ontspannen en hoef ik (bijna) nergens aan te denken.

@Inge: gebruik een beendrijver (of leen een plankje van het zwembad en houd die tussen je benen!). Ik krijg altijd binnen 2 slagen kramp in mijn voeten als ik mijn beendrijver niet gebruik en kan dan na de tijd ook geen stap meer zetten.  :-[

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #53 Gepost op: 18 december 2011, 21:37 »
Een beendrijver wil ik niet gebruiken. Ik wil juist de spieren in mijn benen wat sterker krijgen. En normaal gaat het ook gewoon goed. Vorige keer heb ik zonder problemen 60 baantjes gezwommen. En de paar keren daarvoor kon ik ook gewoon 40 baantjes zwemmen zonder last te krijgen. Ik moet het juist hebben van mijn benen en minder van mijn armen, omdat mijn polsen het anders niet aan kunnen.
Maar denk dat het nu ook wel mee heeft gespeeld dat het gigantisch druk was in het bad, waardoor ik niet gewoon mijn eigen tempo kon blijven zwemmen. Telkens uitwijken omdat er tegenliggers waren en dan moest je je weer inhouden, of net even wat harder zwemmen.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #54 Gepost op: 18 december 2011, 21:58 »
Daar zou het goed aan gelegen kunnen hebben, Inge. Ik denk ook niet dat je na een slechte ervaring je aanpak moet veranderen. Als je normaal gesproken prima een x aantal baantjes kunt zwemmen, had je nu waarschijnlijk pech. Wellicht door de drukte, wellicht had je enkel er vandaag gewoon geen zin in. Hopelijk gaat het de volgende keer weer prima! Slim dat je je enkel de tijd geeft om te herstellen.

Amanda

  • Gast
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #55 Gepost op: 19 december 2011, 00:30 »
Ligt er ook aan hoeveel meter 1 baantje is.

In 10 meter subtropisch zwem ik veel baantjes.
In 25 meter zwem ik 40 baantjes en in de 50 meter doe ik 20 baantjes. (als mijn knie lief doet)

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #56 Gepost op: 19 december 2011, 10:16 »
Ik zwem in een 25 meter bad. Een 50 meter bad zou voor mij geen optie zijn, omdat ik het nu na elk baantje even nodig heb om 5 seconden te rusten. Ik heb een keer geprobeerd om 2 baantjes achter elkaar door te zwemmen, maar halverwege het 2e baantje ging dat toch niet zo goed meer. Ik hou het dus lekker op 40-60 baantjes in het 25 meter bad :)

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #57 Gepost op: 25 juli 2012, 16:16 »
Tot eind augustus zwom ik 100 รก 120 baantjes per keer een aantal keer per week. Dat ging heel snel achteruit totdat het niet meer ging. Nu ik straks 5x in de week 8 weken hydrotherapie krijg wil ik eigenlijk proberen het zwemmen weer op te bouwen.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #58 Gepost op: 25 juli 2012, 16:24 »
Het zou mooi zijn als je het weer op kunt bouwen! Waardoor komt het dat je nu niet zo ver meer kunt zwemmen?

Ik ga vanaf eind september/begin oktober wekelijks zwemmen. Nou ja, ik ga wekelijks het zwembad in en het is even afwachten hoeveel er van zwemmen komen zal ;).

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #59 Gepost op: 25 juli 2012, 17:07 »
Ik had met zwemmen sowieso wel last van subluxaties en een enkele keer een luxatie maar op een gegeven moment werden het er dermate veel dat het gewoon niet meer ging. Nu ga ik eerst beginnen met borstcrawl opbouwen omdat die slag het beste gaat. Ik zwom 2 baantjes bij de observatie (bad is denk ik 15 m) en na 8 weken wil ik 16 baantjes kunnen. 2 Baantjes per week erbij en meer is meegenomen. Ik wil ook kijken hoever ik kom met schoolslag maar met die slag heb ik meer (sub)luxaties. Naast baantjes ook nog oefeningen in het water.

Misschien is het een idee om met zo'n band om te zwemmen? Het ziet er niet allercharmantst uit maar zo drijf je en kun je beter concentreren op je bewegingen vooral in het begin?

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal