Zwemmen en HMS/EDS
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Zwemmen en HMS/EDS  (gelezen 58825 keer)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #60 Gepost op: 25 juli 2012, 22:12 »
Het wordt volgens mij vooral een kwestie van zoeken naar een slag die vrij is van (sub)luxaties. Schoolslag met armen en benen zat er jaren geleden niet meer in en ik heb dus ook al jaren niet meer gezwommen. Flipperen met mijn benen ging toen nog wel, maar ik weet niet of mijn enkels dat nu nog kunnen. En met mijn armen deed ik een of andere zelfbedachte beweging, zoals een hond zwemt zeg maar. Maar ik heb wel vaker gehoord dat de borstcrawl beter gaat dan schoolslag, dus dat wil ik wel gaan proberen! En met zo'n band om klinkt goed!
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2012, 17:17 door Marianne »

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #61 Gepost op: 25 juli 2012, 23:13 »
Ik heb al een hele tijd niet meer gezwommen, de laatste keer had ik nog weinig last van mijn schouders. Maar ik heb dus altijd (dat wil zeggen vanaf de revaperiode waarin ik in een rolstoel ben gekomen tot de laatste keer dat ik zwom) bijna volledig op mijn armen gezwommen. En dat was dan een soort verminkte vlinderslag, soort hondjes zwemmen idd hihi. Maar toen subte het amper en dat is nu anders. Met mijn benen kan ik echt niet zwemmen! Of ik moet half op een mat liggen met mijn bovenlijf en dan een beetje trappelen  :P

Succes met opbouwen Rachel! Aan je motivatie en instelling zal het niet liggen!

En jij natuurlijk ook succes Marianne! Knap dat je weer wil gaan proberen te zwemmen. Je hebt zo lang gezegd dat je het niet meer kan, dan moet de stap wel heel groot zijn om het toch weer eens te proberen.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #62 Gepost op: 25 juli 2012, 23:29 »
Hier nog iemand die van het poedelen zo als ik het dan maar even noem in het zwembad toch echt wel weer wil gaan zwemmen.
Maar of het er van zal komen, we zullen zien.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #63 Gepost op: 26 juli 2012, 01:41 »
Ik heb een tijd loopoefeningen in het zwembad gedaan, wel met drijfband. Echt zwemmen ging niet, te veel weerstand, maar ik kon tenminste wel even de 'natuurlijke houding' aannemen in het water. En het was een stuk makkelijker om mijn heupen goed te zetten in het water.

Als ik verhalen over 100 baantjes hoor valt mijn mond echt open hoor, dat heb ik nooit gekund... Respect.

Goed dat je het weer gaat proberen Marianne, misschien dat het nu wel lukt nu je benen een beetje tot rust zijn gekomen. Aan de spierkracht in je armen zal het niet liggen in ieder geval.
Collective madness is called sanity

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #64 Gepost op: 26 juli 2012, 11:25 »

Als ik verhalen over 100 baantjes hoor valt mijn mond echt open hoor, dat heb ik nooit gekund... Respect.


Ja echt knap die 100 baantjes! Vroeger bij zwemles hield ik het al niet vol en tegenwoordig moet ik halverwege een baantje gered worden door mijn vriend hhahaha. Maar ik zwem dus ook bijna nooit. Misschien dit weekend maar weer eens doen, hmmm...

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #65 Gepost op: 26 juli 2012, 21:38 »
Mijn lijf heeft een hekel aan water.....

terwijl ik wel zwem diploma a b en c heb haha maar hoe ik dat vroeger gehaald heb uh is voor mij een raadsel.
nu als ik al in het water ga wandeld me knie al weg :P

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #66 Gepost op: 26 juli 2012, 21:43 »
Oh ja ik luxeer ook veel meer in het water Linda, is normaal denk ik. Maar boeie, zolang ik het zelf terug kan krijgen ga ik DAT geen invloed laten hebben op wat ik doe en laat. Maar bij mij doen luxen ook niet heel veel zeer (nooit gedaan ook).

Jeroen en ik gaan zaterdag zwemmen  :D In een subtropisch zwemparadijs ook nog eens! Zwembad Den Hommel in Utrecht, ben ik als klein kind ook nog wel geweest. Ik ga maar eens even kijken hoe ver ik kom met baantjes zwemmen (evt met drijfding). Jeroen wil namelijk gaan trainen op baantjes zwemmen. Dat idee was er vorig jaar ook al, maar toen kwam er maar niks van. Misschien ga ik dan ook eens proberen wat op te bouwen als dat lukt!


Oh trouwens, nog even een vraagje. Het gaat meer over recreatief zwemmen, maar ik hou dus echt van glijbanen! Vroeger ging ik heel graag, maar had ik al moeite met de trappen omhoog. De laatste keren hielp Jeroen me en mocht ik ook maar 1 keer (hij is heel streng). In het ADL loop ik ook echt geen trappen tenzij het echt moet. Wat doen jullie met glijbanen en duikplanken?
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2012, 21:46 door Wendela »

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #67 Gepost op: 26 juli 2012, 21:59 »
Daar ga ik gewoon niet meer van af... Oh nee, ik ga nooit zwemmen, kom dus ook nooit een glijbaan tegen. Hmm... Kan je dus niet helpen.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #68 Gepost op: 27 juli 2012, 07:17 »
Ik heb het niet zo op glijbanen. Er zijn wel zwembaden waar je niet helemaal met de trap hoeft ze een creatieve architect hebben gehad die met hoogteverschillen heeft gespeeld, dan kun je gewoon je rolstoel gebruiken op de hellingbaan. Ik moet alleen even diep graven waar dat ook weer was.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #69 Gepost op: 27 juli 2012, 10:21 »
Na het zwemmen loop ik gammeler dan normaal dus ik zou het niet snel doen. Maar ik kan zo nodig nog wel de trap op.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #70 Gepost op: 27 juli 2012, 14:12 »
Na het zwemmen loop ik echt slecht, heb dan totaal geen stabiliteit en sta te trillen. Ik heb afgelopen week zelfs het personeel van het zwembad gevraagd of ze mijn stoel even konden halen, voortaan zet ik hem dus gewoon langs de rand van het bad. Na een uurtje is het ook wel weer over, dus ik maak me er verder ook niet druk om. Dit geldt vooral als ik echt intensief getraind heb.

Dit is trouwens het schema waar ik nu mee begonnen ben (vanmorgen training nummer 4 gedaan):
Citaat
Training  Afstand  Rust 
1 3 x 100m* & 8 x 50m Na 100m 20 sec. en na elke 50m 15 sec.
2 4 x 100m & 8 x 50m Na 100m 20 sec. en na elke 50m 15 sec.
3  2 x 200m & 8 x 50m Na 200m 20 sec. en na elke 50m 15 sec.
4  4 x 150m & 4 x100m Na 150m 20 sec. en na elke 100m 15 sec.
5  2 x 200m & 4 x 100 Na 200m 20 sec. en na elke 100m 15 sec.
6  2 x 300m & 2 x 100m & 4 x 50m Na 300m 20 sec.; na elke 100m 15 sec.; en na elke 50m 10 sec.
7  1 x 300m & 1 x 200m & 1 x 300m & 1 x 200m Na 300m 20 sec. en na 200m 15 sec.
8  1 x 400m & 4 x 150m Na 400m 20 sec. en na elke 150m 15 sec.
9  1 x 400m & 3 x 200m Na 400m 20 sec. en na elke 200m 15 sec.
10  3 x 300m & 1 x 100m Na elke 300m 20 sec.
11  1 x 400m & 1 x 200m & 1 x 400m Na 400m 20 sec. en na 200m 15 sec.
12  1 x 500m & 1 x 300m & 1 x 200m Na 500m 20 sec. en na 300m 15 sec.
13  1 x 300m & 1 x 200m & 1 x 500m Na 300m en na 200m 15 sec.
14  1 x 600m & 2 x 200m Na 600m 20 sec. en na 200m 15 sec.
15  1 x 500m & 1 x 300m Na 500m 20 sec. 
16  1 x 500m & 2 x 100m &1 x 500m Na 500m 20 sec. en na elke 200m 15 sec.
17  1 x 600m & 1 x 400m & 1 x 200m  Na 600m 20 sec. en na 400m 15 sec.
18  1000 meter geen

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #71 Gepost op: 27 juli 2012, 15:48 »
Bij ons in het zwembed hebben ze speciale rolstoelen. Zodat je rolstoel opgeborgen kan worden. Ik zag een tijd geleden zat ze zelfs een tilliftje hebben zo nodig.

Maar het is ook wel logisch dat na het zwemmen stabiliteit ontbreekt aangezien je en je spieren intenstief gebruikt en natuurlijk ineens weer je gewicht voelt.

Vind het knap als het gaat lukken! Maar heb jij vroeger aan wedstrijd zwemmen gedaan want dit wilde je toch binnen 15 minuten? Ik zwem niet heel snel maar ook niet heel langzaam maar zeker geen km in 15 minuten. Ik zwom altijd 2,5 km in een uur incl rust momenten en het grootste gedeelte toen nog wel schoolslag overigens.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #72 Gepost op: 27 juli 2012, 16:32 »
Is het de bedoeling dat je elke training 1 keer doet, Mariƫlle?

Ik heb zojuist een badpak gekocht. Was in een sportzaak met super goedkope spullen en heb een badpak van 10 euro gehaald. Als het zwemmen niks is, ben ik in ieder geval niet veel geld kwijt aan dat ding (want ik zag ze in andere winkels voor 60 euro hangen). Wilde er een die zo simpel mogelijk is, zonder open rug en zo. Dat is gelukt :P. Ik begreep alleen niks van de maten. Ik heb drie maten groter gekocht dan ik normaal gesproken draag als het om shirtjes en broeken gaat. Anders zat het badpak echt te straks en werd het veels te hoog opgetrokken. Is dat normaal?

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #73 Gepost op: 27 juli 2012, 16:45 »
Badpakken zijn over het algemeen wel hoog uitgesneden van onder ja. Ik heb zelf wel dezelfde maat als die ik normaal heb, maar wel gezorgd dat hij niet te hoog opgetrokken is. Heb zelf een speedo wel met gekruisde banden achter anders zakken de bandjes af tijden het zwemmen.

Lotte

  • Gast
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #74 Gepost op: 27 juli 2012, 18:22 »
Ik heb toen voor duiken een badpak gekocht met rits op de rug (die vrouw in de winkel zei dat veel mensen moeite hadden met dicht doen... geen enkel probleem!) vooral omdat ik met alleen maar mannen zwom en je helemaal behangen wordt met duikmateriaal was ik er eeg blij mee!

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal