Zwemmen en HMS/EDS
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Zwemmen en HMS/EDS  (gelezen 58862 keer)

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #75 Gepost op: 28 juli 2012, 08:05 »
Het lukt mij niet om te zwemmen ivm instabiele schouders. Die wandelen alle kanten op. Heb t vorige week nog geprobeerd. Ook verschillende slagen. Wel jammer want het leek me juist leuk om iets aan sport te kunnen doen

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #76 Gepost op: 28 juli 2012, 15:11 »
 
Is het de bedoeling dat je elke training 1 keer doet, Mariëlle?
Zo doe ik het wel, tenzij ik merk dat het te snel gaat, dan doe ik ze wel dubbel. Tot nu toe vind ik de opbouw wel aardig goed, heb nog geen reden om er van af te wijken. Technisch verhaal: je hebt met zwemmen te maken met aeroob vermogen en capaciteit; en anaeroob. Omdat ik voor de langere afstanden wil gaan en ook lichamelijk even geen risico's wil nemen, richt ik me eerst alleen op aerobe capaciteit (hart/longfunctie, doorbloeding spieren), en dat kun je ook vrij snel opbouwen. Dit schema past daar goed bij, langere afstanden met redelijk korte rust, en niet op volle snelheid. Daarnaast doe ik af en toe wat sprintjes, maar eigenlijk vind ik dat nu niet zo belangrijk.

Vind het knap als het gaat lukken! Maar heb jij vroeger aan wedstrijd zwemmen gedaan want dit wilde je toch binnen 15 minuten? Ik zwem niet heel snel maar ook niet heel langzaam maar zeker geen km in 15 minuten. Ik zwom altijd 2,5 km in een uur incl rust momenten en het grootste gedeelte toen nog wel schoolslag overigens.
Ik heb vroeger inderdaad wedstrijdzwemmen gedaan, in een ver verleden. Ik richt me voorlopig op 1000m zonder rust binnen 15 minuten (in het zwembad), dat komt neer op 1 min 30 per 100 meter en dat tempo moet ik wel weer kunnen halen.

andere soort rugslag ging wel lekker. ooit geleerd met reddingszwemmen maar geen idee wat de benaming hiervan is.
Samengestelde rugslag misschien?

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #77 Gepost op: 28 juli 2012, 16:20 »
Klinkt mij als de rugslag die je leert bij het oude A diploma?

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #78 Gepost op: 28 juli 2012, 17:20 »
Volgens mij noemen ze dat wrikken bij Xander op zwemles

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #79 Gepost op: 28 juli 2012, 18:56 »
Ik mocht niet van de glijbaan van Jeroen  >:( (Niet eens van die in het peuterbadje haha. Nee ik wou van de grote! Maar mocht niet boehoe!

Marianne, een badpak rekt iets uit in het water! Daarom zitten ze vrij strak. Zwem jij ook nooit in ondiep water? Dan kan je ook lopen en dat heeft niks te maken met of je wel of geen schoolslag kan.

Jeroen en ik gingen dus ook recreatief zwemmen he, geen baantjes :P Denk dat dat wat onduidelijk was. Het water was 1.30 diep, daar kan je dus in princiepe wel echt in zwemmen. Heb even geprobeerd hoe ver ik kwam met de schoolslag maar kwam niet verder dan een meter of 5 -.- Heb verder dus alleen maar lomp door het water gelopen (wijdbeens anders viel ik om!) en aan Jeroen gehangen hihi. Het was wel een succes verder!

Oh en ik kan ook nooit lopen als ik het water uit kom! Wiebelbenen hihi


Lekker schema Marielle! Succes!!

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #80 Gepost op: 28 juli 2012, 21:34 »
Haha nu je het zegt! wat raar iets wat ik zelf heb ontwikkeld in de loop der jaren denk ik, want ik maak dus ook die beweging als ik op mijn rug zwem. Ik deed dit af en toe een baantje tussendoor als ik moe was. Misschien ben ik dit gaan doen om mijn beperkte beencapaciteit op te vangen.

Als je verder maar wel hebt genoten Wendela!

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #81 Gepost op: 28 juli 2012, 21:55 »
Ben ik het niet mee eens loes! Lopen door het water is ook zwaar, maar zwemmen kost veel meer kracht. Tenminste, ik kwam echt niet verder dan een paar meter op mijn armen. Het lopen is alleen maar zwaar door de weerstand, daardoor kom je niet vooruit. Maar als je recreatief aan het zwemmen bent hoef je gelukkig ook geen eindes te lopen zoals bij de reva. En ik weet niet hoe jouw benen zijn, maar de mijne zijn echt r*k.

Maar ik heb ook niet zoveel drijfvermogen, misschien ligt het daaraan. Ik zink ook als ik vooruit probeer te zwemmen of op mijn rug probeer te drijven hahaha. Ik had als klein kind al geen goede houding. Ik lag niet mooi horizontaal maar eerder verticaal :P Oh en dat watertrappelen dan -.- Neee zeg!
Ik was vandaag iig blij dat ik mijn persoonlijke reddingsbrigade bij me had.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #82 Gepost op: 29 juli 2012, 08:37 »
@ Wendela bij de action hebben ze vaak van die lang werpige buizen voor in het water is dat niet wat voor jou dan heb je ook niet het idee dat je iedere keer geredt moet worden.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2012, 11:37 door Wendela »

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #83 Gepost op: 29 juli 2012, 10:48 »
Volgens mij mag dat niet bij ons in het recreatieve gedeelte. Nee, ik blijf wel gewoon in het gedeelte waar ik kan staan en dicht bij Jeroen. Maar als ik eens ergens ga zwemmen waar het wel mag is het zeker een goed idee!

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #84 Gepost op: 29 juli 2012, 11:05 »
Volgens mij mag dat niet bij ons in het recreatieve gedeelte. Nee, ik blijf wel gewoon in het gedeelte waar ik kan staan en dicht bij Jeroen. Maar als ik eens ergens ga zwemmen waar het wel mag is het zeker een goed idee!

Oke, dat wist ik niet sorry, zou het ook niet mogen als je aangeeft dat je niet zonder kan?

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #85 Gepost op: 31 juli 2012, 02:06 »
Wat betreft lopen in het water - ik kan me voorstellen dat dat zwaar is als je op normaal looptempo vooruit probeert te komen. Ik deed het altijd op een slakkengangetje, me door het water laten dragen en met mijn handen een beetje meepeddelen, omdat ik me dan ook erg goed kon focussen op mijn knieën recht houden, die gingen anders alle kanten op. En zelfs op loophoogte water gebruikte ik zo'n zwemvest. Maar goed, dat ben ik.
Collective madness is called sanity

Offline edith

  • Moderator
  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.106
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #86 Gepost op: 31 juli 2012, 13:22 »
In het water ben ik echt alle controle over m'n spieren kwijt en gaan m'n ledematen een eigen leven leiden en luxeren,vooral heup en schouders,maar die zijn op het droge ook geluxeerd,dus dat telt niet.
Het enige water waar ik in ga is het pierebadje of ons opblaasbad achterthuis,dan ga ik zitten en klem mijn opgetrokken knieen vast met m'n armen.Maar zelfs dan stap ik met spasmes uit bad.
Voor wie liefhebben wordt Leven met een hoofdletter geschreven,ondanks leed en droevenis omdat Leven liefde is.

Edith

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #87 Gepost op: 31 juli 2012, 20:19 »
Hahaha edith. Lekker comfortabel dan om zo in een badje te zitten ;)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #88 Gepost op: 31 juli 2012, 21:33 »
Ik kan dus echt niet overweg met een opblaasbadje of pierenbadje. Geen rugleuning en pijn aan mijn kont...


Ik denk dat ik het zwemmen wel kan vergeten. Sinds twee maanden maakt mijn linker schouder veels te veel gebruik van de extra ruimte die hij heeft. Als dat niet verbetert, zit zwemmen met mijn linker arm er zeker niet in. Dan maar met een zwemvest aan en met mijn benen zwemmen. Ik ga in ieder geval de spieren/ledematen gebruiken die wel te gebruiken zijn!

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #89 Gepost op: 31 juli 2012, 21:38 »
Bij mij luxeert ook vanalles vaker in het water, maar luxeren doet het op het droge ook dus boeiend  :P Zolang ik het terug krijg en niet al te pijnlijk is vind ik het zwemmen meer voordelen hebben dan nadelen (vooral lol). Ook al betekend dat dat ik alleen wat rond waggel op en aan andere personen hang.

Als je echt meer klachten krijgt is het misschien niet handig om echt te gaan trainen met zwemmen, maar dat betekend natuurlijk niet dat je niet voor de lol naar een zwembad kan om lekker te chillen toch?

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal