Fysiotherapie
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Fysiotherapie  (gelezen 70367 keer)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Fysiotherapie
« Gepost op: 8 mei 2011, 11:52 »
Een draadje over fysiotherapie.

Wat krijg je vergoed?

  • Eerstelijnsfysiotherapie
    • basisverzekering
      • zonder chronische indicatie
        • kinderen tot 18 jaar: 9 behandelingen per jaar, eenmalig te verlengen met nog 9 behandelingen
        • volwassenen vanaf 18 jaar: 9 behandelingen bekkenfysiotherapie bij incontinentie, verder geen vergoeding voor fysiotherapie vanuit de basisverzekering
      • met chronische indicatie (aandoening staat op de zogenaamde 'lijst Borst')
        • kinderen tot 18 jaar: alle behandelingen
        • volwassenen vanaf 18 jaar: vergoeding vanaf de 13e behandeling, of er een maximumduur geldt is per indicatie voorgeschreven op de lijst Borst. De behandelingen tellen door als er een nieuw kalenderjaar begint, je hoeft dan niet opnieuw eerst zelf te betalen.
    • aanvullende verzekering: afhankelijk van je verzekeringsvoorwaarden
  • Fysio als onderdeel van een revalidatiebehandeling: valt onder revalidatie en wordt vergoed vanuit de basisverzekering

De relevante diagnosecode voor HMS/EDS is code 94 'collageenziekten'. Voor die diagnosecode geldt als enige beperking dat er behandeld moet worden 'op basis van medische noodzaak', dus er zit geen maximumduur aan. In de praktijk is het krijgen van een machtiging met een diagnose EDS soms makkelijker dan met HMS omdat niet alle medisch adviseurs HMS zien als een collageenaandoening.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re:Fysiotherapie
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2011, 12:22 »
Het is verstandig om eerste te informeren bij je verzekeraar wat de aanvraagprocedure voor een chronische indicatie is. Sommige verzekeraar willen een briefje van een revalidatiearts, anderen nemen genoegen met de huisarts en weer anderen hoeven alleen de code van de fysiotherapeut te hebben (ftbo onder andere).
Collective madness is called sanity

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Fysiotherapie
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2011, 13:57 »
Artikel over fysiotherapie bij HMS, gericht op fysiotherapeuten die patiƫnten met HMS behandelen.

Amanda

  • Gast
Re:Fysiotherapie
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2011, 15:34 »
dus het zou betekenen dat je de eerste 13 behandelingen zelf moet betalen?

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re:Fysiotherapie
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2011, 15:56 »
1e 12.

Ik heb een vraagje trouwens. Ik ga morgen naar een manueel therapeut om mijn nekwervels recht te laten zetten. Aan de ene kant hoor ik geweldige dingen over manuele therapie, aan de andere kant hoor ik dat het ook erg gevaarlijk kan zijn. Waar moet ik op letten? Wat mag ik de manuele therapeut wel en niet laten doen? Tips?
Collective madness is called sanity

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Fysiotherapie
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2011, 16:06 »
dus het zou betekenen dat je de eerste 13 behandelingen zelf moet betalen?
Eerste 12, zoals Nih ook al zegt, behalve als je aanvullend verzekerd bent, dan vallen die (geheel of gedeeltelijk) onder de aanvullende verzekering.

@Nih: het hangt echt van de specifieke therapeut af. De meesten zijn totaal niet gewend aan zulke losse gewrichten. Mijn vorige fysio was ook manueel therapeut, en heeft ooit geprobeerd mijn ribben terug te zetten, maar kreeg dat op zijn gewone manier niet voor elkaar omdat hij geen grip kreeg. Je nek is best eng, waarschuw je therapeut om vooral heel weinig kracht te zetten en laat hem eventueel eerst aan wat andere gewrichten voelen.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re:Fysiotherapie
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2011, 20:59 »
ik had van de revalidatie arts een verwijzing gekregen voor de fysio tijd geleden al.
vezekering keurt hem af.
terwijl kg zegt dat ik eds heb en reva arts zet er op dat ik hypermobiel ben.

nu heb ik een verwijzing van de orthopeed gekregen voor eds.
dus ben benieuwd of het nu wel goed gaat komen.
wat een geregel  soms zeg.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Fysiotherapie
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2011, 15:25 »
In 2012 wordt fysiotherapie (volgens de laatste plannen van VWS) bij chronische indicaties niet meer vergoed vanaf de 13e behandeling, maar pas vanaf de 21e (eerste 20 behandelingen voor eigen rekening).

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re:Fysiotherapie
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2011, 15:43 »
O.o dat meen je niet...
Dat betekent dat je zelf eerst minstens 21x27.50 neer moet leggen voordat je vergoeding krijgt... Dat is freaking meer dan 500 euro...  :o
Dat is toch geen doen?
Collective madness is called sanity

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Fysiotherapie
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2011, 18:22 »
Klopt, maar het gaat er wel naartoe dat je voortaan 20 behandelingen zelf moet betalen.. Handig he...hmpf

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Fysiotherapie
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2011, 19:52 »
Er wordt meer gebruik gemaakt van fysiotherapie dan medisch gezien zinvol is, en daar zijn hoge kosten aan verbonden, dus ik snap wel dat er kritisch naar gekeken wordt.

Maar ik vind het een hele slechte zaak als er een situatie ontstaat waarin mensen om financiƫle redenen niet de zorg krijgen die ze eigenlijk nodig hebben, dat moeten we niet willen.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Fysiotherapie
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2011, 11:38 »
Nee inderdaad. Ik begrijp gerust dat er paal en perk aan gesteld moet worden, maar financieel gezien is het gewoon stom dat t allemaal duurder word

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re:Fysiotherapie
« Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2011, 13:32 »
Hopelijk wordt de aanvullende verzekering dan uitgebreid, zodat er 20 behandelingen in komen.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re:Fysiotherapie
« Reactie #13 Gepost op: 13 juni 2011, 19:18 »
het is wel stom.
hoe moet je dit betalen.
als je op school zit, kleine wajong hebt en school kosten.
hoe hoest iemand zoiets op?
ik kan alleen maar bedenken nu geen fysio meer voor mij volgend jaar.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Fysiotherapie
« Reactie #14 Gepost op: 13 juni 2011, 20:21 »
ik kan alleen maar bedenken nu geen fysio meer voor mij volgend jaar.

Linda, als jij met je verwijzing van de orthopeed op basis van EDS dit jaar gewoon je machtiging krijgt van je verzekering, dan is er voor jou niets aan de hand. Dan moet je zorgen dat je dit kalenderjaar minimaal 12 behandelingen opmaakt. Je chronische indicatie loopt dan door in 2012, en je blijft gewoon vergoeding krijgen uit de basisverzekering (zonder dat je dan eerst weer behandelingen zelf moet betalen).

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal