Fysiotherapie
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Fysiotherapie  (gelezen 70350 keer)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Fysiotherapie
« Reactie #30 Gepost op: 21 november 2011, 13:40 »
Nog even op een rijtje wat er volgend jaar (2012) gaat veranderen m.b.t. fysiotherapie.

* behandeling vanuit de basisverzekering met een chronische indicatie gaat pas in vanaf de 21e behandeling (was vanaf de 13e)
* sommige aandoeningen staan niet meer op de lijst Borst, te weten: Van onderdeel b de volgende aandoeningen van het bewegingsapparaat: wervelfractuur als gevolg van osteoporose (subonderdeel 5°); reumatoïde artritis of chronische reuma (subonderdeel 8°); chronische artriden (subonderdeel 9°); spondylitis ankylopoëtica (morbus Bechterew) (subonderdeel 10°); reactieve artritis (subonderdeel 11°); juveniele idiopathische artritis (subonderdeel 12°), Heel onderdeel c met cardinale aandoeningen, te weten: myocard-infarct (AMI); status na coronary artery bypass-operatie (CABG); status na percutane transluminale coronair angioplastiek (PTCA); status na hartklepoperatie; status na operatief gecorrigeerde congenitale afwijkingen. NB: de diagnose die voor de meesten van ons van belang is (collageenaandoening) blijft gewoon op de lijst staan

Overgangsbepaling: Als je nu in 2011 al gestart bent met fysiotherapie voor een chronische indicatie krijg je de vergoeding vanaf de 13e behandeling. Dit geldt ook als je nu nog niet door de 12 behandelingen heen bent (bijvoorbeeld 6 behandelingen in 2011 voor eigen rekening / vanuit aanvullende verzekering, dan in 2012 nog 6 behandelingen zelf betalen). !!De fysio moet de eerste behandelingen dan wel met de juiste code declareren, anders weet de verzekering niet dat het gaat om een behandeling voor dezelfde aandoening die doorloopt; om onder een chronische indicatie te declareren is soms (afh. van je verzekeringsvoorwaarden) een aanvraag nodig bij je zorgverzekering.

Op fysiotherapie vanuit de basisverzekering is het verplicht (en evt vrijwillig) eigen risico van toepassing. In 2012 is het verplicht eigen risico €220. Als je fysio krijgt vanuit een aanvullende verzekering valt dat niet onder het verplicht eigen risico.

Menzisspecifiek: vanuit alle aanvullende pakketten is er een maximum aantal behandelingen voor manuele therapie van 9 behandelingen per kalenderjaar. Aantal vergoede behandelingen voor jongerenverzorgd en extraverzorgd1 veranderen. Gecontracteerd fysiotherapeut mag zelf bepalen of er een chronische indicatie geldt, hij heeft hiervoor wel een schriftelijke bevestiging van de diagnose nodig van een arts.

Offline Dineke

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 310
    • Bekijk profiel
Re: Fysiotherapie
« Reactie #31 Gepost op: 17 januari 2012, 17:47 »
Ik heb jaren fysiotherapie gehad, soms één op één en lang in groepsverband. Fysiofitness. Op een gegeven moment werd het niet meer vergoed, maar ik ben helemaal tot in de top verzekerd. Toen wist ik overigens nog niet dat ik HMS had. Toen ben ik een tijd gestopt en begonnen met de revalidatie.

Nu heb ik dus weer een verwijzing voor fysio gekregen van mijn huisarts, want het is toch nodig. Ik heb er zelf om gevraagd. Nu moet ik ook naar de fysio voor mijn schouder, omdat het gewoon erg slecht gaat.

Hebben jullie nog dingen die ik absoluut moet zeggen/vragen of tips? Dingen waar jullie zelf tegen aan zijn gelopen?

Offline anoesjka

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 271
    • Bekijk profiel
Re: Fysiotherapie
« Reactie #32 Gepost op: 29 januari 2012, 21:28 »
Ik heb al zolang als ik me kan herinneren fysiotherapie, het begon met wat toen nog heilgymnastiek heette en cesartherapie, mensendieck, manuele therapie. Nu heb ik fysiotherapie en doe ik fysiosport. Ik ben gelukkig goed verzekerd dus tot nu toe wordt alles vergoed, alleen overstappen wordt misschien ooit een probleem. De fysio die ik nu heb vind ik heel goed. Hij heeft ondertussen opgegeven dat hij me beter kan maken, dus nu kom ik ongeveer een keer in de 3a4 weken en behandelt hij waar ik op dat moment het meeste last van heb.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Fysiotherapie
« Reactie #33 Gepost op: 31 januari 2012, 05:44 »
Hebben jullie nog dingen die ik absoluut moet zeggen/vragen of tips? Dingen waar jullie zelf tegen aan zijn gelopen?
Ik denk dat je (dûh) goed moet uitleggen wat HMS/EDS inhoudt. Veel fysiotherapeuten begrijpen dat niet. Daarnaast moet je vertellen dat manipulatie van gewrichten zo veel mogelijk vermeden moet worden. En dat het van belang is om met kleine stapjes te beginnen en langzaam op te bouwen, omdat er al snel sprake is van overbelasting.

Offline anoesjka

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 271
    • Bekijk profiel
Re: Fysiotherapie
« Reactie #34 Gepost op: 1 februari 2012, 20:22 »
Ik krijg volgende week een echo van m'n voet om te kijken of shockwave kan helpen, ik heb een peesontsteking anders wil hij dry needling proberen, heeft iemand dat wel eens gehad? Dry needling bedoel ik shockwave heb ik ook bij m'n ander voet gehad

Amanda

  • Gast
Re: Fysiotherapie
« Reactie #35 Gepost op: 1 februari 2012, 21:58 »
Ik heb dry needling gehad in mijn heup. Ik vond het erg pijnlijk, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik toen nog een gigantische naaldenfobie had.  8)


Men wil dat ik het nu ook weer krijg voor de pijnpunten in mijn buik, maar dat zie ik niet zitten.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Fysiotherapie
« Reactie #36 Gepost op: 2 februari 2012, 11:43 »
Dry needling wat moet ik me daar bij voorstellen?

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Fysiotherapie
« Reactie #37 Gepost op: 2 februari 2012, 12:10 »
Tot de opname in reva kliniek krijg ik 1x per week fysio thuis en 1x per week in de oefenzaal.. Hopelijk lukt het me in elk geval om stabiel te blijven.... ;D

Offline anoesjka

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 271
    • Bekijk profiel
Re: Fysiotherapie
« Reactie #38 Gepost op: 2 februari 2012, 13:24 »
Bij dry needling worden er naalden in een spier op de plek waar het pijn doet, triggerpoints geprikt waardoor de spier zich gaat ontspannen. Dit is wel een hele korte uitleg maar volgens mij komt het daar ongeveer op neer. Het lijkt denk ik een beetje op accupunctuur, maar bij dry needling prikken ze in je spier

Offline anoesjka

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 271
    • Bekijk profiel
Re: Fysiotherapie
« Reactie #39 Gepost op: 2 februari 2012, 14:23 »

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Fysiotherapie
« Reactie #40 Gepost op: 2 februari 2012, 14:39 »
Oh jakkes, ja dat is helemaaaal niks voor mij.  Naalden...daar gaan mijn spieren denk ik niet van ontspannen hoor.

Offline anoesjka

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 271
    • Bekijk profiel
Re: Fysiotherapie
« Reactie #41 Gepost op: 3 februari 2012, 09:05 »
Ik hoop ook wel een beetje dat het shock wave wordt

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Fysiotherapie
« Reactie #42 Gepost op: 3 februari 2012, 09:51 »
Ik ken iemand die heeft het gedaan in haar benen die had verkrampte spieren werkte goed. Maar ik denk wel dat er een verschil is tussen iemand die bijvoorbeeld verkrampte spieren heeft door een sportblessure of bij iemand bij wie het een terug komend gegeven is door bijv hms/eds.

Overigens lijkt het mij veelste pijnlijk!

Offline jenneke

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 45
    • Bekijk profiel
Re: Fysiotherapie
« Reactie #43 Gepost op: 3 februari 2012, 15:54 »
heb dat in de zijkant van mijn nek gehad.Bij mijn kaakfysio ivm hoofdpijn. Even een 'ikraakplafond' momentje, en daarna acuut heel zwaar gevoel en een ontspannen spier. Werkte niet heel lang dus die spier liep wel weer op, maar als het heel erg hoofdpijn geeft haalt het wel een gedeelte van mijn  hoofdpijn weg.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Fysiotherapie
« Reactie #44 Gepost op: 7 februari 2012, 10:43 »
Dat klinkt wel positief zeg. Ik merk nu het koud is trouwens dat mijn lichaam onwijs intolerant is voor bewegen. Klinkt heel vreemd natuurlijk, maar sporten is echt hels nu. Ik beperk me dus wel tot de fysio oefeningen en die doe ik ook thuis (maar dat komt meer omdat ik niet normaal aan de overkant kan komen). Hebben jullie dat ook als het kouder word? Dat het bewegen een drama wordt?

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal