diagnose
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: diagnose  (gelezen 80666 keer)

Martinuzje

  • Gast
Re: diagnose
« Reactie #30 Gepost op: 23 september 2011, 16:55 »
Ik ben afgelopen dinsdag naar de KG geweest... Ben er geen drol mee opgeschoten... Zoals jullie al waarschuwden: ik heb de rekbare huid niet, dus geen EDS (terwijl ze zelf wel toegaf dat die rekbaarheid behoorlijk subjectief is... maar ze kon me geen argument geven waarom de volledige diagnose er dan aan vast gehangen wordt). We worden nu besproken in het landelijk overleg en als daar niks uit komt, staan we dus weer in de kou... Dan nog steeds geen officiƫle diagnose... Bovendien vond ik het ook knap dat ze mij niet hypermobiel vond (ze keek alleen wat naar me gewrichten en wiebelde er een beetje mee... en scoorde op de Beighton schaal maar 1 punt... :o). Ik moet wel toegeven dat ik intussen op mijn 25e al behoorlijk stijf ben voor iemand van mijn leeftijd... Maar dat vond ze geen reden om verder te gaan onderzoeken. Want dat heeft niks met EDS te maken... (maar het is toch geen EDS???)... ZOEK DAN VERDER VERDORIE!

(oftewel: een hoop energie verspild voor niks... )

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #31 Gepost op: 23 september 2011, 17:26 »
Zelfs geen diagnose HMS dus? Wat vervelend dat je het idee had dat ze je niet goed onderzocht heeft. En nu? Wat ga je nu doen?

Martinuzje

  • Gast
Re: diagnose
« Reactie #32 Gepost op: 24 september 2011, 07:17 »
Inderdaad zelfs geen diagnose HMS... Dat er iets met ons bindweefsel aan de hand is, vond ze wel duidelijk... maar wat het dan precies is weten ze niet. Dat gaan ze dus in het landelijk overleg bespreken met andere KG's in NL, want misschien weet iemand uit een andere uithoek van NL wat het is... En anders staan we weer buiten zonder enige duidelijkheid. Dan gaan we eens kijken of we niet op de Poli Onbegrepen Klachten in Amsterdam terecht kunnen... Wat ik ook best raar vind is dat mijn moeder en broertje (van 18) een heel erg hoog Creatine Kinase gehalte in hun bloed hebben (mijn broertje 3x meer dan de grenswaarde) en dit wordt ook heel vaak gezien bij spierziekten... Maar de KG in groningen heeft daar zelfs niet eens naar gekeken...

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #33 Gepost op: 24 september 2011, 07:39 »
Heb jij dat hoge gehalte niet of is dat bij jou nog nooit onderzocht Martine?
Kan je niet naar een andere KG? Ik kan je de naam van mijn KG geven, deze zit in Nijmegen en is echt heel aardig!

Martinuzje

  • Gast
Re: diagnose
« Reactie #34 Gepost op: 25 september 2011, 09:37 »
Dat CK is bij mij nooit onderzocht. Ik heb inmiddels al 2 KG's versleten... En beide waren in het begin ook erg aardig... Maar het gaat mij niet om het aardig zijn, maar om de kundigheid en of ze eventueel verder willen kijken dan hun neus lang is... Want de KG in Utrecht zei eerst dat ze verder zou onderzoeken naar Larssen... Is niet gebeurd.. die in Groningen wil niet verder kijken dan hms/eds, omdat nou eenmaal op het briefje staat... Ik denk dak eerdaags maar eens een verwijzing ga aanvragen om naar een reumatoloog o.i.d. te gaan... want bij de KG schiet ik ook weinig op (wordt voornamelijk gekeken naar de erfelijkheid enzo... en dat weten we inmiddels wel!)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #35 Gepost op: 25 september 2011, 10:14 »
Toch gek dat ze nooit verder naar dat Larssen syndroom hebben gekeken! Zeker omdat jij en je familie best goed in dat plaatje pasten toch?

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: diagnose
« Reactie #36 Gepost op: 25 september 2011, 17:15 »
hopelijk kan een reumatoloog iets voor je betekenen!


Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: diagnose
« Reactie #37 Gepost op: 26 september 2011, 06:27 »
Na lang nadenken en wikken en wegen, heb ik besloten niet verder te gaan onderzoeken bij een kg (Ik zou dan in het umcg uitkomen), ik zit er wel over te denken om een reumatoloog (dit zal nog een zoektocht op leveren) in te schakelen, daar mijn revalidatiearts niet als hoofdbehandelaar wil functioneren.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #38 Gepost op: 26 september 2011, 20:28 »
Jammer dat deze KG geen duidelijke diagnose heeft gegeven, hopelijk krijg je wel duidelijk op papier dat er bij jullie aanwijzingen zijn voor een erfelijke bindweefselaandoening, voor allerlei praktische zaken (aanvragen, UWV, etc.) zou je daar een heel eind mee moeten kunnen komen.

Offline nightbird

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #39 Gepost op: 28 september 2011, 20:55 »
Ik heb het op een aantal plaatsen op het forum al eens gehad over mijn diagnose-loosheid en dat ik wel behoefte krijg aan iets van een diagnose (om allerlei redenen: passende behandeling kunnen krijgen, een verhaal hebben naar vrienden, maar ook naar mijn werkgever, etc.). Ik wil dus even m'n ei kwijt in het diagnosedraadje. ;)

Mijn fysio heeft een tijdje geleden geconstateerd dat ik het afgelopen halfjaar erg veel losser ben geworden in schouders en heupen. Hij schrok ervan en we hebben de oefeningen aangepast, maar ik heb het idee dat ik achter de feiten aanloop en dat de blessures er sneller bij komen dan dat ik ze kan voorkomen.

Ik heb nu ongeveer een week zulke heftige pijn bij mijn SI-gewricht, dat ik niet langer dan zo'n 10 minuten kan zitten (heel handig op kantoor...). Vanmorgen bij mijn huisarts geweest (daar ben ik pas een halfjaar, dus ze weet nog niet zoveel van mijn klachten) en dat was een hele ervaring. De rugpijn vond ze niet zo boeiend: "Ja, het is niet helemaal duidelijk wat er met je rug is. Meestal heeft het een natuurlijk beloop en de meeste mensen zijn er met zo'n 6 weken wel vanaf." Ze wilde liever geen pijnstillers voorschrijven, omdat ik zo jong ben (wat een gedoe over leeftijden! Ik had haar eigenlijk moeten vertellen wat ik allemaal al eens in m'n medicijnkast heb gehad). Ze noemde alleen diclofenac, en ik heb zelf uitgelegd dat dat toch niet helpt bij zenuwpijn. Ik moet vooral niet thuis gaan zitten (alsof ik dat zou willen).

Daarna hebben we het over mijn problemen gehad in bredere zin. Nu kwam pas echt de aap uit de mouw: ze ziet HMS als iets dat in de kern psychisch is: je kunt hypermobiel zijn, maar als je ook niet lekker in je vel zit, dan krijg je er pas last van. En volgens haar is de enige oplossing trainen, trainen, trainen. Na wanhopig kijken, meer vragen stellen en in huilen uitbarsten, concludeerde ze dat ik er blijkbaar wel onder lijd en dat misschien revalidatie wel een goed idee is: bij een centrum voor het behandelen van combinaties van psychische en fysieke klachten. Dat heeft ze niet met zoveel woorden tegen me gezegd, maar heeft me alleen een websiteadres meegegeven. Daar moest ik maar even naar kijken en morgen moet ik haar opbellen om te zeggen of het me wat lijkt. Op die site heb ik gelezen dat je ook echt twee diagnoses moet hebben, dus dat je ook depressief moet zijn of een angststoornis o.i.d. moet hebben. Nu weet ik zeker dat mijn psychische problemen, voor zover aanwezig (ik ben niet depressief, overspannen, o.i.d.), puur en alleen komen door de fysieke problemen en de onzekerheid daaromheen, en niet andersom.

Ik ga dus morgen maar zeggen dat ik naar een reva wil in het Erasmus (ik woon in R'dam). Ik heb zelf gebeld en heb twee namen gekregen van artsen die ervaring schijnen te hebben met HMS en EDS. Ik ben benieuwd. Hoop dat m'n huisarts meewerkt..

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #40 Gepost op: 28 september 2011, 21:39 »
Dat hoop ik ook voor je night bird. Je verhaal komt me erg bekend voor. En velen van ons denk ik.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: diagnose
« Reactie #41 Gepost op: 29 september 2011, 07:27 »
Het verhaal is erg bekend. Door de onbekendheid van HMS/EDS word er vaak geschoven naar een psychische aandoening. Het valt me op dat dat vooral gebeurd omdat artsen zich niet goed verdiepen in wat HMS/EDS nu eigenlijk inhoud voor iemand die dat heeft.
Je verhaal komt me idd ook bekend voor, mijn eerste revalidatie arts was dit ook van mening en toen ik uiteindelijk niet meer kon lopen door al dat trainen trainen trainen, was IK opeens depressief en theateraal....:S

Mocht je arts die mening blijven houden, dan zou ik eens kijken of je niet bij een andere arts terecht kan die in ieder geval HMS/EDS niet meteen als iets tussen de oren beschouwd.

Je hebt trouwens gelijk..over het algemeen word je depri van de pijn en het ongemak van hypermobiel zijn, niet hypermobiel van het depri zijn...

liezenogwat

  • Gast
Re: diagnose
« Reactie #42 Gepost op: 29 september 2011, 07:50 »
Heel veel artsen denken, helaas, dat hms/eds psychisch is. Laat je daardoor niet gek maken, neem je klachten voorak serieus!
Wat balen zeg dat je achteruit bent gegaan met fysio!
Hopelijk stuurt je ha je door naar de reva die jij wilt! Succes!

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #43 Gepost op: 29 september 2011, 08:23 »
Jammer dat zo'n arts daar zo'n sterke mening over heeft, daar ben je niet mee geholpen. Het is wel zo dat psychische factoren (bij vrijwel iedere aandoening) een rol spelen. Als je psychisch niet lekker in je vel zit, om wat voor reden dan ook, ga je minder goed met je lichaam om, is je belasting/belastbaarheid slechter in balans, en kun je minder goed met beperkingen omgaan. Ook mensen met hms/eds kunnen depressief zijn, een angst- of persoonlijkheidsstoornis hebben (hihi, wat dat betreft zijn we net gewone mensen) of andere psychische problemen, en in die gevallen waar dat het geval is, kan zo'n gecombineerde benadering echt een uitkomst zijn. Maar als er niet iets specifiek psychisch speelt, vind ik het riskant om het vanuit psychische hoek te benaderen, dan kan het lichamelijke deel te weinig aandacht krijgen of kan een verkeerde behandeling ingezet worden.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: diagnose
« Reactie #44 Gepost op: 29 september 2011, 14:25 »
Wat vervelend dat die huisarts er zo over denkt. Jammer genoeg heb ik daar ook veel ervaring mee, maar ik heb het gevoel dat het juist is doordat ik ook een psychische diagnose heb. Ik heb een soort conversiestoornis en daardoor denken artsen vaak dat alles bij mij in dat hokje past..
Zelf krijg ik wel een combi van psychisch en fysiek trainen.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal