Spraakherkenningssoftware.
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Spraakherkenningssoftware.  (gelezen 24319 keer)

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Spraakherkenningssoftware.
« Gepost op: 8 oktober 2012, 17:56 »
Hoi allemaal,

Ik vraag me af wie van jullie ervaring heeft met spraakherkenning, welk programma je daarvoor gebruikt en of het bevalt. Alle ervaringen zijn welkom.


Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2012, 18:04 »
Ik heb in 2007 ofzo Dragon gekregen. Het werkt opzich wel, maar ik heb er het geduld niet voor. In die tijd had ik het echt nodig, maar ik gebruik het nu nooit meer. Het kost gewoon te veel tijd om alles na te kijken en te verbeteren.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2012, 19:25 »
Ik gebruik zelf Dragon Naturally Speaking 11.0. Het programma heeft wel even inwerktijd nodig om je spraak echt goed te herkennen, maar ik vind het super werken! :D
Zelf moest ik ook wel even wennen aan het uitspreken van komma punt hoofdletter enz., maar dat went ook wel weer snel. En de fouten die het programma maakt worden in de loop van de tijd steeds minder; in het begin is het wel vooral een tijdsinvestering maar ik heb die er zeker weer uitgehaald!

Het programma is wel vooral bruikbaar voor grotere stukken tekst, zoals opdrachten voor school, mailberichten enzovoorts. Voor gebruik van navigeren op Internet vind ik het niet heel geschikt; dan zijn er teveel mogelijke opdrachten op een website voor het programma en gaat het nog wel eens mis.
Maar als je het nog wel redt om in zulke gevallen zelf je muis te bedienen is het echt ideaal. Ik heb er in ieder geval m'n diploma aan te danken :D, anders had ik nooit examens kunnen maken.

Wat wel veel uitmaakt is de locatie waar je het programma gebruikt. Bij veel ruis op de achtergrond gaat de herkenning echt veel minder, dus daar zou ik wel even over nadenken. (Stofzuigende mensen in huis maken het wel heel moeilijk bijvoorbeeld. :AA:)
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2012, 19:30 door Corine »

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2012, 19:41 »
Ik gebruik ook Dragon en ben er heel tevreden over.
In het begin kost het even wat tijd om het programma te trainen maar daarna werkt het heel goed. Op het moment gebruik ik het voor bijna alles wat getypt moet worden (ook dit ;)) maar eerst gebruikte ik het alleen voor echt lange stukken.
De muis bedien ik niet met Dragon, inderdaad veel verschillende opdrachten, het gaat best vaak mis en gewoon de muis laten 'bewegen' gaat heel langzaam.

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2012, 20:28 »
Het is eigenlijk vooral voor opdrachten voor school, op dit moment moet ik stukken schrijven tussen de 20 en 40 a4tjes en dat trekken m'n handen niet op dit moment. Vaak heb ik zoveel in m'n hoofd zitten wat ik dan al wel weet, maar dat kan ik dan nog niet typen omdat het teveel is. Dat vind ik heel vervelend. Typen op het forum en de muis bedienen dat gaat nog wel hoor. :)

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2012, 20:32 »
Ik gebruik dragon voor mac, die is er helaas alleen in het engels. Ik heb dezelfde ervaringen wat betreft lange teksten, die gaan erg goed. Voor chatten is het juist weer ongeschikt.

Ze hebben zelfs speciale pakketten met jargon (legal, medical) maar ik weet niet of ze die ook in het nederlands hebben.

Met een goede microfoon (ik heb er een speciale voor aangeschaft), weinig achtergrondgeluid en wat training werkt het echt geweldig. Je moet wel echt leren zo monotoon mogelijk te praten en met een gelijkmatig tempo.
Collective madness is called sanity

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2012, 20:36 »
Ik gebruik dragon voor mac, die is er helaas alleen in het engels. Ik heb dezelfde ervaringen wat betreft lange teksten, die gaan erg goed. Voor chatten is het juist weer ongeschikt.

Ze hebben zelfs speciale pakketten met jargon (legal, medical) maar ik weet niet of ze die ook in het nederlands hebben.

Met een goede microfoon (ik heb er een speciale voor aangeschaft), weinig achtergrondgeluid en wat training werkt het echt geweldig. Je moet wel echt leren zo monotoon mogelijk te praten en met een gelijkmatig tempo.

Ik zag ook dat ze legal hadden (juridisch) lijkt me superpraktisch! Maar die is wel een stuk duurder dan de gewone versie, maargoed ik ben nog maar aan het oriƫnteren. Maar altijd handig om veel tips te hebben! Achtergrondgeluid moet het probleem niet zijn eigenlijk.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2012, 20:38 »
Die van mij is gepiraat (A)

Maar als je met de kosten zit... Is dit niet typisch iets om van het UWV vergoed te krijgen?
Collective madness is called sanity

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #8 Gepost op: 8 oktober 2012, 20:56 »
Ja, ik vraag het ook aan via het UWV hoor, maar de legal editie is 330 euro, ik weet niet of ze daar intrappen. :P

Mijn vriend studeert informatica trouwens en hij kan goedkoop aan allerlei programma's komen. (Hij had windows voor 20 euro ofzo :P ) Dus misschien kan hij ook aan Dragon komen, hij weet ze ook wel te downloaden denk ik hoor haha. Dus mocht het spaak lopen bij het UWV heb ik nog wel wat opties ;)

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #9 Gepost op: 8 oktober 2012, 20:58 »
Ik ben zo iemand die typt terwijl ze denkt. Met het spreken vond ik dat heel irritant, omdat je dan tegelijkertijd je zin moet formuleren. Ik hou van stilte en typ uiteindelijk veel sneller dan ik spreek via die software. Maar in het begin was het best wel een uitkomst hoor, dus wie weet ben ik nu gewoon overdreven kritisch!

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #10 Gepost op: 8 oktober 2012, 21:16 »
ik heb het wel ik gebruik het alleen niet echt :P
heb dragon

Aline

  • Gast
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #11 Gepost op: 8 oktober 2012, 21:17 »
Bij mij wilde het UWV wel de medische vergoeden! Alleen hoefde ik die niet (was toch meer voor ziekenhuizen).

Accenten vindt Dragon ook niet zo leuk.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #12 Gepost op: 8 oktober 2012, 21:23 »
Aangezien je een juridische studie doet zullen ze er niet zo moeilijk over doen denk ik hoor. En zo wel is de standaard ook om te bouwen tot juridische alleen moet je de woorden dan zelf aan het programma leren.

Daarbij heb ik zo het idee dat het UWV een deal heeft met dragon, ze krijgen vast korting vanwege bulkbestellingen etc. Dragon is een redelijk standaard hulpmiddel.
Collective madness is called sanity

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #13 Gepost op: 9 oktober 2012, 00:22 »
Even snel vraagje: Is Dragon voor Mac er helemaal alleen in het engels? En andere goede spraak programma's?

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Spraakherkenningssoftware.
« Reactie #14 Gepost op: 9 oktober 2012, 03:10 »
Dragon voor mac bestaat alleen in het engels. Er zijn geen andere spraak programma's voor mac in het nederlands. Heel vervelend... Misschien dat er in de toekomst nog een NL Dragon for Mac komt. In 2006 hebben ze dat wel aangekondigd meen ik me te herinneren, maar er is nooit wat van gekomen.
Collective madness is called sanity

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal