Zwemmen en HMS/EDS
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Zwemmen en HMS/EDS  (gelezen 58696 keer)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Zwemmen en HMS/EDS
« Gepost op: 1 mei 2011, 16:59 »
Hier tips over zwemmen etc

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2011, 20:54 »
De afgelopen jaren heb ik niks meer aan sport gedaan en nu we de nieuwe hond hebben, merk ik dat mijn conditie echt heel slecht is! Nu zit ik eraan te denken om misschien te gaan zwemmen, baantjes zwemmen, in het plaatselijke zwembad. Ik weet alleen van enkele jaren geleden dat mijn knieën de schoolslag niet prettig vinden en bij borstcrawl gaan mijn enkels protesteren. Maarja, bij andere sporten gaan weer andere gewrichten protesteren en ik wil toch iets aan sport gaan doen! Misschien ga ik aankomende zondag samen met mijn vriend even een uurtje zwemmen, om te kijken hoe dit gaat. Dan is er tenminste ook iemand bij mij voor als het ineens niet meer gaat. Als het wel goed gaat wil ik 1x per week een uurtje gaan zwemmen.

Hebben jullie misschien tips en trics, zodat ik geen of minder last krijg van mijn knieën en enkels? Bij de schoolslag krijg ik pijn in mijn knieën wanneer ik mijn benen weer sluit. De druk aan de binnenkant van mijn knieën voelt niet prettig. En mijn enkels zijn gewoon te soepel en de spieren te slap, waardoor die alle kanten op gaan wanneer ik "flipper" tijdens de borstcrawl.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #2 Gepost op: 1 september 2011, 21:01 »
Ik heb geen tips voor je knieën. Als het niet gaat, misschien alleen met je armen zwemmen? Maar het zou beter zijn, zowel voor je armen als je benen, als je wel met je benen kunt zwemmen. Lastig hoor...

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2011, 21:07 »
Ik zat al te denken om iig in het begin misschien even met een kurk of buis te gaan zwemmen, zodat ik blijf drijven zonder er zelf iets voor de hoeven doen, waardoor ik misschien ook minder kracht hoef te zetten met me benen.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #4 Gepost op: 1 september 2011, 21:36 »
Ik heb hydrotherapie gevolgd, en daar hebben ze mij geleerd om zonder veel kracht te zwemmen. Het nadeel is wel dat je wat meer drijf vermogen moet hebben, daardoor zwemmen wel weer heel horizontaal en erg aan het water oppervlak wat wel weer wennen.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik neit vaak zwem omdat ik er gewoon weg een gruwelijke hekel aan heb!

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #5 Gepost op: 1 september 2011, 23:12 »
Schoolslag kun je ook zwemmen met vlinderslag benen, misschien kun je eens proberen hoe dat gaat. Bij de borstcrawl zou je als het goed is niet zoveel met je enkels moeten doen, probeer sowieso je beenslag klein en snel te houden en echt ook de stuwvlakken te voelen op je bovenbenen, dan kom je ook nog eens lekker goed vooruit. Om uit te rusten zwem ik vaak stukjes samengestelde rugslag, en een stukje wrikken is ook wel prettig.

Martinuzje

  • Gast
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #6 Gepost op: 2 september 2011, 06:51 »
Voor als je wilt voorkomen dat je rare dingen gaat doen met benen (zoals ik af en toe wel eens heb) zou je een PullBoy kunnen gebruiken



Deze doe je tussen je benen, waardoor je benen half op het water blijven en je geen rare dingen kunt doen dus. Ik heb zelf enorm veel profijt van dat ding, want ik kan alleen nog maar borstcrawl en rugcrawl doen, en hierdoor verzuip ik niet omdat mijn benen zakken

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #7 Gepost op: 2 september 2011, 08:37 »
Goeie tip, Martine!

Wat verder nog behoorlijk kan schelen om minder klachten te hebben met zwemmen, is een goede warming up van te voren op de kant (spreekt eigenlijk voor zich, maar is bij recreatief zwemmen niet zo gebruikelijk).

Inge, kun je hier wat mee?

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #8 Gepost op: 2 september 2011, 08:40 »
Ik denk wel dat ik er wat mee kan ja! Het is het iig waard om het uit te proberen natuurlijk :) En als het écht niet gaat, moet ik toch maar weer op zoek naar een andere sport ;)

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #9 Gepost op: 4 september 2011, 18:45 »
Vanochtend allereerst zonder hulpmiddelen geprobeerd te zwemmen. En het ging echt verbazingwekkend goed! In het begin wel wat last van me beenspieren bij de schoolslag, maar na een paar baantjes werd dat steeds minder. Uiteindelijk ben ik tot de 40 baantjes gekomen in 45 minuten (dus 1 km gezwommen). Toen was mijn lichaam op. Maar wat wil je na ruim 6 jaar niet meer gesport te hebben! Ik verga nu alleen wel van de spierpijn! Kan bijna niet meer lopen. Haha. Nu even afwachten hoe mijn lichaam er morgen aan toe is, maar volgens mij gaat dit wel voor herhaling vatbaar zijn :)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #10 Gepost op: 4 september 2011, 18:53 »
Hihi, jij hebt zeker niet gehoord van rustig beginnen? Hopelijk gaat het snel beter met de spierpijn.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #11 Gepost op: 4 september 2011, 21:20 »
40 baantjes  :o.

hopelijk blijf het zwemmen lukken :)

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #12 Gepost op: 4 september 2011, 22:06 »
Wow Inge, respect! Hopelijk valt de spierpijn mee...!

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #13 Gepost op: 4 september 2011, 22:10 »
Jeetje wat goed! maar misschien was een opbouw toch wat handiger geweest

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #14 Gepost op: 5 september 2011, 07:46 »
De spierpijn is gelukkig al wat minder geworden :) Gister na het zwemmen nog even in het warme ondiepe bad gezeten, daarna een warme douche en gisteravond weer een warme douche en spierbalsem erop gesmeerd. Dus nu gaat het alweer iets beter :)

Ik begon overigens wel rustig. Mijn doel was eerst 1 baantje om te kijken hoe het zou gaan, toen dat goed ging wilde ik 10 baantjes halen. Aangezien ik toen nog niet echt last van iets had, werd het doel 15. En zo werd het elke keer met 5 baantjes omhoog gegooid. Maar meer dan 40 had ik echt niet in gedachte hoor. Haha. Maar het ging zo lekker voor mijn gevoel en het voelde zo goed om eindelijk weer even lekker te bewegen. En dan vergeet ik vaak nog wel eens dat het beter is om de eerste keer wat minder te doen :-[ Maar  ik heb vandaag, buiten spierpijn om, helemaal nergens last van :) Dus dat is toch wel een erg goed teken.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal