Woning aanpassingen
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Woning aanpassingen  (gelezen 14000 keer)

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Woning aanpassingen
« Gepost op: 13 februari 2012, 15:36 »
Welzorg is vandaag begonnen met het plaatsen van een aangepaste (onderrijdbare) keuken en een toegankelijk toilet.

Het idee is dat het aanrechtblad leunt op 2 kastjes aan de uiteinden (waar ik dan dus niet onder kan komen), maar nu ze bezig zijn zie ik dat het idee is om bij het onderrijdbare stuk ook overal 1 lade onder het blad te hangen. Nu ben ik blij met de extra bergruimte en het zal er ook niet verkeerd uitzien, maar ik ben wel bang dat het blad nu veel te hoog komt te hangen en dat dat heel onhandig zal werken.

Als je ook een onderrijdbare keuken hebt, hoe is dat bij jou geregeld?
Collective madness is called sanity

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2012, 16:29 »
Ik had een onderrijbare keuken en daar zaten ook onder het hele blad lades!

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2012, 18:06 »
Ik heb nog geen idee hoe dat gaat en hoe je dat het beste kunt regelen. Ik heb vandaag mijn gene overboord gegooid en een aanvraag ingevuld voor een hoog/laag keuken....
Ik heb bij wendela ervaren hoeveel pijn en energie het kost om staand, of op een kruk zittend te keuken. Onze keuken is afwijkend qua maat (blad is een beetje heel hoog, fijn voor oudere mensen die niet goed kunnen bukken en ook lang zijn, minder fijn voor mij) dus het zou zoveel schelen, koken in mijn rolstoel.
Maar tis wel een drempel hoor die ik over moest.
Oh daarbij heb ik ook drempelplaten aangevraagd, want de drempels bij mij van de lift naar de gallerij is niet te doen en ook de drempel van de voordeur is best hoog....
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2012, 12:15 door Wendela »

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2012, 18:46 »
Ik heb ook lades onder mijn blad. (Zie de foto.) Ze houden er wel rekening mee hoor, dat het blad niet te hoog moet worden en dat je er nog goed onder moet kunnen. Je krijgt ook niet zulke diepe lades als normaal.

(In dat gat zit ondertussen ook een lade, haha)
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2012, 18:48 door Maaike »

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2012, 18:52 »
@Rozemarijn: Zou fijn zijn als die drempelhulpen worden toegekend. In de nieuwe flat (waar ik binnenkort ga wonen) hebben ze alle gallerijen en bakons opgehoogd. Erg fijn. Kan ik zo naar binnen rollen. Scheelt denk ik heel veel. Hier moet ik via een plaat naar binnen rijden. Is niet zo handig met de deur open maken. Rijd dan vaak weer achteruit als ik de deur probeer open te maken en moet ik me naar binnen trekken via de deurpost. Hopelijk kan het bij jou makkelijker, Roos.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2012, 22:08 »
Goed van je dat je de aanvraag ingediend hebt Roos, ik hoop dat het veel gaat schelen voor je. En dat de wmo een beetje meewerkt natuurlijk.

Ik zie morgen wel hoe het uitpakt. Ik zit er zelf behoorlijk mee met die hoogte maar misschien is het gewoon even wennen. Mijn armleuningen voelen al enorm hoog voor mij, dit is nog hoger...
Collective madness is called sanity

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2012, 08:25 »
Ik heb 1 lade onder mijn werkblad (voor bestek) maar mijn onderrijdbare deel is vrij klein. Het punt is dat de wasbak en de kookplaat vrij diep zijn. Daarom trekken ze die hoogte door als onderkant en gebruiken ze de 'kale' delen van je werkblad om een lade te maken.

Fijn dat het koken in mijn keuken je beviel roos! Het was wel grappig zo met 2 rolstoelers in mijn mini-keuken haha. Ik merk zelf dat het idd superveel energie scheelt :)

Over woningaanpassingen. De gemeente is voor mij nu bezig over een douchestoel. Probleem is dat ze uit de wmo zijn gehaald! Ze zijn nu aan t overleggen of ik 'speciaal' genoeg ben om er toch een te krijgen via de wmo. Anders moet ik hm toch zelf gaan kopen.


Offline edith

  • Moderator
  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.106
    • Bekijk profiel
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2012, 10:05 »
Ik heb (vind ik zelf)een vrij luxe electrische hoog/laag keuken,met aan beide kanten 3 lades,oplopend in formaat en tussen die lades zit ook aan weerzijde een plank,die je er uit kunt trekken om spullen op te zetten.Mooi groot ook.Ik heb echt geluk gehad dat dit huis vrij kwam,want als mijn toenmalige woning was aangepast was het niet zo luxe en uitgebreid geworden.Deze aanpassingen dateren nog uit de tijd dat er geld genoeg was voor aanpassingen.
Voor wie liefhebben wordt Leven met een hoofdletter geschreven,ondanks leed en droevenis omdat Leven liefde is.

Edith

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2012, 10:27 »
@ wendela

Douchestoelen vallen nu inderdaad onder algemene gebruiksvoorwerpen (volgens mij heette het zo) Dit moet je inprincipe zelf aanschaffen tenzij je onder een bepaald inkomen zit. (vaak bijstandsniveau geloof ik)
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2012, 12:15 door Wendela »

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2012, 10:35 »
Oh jemig, ik heb twee jaar geleden nog gewoon een douchestoel gekregen van het WMO. Dat viel onder de losse woningaanpassingen en ik ben er superblij mee, scheelt enorm veel energie tijdens het douchen.

@ wendela: jazeker, het was wel grappig in jouw minikeuken met twee rolstoelen, maar het gaf mij echt een idee hoe energievretend staand koken eigenlijk voor mij is (ik snap nu ook dat ik liefst wat makkelijks maak, terwijl ik koken superleuk vind...als koken teveel energie kost, is het een stuk minder aantrekkelijk uitgebreid te koken).

De drempelplaten..ja ik hoop dat t dan ook allemaal makkelijker voor me wordt. Ik heb letterlijk wat drempels over gemoeten om dit aan te vragen.
Ik hoop nu dat de gemeente inziet dat ik dit nodig heb...
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2012, 12:15 door Wendela »

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2012, 11:14 »
@Roos: ik een paar jaar geleden ook nog! En nog helemaal een mooie smalle aan de muur met een nieuwe douchestang erbij die naar beneden gleed als je aan de slang trok :) Supersysteem! Maar dat was nog bij mn ouders...

@ wendela

Douchestoelen vallen nu inderdaad onder algemene gebruiksvoorwerpen (volgens mij heette het zo) Dit moet je inprincipe zelf aanschaffen tenzij je onder een bepaald inkomen zit. (vaak bijstandsniveau geloof ik)
@Rachel, ik zit niet onder bijstandsniveau. Met "speciale" gevallen bedoelt de WMO utrecht de mensen die echt een speciale douchestoel nodig hebben wegens medische redenen. Dus geen standaard Aldi/blokker/makro douchestoel en niet vanwege ouderdom. Dus het heeft niet alleen met je inkomen te maken of je wel of geen douchestoel krijgt!
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2012, 12:15 door Wendela »

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2012, 12:37 »
Klopt, is niet inkomens afhankelijk. Wel per gemeente trouwens, want ik kan nu nog gewoon een douchestoel aanvragen.
@ wendela, klinkt ideaal. Ik heb een gewone losse, met rugleuning..en extra licht zodat ik hem zelf in en uit de douche kan halen.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2012, 12:14 door Wendela »

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2012, 13:11 »
Bij mijn gemeente zijn dat soort dingen wel inkomensafhankelijk. de algemene gebruiksdingen dan zoals verhoogd toilet en vasthoudbeugels. Verder zijn de dingen niet inkomensafhankelijk(mag ook niet trouwens)

Maar succes met je aanvraag ik duim op een positief resultaat ;D

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2012, 14:52 »
Ik heb een speciale douchestoel, een hoog-laag wat verplicht is als je zorg ontvangt en helemaal niet kan staan, dus dat gaat via de WMO (blij toe, dat ding kost 2.500 euro...).
Collective madness is called sanity

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Woning aanpassingen
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2012, 08:32 »
Die dingen zijn zo handig Nih. Ik heb natuurlijk zelf in de zorg gewerkt en ken die stoelen...en ik vond het altijd heel fijn, omdat ik zelf gelukkig dan niet hoefde te bukken. Maar duur zijn ze wel!

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal