Kaak klachten
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Kaak klachten  (gelezen 36808 keer)

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #60 Gepost op: 7 januari 2015, 22:40 »
Ben inmiddels bij de Orofaciale fysiotherapie geweest. Hier een linkje over wat dat is:
http://www.fysio7huizen.nl/24-orofaciale-fysiotherapie/
 De spieren die door je wangen lopen, waarmee je onder andere je kaken op elkaar kan klemmen, zitten in een soort van continue kramp waardoor ik, als ik mijn kaak ontspan, automatisch ga kaak klemmen. Want de spieren trekken het weer strak. Als ik mijn mond open doe ontspannen ze even een seconde maar gaan daarna weer in die kramp. Dus die stijfheid moet er uit. Dat deed wel even pijn   :o
En ik heb oefenngetjes mee gekreven (onder andere je wangen bol maken met lucht).
Volgende keer gaat ze ook naar mijn nek kijken en kijken of daar een manueel therapeut bij nodig is. De meeste hoofdpijnen komen namelijk vanuit mijn nek. En de klachten in mijn nek worden veroorzaakt door de kaak problemen.
(er zullen vast ook nog wel andere op zichzelf staande problemen zijn in mijn nek zoals instabiele gewrichten)

Het was in ieder geval een hele aardige vrouw die er allemaal wel verstand van heeft. Dat voelt wel prettig. En ik hoop heel erg dat mijn hoofd- en nekpijn minder zullen worden na een aantal behandelingen. Momenteel voel ik de hoofdpijn juist heel erg doordat ze die spieren op heeft gerekt.

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #61 Gepost op: 9 januari 2015, 12:17 »
Fijn Zwaantje! Hopelijk helpen ze je nu goed van die hoofdpijn af. Wel fijn dat er verder wordt gekeken dan alleen de kaak, en de nek ook meteen wordt meegenomen.

Nihlaeth, lekker zit 'ie inderdaad niet, ik heb er heel wat nachtjes aan moeten wennen. Maar nu zijn voor mij de voordelen groter dan de nadelen.

Roos, ik heb zo'n op maat gemaakt bitje, alleen voor boven. Ook tegen knarsen/klemmen, maar in combinatie met de brace-ding werkt ie beter.

Offline Daantje79

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #62 Gepost op: 9 januari 2015, 12:30 »
Hoi Janelle,
Wat fijn dat het bij jou beter gaat met bitje icm de brace.
Mag ik vragen waar je die vandaan hebt? Lijkt mij wel een goede oplossing voor het luxeren van de kaak.
Vorige maand bij de tandarts geweest om een nieuwe splint/bitje aan te meten, ze begon gelijk weer over het trekken van de verstandskiezen. Waar ik momenteel geen problemen mee heb en er gigantisch tegenop zie.
Door het knarsen is er weer flink wat glazuur geknapt en kiezen beschadigd.

@Zwaantje wat fijn dat je de hoofdpijn onder controle hebt, geloof inderdaad dat de nek en hoofdpijnklachten veroorzaakt worden door het knarsen en kaakprobleem.
Zal het ook eens aangeven bij de fysio en vragen of ze hier ervaring mee hebben.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Kaak klachten
« Reactie #63 Gepost op: 9 januari 2015, 13:28 »
Oke. Toevallig moet ik binnenkort naar de tandarts. Ik zal denk ik zelf maar aankaarten dat ik knars... Want volgens Niels doe ik t elke nacht wel zo een beetje......Zit trouwens ook in de familie blijkbaar. Mijn tante en mijn vader deden het ook...

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #64 Gepost op: 9 januari 2015, 17:00 »
@Daantje: Hihi misschien heb je mijn berichtje niet goed gelezen, of ik heb het niet goed verwoord, maar het hoofdpijn probleem is nog niet onder controle! De hoofdpijn is momenteel juist erger door het oprekken van de verkrampte spieren. Maaaar hopelijk gaan de behandelingen over een paar weekjes aanslaan en wordt het dan wel minder.

De nek problemen zijn het ergst en het zou toch wel fantastisch zijn als een groot deel van de klachten uit de kaak komt (dan is er tenminste wat aan te doen!)

@Janelle: zorgt dat ding er dan niet voor dat je juist veel harder gaat klemmen/knarsen? Of zit het niet zo strak om de kaken heen?

Offline Daantje79

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #65 Gepost op: 9 januari 2015, 17:31 »
@Zwaantje, sorry ik had je bericht inderdaad niet helemaal goed gelezen en wat vervelend dat je er nu iets meer last van hoofdpijn hebt.
Op zich wel fijn dat je nu onder behandeling bent bij iemand die je vertrouwen geeft en er verstand van heeft.
Doordat je de spieren oprekt verklaart inderdaad de pijn, maar voelt dat niet anders dan de spannings hoofdpijn vanuit je nek?

Mijn nek en schouderklachten zijn gekomen na een ongelukje met de auto waarbij ik van achteren ben aangereden in een file. Telkens bij stressvolle situaties dan krijg ik een stijve pijnlijke nek en hoofdpijn.
Maar de kaakklachten, tandenknarsen en klemmen daar had ik al wel langer last van.
Het is me zelfs als 2x gelukt om het knarsbitje van de tandarts in twee stukken te bijten of er zelfs een stuk af te knagen.
@Janelle ik ben dan okk erg benieuwd naar je ervaringen met die speciale band/brace (kan ze op internet nog niet vinden)

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #66 Gepost op: 9 januari 2015, 17:44 »
De spanning in de kaken zorgt voor spanning in de nek, en die op zijn beurt weer voor spanningshoofdpijn.
Maar de spanning in de kaak spieren zorgt ook voor hoofdpijn rond de slapen. Het voelt niet echt anders, alleen op een andere plek.

De reden dat ik naar die fysio ga is ook omdat een bitje het probleem niet oplost. Die arts zei inderdaad dat de kans dan groot is dat ik steeds door het bitje heen bijt, maarja dan zet je alsnog die kracht snachts en dan heb je alsnog zere spieren.

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #67 Gepost op: 9 januari 2015, 21:15 »
Zwaantje, het bitje haalt het knarsen/klemmen niet weg maar zorgt wel dat de stukken glazuur niet van je tanden vliegen ;) Op zich levert het mij gelukkig weinig klachten op, ik heb meer last van de luxaties.

Daantje, net als jij gewoon bij de tandarts.
Ik moet eigenlijk een nieuwe, hij past niet 100% lekker meer, maar ik zie zo op tegen dat gips happen, en ws ook gedoe over verstandskiezen... Ik stel het nog maar even uit ;)

Offline Daantje79

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #68 Gepost op: 9 januari 2015, 21:33 »
Hoi Janelle.
Ik heb ondertussen de speciale kinband gevonden deze wordt ook gebruikt bij snurkproblemen http://www.snurken.nl/snurken/anti-snurk-kinband.php maar ik geloof dat het zeer zeker helpt bij kaakluxatie of kaaklemmen.
Zal ook eens informeren of het voor mij een oplossing kan zijn.
Zelf zie ik gigantisch op tegen gips-happen, bij m'n vorige bezoekje aan de tandarts hebben ze mijn knarsbitje/splint opgemeten met een speciaal apparaat en ik zou er nog een jaartje mee verder kunnen.
Waarom tandartsen telkens zeuren over de verstandskiezen dat begrijp ik niet, want zeg heb ik er nauwelijks tot geen last van.
Stel dat ze toch getrokken moeten worden dan zou ik graag een beugel willen om de scheve voortanden ook recht te zetten en de ruimte die er ontstaan is op te vullen.
Dat heb ik wel over voor een mooi gebit, maarja als je blijft knarsen en het glazuur eraf springt dan doe je er niets aan.
Mijn vorige tandarts klaagde dat ik teveel cola dronk, terwijl ik dat helemaal niet lust en nauwelijks koolzuurhoudende dranken gebruik. Toen bleek er al sprake te zijn van ernstig tandenknarsen.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #69 Gepost op: 9 januari 2015, 22:04 »
Inderdaad, het helpt wel je tanden te beschermen!
@Daantje, was er geen slijtage te zien dan? Vanwege het knarsen. Dan heeft die tandarts gewoon niet verder gekeken waarshcijnlijk, stom.

Kan een van jullie me dan uitleggen waarom die kinband helpt voor het kaak klemmen? Ik heb namelijk het idee dat zo' n band het alleen maar verergert omdat die je kaken automatisch al op elkaar klemt. Of zie ik dat verkeerd?

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #70 Gepost op: 9 januari 2015, 22:42 »
Zwaantje, bij mij helpt het niet tegen het klemmen, hoor. Maar aangezien dat dankzij het bitje al beter gaat (die zet mijn kaken in zo'n stand dat klemmen al lastiger gaat), heb ik deze vooral voor het luxeren, vandaar! :)

Offline Daantje79

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #71 Gepost op: 11 januari 2015, 17:50 »
@Zwaantje, het tandenknarsen had ik in eerste instantie zelf niet door en ging er vanuit dat de pijn in mijn nek/schouder door de HMS klachten kwamen en ivm de chronische peesontsteking in m'n pols.
aangezien ik maar 1x per jaar de tandarts bezoek, viel het haar inderdaad gelijk op dat het glazuur was geknapt en ze vroeg me naar het tandenknarsen.
tja en toen begon het balletje te rollen en kwam de werkelijke oorzaak naar boven van de hoofdpijn en verkramping van de spieren.

@Janelle, ik heb via internet ook zo'n speciale kinband besteld en ga het eens uitproberen, want mijn kaak is de laatste tijd vaak aan het luxeren. zal me dan ook benieuwen of ik dan 's morgens nog minder last heb van mijn kaken.
Het zal natuurlijk de eerste week wel ontzettend wennen zijn als je de brace gebruikt.
Hebben jullie ook niet dat je gaat kwijlen tijdens je slaap bij het gebruik van de nachtbeugel/bitje?

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #72 Gepost op: 12 januari 2015, 12:42 »
@Daantje: Ik had het inderdaad ook niet zelf door. Tot ik er achter kwam dat ik dat deed, sindsdien heb ik heel goed door dat ik met mijn kaken op elkaar geklemd wakker wordt! hihi. Morgen moet ik weer naar de kaak fysio en gaan ze ook naar mijn nek kijken.

En wat betreft het kwijlen: zonder een bitje kwijl ik ook al  ::)

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Kaak klachten
« Reactie #73 Gepost op: 20 maart 2015, 21:08 »
Merk nog niet zo veel verandering ondanks de oefeningen van de kaak fysio

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Kaak klachten
« Reactie #74 Gepost op: 28 maart 2015, 10:58 »
He dat is wel jammer. Is er nog iets wat eraan gedaan kan worden, naast die oefeningen? Of word het dan een bitje ofzo?

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal