Je eigen bedrijf
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Je eigen bedrijf  (gelezen 20048 keer)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Je eigen bedrijf
« Gepost op: 20 januari 2012, 10:44 »
Een draadje voor de (aspirant-)ondernemers onder ons en voor iedereen die er meer over wil weten of gewoon gezellig mee wel kletsen. Om ervaringen en tips uit te wisselen, feedback te krijgen op je ideeën etc. Ik hoorde gisteren de uitspraak "kennis is het enige wat vermenigvuldigt door het te delen" en ik denk dat dat klopt. Dus waar zijn jullie mee bezig en waar loop je tegenaan?

Ik trap af. De afgelopen tijd heb ik een aantal hele fijne gesprekken gehad met verschillende mensen over wat voor baan het beste bij me zou passen en dat heeft wel wat inzicht opgeleverd, ik wil uiteindelijk toch echt het liefste weer voor mezelf werken. Nu is het praktisch lastig, omdat ik momenteel echt financiële zekerheid nodig heb en totaal geen reserves heb of een vangnet. Dus voorlopig wil ik eerst nog een tijdje voor een baas werken, en kijken of ik daarnaast alvast wat leuke projecten kan doen en en netwerk op kan bouwen.

Ik heb nu de knoop door gehakt om mijn kvk inschrijving in ieder geval aan te houden, en ik ga er de komende tijd serieus mee aan de slag. Mijn grootste knelpunt is nu dat ik enorm tijd te kort kom, straks bij kpn ga ik full time aan de slag en dit moet er dan naast...
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2012, 10:49 door Marielle »

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2012, 13:40 »
hier ook iemand die in de toekomst iets voor der zelf wil gaan doen.
maar ik weet nog niet precies helemaal wat ik nu wil.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2012, 17:40 »
Ik ben momenteel bezig met het internationale middenstands diploma  ECBL dit is volgens de richtlijnen van de europese unie verder ben ik bijna klaar met mijn opleiding als bedrijfsadministateur.  Nu kan ik hier wel lappen met tekst en ervaringen die ik ondertussen heb opgedaan posten. Maar ik denk dat dan de essentie van kennis overdragen weg valt.

Dus ik stel voor dat als er vragen of problemen zijn ik hier gewoon op reageer. Met een zo een passend mogelijk antwoord.

Wat betreft een eigen bedrijf ik zou er dolgraag een willen, maar ik sta nog heel erg in dubio. En ik denk dat het grootste struikel blok is mijn angst om te falen.


Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2012, 17:46 »
Ik wil al een tijd mijn eigen bedrijf starten, in welke vorm is nog niet helemaal besloten. Ik ga sowieso niet voor een eenmans(vrouws)bedrijf, dat zijn mij te veel risicos en ik zit er ook mee dat mijn uitkering natuurlijk gekort / gestopt wordt op het moment dat ik van start ga, terwijl ik dan nog geen inkomen heb.

Op dit moment ben ik bezig om samen met een vriend een stichting op te richten en ik denk dat ik het via die weg ga doen. Nu alleen nog een toegankelijke notaris vinden die het liefst minder dan 400 euro vraagt.
Collective madness is called sanity

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2012, 17:49 »
@ Nihlaeth kijk eens op deze website

http://goedkope-notaris.com/

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2012, 18:03 »
Bedankt voor de tip! Ik heb meteen wat offertes aangevraagd.
Collective madness is called sanity

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2012, 09:22 »
@Nih, het leuke van goede doelen is dat er allerlei subsidies zijn. Ik heb me zelf ook wel eens ingelezen in het oprichten van een stichting, uiteindelijk is dat niet door gegaan. Er zijn ook fondsen waar je een aanvraag kunt doen voor de oprichtingskosten, afhankelijk van het doel van je stichting (om een voorbeeld te noemen: de gemeente waar ik toen woonde had een potje om lokale culturele initiatieven gericht op de jeugd te stimuleren, oprichtingskosten voelen dat ook onder in het kader van het opeten van een professionele organisatie).

@Ilona: waar ben je bang voor? In het slechtste geval kost het je een hoop tijd en misschien wat geld, maar levert het je een hele hoop ervaring op.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2012, 09:45 »
Dat klopt, en daar heb je helemaal gelijk in maar het hebben van een eigen bedrijf, als het goed loopt en ik kan er mijn volledige salaris uithalen is er niet zoveel loos op het moment dat ik ook daarnaast onder een baas moet gaan werken wordt dan heel moeilijk ivm klantenoverheveling en dergelijke

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2012, 14:43 »
Ik ben in oktober 2006 voor mezelf begonnen en kan nu sinds ruim 2 jaar een volledig inkomen uit mijn eigen bedrijf halen. Momenteel ben ik me wel aan het oriënteren op meer/andere werkzaamheden, omdat als straks het PGB grotendeels wegbezuinigd is en de rugzakjes (leerlinggebonden financieringen) ik geen werk meer heb (wel cliënten, die heel hard hulp nodig hebben, maar geen idee waaruit dat dan te bekostigen, dat is het trieste  van deze bezuinigingsmaatregelen). Ik ben me dus aan het oriënteren op andere financieringsmogelijkheden (via verlengde arm constructie wel vergoeding vanuit zorgverzekering in de 2e lijns ggz, maar struikelblok daarbij is de nieuw ingevoerde eigen bijdrage van 200 euro per jaar voor mensen vanaf 18 jaar) of andere werkzaamheden, meer richting de kunst, geven van workshops etc. Liefst maak ik ook een combinatie van beide.

Martinuzje

  • Gast
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2012, 07:38 »
Ik zit nog te twijfelen of ik voor mezelf zal beginnen of niet. Maar ik las net in ieder geval wel een artikel wat voor iedereen die als zzp'er bezig wil gaan!

http://www.wijzeringeldzaken.nl/2011/arbeidsongeschiktheid-grootste-financiele-risico-zzper.aspx

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2012, 09:06 »
Ik werk nu soms als freelance tekstschrijver/journalist. Maar wat ik nog het lastigste vind: wat moet ik vragen voor mijn diensten? Ik werk nu bijvoorbeeld aan een soort van familieboek van iemand en die wil graag een prijs per pagina weten. Maar ik vind het lastig om in te schatten wat ik daarvoor moet vragen. Als freelance journalist zou ik op dit moment 20 euro per uur kunnen vragen, maar dat vind ik ook nogal extreem voor een van mijn eerste klussen.

Martinuzje

  • Gast
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2012, 09:23 »
Ik denk dat 20 euro per uur prima kan Maaike. Als je aan het begin van je freelance carriere te laag gaat zitten in je uurtarief, is het later veel moeilijker om je tarief omhoog te gooien. Omlaag gaat dan makkelijker. En blijf ook goed op je strepen staan. Het is jouw tarief en mensen die graag willen dat jij het doet, hebben die 20 euro per uur er wel voor over!

Offline Femke20

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
  • Geniet alsof elke dag je laatste is..
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2012, 10:54 »
Ik ben het eens met Martinuzje ;)
Vergeet niet dat je ook belasting betaald over jouw uur tarief!

Een prijs per pagina is lastig, want over de ene pagina doe je langer dan over de andere..
Daarnaast moet je ook niet vergeten dat jij ook materiaalkosten hebt, ( neem simpelweg je computer/typmachine.. tekstverwerkingsprogramma's enz )

Ik denk dat je met 20 pu op een redelijk bedrag zit hoor!

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2012, 13:35 »
Ik wil over een paar jaar een coachings praktijk opstarten. In eerste instantie niet face-to- face, maar vanuit huis, via mail, chat of telefoon. Dat concept is laagdrempelig voor veel mensen die face-to-face gewoon een te hoge drempel vinden.
Ik ben er al voor gediplomeerd, maar wacht bewust tot ik ongeveer 30 ben ofzo. Omdat ik vind dat een coach toch wat ouder moet zijn en wat levenservaring moet hebben. Ik vind mezelf nog te jong.

Verder wil ik nog wat cursussen doen zodat ik goed beslagen ten ijs kom...maar de droom is er zeker!

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen bedrijf
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2012, 15:11 »
Ik denk dat je met 20 euro per uur zelfs behoorlijk laag zit. Als je zelf je verzekeringen moet betalen en rustige tijden moet kunnen opvangen zit je in mijn branche al gauw aan een minimumtarief van 35 euro ex btw. Hoe dat bij jullie zit weet ik eerlijk gezegd niet, zou je eens na kunnen vragen op lancelots.nl , daar zitten meerdere tekstschrijvers.

Ik zoek een boekhoudprogramma, tips? (excel heeft een tijd prima gewerkt maar nu wordt het wel tijd voor wat professionelers).

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal