Blaasklachten
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Blaasklachten  (gelezen 93779 keer)

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #255 Gepost op: 8 september 2014, 19:58 »
Ik ga over het algemeen volgens mij niet extreem vaak (ook dat weet ik eigenlijk niet, misschien toch maar een keertje bijhouden), maar wanneer ik gestresst ben moet ik wel heel vaak. Alleen zoals Linn zegt, soms zit mijn blaas na bijv. een half uur echt extreem vol. Ik weet niet hoe veel ik dan uit plas, maar ik weer wel zeker dat dat meer dan 350 ml is. Een andere keer kan ik het 5 uur lang ophouden en plas ik niet heel veel.
Maar goed, meten is wel een idee. Moet ik wel een maatbeker of iets kopen want ze zijn hier allemaal kapot in huis  :AA:
Hoe doen jullie dat meten?

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #256 Gepost op: 8 september 2014, 20:17 »
Oh, dat hadden ze me in t ziekenhuis verteld Linn. Maar had hier ook al het idee dat het niet helemaal klopte. ;) Ik heb idd een maatbeker om het te meten. Zou een goedkope doen die je daarna niet in de keuken hoeft te gebruiken. :P

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #257 Gepost op: 8 september 2014, 21:26 »
Ik gebruikte gewoon zo'n goedkope plastic maatbeker. 

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #258 Gepost op: 8 september 2014, 21:58 »
Een paar dagen meten is inderdaad wel de enige echt goede manier om meer inzicht te krijgen in wat je produceert. En als je dan toch aan het schrijven gaat, is het een kleine moeite om meteen een complete vochtlijst bij te houden (dus ook opschrijven wat je wanneer aan vocht binnenkrijgt), dan kun je ook echt verbanden gaan zien.

@Linn: wat heb jij dan een enorme blaas, als daar anderhalve liter in past. Geen wonder dat je dan buikpijn krijgt!

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #259 Gepost op: 8 september 2014, 23:33 »
Ja m'n blaas is erg groot idd, maximum wat er ingezeten heeft op een moment dat ik gemeten heb was ruim 1900ml, maar dat doet wel echt pijn. Hij is zo opgerekt toen ik opeens niet meer kon plassen en doordat ik door dat onvoorspelbare niet altijd kan voorkomen dat hij te vol raakt krijgt hij geen kans eventueel weer kleiner te worden.
Maar buiten buikpijn als er te veel in zit heb ik er gelukkig geen klachten van dus ach, dan is tie maar groot ;).

Om te meten gebruik ik ook gewoon een goedkope maatbeker.
Ik moest bij die lijst trouwens ook m'n eten bijhouden omdat dat ook invloed kan hebben. In sommig eten zit namelijk ook veel vocht.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #260 Gepost op: 30 oktober 2014, 10:27 »
Ik vraag me af of er meer mensen zijn die problemen met het plassen hebben door bekkeninstabiliteit. Als mijn bekken scheef staat, heb ik gewoon totaal geen aandrang en lukt het plassen ook niet. Waarschijnlijk is daardoor nu mijn blaas wat vergroot, dus ben op een plasschema gezet door de gyn. Ik moet elke twee, maximaal 3 uur gaan plassen, zodat het weer wat kan krimpen. Nu had ik al een ieniemienieblaasje, dus zo enorm groot kan het niet geworden zijn, maar weer kunnen plassen zou best fijn zijn.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #261 Gepost op: 30 oktober 2014, 13:44 »
Ik heb wel moeite met plassen, maar ik heb wel gewoon aandrang. Dus dan zit ik heel lang op de wc ontspannings oefeningen te doen voordat er eindelijk een mini straaltje komt.
Ik heb het gevoel dat dat komt doordat mijn spieren heel strak staan in de hoop mijn beken / heupen bij elkaar te houden. En daardoor kan ik moeilijk ontspannen. Maar ik heb sowieso heel snel dat spieren in de kramp schieten als een gewricht niet goed staat.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Blaasklachten
« Reactie #262 Gepost op: 30 oktober 2014, 14:41 »
Die aandrang is bij mij nauwelijks aanwezig, maar ik kan wel redelijk plassen. Ik krijg helaas niet alles er uit, mijn blaas voelt nog vol (opgezette buik ook), en als ik mijn bekken kantel komt er vaak nog een beetje uit. Ik heb dan ook een erg grote (en verzakte) blaas.

Ik moet er niet aan denken, om elke 2-3 uur naar het toilet te moeten. Ik ben van 1x per dag naar 2x per dag aan het gaan, en dat trek ik al niet...
Collective madness is called sanity

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Blaasklachten
« Reactie #263 Gepost op: 30 oktober 2014, 16:00 »
ik merk meestal met plassen (toen ik nog plaste) dat een lage wc makkelijker ging dan een hoge wc. nu is het zo dat ik thuis twee verschillende hoogtes heb aan wc :p. zelg altijd heb een plas wc en een ontlasting wc. maar op de lagere kun je meer druk geven dan de hogere wc.

maar het kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben gespannen bekkenbodum spieren is daar een van bv

5x per dag is een redelijk normaal beeld. hoe langer je ophoud hoe meer schade je de blaas aanricht en geen kans meer geeft om te herstellen. Nihlaeth wat jij doet met je blaas heet gewoon schade maken aan je blaas. Nu snap ik dat je niet zo mobiel bent als de meeste van ons maar zo de rest van je leven door gaan dat kost je je blaas!
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2014, 16:02 door Lientje »

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #264 Gepost op: 30 oktober 2014, 17:50 »
Het lijkt me dat je in sommige situaties weinig keuze hebt, Lientje.

Maar als het even kan is het inderdaad wel goed om elke 3 uur te gaan. Probeer er zelf wel op te letten iig.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Blaasklachten
« Reactie #265 Gepost op: 31 oktober 2014, 07:34 »
Ik denk dat sommige mensen niet echt een keuze hebben om meerdere keren naar het toilet te gaan. Zeker niet als je er hulp bij nodig hebt EN het ook nog eens een best energievragende onderneming is. Het is vast niet goed, maar ik denk dat het soms gewoon kiezen uit twee kwaden word.

Ik heb vrijwel geen aandrang. Dus ik ga gewoon regelmatig naar de wc (een soort van op de klok maar soms vergeet ik t ook)

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #266 Gepost op: 31 oktober 2014, 15:20 »
Ik heb juist snel aandrang naar mijn idee en heb het gevoel dat mijn blaas heel snel vol loopt nadat ik de eerste aandrang voel. Als ik namelijk wacht met plassen tot een kwartiertje later ofzo, plas ik echt enorm veel! Als ik meteen ga niet.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Blaasklachten
« Reactie #267 Gepost op: 31 oktober 2014, 17:57 »
maar je nieren verkloten doe je ook voor de fun zeker? nou dan zou ik zeggen neem dan een verblijfs katheter en tap die om de paar uur af dan dat je dit doet dit is echt niet goed hoor.

me uroloog is altijd woedend als ik daar aan kom met een te volle blaas en heb al diverse keren aan moeten horen dat die blaas niet te veel uitgerekt mag worden en ook vanwege de nieren. mijne is trouwens nu verkleind en tot nu toe is er niet meer dan 600 ml in gekomen.  600 is ook veel maar komt nog zelden voor gelukkig.

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Blaasklachten
« Reactie #268 Gepost op: 2 november 2014, 09:28 »
Het is wel waar wat Lientje schrijft. Je urine kan ook terug gaan lopen naar je nieren als je het te lang ophoud. En dan kan je ook sneller een nierbekkenontsteking krijgen. Dit is echt een enorme aanslag op je nieren. Zeker als je de situatie instand houd. Een verblijfskateter is ook niet alles maar wel beter dan maar 2 keer op de dag naar de wc gaan wat veel van je vraagt.

Ik had ook dat ik op een lage wc beter uit kon plassen dan bij een hoge wc. Dit heeft ook met de stand van het bekken te maken. Als je alleen een hoge wc heb kan je ook je voeten op een verhoging zetten bij plassen. Dan krijg je hetzelfde effect als bij een lage wc.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Blaasklachten
« Reactie #269 Gepost op: 4 november 2014, 12:07 »
Sorry Lientje, maar ik zie hier nergens dat iemand voor de fun iets verkloot.  Ik denk dat sommige mensen gewoon niet veel keuze hebben. En een verblijfskatheter is ook niet zaligmakend, aangezien daarbij het risico op ontstekingen weer hoger is, en dan heb je er weer een bak aan problemen bij. En een katheter moet dus ook afgetapt worden. Dus of je moet alweer naar t toilet (en dat is dus t probleem meer dan 2 maal per dag lukt de persoon in kwestie al niet, dus dat probleem zou blijven bestaan). Of er moet intensievere zorg gaan komen, en het is de vraag of dat direct ingewilligd word. En een zak lijkt me ook niet heel florisant, ik zou echt snappen dat iemand daar echt niet om staat te springen. Ik snap erg goed wat jij bedoelt Lientje...en ook Nigelle heeft een punt. Maar soms zijn dingen complexer dan je denkt en is een katheter ook geen oplossing en blijft het kiezen uit dingen die niet goed zijn.


 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal