Naar de basisschool
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Naar de basisschool  (gelezen 14410 keer)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Naar de basisschool
« Gepost op: 28 juli 2011, 22:27 »
Een topic voor ouders/verzorgers van kinderen met HMS of EDS, die naar een reguliere basisschool of het speciaal onderwijs gaan. Welke aanpassingen zijn er op school gemaakt? Hoe gaat de juf/meester om met de aandoening van je kind? Hoe reageren de klasgenootjes? En overige zaken.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2012, 19:55 »
Nu Joëlla vrijwel zeker EDS heeft vraag ik mij af waar ik info kan vinden zoals in hoeverre mag en moet ik verwachten dat school mee werkt. Morgen is de eerste schooldag en moet ik dus gaan melden dat hey advies van de revalidatie arts is dat ze een maand alleen de ochtenden mag, dan als blijkt dat ze dat aan kan mbt energielevel 2x in de week een uurtje s'middags een maand lang enzo gaan we opbouwen dat gaat dus best een poos duren.

Ik heb geen idee wat ik van school kan/mag verwachten. Dus tips......any one?

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2012, 20:25 »
Ik ga wel wat dingen voor je navragen. Uitgangspunt is dat je recht hebt op alle noodzakelijke adequate aanpassingen, zolang het geen onredelijke belasting is voor de school. Dus... school niet teveel ruimte geven, gewoon duidelijk uitleggen dat Joella op dit moment geen hele dagen mee kan draaien en school de kans geven om daar een aangepast handelingsplan voor te maken. Succes!

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2012, 20:36 »
Dank je Mariëlle. Ik heb net al googelend gevonden dat de schooldirectie sowieso toestemming mogen geven bij een leerplichtig kind van 5 jaar om 5 uur minder naa r school te gaan als ouders vinden dat het kind dit nodig heeft wanneer dit niet voldoende is mag directie toestemming geven tot maximaal 5 uit extra. Dus de middagen thuis blijven maak ik me geen zorgen om. Waar ik me meer zorgen om maak is dat ze waarschijnlijk zullen aanvoeren dat als Joëlla s'middags maar een uurtje komt de hele klas gestoord zal worden. En daar zit wat in maar Joëlla heeft dit nodig dus zal er een oplossing voor moeten komen.

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2012, 20:44 »
Ik weet niet precies hoe en wat maar ik ben in de kleuterklas ook met halve dagen begonnen omdat ik hele dagen niet volhield en had net m'n moeder aan de telefoon dus heb even gevraagd hoe zij dat toen geregeld heeft. Zij heeft gewoon op school aangegeven dat ik hele dagen nog niet aankon en dat was voor de school eigenlijk geen probleem, ik kon gewoon halve dagen komen en op den duur uitbouwen.
Dit was alleen wel 22 jaar geleden natuurlijk ;).

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2012, 21:14 »
Ik ging op de basisschool ook halve dagen naar school, daarnaast had ik een trippelstoel en een aangepaste tafel en een laptop via het UWV (destijds GAK), dus mocht dat nodig zijn is dat ook nog aan te bevelen. Via de ergo had ik penverdikkers en een aangepaste schaar.

Verder weet ik het eigenlijk niet precies, zal het melden als me iets te binnen schiet.

Lotte

  • Gast
Re: Naar de basisschool
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2012, 21:48 »
Die middagen kom je ook wel uit... Hebben ze nooit schoolzwemmen of gym 's middags dat ze daarvoor/na er is...
Maar dat is van later zorg, belangrijker voor nu is dat je meisje halve dagen gaat en daar de energie voor kan opbrengen.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2012, 22:16 »
Bedankt voor de snelle reacties.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2012, 23:01 »
Mijn neefje van 4 gaat alleen 's ochtends naar school. Dus er is vast van alles mogelijk. Succes gewenst.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2012, 09:33 »
Met 4 jaar ben je niet leerplichtig Marianne zelfs al zou een kind helemaal niet gaan is er niets aan de hand.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #10 Gepost op: 7 september 2012, 10:54 »
Ik loop al tegen een probleempje aan en weet nietvof ik ermee naar UWV of wmo moet/kan.

Geregeld gaat Joëlla op een uitje met school, bieb, boerderij etc... de afstanden zijn te ver voor haar om te lopen. Nu ga ik naar school en neem haar achterop de fiets maar op termijn is dit geen oplossing. Waarschijnlijk zal ze met een loopfiets wel mee kunnen lopen en mij dus niet nodig hebben. Maar kan ik zoiets aanvragen bij UWV of ergens anders.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #11 Gepost op: 7 september 2012, 11:03 »
Was ze nou ook gezien door een ergotherapeute? Ik denk dat je dat aan haar wel kunt vragen.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #12 Gepost op: 7 september 2012, 11:25 »
Ze heeft gisteren een screening gehad. 27 september gesprek over de uitslagen van de diverse screenings. Dus pas in oktober eenaafspraak. Vandaar dat ik dacht, ik gooi het hier vast neer.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #13 Gepost op: 7 september 2012, 15:16 »
Ik wou een step met een stoeltje aanraden, maar toen ik ging googelen bleken dat allemaal electrische stepjes te zijn.  En ze al niet genoeg hebben aan een stepje alleen denk ik? Ik kom toch met dit idee omdat een stepje er lekker normaal uitziet en als dat wel genoeg helpt heeft dat toch een voorkeur denk ik  :)


Over de loopfiets, ik denk toch dat dat meer bij de WMO hoort. Eigenlijk alleen omdat die uitstapjes uitzonderingen zijn voor het UWV en dus niet noodzakelijk om onderwijs an sich te volgen. Bij de WMO kan je aanvoeren dat ze hem nodig heeft om sociale activiteiten te kunnen ondernemen.

Andere optie: Kan je de leraar(es) een grote buggy mee laten nemen waar ze in kan gaan zitten als ze wil? Zit ze nog wel eens in een buggy?

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Naar de basisschool
« Reactie #14 Gepost op: 7 september 2012, 15:26 »
Ze zit al niet meer in een buggy sinds ze 2 was (ik kon niet meer duwen)

Ze zou de loopfiets ook gebruiken voor van en naar school lopen. Nu staat ze op het frame van mijn loopfiets maar dat ga ik niet heel lang meer trekken. Eigenlijk is ze er nu al te zwaar voor. Daarom red ik het ook niet omdat met uitstapjes te doen.  Dus het is niet alleen voor de schooluitstapjes (hoewel dat in mn eerste post wel zo leek zie ik nu) maar ook om van en naar school te lopen.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal