Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik  (gelezen 39375 keer)

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #60 Gepost op: 3 april 2012, 11:36 »
Ik heb het dan niet over beperkingen met rijden...Maar puur verzekeringtechnisch gezien. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar dat is wat ik heb begrepen dat de verzekering dan moeilijk kan doen. Bij mij is namelijk ook door het reva centrum gezegd dat ik gewoon kan rijden hebben zelfs nog getest (ze hebben daar een zwaar stuur aan de muur hangen etc)

Amanda

  • Gast
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #61 Gepost op: 3 april 2012, 11:43 »
Het CBR weet in mijn geval niet dat ik een rolstoel gebruik. Dus dat ik een ongeluk krijg, met mijn rolstoel in de auto, dan kan de verzekering besluiten om het niks uit te keren, omdat het dus niet geregistreerd staat bij het CBR.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #62 Gepost op: 3 april 2012, 12:04 »
Dat is wat ik bedoelde ik kon alleen geen goede uitleg vinden.. Dankje Aline!


Myrthe

  • Gast
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #63 Gepost op: 22 november 2012, 11:27 »
Hey dames,

Ik schop deze eventjes omhoog hoor :) Ik ga binnenkort beginnen aan mijn rijbewijs, spannend, maar nu vraag ik me af wat ik beter kan doen, of gewoon gaan voor volledig (handgeschakeld) rijbewijs, of gaan voor een automaat.. Adviezen?

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #64 Gepost op: 22 november 2012, 11:35 »
Hey dames,

Ik schop deze eventjes omhoog hoor :) Ik ga binnenkort beginnen aan mijn rijbewijs, spannend, maar nu vraag ik me af wat ik beter kan doen, of gewoon gaan voor volledig (handgeschakeld) rijbewijs, of gaan voor een automaat.. Adviezen?

Hangt van je handfunctie af, en of je de koppeling kunt bedienen. Als je daar weinig problemen mee hebt, zou ik altijd voor handgeschakeld gaan, dan mag je ook gewoon in een automaat rijden maar andersom niet. Maar als je nu al weet dat je straks toch een automaat moet omdat handgeschakeld niet gaat, dan heeft het natuurlijk geen nut om nu tijd te gaan steken in het leren schakelen.

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #65 Gepost op: 22 november 2012, 11:39 »
Dat ligt eraan, wij weten niet of je goed kunt schakelen/koppelen. Waar je het meeste last van hebt, of je goed gas kunt geven / remmen.

Ik ben zelf begonnen in een schakelauto, toen kreeg ik een rijtest bij het CBR was in de tijd dat ik erg slecht liep en werd mij geadviseerd te gaan rijden in een auto met handbediening. Helaas gingen twee rijscholen achter elkaar failliet en ben ik daarna niet meer doorgegaan. Nu heb ik les in een gewone automaat en dat gaat prima (voor mijn gevoel heb ik de handbediening niet nodig), ik heb binnenkort een rijtest bij het CBR, maar mijn instructrice denkt dat het wel goed moet komen. :) Als ik groen licht heb van het CBR om in automaat te blijven lessen (zonder handbediening) dan mag ik begin 2013 afrijden.

Ik zou eerst proberen te lessen in een schakelauto, lukt dat niet kun je de overstap maken naar een gewone automaat en ligt het probleem voornamelijk in je benen is er nog de mogelijkheid van handbediening. (Je kunt ook gebruik maken van gas geven met je hand en remmen met je been of andersom, er zijn zoveel aanpassingen denkbaar) En luister goed naar je lichaam, instructeurs zullen heus zeggen dat het misschien een kwestie van wennen is (zei m'n instructrice van schakelauto) maar als het niet gaat, dan gaat het niet en als je er dan mee door blijft gaan kost het onnodig veel geld.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #66 Gepost op: 22 november 2012, 11:41 »
Ik heb gekozen voor automaat. Het scheelt enorm veel voor m'n schouder, dat was eigenlijk het belangrijkste.
Daarbij hoef je natuurlijk ook je linkerbeen niet te gebruiken in een automaat, maar dat was voor mij minder belangrijk.

Je kan ook twee proeflessen aanvragen, één in een automaat en één in een handgeschakelde auto. Dan merk je zelf of je liever in een automaat rijd, dat verschilt natuurlijk ook per persoon.

Zelf ben ik erg blij dat ik voor een automaat heb gekozen, maar wij hebben thuis ook twee automaten voor de deur staan. Dus het grote nadeel van een automaatrijbewijs, dat je niet in alle auto's mag, merk ik bijna niet.

Waar je trouwens wel op tijd mee moet zijn is het aanvragen van een medische keuring bij het CBR. Dat liet bij mij nogal op zich wachten (tja, monopolie zorgt nogal eens voor bureaucratie :S) waardoor ik uiteindelijk langer heb moeten lessen dan voor mijzelf nodig was. En dat is eigenlijk jammer van het geld.

Myrthe

  • Gast
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #67 Gepost op: 22 november 2012, 12:08 »
automaat lijkt mij persoonlijk heel fijn, omdat ik steeds meer last krijg van mn polsen, maar met Revalidatie hoop ik dat te kunnen stabiliseren, hangeschakeld is ook heel verleidelijk, omdat de meeste mensen een handgeschakelde auto hebben en je dan veel makkelijker een auto kunt lenen van iemand, ik denk inderdaad dat ik het eerst gewoon probeer in een handgeschakelde, lukt dat dan lukt het, zo niet stap ik over naar automaat, remmen/gas geven d.m.v. handbediening lijkt me niet nodig zoals het er nu voorstaat, wel handig om te weten dat het bestaat!

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #68 Gepost op: 22 november 2012, 13:47 »
Ik zou kijken of het haalbaar is omdat het behoorlijk wat voordelen heeft. En probeer objectief te kijken of het daadwerkelijk mogelijk is ;) Desnoods kun je ook eerst een rijtest vragen bij het cbr of je goed genoeg bent voor een schakelauto. Een vriendin van mij heeft dat ook eerst gedaan om te kijken wat ze wel en nog mocht volgens hun ipv te investeren in iets wat niet mogelijk is.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #69 Gepost op: 22 november 2012, 15:15 »
je zou gewoon eens moeten lessen in een handgeschakelde auto.
lukt het niet jammer dan kun je altijd nog naar automaat gaan.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #70 Gepost op: 22 november 2012, 16:54 »
Ik zou altijd proberen om je rijbewijs te halen in een handgeschakelde auto, ook als je van plan bent om daarna een automaat te kopen. Dan kun je tenminste (in geval van nood of bij uitzondering) nog in de auto van iemand anders rijden.
Ga wel rijlessen volgen bij een rijschool die lessen aanbiedt in beide soorten auto's. Zo voorkom je dat je straks met een pakket lessen zit die je niet kunt gebruiken, omdat je naar een andere rijschool over moet stappen.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #71 Gepost op: 23 november 2012, 12:21 »
Ik heb leren rijden in een schakelauto. Mijn rij-instructeur wilde eigenlijk eerst de test van het CBR afwachten, maar toen hij mij in het echt zag, mocht ik direct beginnen met lessen. Qua kracht zat ik bij alles op het randje, maar het CBR vond het veilig genoeg om me gewoon in een schakelauto te laten rijden. En dat doe ik nu nog.

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #72 Gepost op: 25 november 2012, 10:17 »
Ik ben begonnen in een schakelauto (daarin heb ik mijn eerste examen gedaan), toen dat niet meer ging ben ik overgestapt naar automaat, waar ik gelukkig niet overnieuw voor hoefde af te rijden. Uiteindelijk beland bij handbediening, daar moest ik wel overnieuw voor afrijden. Was een duur grapje...!
Ik denk dat je het heel erg zelf moet bepalen in overleg met een instructeur. Het risico van schakel is dat je geen kant op kunt als je problemen met je arm/schouder hebt...

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #73 Gepost op: 25 november 2012, 10:46 »
Maar met een schakelrijbewijs mag je rijden in een automaat... dus kan ze toch altijd nog automaat rijden?

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #74 Gepost op: 25 november 2012, 11:02 »
O ja, dat is ook zo. Klopt helemaal Rachel!

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal