Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik  (gelezen 39373 keer)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #45 Gepost op: 31 januari 2012, 12:01 »
Goed zeg!!!

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #46 Gepost op: 31 januari 2012, 13:10 »
Fijn!

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #47 Gepost op: 31 januari 2012, 14:51 »
Ow dat is fijn ja!

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #48 Gepost op: 2 april 2012, 10:48 »
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het invullen van de Eigen Verklaring bij het CBR?
Wat voor invloed heeft het ongeveer als je bij een vraag een negatief antwoord moet invullen? (Ik denk dan aan 6. Kunt u een arm, een hand of uw vingers niet of slechts beperkt gebruiken?)
En wat moet je verstaan onder slechts beperkt? Ik denk dat ik wel kan sturen, maar geen uren achter elkaar...

En denken jullie dat HMS hieronder valt: 10. Hebt u nog andere aandoeningen, ziekten of functiebeperkingen die het besturen van motorrijtuigen moeilijker maken?
Misschien moet ik het gewoon aan het CBR of een rij-instructeur vragen hoor  ;), maar ben een beetje bang om onnodig slapende honden wakker te maken..  :P

(Alle vragen van de EV staan trouwens hier: http://www.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=26)

Amanda

  • Gast
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #49 Gepost op: 2 april 2012, 11:34 »
Ik vond destijds dat ik geen problemen had met autorijden, dus ik heb het formulier naar mijn 'waarheid' ingevuld. Had ik beter niet kunnen doen, want de ene examinator wist wat vingersplints inhield :AA: Hierdoor moest ik een nieuwe eigen verklaring invullen, medische keuring, medische test en 2,5 maand na het behalen van mijn rijbewijs mocht ik hem dan toch eindelijk aanvragen.

Mijn advies; vul deze eigen verklaring zo eerlijk mogelijk in.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #50 Gepost op: 2 april 2012, 11:59 »
Ik had destijds wel klachten maar geen diagnose... Daardoor heb ik alleen bij medicijn gebruik de pijnstillers ingevuld en door de huisarts laten ondertekenen. Maar daar werd niet moeilijk overgedaan.

Ik denk er wel aan hem nog een keer opnieuw aan te vragen al is het maar om problemen te voorkomen.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #51 Gepost op: 3 april 2012, 04:15 »
Als je armfunctie (of beenfunctie) beperkt is, moet je het echt eerlijk invullen. Dan kan een CBR-arts toestemming geven om ondanks je beperking(en) auto te gaan rijden. Mocht namelijk blijken dat je gelogen hebt bij de Eigen Verklaring en je veroorzaakt een ongeluk, dan ben je wellicht niet verzekerd. En dat wil je niet hebben! Dan maar wat extra gedoe met invullen en zo...

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #52 Gepost op: 3 april 2012, 07:20 »
Ja, maar ik twijfel erg of mijn armfunctie echt beperkt is.
M'n schouder gaat wel snel uit de kom, maar ik kan in principe wel alles. En m'n therapeut zag niet echt belemmeringen voor het autorijden; dus ik vroeg me vooral af wat 'beperkt' inhoudt.
Maar ik zal er nog even goed over nadenken, was idd wel van plan om het eerlijk in te vullen hoor; alleen nog op zoek naar wat de waarheid is.  ;)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #53 Gepost op: 3 april 2012, 07:27 »
Beperkt houdt in, zeker voor autorijden, wat een gevaar zou kunnen vormen voor jou en het overige verkeer. Als je schouder vaak uit de kom gaat, en snel bijvoorbeeld, dan zou dat een gevaar kunnen vormen voor het autorijden. Voor jezelf en je omgeving. Hetzelfde zou kunnen gelden voor spasmen in je benen ofzoiets. Eigenlijk alle dingen die een gevaar zouden kunnen geven voor jezelf en de omgeving. Autorijden doe je niet alleen op de weg namelijk, daarom wil men ook weten of het veilig is om je de weg op te laten gaan.

Ik denk dat je daar rekening mee moet houden bij het invullen van zo een verklaring. Het gaat immers over het feit of het wel veilig is dat je gaat autorijden. Voor jou..maar ook voor de omgeving.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #54 Gepost op: 3 april 2012, 07:32 »
Oh, das duidelijk zo dan; dank.  :)

Dan wacht ik gewoon m'n eerste rijles af om te zien hoeveel invloed het heeft; en kan ik het daarna naar eer en geweten invullen.  ;)
Omdat ik rijles neem in een automaat, denk ik dat het wel meevalt maar zal nog even wachten met het helemaal positief invullen; want andere mensen in gevaar brengen is natuurlijk 't laatste wat de bedoeling is..

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #55 Gepost op: 3 april 2012, 07:41 »
Oke, goed van je zeg. Ik zet het er trouwens erg streng neer, maar ik bedoel het alleen maar positief hoor. Ik vind alleen dat iedereen die zich verplaatst in een auto, op een motor of fiets of scooter.....dus iedereen die deelneemt aan verkeer op wielen zich ook bewust hoort te zijn van het feit dat de veiligheid ieders verantwoordelijkheid is.

Een vriendin van mijn moeder heeft hele heftige aanvallen van spasmen, maar wil met alle geweld auto blijven rijden. Ze heeft tijdens een spasme aanval al een paar keer tegen een boom gereden (gevaar voor zichzelf) maar ook een fietser aangereden (gevaar voor anderen). Sinds ik dus van dichtbij heb meegemaakt hoe je gesteldheid van invloed is op de veiligheid van alle deelnemers van het verkeer , ben ik er gewoon van overtuigd dat iedereen gewoon zich moet beseffen dat de veiligheid op de weg afhangt van alle weggebruikers.

Autorijden geeft een enorme vrijheid en ik heb ook zelf mijn rijbewijs (gehaald in een tijd dat ik weinig last had van mijn aandoeningen). Maar ik rijd nu bewust geen auto vanwege mijn lijf en de medicatie die ik slik. Ik wil gewoonweg mezelf en anderen niet in gevaar brengen.

Dus misschien dat ik daarom zoiets erg streng neerzet. Ik gun jou gewoon je rijlessen en je rijbewijs hoor Corine. Maar ik wilde dit toch meegeven. :)

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #56 Gepost op: 3 april 2012, 07:44 »
Ja joh, das duidelijk. Heb niet het idee dat er op dit forum mensen zitten die anderen zoveel mogelijk vrijheid willen ontzeggen; dus had dat er niet in gelezen hoor.  :)
Vind het alleen maar prima dat er kritisch wordt meegedacht hoor!

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #57 Gepost op: 3 april 2012, 08:54 »
Het is denk ik ook een beetje afhankelijk van autorij instructeur. Die van mij had ik gebeld over het hoe en wat en ik heb mijn revalidatie arts gevraagd.

En bij spasmes is het natuurlijk wel welke vorm je hier van hebt wat hier zijn verschillende vormen van!

Mijn rijinstructeur heeft na drie lessen aangegeven dat hij mij veilig genoeg vond om mijn niet door te sturen naar het cbr

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #58 Gepost op: 3 april 2012, 10:47 »
Ik heb tijdens het autorijden geen last van beperkingen, en met bepaalde medicijnen op rijd ik niet. Wel heb ik gehoord dat wanneer je bepaalde dingen niet invult en je raakt betrokken bij een ongeluk en je hebt bijvoorbeeld een rolstoel van jezelf in de auto liggen dat dit de nodige vragen en lastige situaties kan opleveren met de verzekering.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Autorijden met aanpassingen en/of geneesmiddelengebruik
« Reactie #59 Gepost op: 3 april 2012, 11:10 »
Dat valt best mee rachel ik heb bij mijn reva arts in het dossier laten vermelden dat mag/kan auto rijden en als jou examinator van het autorijden vind dat jij geschikt bent om auto te rijden is er geen probleem toch?

Of bedoel je het anders?

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal