Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?  (gelezen 19866 keer)

angeliquev

  • Gast
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #30 Gepost op: 6 september 2011, 15:52 »
Helaas lukt dat me nog steeds niet. Ik vind het te ingewikkeld om het uit te leggen,waardoor eigenlijk niemand het kan begrijpen. En als ik het probeer uit te leggen zit ik echt minutenlang te klote (sorry voor mijn woorden) en dan komt het nergens op uit.
En helaas is uit leggen 1 van mijn zwakte punten,niet alleen over mijn beperking,maar ook als ik iets zoek of ergens hulp bij nodig heb  :(

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #31 Gepost op: 6 september 2011, 16:18 »
Oh, dat blijft ook nog wel even lastig hoor! Vooral als er zulke leuke dingen georganiseerd worden, zeker als het groepsactiviteiten zijn. Maar als fotograaf ben je er toch bij betrokken én dan heb je donderdag inderdaad nog een leuke dag. Wijze beslissing!

Offline Dineke

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 310
    • Bekijk profiel
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #32 Gepost op: 6 september 2011, 16:38 »
@ Marianne; het is inderdaad wel een van de lastigste dingen. Want meestal is de wil er wel bij iedereen. en ook ik betwijfel het of het me echt wel lukken gaat. en ik ben heel erg eigenwijs. ook op momenten dat het niet meer gaat bikkel ik ook door. (heel slecht :-[)

@ angelique; Om het aan anderen uit te leggen is ook niet makkelijk, en vooral niet als het niet een van je sterkste kanten is. Maar een korte uitleg moet genoeg zijn vind ik altijd maar, en als ze het dan nog niet snappen zeg ik altijd; google het maar even haha! ;)

liezenogwat

  • Gast
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #33 Gepost op: 6 september 2011, 21:54 »
@Angelique, er staan in dit topic al wat dingen die andere meiden gebruiken als uitleg, misschien kun je die bekijken en de voor jou beste uitnemen en gebruiken? desnoods,print je hem eerst uit om in je agenda te plakken als je ff niet op de woorden kunt komen dat je kan spieken.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #34 Gepost op: 7 september 2011, 11:58 »
Dat is een hele goede tip van Liezenogwat!

Volgens mij bestaan er ook kleine kaartjes waar op staat wat je aandoening inhoudt. Misschien zijn die verkrijgbaar bij de VED? Wie weet hier wat meer van?

Je kunt dan gewoon een kaartje geven en dan hoef je niet bang te zijn dat je niet meer uit je woorden komt. Die kaartjes kun je natuurlijk ook zelf maken.

liezenogwat

  • Gast
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #35 Gepost op: 7 september 2011, 14:00 »
http://www.ehlers-danlos.nl/site/index.cfm?act=product.detail&varprod=81866&cat=859

Dat zijn informatiefolders met algemene informatie over Ehlers-Danlos

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #36 Gepost op: 7 september 2011, 14:58 »
Volgens mij bestaan er ook kleine kaartjes waar op staat wat je aandoening inhoudt. Misschien zijn die verkrijgbaar bij de VED? Wie weet hier wat meer van?

Klopt, ik moet dat ook nog ergens hebben liggen. Verkrijgbaar in verschillende talen, ik heb aan de ene kant Nederlands en aan de andere kant Engels. Verkrijgbaar bij de VED, formaat van een pinpas dus past perfect in je portemonnee.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #37 Gepost op: 8 september 2011, 09:42 »
Even een vraagje he... De mensen die jou vragen wat je hebt zijn waarschijnlijk mensen die je amper kent/amper ziet. Daarnaast dan natuurlijk je nieuwe klasgenoten. Maar waarom zou je die van die folders in de hand duwen of uitgebreid gaan vertellen wat je hebt? Ik zie daar persoonlijk het nut niet van in.
Als iemand aan mij vraagt wat ik heb zeg ik meestal "Mijn gewrichten gaan uit de kom" of zelfs "Mijn benen doen het niet zo goed". Mensen die je vaker tegenkomt (zoals nieuwe klasgenoten of kennissen) vragen vanzelf wel door als ze meer willen weten. Zolang jij een luchtige indruk geeft, dus niet alsof je er niet over wil praten, voelen mensen zich heus wel op hun gemak om door te vragen als ze dat nodig vinden en wanneer ze dat nodig vinden. Zo geef je zelf zo veel of weinig info als jij geschikt vind voor de persoon (je geeft een vreemde toch geen uitgebreide folder?) en voel je je ook niet ongemakkelijk.
In een keer heel veel info aan iemand geven werkt vaak averechts en ze onthouden er maar weinig van. Een folder geven laat jou er onverschillig en onwetend uit zien (in mijn ogen).

Dit is mijn persoonlijke mening, ik zou niet op de eerste dag voor een hele klas gaan vertellen wat me mankeert. Zeker niet als je uiterlijk niks ziet. Want dan gaan mensen je alleen maar zien als "dat zieke meisje" of als je niet uitkijkt (!!!) en toch over je grenzen gaat als een aansteller of aandachtstrekker.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #38 Gepost op: 8 september 2011, 09:53 »
Ikzelf heb t op mijn werk ook niet heel uitgebreid uitgelegd. Op zich snap ik wel dat je wilt dat anderen begrijpen waarom je aan dingen niet meedoet, en bepaalde dingen wel/niet kunt. Maar ik denk dat als mensen ECHT willen weten wat je hebt, ze het wel komen vragen. Simpele antwoorden werken beter dan willen uitleggen hoe de aandoening in elkaar zit.

Daarbij is de aandoening voor iedereen weer anders. Daarom is het moeilijk een goed beeld te geven voor onbekenden die HMS/EDS niet kennen. Misschien is het beter ook te proberen je niet te druk te maken over of een ander wel begrijpt wat je hebt..

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #39 Gepost op: 8 september 2011, 13:02 »
ik draai nu 2 weken mee op school en niemand uit de klas die gevraagd heeft wat ik  heb.
en als het er van komt ja dan vertel ik het wel.
maar uit mezelf begin ik er gewoon niet over.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #40 Gepost op: 8 september 2011, 14:47 »
Bij mij in de klas ben ik het eerste jaar de eerste dag door mijn slb'er wel aardig voor het blok gezet omdat ik een lift sleutel had en de rest niet! Toen heb ik heel kort en bondig gezegd dan mijn bindweefsel niet werkt en daardoor mijn gewrichten hier goed bij elkaar blijven zitten.

Kijk vrienden die ook bij mij in de klas zitten weten wel wat er aan de hand is maar die zeggen altijd als ze bij hun komen wat is er. zeggen zij moet je haar vragen als je het vraagt krijg je heus antwoord.

En nu het derde en laatste jaar keken ze niet eens op dat ik in een rolstoel zat later op de dag en tijdens de pauze kwamen een paar bij mij om te vragen hoe het nu ging en wat er gebeurd was.
Dan geef ik gewoon antwoord. Maar ik ga het niet te moeilijk maken dat snappen ze toch niet!

Offline Reenqui

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #41 Gepost op: 19 september 2011, 16:24 »
Doordat ik regelmatig mn polsbrace om heb is het zichtbaar voor anderen en vragen ze wat er aan de hand is. Ik zeg dan idd dat ik te los in elkaar zit of te lenig ben.
Ik werk in de zorg met oudere mensen.....1 iemand snapte eigenlijk niet zo goed waarom ik haar geen steunkousen meer aan kon doen...tot ze een aflevering van het reumafonds met Anita Witzier had gezien..toen legde ze de link met reuma en pijn(want op tv waren ook mensen met zon brace)...Ik heb haar daar voor het gemak bij gelaten...

Ook vraag ik wel eens of ze makkelijke of moeilijke versie willen...( makkelijk=overbelaste pols en moeilijk= bindweefselaandoening)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #42 Gepost op: 19 september 2011, 16:39 »
Bij heel ouder mensen kan "een soort reuma" ook een gemakkelijke uitleg zijn voor hen om te onthouden. Een heel verhaal over bindweefsel, lenig zijn en luxaties is een stuk lastiger om te begrijpen én te onthouden.

Offline Reenqui

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #43 Gepost op: 19 september 2011, 17:44 »
Ja idd,daar hou ik het nu ook bij als ze me vragen wat het is........

Amanda

  • Gast
Re: Hoe leg je aan anderen uit wat je hebt?
« Reactie #44 Gepost op: 20 september 2011, 15:20 »
Ik vind het soms erg lastig. Patiënten vragen vaak wat voor ringen ik om mijn handen heb. Na 10 patiënten achter elkaar vind ik het wel enorm vervelend worden. Vaak zeg ik dat ik reuma heb, dan vragen ze vaak niet door en begrijpen ze het wel.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal