Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel  (gelezen 32708 keer)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Gepost op: 18 januari 2013, 11:14 »
Er is in het algemene rolstoeltopic al diverse keren gesproken en informatie gedeeld over elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel. Het lijkt me gemakkelijk om deze informatie voortaan in een apart topic te bespreken, zodat het eenvoudig terug te vinden is.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2013, 11:17 »
Heuvelop rollen en rollen op een slechte ondergrond gaat mij steeds moeilijker af. Op die momenten zou ik graag elektrische ondersteuning hebben. E-motion is niet wat ik zoek, want dat is zo onhandig meenemen, want ik wil de ondersteuning graag mee op reis nemen, maar niet 24/7 gebruiken. Wie heeft ervaring met zo'n systeem dat je onder je rolstoel kunt hangen met joystick zeg maar?

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2013, 11:34 »
Je bedoeld COMPLEET elektrisch?

Ik ben er nu mee bezig en zal een aantal systemen benoemen. Zal vanmiddag wel linkjes en uitleg erbij plaatsen


Ondersteuning:


E-Motion

Een rolstoel geeft bewegingsvrijheid en bevordert de activiteit. Maar zelfs bij een goede technische afstemming is het voor gebruikers vaak niet mogelijk zich op eigen kracht goed te verplaatsen. Hellingen, stoepranden,drempels vormen vaak onoverkomelijke obstakels. e·motion biedt bij het aandrijven van de rolstoel actieve hulp en slecht zodoende barrières. e·motion ontsluit nieuwe leefruimtes en brengt sociale integratie tot stand.

Onopvallende elektromotoren in de wielnaven zorgen voor extra stuwkracht. Daarbij hoeft men alleen maar de hoepels te bedienen om zich met minder lichamelijke inspanning te verplaatsen. Sensoren berekenen automatisch de benodigde sterkte en de duur van de ondersteuning. De rijeigenschappen passen zich daarbij dynamisch aan. Tijdens het rijden op een helling wordt het arbeidsvermogen van de motor automatisch langer ter beschikking gesteld - dat spaart kracht en verhoogt de veiligheid.
Vooral bergop of bij het nemen van stoepranden komen de sterke kanten van e·motion volledig tot hun recht. Ook bergaf is e·motion behulpzaam: men hoeft alleen maar even de hoepels af te remmen en de elektrische servo-rem verlaagt op een veilige en effectieve wijze de snelheid.




Smart Drive (TNS)


Een revolutionair aandrijfsysteem voor uw handbewogen rolstoel.
 
- Lichtgewicht
- Eenvoudig binnen enkele tellen aan te sluiten
- Geen zware aankoppelstukken aan uw rolstoel
- Zonder smart drive blijft uw rolstoel geheel in orginele staat
- Electrisch aandrijving door eenmalige aanzet op de hoepel
- Remmen of stoppen door af te remmen op de hoepel
- Geen anti tip systeem noodzakelijk
- Aktieradius accupakket voor dagenlang gebruik
- Nemen van drempels en stoepranden geen enkele belemmering
- Systeem voelt evt. weerstand van hellingen of zachte ondergrond en corrigeert hierop automatisch de aandrijving
 
Een perfecte oplossing voor alle problemen met bestaande electrische aandrijf units/wielen




E-move

E-Move is een elektrische hulpaandrijving voor uw handbewogen rolstoel. Bedien de hoepels en E-Move voorziet uw rolstoel van extra kracht. Het E-Move aandrijfsysteem is toepasbaar op 99% van de handbewogen rolstoelen. Kantelrolstoelen zijn voor het E-Move systeem geen probleem.

Voor elke rolstoelgebruiker biedt het E-Move systeem voordelen. Voor zowel dagelijks gebruik, op het werk, naar de winkel of thuis, EMove biedt u een makkelijke aandrijving voor uw rolstoel. De twee onafhankelijke aandrijfwielen zijn uitneembaar via een quick-release as. De wielen hebben een laag gewicht hierdoor kunt u deze eenvoudig meenemen. E-Move is toepasbaar op de meeste rolstoelen die verkrijgbaar zijn op de Nederlandse markt. Of u nu een opvouwbare, vast frame of kantelbare rolstoel heeft, onze ruime keus uit diverse bevestigingen en wielmaten maakt de montage van het E-Move systeem mogelijk.




Joystick besturing:

E-Fix


Met de eFix, de elektrische aandrijving voor handbewogen rolstoelen, kunt u gemakkelijk en zonder moeite lange stukken rijden. Het omzetten is zeer eenvoudig: slechts de aandrijfwielen aankoppelen, het accupack en bedieningskast monteren en u kunt op weg!
 
De aandrijfmotoren zitten discreet in de naaf van het wiel gemonteerd. De eFix past op vrijwel alle rolstoelen waardoor u, de op uw persoonlijke wensen afgestemde rolstoel, optimaal kan blijven gebruiken. De krachtige e-fix kan hellingen nemen met een stijgingspercentage van 20% en één acculading is voldoende voor maximaal 30 km.





Light Drive

Light Drive. De voordelen van een handbewogen rolstoel combineren met de kracht van een elektrische rolstoel. Snel en eenvoudig te monteren. De Light Drive transformeert uw handbewogen rolstoel in een volledige elektrische rolstoel, in minder dan 20 seconden.

De lichtgewicht Light Drive kan gemonteerd worden op bijna alle typen handbewogen rolstoelen, zonder beperkingen voor wat betreft opvouwbaarheid of wendbaarheid.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2013, 16:45 door Wendela »

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2013, 11:06 »
Je hebt ook nog E-move. Die wel in combi met een handbike kan doordat de accu en zo niet in de assen van je wiel zitten en dus uit kunt schakelen op het moment dat je gaat rijden met je handbike.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2013, 16:46 »
Ik heb bij elk systeem ook de linkjes en wat uitleg geplaatst. Zit er iets bij zoals jij bedoeld Marianne?
De E-move staat er nu ook tussen.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2013, 20:04 »
Nog één van de kenmerken van e-motion is dat je meerdere standen hebt. 0=uit en dan heb je nog 1 en 2. Deze kunnen worden ingesteld op een voor de gebruiker goed percentage. Zo heb ik hem op 50% en 70% ondersteuning staan en nu met de sneeuw op 100%. Zo kun je bijv. binnen en buiten op verschillende percentages rijden.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2013, 22:03 »
Ik werd zo blij bij het zien van het filmpje van de Smart Drive!!!!! Die wil ik hebben!!!!!!!!!!!! Precies wat ik zocht. Geweldig, Wendela, bedankt!!!!!!!

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2013, 20:07 »
Oooo, ik wou echt dat ik die SmartDrive hier op de campus had. Daar zou alles zoveel makkelijker van worden. Het enige nadeel vind ik dat het vol-automitisch is. Ik weet zeker dat als ik het zou hebben, ik bijna niet meer zelf zou rollen uit gemak. Maar voor de heuvels hier en voor lange dagen lijkt het me echt heerlijk.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2013, 08:23 »
ziet er ideaal uit dat systeem!

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2013, 16:38 »
Nou je moet wel zelf de aanzet geven bij smartdrive. Je vermindert dus het aantal slagen dat je geeft aanzienlijk, maar de kracht die je moet zetten blijft voor mijn idee het zelfde.

Ik hoop het binnen een paar weken te proberen bij de ergo. Volgens mij is het systeem niet duurder dan de E-motion trouwens.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2013, 17:14 »
Als ik het filmpje zie, blijft het gewoon rijden totdat jij weer afremt.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2013, 20:32 »
Ja hij blijft rijden totdat je andere "informatie" geeft aan het systeem. Maar de eerste aanzet lijkt dus wel op normale kracht te zijn in tegenstelling tot bij het e-motion systeem. Maar daar heb je dus weer dat je moet blijven rollen (al is dat daar ook tot op zekere hoogte in te stellen toch Rachel?)

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2013, 20:36 »
bij emotion kun je instellen hoever je wilt uitrollen. en hoeveel hij odersteund.
best veel mogelijkheid maar je moet natuurlijk wel je schouders en armen goed kunnen gebruiken.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2013, 21:41 »
Bij mij was de beweging van het rijden met de e-motion al te veel jammer genoeg. Maar ik ben wel heel blij dat ik kan vermelden dat mijn ergo therapeut er achter staat om de Smart Drive te proberen! We zijn het er over eens dat het waarschijnlijk niet de oplossing zal zijn voor mij (meer daarover in persoonlijk een dezer dagen). Maar ze snapt heel goed dat het mentaal heel belangrijk is voor mij om het in ieder geval uitgeprobeerd te hebben. Die stap moet ik sowieso zetten voordat ik verder kan kijken en andere oplossingen kan accepteren.

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #14 Gepost op: 9 februari 2013, 11:34 »
Bij Double Performance hebben ze hem inmiddels. Misschien kan je met hen regelen dat je hem uit kan proberen. Snap wel dat je het geprobeerd wil hebben. Dan heb je idd alle mogelijkheden gehad. Denk alleen dat het wegrollen evenveel kracht kost als bij een normaal rijden met een rolstoel. Wel schijnt er een bedieningsknop bij te zitten zodat je op die manier weg kan rijden zonder je hoepels te moeten gebruiken. Alleen het afremmen moet waarschijnlijk dan wel op de hoepels.   :/

De specificaties die op de support magazine staan zijn: actieradius 16 km, max. snelheid 7,2 km/h, vermogen 250 W, voltage 24V, totaalgewicht 8,9 kg. Het gewicht valt me best wel tegen als er lichtgewicht wordt beweerd. Vind ik niet echt licht als je hem zelf achter je stoel moet hangen.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal