Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel  (gelezen 32794 keer)

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #30 Gepost op: 21 februari 2013, 19:51 »
Het gaat ook wel redelijk goed maar aan emotion heb ik gewoon niet veel.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #31 Gepost op: 21 februari 2013, 19:52 »
Het gaat ook wel redelijk goed maar aan emotion heb ik gewoon niet veel.

Super fijn voor je dat het rollen redelijk goed gaat. Waar ben je nu naar op zoek en wat zijn nu de problemen die je tegenkomt dat je nu aan de Light Drive denkt?

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #32 Gepost op: 21 februari 2013, 20:24 »
Ik weet nog niet wat ik wil. maar mijn pols is nog steeds erg onstabiel. en kan steeds minder kracht halen uit mijn armen hoe veel ik ook train. en bespaar dit gewoon liever voor de dingen waar ik mijn armen echt nodig voor heb. Maar net als op school gaat het rollen nog wel goed. Maar de buiten weggetjes heuveltjes enz. dat gaat weer heel erg snel en kost me meteen spierpijn de volgende dag. Maar het systeem ziet er ook wel erg fijn uit. omdat je het er zo op kan zetten en zo weer af kan halen. maar ik ga in maart eerst naar de revalidatie arts.

Myrthe

  • Gast
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #33 Gepost op: 21 februari 2013, 21:44 »
zou best eens een goede oplossing kunnen zijn denk ik lientje..

Wend, ik ben best teleurgesteld dat dat smart drive ding niet werkt, daar had ik dus juist meer van verwacht..

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #34 Gepost op: 21 februari 2013, 22:17 »
Ik ga volgende week de Smart Drive uitproberen. Hopelijk werkt het voor mij wel goed. Dat verwacht ik eigenlijk wel..

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #35 Gepost op: 24 februari 2013, 18:46 »
Het verschilt denk ik ook heel erg per persoon. Wendela heeft natuurlijk heel erg veel schouderklachten en je moet hierbij nog steeds zelf aanzetten.

Als ik weer terug in Nederland ben, ga ik ook elektrische ondersteuning aanvragen. Ik ben dit weekend in Londen geweest en ben daar toch een beetje met de neus op de feiten gedrukt, lang rollen lukt gewoon niet. Paul moest mij heel veel duwen. Nu vindt hij dat geen probleem, maar ik vind het ook gewoon fijn om zelf te kunnen rollen. In december moet ik sowieso een nieuwe stoel (gemeentestoel verloopt dan en UWV moet waarschijnlijk volgend jaar ingeleverd worden), dus dat is dan een mooi moment om naar een oplossing te zoeken.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #36 Gepost op: 25 februari 2013, 10:11 »
Wat vervelend dat het rollen zo problematisch is voor jullie. Ik hoop dat iedereen er een goede oplossing voor zal vinden.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #37 Gepost op: 25 februari 2013, 12:25 »
Enig idee wat voor soort ondersteuning je wilt Maaike?

Marianne hopelijk werkt het voor jou wel goed!

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #38 Gepost op: 25 februari 2013, 19:57 »
Ik weet het nog niet zo goed, Rachel. Ik heb nog nooit ondersteuning geprobeerd, dus ik weet niet wat ik prettig vind en wat ik het beste kan volhouden. Aan de ene kant lijken emotion wielen  me wel fijn, maar het grote nadeel lijkt me het gewicht.

De Smart Drive lijkt me echt super fijn, maar misschien gaat dat me te lui maken, omdat het dan makkelijk is om het altijd maar te gebruiken.

Ik ga in ieder geval volgende maand bij de reva ondersteuning van een ergotherapeut vragen, omdat er ook goed gekeken moet worden naar mijn zithouding. Dus hopelijk komen we er dan samen uit. (En ik heb gelukkig nog even om me te orienteren)

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #39 Gepost op: 26 februari 2013, 08:08 »
Ik vind nadeel van emotion als je armen al te gammel zijn heb je niet echt veel baat met emotion wielen. Je moet blijven rollen.
Maar emotion en heuvels zijn wel super ideaal :D ik had mijn stoel in limburg getest een keertje met revalidatie hoe dat ging. en kwam gewoon zelfstandig omhoog en naar beneden remt ie af. dus je vliegt niet naar beneden.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #40 Gepost op: 26 februari 2013, 10:33 »
Ik denk dat je gewoon moet uitproberen wat het beste bij je past. En dan vervolgens het systeem kiezen wat jou net genoeg ondersteuning geeft zodat je zelfstandig kan voortbewegen.


Even algemeen (niet tegen iemand specifiek gericht, maar ik voel de "urge" om iedereen te waarschuwen): Als je te veel ondersteuning krijgt of zelfs volledig elektrisch gaat terwijl je wel zelf kan rollen, maak je je armen onnodig lui. Je verliest heel snel spierkracht. Ik ben zelf levend voorbeeld van het feit dat je spieren heel snel slinken als je niet meer rolt. Sinds ik niet meer kan H-hockeyen en niet meer zelfstandig kan rijden zijn mijn bovenarm spieren echt veeeeeel kleiner geworden, vooral rechts. Waar eerst een bult zat zit nu een kuil, daar schrok ik zelf behoorlijk van. Blijkbaar een bepaalde spiergroep die je specifiek bij het rijden veel gebruikt. Die spieren slinken als je niet meer rijdt, of dat nou komt door dat je niet kan rijden of omdat je teveel ondersteuning krijgt.

Dus echt, ga voor zo veel mogelijk zelf rollen. Uiteindelijk ga je alleen maar achteruit als je te weinig je spieren gebruikt. Ik wil hiermee niet zeggen dat je de ondersteuning nĂ­et moet gebruiken he. Dat is ook niet goed en kan ook voor achteruitgang zorgen (als ik een jaar geleden e-motion had aangevraagd was ik nu wss nog sterker en zelfstandiger in het rollen). Maar bedenk goed wat bij jou past en of je jezelf niet te veel "verwent".
En orienteer je goed en probeer het voldoende uit. Kijk of het toch niet voor overbelasting zorgt, want dan zit je alsnog met een systeem waar je niks mee kan.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #41 Gepost op: 26 februari 2013, 11:30 »
Daarom ben ik zo blij met mijn e-motion dat ik wel zelf moet blijven bewegen, als gaat het nu wel lastig moet ik zeggen. E-motion is vooral fijn als je de beweging nog wel kunt maken maar te weinig kracht hebt. Maar je kunt hem wel laten instellen op een bepaald percentage wat voor jou genoeg is. Dus als je het met 40% kunt doen kun je daarmee rijden en een ander met 80%.

Ander nadeel is inderdaad het gewicht van de wielen.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #42 Gepost op: 26 februari 2013, 14:37 »
Ik sluit me helemaal aan bij Wendela. Ik kan nu niet zelf rollen door mn elleboog ontsteking, maar voel wel dat mn kracht wat dat aangaat achteruitgaat. Ik ga zodra ik kan weer rollen opbouwen. Ik maak me geen illusies, mijn armen zijn niet heel sterk en ik heb problemen zat, maar ik denk dat mn spierkracht er niet beter op gaat worden als ik nu al naar ondersteuning grijp.

Nu is te ver doordraven in het niet gebruiken van dingen ook niet goed..Maar wat Wendela zegt is zeker het overwegen waard.

Aline

  • Gast
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #43 Gepost op: 26 februari 2013, 15:56 »
Terwijl ik denk dat emotion wel goed voor je zou zijn, roos! Volgens mij levert het jou meer vrijheid op als je zelfstandig naar de winkels kunt gaan, of even naar de action. Nu ben je altijd afhankelijk van Niels.
En je blijft je armen flink bewegen, ipv dat je om de hoek al geduwd moet worden door Niels.

Maar eerst je elleboog maar laten herstellen.

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Elektrische ondersteuning op de handbewogen rolstoel
« Reactie #44 Gepost op: 26 februari 2013, 16:33 »
Ik vind het juist bewonderenswaardig van Roos dat zij het rollen op wil bouwen zodra ze minder last heeft van haar elleboog, ik ben het met Wen en Roos eens dat het altijd belangrijk is om zoveel als mogelijk zelf te rollen omdat het zou kan zijn dat je anders kracht inlevert en dat is ook niet iets wat we willen natuurlijk.

Roos ik hoop dat het je gaat lukken om het rollen op te bouwen. Zou je eventueel naar de winkels met je handbike kunnen en dan bij de winkels zelf rollen als dat mogelijk is? Dat lijkt mij altijd nog fijner dan emotion!

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal