Auto's
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Auto's  (gelezen 17037 keer)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Auto's
« Gepost op: 30 november 2012, 10:18 »
Volgens mij is er nog geen apart topic over auto's.

Hier dus alles over auto's kopen, model kiezen, ruimte, vergoedingen etc.
Hoe zit het met grijs kenteken en past er een vastframe rolstoel in een Ford KA?

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Auto's
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2012, 10:19 »
J. en ik hebben besloten dat er nu eindelijk een auto moet komen en ik zou graag wat advies/tips/ervaringen willen van jullie. We dachten eerst aan een Fiat Doblo of Peugeot Partner. Mijn moeder heeft een P.Partner en we weten dat daar genoeg in past. Maar een kennis van ons die er echt verstand van heeft heeft ons gewezen op de Opel Vivaro en Renaut Trafic. Dat blijkt helemaal niet echt duurder te zijn en veel verstandiger ivm de toekomst.
Oh, we krijgen dus niets vergoed of verstrekt van de UWV of WMO.

We hebben recht op een grijs kenteken dus dat scheelt al behoorlijk in de belasting.
Verder hebben we de volgende eisen:
-dubbele cabine, er moet dus een achterbank in zitten. We reizen geregeld met zn 3en en mijn zusje en ik vallen allebei in slaap onderweg van/naar een c-dag. Dan willen we niet samen voorin op een dubbele bank gekneld zitten.
-niet ouder dan 2004, liefst zo nieuw mogelijk.
-er moeten minstens 3 handbewogen sportstoelen en een handbewogen ADL in passen.
-Het moet een diesel zijn.
-Automaat zou een plus zijn, maar is niet noodzakelijk. (ivm kleine kans dat ik nog in een automaat zou kunnen rijden en omdat de koppelingbakken bij de schakel vivaro's en traffics vaak kapot gaan rond 200.000 km)
-Comfortabele bijrijders stoel, het liefst zo ondersteunend mogelijk. Liever geen dubbele bank voorin.

-Omdat ik op het moment flink achteruit ga is het de verwachting dat ik over niet al te lange tijd zal moeten gaan E-hockeyen. (ik hoop dat ik het nog 1 heel extra seizoen red na dit seizoen). Er moet dus een elro in de auto kunnen passen en wel zo dat daarnaast nog minstens 2 andere rolstoelen passen.
-Gesloten laadbak zou handig zijn. En het liefst de lange versie van de bus.

De auto hoeft niet aangepast te zijn! Een oprijplaat kan mijn vader zelf maken, dat doet hij ook voor mijn moeders Partner (voor dr elektrische loopfiets die ze gaat krijgen).


We kopen liever een iets duurdere auto als hij dan beter is dan een goedkope auto met een abonnement op de garage. Het plan is dat ik via DUO extra geld ga bijlenen om dat extra beetje geld bij elkaar te krijgen zodat we niet ons spaargeld op hoeven te maken en ook geen lening hoeven te nemen met een rente. (ik heb een hekel aan leningen, maar een rente vrije rekening van het DUO dat onder studieschuld valt vind ik minder erg als we daar een goede auto mee kunnen krijgen) De rest van t geld gaat komen uit de verkoop van velden (Jeroen heeft nu een optie op 5 velden), maar dan moeten we die velden dus wel eerst verkopen. Al ziet het er voor nu al erg goed uit voor 4 van de 5 velden.


Hoe hebben jullie besloten welke auto voor jou geschikt was? En hoeveel moet jij meenemen in je auto? Is er iemand in een vergelijkbare situatie als mij, en wat voor auto heb je toen uiteindelijk gekozen? Zijn er misschien nog andere auto's naast de vivaro en traffic die aan mijn eisen zouden voldoen? (en dan niet de VW busjes, die zijn een stuk duurder!)

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Auto's
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2012, 10:24 »
Oh goed topic, want Edwin en ik moeten opzoek naar een andere auto! Dus ik ga dit topic in de gaten houden! :D

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Auto's
« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2012, 10:29 »
Oh goed topic, want Edwin en ik moeten opzoek naar een andere auto! Dus ik ga dit topic in de gaten houden! :D

Wat zijn jullie eisen? Wat moet je kwa rolstoelen etc in de auto kunnen vervoeren? En wat hebben jullie nu voor iets?

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Auto's
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2012, 10:31 »
Oh goed topic, want Edwin en ik moeten opzoek naar een andere auto! Dus ik ga dit topic in de gaten houden! :D

Wat zijn jullie eisen? Wat moet je kwa rolstoelen etc in de auto kunnen vervoeren? En wat hebben jullie nu voor iets?

Weinig eisen, 1 adl + sportrolstoel en het moet een automaat zijn aangezien ik daar nu voor aan het lessen ben. Ik hoop eigenlijk dat hier een qua auto technisch persoon is, die mij kan vertellen waar we op moeten letten bij de aanschaf van tweedehands. (Ik heb bijv. geen idee wat bijv. een redelijke prijs is voor een kleine 3deurs automaat van 5 jaar met 100.000 op de teller, ik noem maar iets)

We hebben nu een rode peugeot 205. Maar die is kapot! Maar onze volgende hoeft niet per se groter te zijn dan onze huidige auto.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2012, 10:33 door Annemarieke »

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Auto's
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2012, 10:37 »
Jouw lijstje met specificaties ziet er heel duidelijk en concreet uit, daar moet iemand die verstand heeft van auto's zeker wel wat mee kunnen (en dat ben ik helaas niet, zeker niet in de klasse waarin jullie zoeken).

Ik rij nu zelf een Ford Fiesta uit 1999, gewoon handgeschakeld, en ben daar heel tevreden over. Ik heb standaard de helft van de achterbank plat, zodat ik mijn stoel niet uit elkaar hoef te halen. Hij past namelijk net niet dwars in de kofferbak en ik vind het teveel gedoe om steeds de wielen er af te halen (als ik echt veel klachten heb doe ik dat wel ivm het tilgewicht, maar zo gaat het gewoon een stuk steller - achterklep open, rugleuning inklappen, stoel in kofferbak tillen, vastzetten en achterklep weer dicht gaat binnen 10 seconden...). In mijn vorige auto, een Renault Clio, kon ik de achterbank gewoon overeind laten en paste het precies, dat is wel een stuk mooiere oplossing. Mijn vriend rijdt een Opel Corsa en daar past mijn stoel helemaal niet handig in de kofferbak, zijn net de verkeerde maten/hoeken/weet ik niet. Het scheelt qua vervoer en benodigde laadruimte heel erg dat ik maar een klein stoeltje heb, ik krijg deze makkelijk in een Smart.

Mijn eigen wensenlijstje voor een volgende auto:
- goed rijgedrag, liefst een beetje fel
- rolstoel moet in zijn geheel in de kofferbak passen
- stuur en rem mogen niet te zwaar zijn om te bedienen
- ik vind handgeschakeld rijden leuker dan automaat, maar het is wel echt een stuk zwaarder; dus wordt het toch een automaat of een semi-automaat
- cruisecontrol

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Auto's
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2012, 11:41 »
Mijn vriend heeft net een Ford Ka gekocht. En als het goed is, past mijn rolstoel daar goed in, met slechts een bank neergeklapt. Een vriend van mijn broer heeft ook een Ka en die hebben mijn oude rolstoel daarin geprobeerd en dat paste. Mijn nieuwe stoel is kleiner, dus dat moet helemaal passen.

Onze auto is handgeschakeld en uit 2006. In totaal kostte het iets van 3800 euro, inclusief rijklaar maken. Volegns mij had deze 60.000 km gereden.

Aline

  • Gast
Re: Auto's
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2012, 12:49 »
In een Ka past het wel ;-)

Een eis voor mij is dat de zittingen hoog zijn ivm in en uitstappen. Dat heeft mijn auto fantastisch (citroën c1). Ik kan 3 personen en 1 rolstoel vervoeren of 2 personen en 2 rolstoelen.
De auto van mijn vriend (seat ibiza uit 2011) vind ik minder geschikt. Instap is lager, en ik kom moeilijker uit de bestuurdersstoel. Mijn stoel past net in de kofferbak. Voordeel van die auto is dat het cruise control heeft, heerlijk vind ik dat. Auto start ook automatisch als de motor uitvalt (aline en hellingproef). Nadeel is 3 deurs itt met mijn 5deurs.

Mochten er ooit kindjes komen dan moet er een andere auto komen. Mijn auto is dan te klein (en wordt waarschijnlijk binnenkort verkocht) voor de ruimte en ik vind het gevaarlijk met mijn kleine kofferbak en dan de maxicosi. Als iemand bij mij achterop klapt zit die zowat gelijk in de achterbank. Weinig kreukelzone.
S. zijn auto is dus 3 deurs, daar ga ik niet mee zeulen achterin met kinderstoeltjes/maxi cosi.

Het wordt dan een seat ibiza st of een citroen c3 picasso. Hopelijk de laatste!

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Auto's
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2012, 12:59 »
Nou het is maar net hoe hoog frame je hebt.
want mijn rolstoel past haast nergens achter in omdat ik zo lange benen heb is mijn frame een stuk hoger.
Dus mijn stoel moet al snel uit elkaar.

Ik heb zelf een renault kangoo express nadeel is wel je kan maar een persoon extra mee nemen maar wel erg veel laadruimte .

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Auto's
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2012, 13:30 »
Oh ik heb trouwens m'n rijbewijs nog niet en we gaan kijken als ik m'n rijbewijs heb (ik hoop die toch wel rond maart/april te hebben) en dan gaan we ook daadwerkelijk gericht kijken. Nu kijken we wat de prijzen ongeveer zijn, dan weten we ook hoeveel we ervoor moeten reserveren!

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Auto's
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2012, 14:41 »
Ik rij een Renault Mégane break station. Er past in 2 volwassenen, 3 kinderen een rolstoel én 2 honden (de één 30 kilo de ander 25 dus Zijn geen kleintjes)

Mijn hubbie rijd een Renault traffic. Ik vind deze voor zn groot ding best goed te rijden alleen heeft deze auto een 2persoonsbankje naast de bestuurder en die zit ronduit k*t! Als mn dochtertje van 5 er zitten zit ik echt krap en kom er gebroken uit waarmaakt vind ik het instappen en uitstappen bijna niet te doen.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Auto's
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2012, 16:23 »
Mijn ouders hebben de luxe uitvoering van de traffic gehad dus met een losse bij rijders stoel met arm leuning overigens wel de korte versie maar dat paste prima een elro in m et heeeel veeel extras!


Ik rijd nu in een ford ka en kan meenemen 3(incl bestuurder) personen 1 rolstoel en wat boodschappen oid, of 2 (incl bestuurder) personen 2 rolstoelen en een hoop zooi!

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Auto's
« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2012, 21:19 »
Ik rijd in het oude model van Renault Twingo, semi-automaat, maar ik rijd dus als automaat. De standaard stoel gaf te weinig zijwaartse steun en ik kreeg pijn aan mijn kont van het kussen, dus ik zit op een aangepaste (poepiedure) stoel. Als ik de achterbank platleg (dus niet doorklappen omhoog), kan mijn rolstoel in zijn geheel er achter staan. Ik kan twee mensen meenemen (met mij erbij) met drie rolstoelen achterin (dan wel wielen er af) of drie mensen met twee rolstoelen. Ik vind de vering van mijn auto erg fijn. Ik zat laatst bij mijn moeder in de auto en voelde elke trilling en de drempels waren een ramp. Daar moet je dus ook goed op letten!

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Auto's
« Reactie #13 Gepost op: 30 november 2012, 21:19 »
Mijn ouders hebben de luxe uitvoering van de traffic gehad dus met een losse bij rijders stoel met arm leuning overigens wel de korte versie maar dat paste prima een elro in m et heel veel extra

ja zo een auto willen wij dus!! zo iets als Rika haar man heeft, maar dan met een losse bijrijder stoel. want dat bankje dat zit idd voor geen meter. als je langer dan een kwartier niet rijden dan kom je er helemaal kapot uit.

erin en eruit stappen is idd erg lastig, maar dat ga ik laten oplossen door mijn vader. dan laat ik hem een handvat maken zodat ik mij daar aan op kan tillen. en een trapje om makkelijker in te stappen .eruit laat ik mij gewoon eruit glijden. misschien is dat ook een goede tip voor jou rika?

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Auto's
« Reactie #14 Gepost op: 30 november 2012, 22:01 »
We hebben een handvat maar dan nog ik vind het in en uitstappen echt een ramp. Eric zn bus is echt een werklust daarom heeft hij zo'n bank want hadden geen zin een meerprijs te betalen voor gewone stoelen in een bus waar Eric 99% van de tijd alleen in zit. Als wij erop uit gaan gebruiken we  in principe mijn auto.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal