Rolstoel/hulpmiddelen tips
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Rolstoel/hulpmiddelen tips  (gelezen 24255 keer)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Gepost op: 20 november 2012, 14:57 »
Ik weet ff niet waar ik het neer moet zetten (ooh en dat als beheerder). Maar goed, ik heb een vraag. Sinds kort..echt kort, rol ik ook binnenshuis omdat staan even niet lukt. Ik hoop natuurlijk binnenkort weer gewoon te waggelen, maar nu moet alles in een rolstoel..ook binnen..
Nu heb ik een paar vragen aan jullie.

Als je kopjes hete vloeistof naar de tafel wilt brengen, hoe doen jullie dat? Een dienblad op schoot?? De beker tussen mn benen is echt heel heet. en met een arm rollen dan ga ik alleen maar rondjes. En wat doen jullie met borden met eten? Ik ben niet zo handig dus ik dacht...kom laat ik het eens vragen.


Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2012, 15:01 »
Ik zet een kop thee tussen mijn benen steunend op mijn kussen. Als het te heet is kun je bijv een handdoek tussen je benen en het kopje doen. Borden met eten bijv. gewoon op schoot en dan zorg ik dat ik mijn knieeƫn iets hoger staan zodat het bord er niet afglijdt.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2012, 15:02 »
Ik gebruik geen rolstoel in huis, maar wel een trippelstoel. Schat in dat dat redelijk vergelijkbaar is toch?

Ik zet dan inderdaad een dienblaadje op m'n schoot, of gewoon een bord met avondeten. Daar doe ik dan overigens wel een ruwe handdoek onder, omdat ie er anders snel afschuift. Maar dat is denk ik met trippelen weer sneller omdat je dan je benen beweegt..

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2012, 15:02 »
Omdat ik een elro gebruik heb ik een hand vrij, dus voor mij is het makkelijker. Maar ik weet dat sommige mensen ook met een hand kunnen rollen in een handbewogen rolstoel. Marianne deed dat voor op de laatste meeting waar ik was. Heeft er mee te maken dat je je gewicht dan naar een kant gooit terwijl je rolt, of een of andere tegenbeweging maakt. Ik denk dat Mar het beter uit kan leggen.

En anders weet ik ook nog wel wat. Een vriendin van mij heeft ooit een "mug-hug" voor me gebreid, omdat ik altijd van die koude handen heb. Soort wollen hoesje voor om een kop met een koopje zodat hij door het oor kan. Op die manier kan je kopjes vasthouden ook al zijn ze erg heet. Zoiets kan je natuurlijk makkelijk breien of haken, gelijk weer een leuk knutsel project :)
Collective madness is called sanity

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2012, 15:04 »
Je hebt ook dubbelwandige theeglazen, die zou je wel tussen je benen kunnen zetten. Moet je het glas alleen niet te vol doen, anders gaat het er misschien overheen is het alsnog heet! ;)

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2012, 17:09 »
Ik doe het inderdaad met een dienblaadje, maar als ik bij vreemden in huis een drempel over moet o.i.d., dan gaat het ook wel eens van hand tot hand. Linkerhand glas/bord vasthouden, rechterhand rollen, snel glas/bord naar rechts, links rollen, glas/bord weer naar links enz. Gaat wat wiebelig, maar het gaat!

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2012, 17:20 »
Inderdaad met een hand wil het ook. Ik leen altijd een beetje tegen, zodat ik geen rondjes ga rijden. Maar ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. Meestal zet ik het wel tussen mijn benen, omdat ik die hitte toch niet voel. Maar anders kun je gewoon een dienblaadje pakken.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2012, 17:29 »
Ik heb zo'n schoot tafeltje van de Ikea. Heeft een harde bovenkant en stof aan de onderkant gevuld met van die witte korreltjes. Dat is handig want het vormt zich naar je schoot en je kan hem ook zo neerzetten dat jet bord of je beker er niet af glijdt.

Dit is ook handig voor bekers/glazen/flessen
http://www.senzcare.nl/Webwinkel-Category-209240/Rolstoel-accessoires.html

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2012, 17:46 »
Ik rol inderdaad zoals Nih en Janelle omschreven. En soms stuur ik een beetje bij door met een van mijn voeten wat te steppen of te remmen op de grond.
Wat ook goed werkt, als je tenminste een vlak schoot hebt, is een bord op je schoot zetten en daar op het kopje/glas.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2012, 19:21 »
Ik rol idd ook met een hand, heel af en toe bijsturen met een voet of met je andere elleboog afremmen. Het gaat er dan ook vooral om dat je enigszins wat snelheid hebt. De laatste tijd lukt het mij niet meer goed (vanwege de snelheid, kom niet op gang met een hand) en soms dan haal ik iets warms te drinken op de uni. Dat zijn plastic bekertjes dus die kunnen echt niet tussen je benen. Wat ik dan doe is op het puntje van mijn stoel zitten en met een hand rijden en met een been trippelen/sturen. Omdat onze rolstoelen natuurlijk geen trippelstoelen zijn is het alleen best on-ergonomisch. Ik draai echt raar met mijn heup, knie en enkel om goed te trippelen. Er gaat dan ook wel geregeld iets deels uit de kom door deze actie  :-X

Voor binnen adviseer ik dit dan ook niet! Een dienblad lijkt me verstandiger, maar wel weer onhandig met drempeltjes.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2012, 20:22 »
Er komen in ieder geval goeie tips voorbij!!  Thnx daarvoor. Ik hoop stiekem gewoon dat ik snel weer kan waggelen

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2012, 20:49 »
jaa dubbelwandige theeglazen ideaal :D.
en als ik weet dat ik langer op de bank blijf zitten neem ik een glas en een pak drinken mee en schenk ik het daar pas in.
heb ook een mini dienblad alleen gebruik ik dat amper.
ik kan ook met een hand rollen trouwens en glas tillen.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2012, 21:48 »
Oh ja, flesjes zijn super handig! Gewoon water in een flesje meenemen :). Of een thermoskan thee.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2012, 09:22 »
Goede tips allemaal! Ik zigzag/slinger meestal (drinken in hand, stukje rollen, dan in mijn andere hand).

Ik heb ook wel eens gedacht aan een trolley, zeker voor grotere hoeveelheden (ken ze vanuit de zorg, maar er zijn ook kleine keukentrolleys). Daar kun je alles op zetten, staat het in ieder geval veilig, en dan dat ding naar de goede plek duwen/trekken.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2012, 12:17 »
Ik heb een trippelstoel dus heb 2 handen vrij

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal