Rolstoel/hulpmiddelen tips
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Rolstoel/hulpmiddelen tips  (gelezen 24254 keer)

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #15 Gepost op: 5 december 2012, 16:46 »
Ik denk dat ik m'n vraag het beste hier kan neerzetten: Weet iemand of er instructiefilmpjes oid bestaan over ergonomisch goed rollen?

Ik heb namelijk het idee dat ik het nog niet helemaal goed doe, maar loop niet bij een therapeut die het zou kunnen doornemen ofzo. Eigenlijk gaat het om 2 dingen:
- Op helemaal effen stukken gaat het prima, maar ik heb het ook geprobeerd op een pad naast het kanaal dat niet echt horizontaal gelijk loopt. (In de breedte vooral, dus het linkerwiel is dan lager dan het rechterwiel; hoe groot die hoek is wisselt per stukje). Dat gaat nog niet helemaal goed, ik wijk nog behoorlijk af van de rechte lijn dan en vind dat met het kanaal ernaast niet zo veilig. :P
- Moet je tijdens het rollen telkens de vrij grote beweging blijven maken die je nodig hebt om op te starten? Of moet je overstappen op kleinere zetjes? En hoe zouden die krachtig genoeg kunnen zijn dan?

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #16 Gepost op: 5 december 2012, 17:18 »
Eerst even een vraag over hoe je in je rolstoel zit, want pas als je goed zit, kun je goed gaan rollen. Als je zit en je laat je armen langszij hangen, tot hoe ver (ten opzichte van de assen) komen je handen dan?

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #17 Gepost op: 7 december 2012, 07:40 »
Ik weet niet helemaal hoe je het bedoelt, maar ik heb nu gekeken hoe het zit als ik mijn armen laat hangen.

Mijn handen komen dan tot ong. 1/3 afstand vanaf de as gemeten. Onder 1 afstand versta ik dan de lengte van as tot buitenkant wiel.
Is dit een beetje wat je bedoelt?  :AA:

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #18 Gepost op: 7 december 2012, 09:57 »
als je zit moet je die assen van je rolstoel kunnen in drukken met je vingers :P

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #19 Gepost op: 7 december 2012, 10:09 »
Oh oke. Dat weet ik niet precies, kan ik nu niet proberen want zit nu niet in m'n rolstoel.
Ik geloof dat ik dat wel kan hoor, ligt er een beetje aan hoe ik zit. Zal even kijken als ik wel in m'n rolstoel zit. :)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #20 Gepost op: 8 december 2012, 14:59 »
je moet de assen kunnen aanraken terwijl je rechtop zit. als je dit kan dan heb je namelijk een groot genoeg stuk van de hoepel waar je me kan hoepelen. het klinkt alsof je te hoog zit waardoor je maar hele kleine slagen kan maken. dat kost veel energie en is inefficient. als je langere slagen maakt ga je harder en is je slag ergonomischer.

ik heb veel rolstoelen verbouwd. vastframe en sport rolstoelen. ik kan je wel eens helpen met je stoel. we hebben toch beide op donderdag les op de uithof ;) laat maar weten of ik je moet helpen.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #21 Gepost op: 8 december 2012, 15:08 »
je moet de assen kunnen aanraken terwijl je rechtop zit. als je dit kan dan heb je namelijk een groot genoeg stuk van de hoepel waar je me kan hoepelen. het klinkt alsof je te hoog zit waardoor je maar hele kleine slagen kan maken. dat kost veel energie en is inefficient. als je langere slagen maakt ga je harder en is je slag ergonomischer.

ik heb veel rolstoelen verbouwd. vastframe en sport rolstoelen. ik kan je wel eens helpen met je stoel. we hebben toch beide op donderdag les op de uithof ;) laat maar weten of ik je moet helpen.

Klinkt logisch inderdaad! Ik ga even kijken of ik er zelf wat aan kan verbouwen, anders is donderdag wel een keer een optie. Moet alleen even kijken of dat helemaal lukt, ik ga nooit met de rolstoel naar de uni eigenlijk. Dus weet ook niet of ik 'm zelf in- en uit de auto kan tillen. Gebruik hem eigenlijk alleen als ik met familie / vrienden wegga; dus vandaar. In ieder geval dank voor je aanbod! :D

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #22 Gepost op: 8 december 2012, 15:18 »
als ik daarna met de auto naar huis gebracht kan worden wil ik ook wel bij je thuis de rolstoel komen verbouwen hoe.op de Uni met zn tweeën een stoel verbouwen start ook zo raar.

maar probeer het idd eerst zelf. ik hoor het danwel

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #23 Gepost op: 8 december 2012, 19:06 »
op de Uni met zn tweeën een stoel verbouwen start ook zo raar.
Heb ik een keer gedaan voor een jaargenoot, midden in de gang zat ik op de grond met mijn gereedschapset en haar (eigenlijk mij, maar ik had hem voor een jaar uitgeleend) rolstoel. Had flink wat bekijks haha :D.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #24 Gepost op: 14 januari 2013, 15:40 »
Vraagje over hoepelhoezen:

Ik heb sinds een paar maanden hoepelhoezen (die van Bergh), maar zodra het hard gaat regenen, glibberen ze er vanaf. Ik heb het idee dat er water tussen de hoes en de hoepel zelf komt, waardoor het niet meer blijft zitten. Wie heeft dit ook en wat kun je er tegen doen? Want het is heel irritant om elke keer die hoepels maar in mijn tas te proppen.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #25 Gepost op: 14 januari 2013, 15:58 »
Dat heb ik ook Maaike en eerlijk gezegd heb ik de ultieme tip nog niet gevonden. Nu missen er happen uit dus ik heb er nu wat ducktap omheen. Maar dat is ook niet de oplossing

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #26 Gepost op: 14 januari 2013, 16:50 »
Mijn vader kwam al met tiewraps, maar dat leek ons uiteindelijk ook niet zo handig qua comfort.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2013, 17:14 »
Lastig... Ik heb nu van de week nieuwe ik verloor ze ook steeds ik had me ouden al 2 jaar ongeveer. Heb nog een setje in de badkamer liggen =). Maar de ideale tip nee helaas.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #28 Gepost op: 15 januari 2013, 13:00 »
Ik heb nog steeds mijn oude van een eerdere rolstoel. Volgens mij zijn deze van Kusschall. Ze zijn er bij mij nog nooit afgegleden en ik heb ook nooit het idee dat ze schuiven of los zitten ofzo. Misschien is het dikker rubber ofzo?

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Rolstoel/hulpmiddelen tips
« Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2013, 14:09 »
Ik herken het wel, zodra het regent gaan die van mij ook schuiven. Maar ze gaan er niet vanaf verder.... Ik vind het met regen ook niet fijn, hoepelhoezen, ik glijd steeds weg met mn handen....

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal