stufi vraagje
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: stufi vraagje  (gelezen 12983 keer)

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
stufi vraagje
« Gepost op: 10 september 2012, 21:18 »
is er hier iemand die ervaring heeft met het aanvragen van stufi met aanvullende beurs?
Mijn dochter heeft in juni al stufi aangevraagd, maar omdat ze pas in augustus 18 is geworden heeft ze pas per 1 oktober recht op stufi (wie heeft dit krankzinnige idee bedacht?) nu heeft ze ook een aanvullende beurs aangevraagd. Mijn inkomensgegevens zijn blijkbaar buiten mij om bij de belastingdienst opgevraagd, want ik kreeg afgelopen maand al bericht dat ik niks hoef/kan bijdragen. Maar voor vader moesten we een formulier invullen. Nu is er geen contact tussen mijn dochter en haar vader en weten we ook niet waar hij precies woont. Wel hebben we het adres van zijn ouders. DUs hebben we én het formulier dat hij in moest vullen met briefje erbij naar het adres van zijn ouders gestuurd én voor de zekerheid ook een formulier waarbij we DUO vragen om zelf zijn gegevens te achterhalen, omdat er geen contact is met vader en adres ook niet bekend is, ook daar als laatstbekende adres het adres van zijn ouders ingevuld (waar hij eerst ook woonde). Nog steeds heeft mijn dochter NIETS van DUO vernomen. Als ze inlogt op de site van DUO staat er dat ze basisbeurs krijgt, niets over de aanvullende. zonder die aanvullende beurs kan ze echter niet rondkomen, nu ze op zichzelf woont. We hebben alle papieren al in juli verzonden! Van mijn jongste zoon (die wel af en toe contact met zijn vader heeft) heb ik vernomen dat vader hem heeft verteld de papieren van DUO al weken geleden ingevuld en opgestuurd te hebben. Maar nog steeds niets.
Weet iemand hier hoe lang het duurt voordat je duidelijkheid krijgt van DUO? Hadden we niet al lang iets moeten horen?

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: stufi vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2012, 21:53 »
Ik vind dit vrij lang duren... Is het een optie voor je dochter om langs een van de kantoren van DUO te gaan? In mijn studietijd mochten ze geen informatie per telefoon verstrekken, misschien mag dat tegenwoordig wel? Dan is bellen natuurlijk gemakkelijker. Gewoon even informeren hoe het er voor staat, want dit duurt te lang, zeker als je al huur moet betalen et cetera...

Lotte

  • Gast
Re: stufi vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2012, 22:08 »
Ik weet er verder niet zo veel van maar dat stufi pas 1 oktober ingaat klopt wel, je krijgt tenslotte over deze periode nog kinderbijslag.

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: stufi vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2012, 23:27 »
@ Lotte: ik krijg geen kinderbijslag meer voor haar, zij is al voordat ze 18 werd (oke een week ervoor) op kamers gaan wonen en is dus uitwonend, dan wordt de kinderbijslag ook meteen stopgezet. Daarbij heeft ze van de zomer heel veel gewerkt, omdat ze wél die anderhalve maand moest zien te overbruggen met huur, huishoudkosten, aanschaf boeken voor haar studie, OV kosten (want ook haar OV studentenkaart gaat pas per 1 oktober in, terwijl ze wel voor haar opleiding deze maand nog naar diverse musea moet zoals het tropenmuseum in Amsterdam) etc.  Dus ook als ze nu nog thuisgewoond had, had ik op basis van haar verdiensten geen kinderbijslag meer gekregen. Maar goed, ik blijf het vreemd vinden dat ze al ruim een maand met haar studie begonnen is, boeken moet aanschaffen en 1700 euro collegegeld moet betalen, wel al 18 is, maar nog geen cent stufi krijgt!

Maar goed, daar ging mijn vraag ook niet over, we zijn nu bang dat er iets misgegaan is. Ze heeft vanavond zelf naar DUO gebeld en die geven aan dat ze van BEIDE ouders de inkomensgegevens hebben, maar dat er nog geen beslissing is genomen over een eventuele aanvullende beurs. Vader heeft NOOIT 1 cent kinderalimentatie betaald, omdat hij beweert nagenoeg geen inkomen te hebben, ALS dat zou kloppen, lijkt het me niet zo moeilijk om een beslissing tot toekenning aanvullende beurs te nemen, dus waarom dat nou zo lang moet duren??? Geen idee. ze kon volgende week nog wel een keer terugbellen. En hier word ik zo ontzettend niet geod van, dat bureaucratische gedoe! Ze heeft dit ook gehad met het aanvragen van huurtoeslag, is ook nog steeds niet rond, tewijl ze nu al anderhalve maand de volledige huur betaalt. En dan word de volgende vraag, waar haalt ze dan nog geld voor eten vandaan? Precies, ze eet nu dus iedere avond hier. Vind ik verder geen probleem, maar het klopt natuurlijk niet.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: stufi vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2012, 23:40 »
Collegegeld kan je in termijnen betalen he. Maar idd wat duurt dat lang zeg! Ze hebben op dit moment natuurlijk een hoop te doen bij het DUO, maar je zou denken dat er wel een vaste termijn zou moeten zijn voor dit soort dingen.

Hoe gaat ze nu elke avond naar huis toe eigenlijk? Aangezien ze geen OV heeft nog?

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: stufi vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2012, 23:42 »
ze gaat op de fiets en is verder ook geen probleem dat ze hier eet hoor, maar was gewoon benieuwd naar ervaringen met DUO of dat altijd zo lang duurt etc. En aangezien hier toch veel jonge meiden zitten die studeren verwachtte ik dat er ook wel ervaringen met DUO zouden zijn, vandaar...
« Laatst bewerkt op: 10 september 2012, 23:46 door zonne »

Offline Lisa

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
Re: stufi vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2012, 10:28 »
Ik heb in de zomer van 2011 al een aanvullende beurs aangevraagd omdat ik door mijn opa en oma ben opgevoed en met allebei mijn ouders geen contact heb. Ben sindsdien met mijn opa en oma en zusje al een aantal keer bij DUO langsgeweest en heb al meerdere keren die formulieren ingevuld maar het is nog steeds niet geregeld. Mijn oma heeft een uur met een mevrouw van DUO gebeld om voor de zoveelste keer uit te leggen waarom we geen contact meer met onze ouders hebben. Die vrouw heeft ons toen beloofd dat alles geregeld zou worden en dat we ons geen zorgen moesten maken. Maar een paar weken later kregen we een brief dat onze aanvraag was afgewezen omdat we een of ander formulier niet hadden ingevuld (terwijl die vrouw van DUO dus zei dat dat niet meer hoefte, dat ze het ging regelen). Ondertussen zijn we al weer meer dan een jaar bezig om de aanvullende beurs te regelen.

Ik snap wel dat ze goed moeten controleren of je er wel echt recht op hebt, omdat er natuurlijk ook mensen zijn die er misbruik van maken. Maar voor de mensen die er wél recht op hebben zit er vaak een heel moeilijk verhaal achter, en het is steeds weer pijnlijk om het te moeten uitleggen.
Maar als de aanvullende beurs eindelijk is geregeld krijg je het wel met terugwerkende kracht.

Volgens mij heb je trouwens ook recht op stufi als je onder de 18 bent. Mijn zusje werd in de zomer voor ze aan haar 2e jaar begon pas 18 en volgens mij kreeg ze in haar eerste jaar al stufi. Maar dat weet ik niet helemaal zeker, ik kan het wel even aan haar vragen als je wilt.

Conclusie: blijf er achteraan bellen en ga bij DUO langs want anders gebeurd er (in mijn ervaring) niet veel.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: stufi vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2012, 10:35 »
Het duurt altijd erg lang bij de DUO. Enige wat je kan doen, is blijven bellen. Dan worden ze vanzelf gek van je.

Offline Lisa

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
Re: stufi vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2012, 10:38 »
Dan worden ze vanzelf gek van je.

En andersom waarschijnlijk ook ;)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: stufi vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2012, 12:06 »
Volgens mij heb je trouwens ook recht op stufi als je onder de 18 bent. Mijn zusje werd in de zomer voor ze aan haar 2e jaar begon pas 18 en volgens mij kreeg ze in haar eerste jaar al stufi. Maar dat weet ik niet helemaal zeker, ik kan het wel even aan haar vragen als je wilt.

klopt bij HBO en WO heb je vanaf start van de studie recht op een studiebeurs (ook hier pas vanaf oktober).
ik begon op mn 16e met het HBO dus kreeg ook vanaf mijn 16e studiefinanciering.

hmmm, ik ken genoeg mensen die nog 17 waren bij de start van de studie en geen stufi of OV kregen, hoe kan dit dan?

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: stufi vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2012, 13:55 »
Volgens mij heb je trouwens ook recht op stufi als je onder de 18 bent. Mijn zusje werd in de zomer voor ze aan haar 2e jaar begon pas 18 en volgens mij kreeg ze in haar eerste jaar al stufi. Maar dat weet ik niet helemaal zeker, ik kan het wel even aan haar vragen als je wilt.

klopt bij HBO en WO heb je vanaf start van de studie recht op een studiebeurs (ook hier pas vanaf oktober).
ik begon op mn 16e met het HBO dus kreeg ook vanaf mijn 16e studiefinanciering.

hmmm, ik ken genoeg mensen die nog 17 waren bij de start van de studie en geen stufi of OV kregen, hoe kan dit dan?

dat was ook bij het hoger onderwijs?

Citaat
Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering.
http://duo.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/voorwaarden.asp

WO was dit. En 1 oktober is dus niet het begin van je studie

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: stufi vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2012, 14:11 »
Ik kreeg ook pas stufi en OV vanaf 1 oktober, omdat ik het eerste half jaar nog 17 was.

Lotte

  • Gast
Re: stufi vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2012, 14:27 »
Ik had het geluk dat ik in juni jarig was en dus per 1 juli stufi en ov kreeg.
Nadeel is dat ik toen al 2 jaar naar het MBO ging die mn ouders dus wel zelf moesten betalen net als de buskaarten (68,80 - 83,90 per maand, werden steeds duurder).

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: stufi vraagje
« Reactie #13 Gepost op: 11 september 2012, 14:37 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga mijn dochter adviseren te blijven bellen (ik mag niet meer voor haar bellen nu ze 18 is, ze mogen mij zonder machtiging geen informatie meer geven  :o). Ik begrijp dat je een lange adem moet hebben. Nou ja, desnoods ga ik haar voorlopig financieel ondersteunen (al kan ik dat dus officieel niet gezien mijn inkomen, ik zorg al ruim 10 jaar volledig alleen voor mijn kinderen, ook financieel, dus veel zal het niet uitmaken). Als ze het dan met terugwerkende kracht krijgt kan ze me later ook nog terugbetalen. Ik vind het wel belachelijk, zeker als je uitwonend bent is het gewoon niet te doen zonder aanvullende beurs. En dan heeft mijn dochter naast haar studie ook nog werk, terwijl haar studiebegeleider heeft aangegeven dat zeker in het eerst jaar werken naast je studie eigenlijk niet haalbaar is. Ze werkt nu 4 uur op de zondag en 1 uur na hele dag school, op de maandag. kan eventueel daarnaast nog extra uren werken, maar komt dan wel in de knoop met haar schoolwerk.

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: stufi vraagje
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2012, 14:56 »
@Loes: bedankt voor de tip, zal deze tip doorspelen naar mijn dochter. Zij zit op Hogeschool Utrecht.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal