stufi vraagje
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: stufi vraagje  (gelezen 13004 keer)

Aline

  • Gast
Re: stufi vraagje
« Reactie #15 Gepost op: 11 september 2012, 18:39 »
Ik kreeg het ook pas in oktober (augustus jarig) toen ik 18 was, terwijl ik al 2 jaar op het MBO zat. (en ook met de bus naar stages op eigen kosten)

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: stufi vraagje
« Reactie #16 Gepost op: 11 september 2012, 18:50 »
Ik weet dat het vaak op gaat voor mensen die MBO doen en nog geen 18 zijn, verschil is dan dat ouders die het niet breed hebben een tegemoetkoming ouders bij DUO aan kunnen vragen en de meeste mensen nog thuiswonen. In geval van mijn dochter woont zij dus op zichzelf nu en is er ook geen mogelijkheid om voor die maand een tegemoetkoming ouders aan te vragen.
Maar goed, het ging mij eigenlijk ook niet om die maand die ze nu moet zien te overbruggen, dat wisten we al een tijdje en daaarom heeft ze de hele zomer keihard gewerkt, zodat ze genoeg inkomen had om die maand te overbruggen. Maar nu ziet het ernaar uit dat ze nog veel langer moet gaan overbruggen, want zoals het er nu voorstaat krijgt ze in oktober alleen basisbeurs en daar red je het niet mee als je op jezelf woont. Werken kan maar zeer beperkt, omdat ze gewoon fulltime naar school moet en daarnaast een hoge studiebelasting heeft veel werkgroepjes na school, praktijkopdrachten als werken met een groep (onbetaald uiteraard) etc, veel lezen en opdrachten maken. Ze werkt nu 5 uur, waarvan een groot deel op zondag. En mijn dochter is ook niet gezond, zij heeft ook HMS, zij het in lichte mate, maar is wel altijd moe, heeft snel pijn en last van haar gewrichten. Dit maakt het gewoon een stuk lastiger zo en dat terwijl ze dus bij DUO blijkbaar wél alle gegevens al hebben! Dus die beslissing is dan toch zo genomen. Het is evident dat mijn inkomen te laag is om iets bij te dragen, is al bevestigd door DUO en als vader de kinderalimentatie al niet kan betalen en als klopt wat hij al jaren beweert dat hij van minder dan bijstand moet rondkomen, dan  lijkt het me vrij makkelijk om een beslissing te nemen.
Ik neem al jullie tips ter harte en heb ze ook al aan dochter doorgegeven! DUs hartelijk dank en wat mij betreft kan dit draadje gesloten worden (of er moet behoefte zijn aan verder praten in z'n algemeenheid over stufi?)

Aline

  • Gast
Re: stufi vraagje
« Reactie #17 Gepost op: 11 september 2012, 22:43 »
Oja ik moest volgens het DUO ( toen IB groep) ook een bedrag van mijn vader krijgen. Nooooit een cent van gekregen. Gelukkig woonde ik thuis en kon ik mijn studie er net van betalen van wat ik kreeg van IBG.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: stufi vraagje
« Reactie #18 Gepost op: 12 september 2012, 12:49 »
Ik weet omdat ik in ongeveer gelijke situatie heb gezeten dat je dus een papier in kan vullen zodat ze deze ouder buiten beschouwing kunnen laten

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: stufi vraagje
« Reactie #19 Gepost op: 12 september 2012, 12:56 »
Ik heb niet alle reacties gelezen. Bij mij en mijn zus werd vorig jaar gewoon aanvullende beurs uitgekeerd maar voor 2012 moet dat weer opnieuw berekend worden en mijn zus krijgt nog steeds geen aanvullende beurs (terwijl het nieuwe schooljaar inmiddels al begonnen is (ik studeer niet meer)). Ze doen dit met de gegevens van twee jaar geleden. Voor 2011 deden ze het met de gegevens van 2009, en voor 2012 de inkomens gegevens van 2010. Maar blijkbaar kunnen ze die inkomens gegevens niet vinden terwijl mijn vader de formulieren wel heeft opgestuurd. Ik snap het ook niet helemaal.. Maar dit is dus een soort gelijk probleem.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: stufi vraagje
« Reactie #20 Gepost op: 12 september 2012, 14:12 »
Als het inkomen van haar vader uiteindelijk een probleem blijkt, en hij wil niet betalen, kan je een hardheidsclausule aanvragen Zonne. Dat kan om verschillende redenen, als je geadopteerd bent geloof ik, geen contact hebt met je ouders / geen adres bekend of als je vervreemd bent. Hopen dat het niet nodig is in ieder geval en dat je snel wat hoort.
Collective madness is called sanity

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: stufi vraagje
« Reactie #21 Gepost op: 12 september 2012, 20:17 »
Als het inkomen van haar vader uiteindelijk een probleem blijkt, en hij wil niet betalen, kan je een hardheidsclausule aanvragen Zonne. Dat kan om verschillende redenen, als je geadopteerd bent geloof ik, geen contact hebt met je ouders / geen adres bekend of als je vervreemd bent. Hopen dat het niet nodig is in ieder geval en dat je snel wat hoort.

Ja ik hoop dat dat niet nodig is, omdat dit voor dochter erg belastend is, je moet dan naar ik begrepen heb ook bewijs aanvoeren in de vorm van een verslag van een hulpverlener. Nu hebben we contact met een psychologe die volledig op de hoogte is van de situatie, dus die weg kunnen we wel bewandelen, maar liever niet, want ook dát moet ieder jaar opnieuw! Erg belastend als je het al zo moeilijk hebt met een afwezige vader die je op alle fronten heeft laten barsten en teleurgesteld!

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: stufi vraagje
« Reactie #22 Gepost op: 18 september 2012, 11:14 »
Om eerlijk te zijn kan ik er zelf nooit zo goed tegen als mensen zeggen: ik moet extra stufie krijgen want ik woon op mezelf en kan anders niet rond komen. In veel gevallen kiest diegene er zelf voor om uit huis te gaan en dan moet je nou eenmaal voor de kosten opdraaien. Ik vind het niet gek dat de DUO iemand eerst helemaal gaat screenen of diegene wel recht heeft op bepaalde financiële steun.
Maar dat is natuurlijk geen excuus waarom het altijd zo gigantisch lang moet duren bij hun! Ik heb gelukkig zelf geen problemen ondervonden met het aanvragen van mijn aanvullende beurs toen ik ging studeren. Dit was allemaal erg snel geregeld. Ook toen ik via de decaan een verklaring heb gekregen voor een extra jaar stufie is dit zonder problemen geregeld bij de DUO. Wel wat problemen met brieven die ik ontvang waar verkeerde bedragen in stonden, maar het geld kreeg ik heel snel en zonder problemen verder.

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: stufi vraagje
« Reactie #23 Gepost op: 18 september 2012, 15:31 »
@Inge: soms is het géén eigen keuze om uit huis te gaan, zoals bij mijn dochter. Het voert te ver om dit toe te lichten hier in het openbare gedeelte, want dat is een behoorlijk priveverhaal dus dat ga ik ook niet doen. En mijn dochter werkt ook naast haar studie, terwijl door de studiebegeleider en diverse andere docenten is aangegeven dat dit zeker in het eerste jaar geen goed idee is, omdat de studiebelasting erg hoog is. Doordat ze iedere dag naar school moet heeft ze haar werk (huishoudelijke werk, dus ook best zwaar werk!) verhuisd naar de zondag en een extra uurtje op de maandag. En er moet niks, maar als je studeert heb je NU nog recht op studiefinanciering en als je ouders weinig verdienen kun je daarop een aanvulling krijgen, ook daar heb je (nu nog) recht, screenen oke, maar ze heeft het al begin juni aangevraagd, terwijl ze wist dat ze pas per 1 oktober stufi zou krijgen.

Lotte

  • Gast
Re: stufi vraagje
« Reactie #24 Gepost op: 18 september 2012, 15:36 »
Maar zij is vast niet de enige die het aanvraagt en dus gescreend wordt...

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: stufi vraagje
« Reactie #25 Gepost op: 18 september 2012, 20:01 »
Maar de IB is altijd belachelijk traag, te schandalig voor woorden. En ik heb een keer een deurwaarder op de stoep gehad van ze, bedankt. Ik moest mijn OV terugbetalen, omdat ik niet wist dat ik die handmatig stop moest zetten terwijl ik had doorgegeven afgestudeerd te zijn. Ze hadden me een brief gestuurd met "als je niet binnen 14 dagen betaalt, volgt een deurwaarder" en die brief kreeg ik 12 dagen na de datum die boven de brief stond pas binnen. Lekker is dat...

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal