Stelling #12: Lotgenotencontact zorgt voor een ongezonde focus op ziek zijn.
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Stelling #12: Lotgenotencontact zorgt voor een ongezonde focus op ziek zijn.  (gelezen 14099 keer)

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Stelling #12: Lotgenotencontact zorgt voor een ongezonde focus op ziek zijn.
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2012, 12:36 »
ik ben het wel een beetje met darkangel eens.
zelf heb ik de laatste tijd ook zoiets van het is wel duidelijk wat ik heb.
en hoe ik er mee om moet gaan.
wel heb ik nog heel veel goede kennissen er aan over gehouden.
maar ben ik wel minder actief in lotgenoten contact en forums.

Offline christine-h

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 30
  • geniet van de mooie dingen!
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #12: Lotgenotencontact zorgt voor een ongezonde focus op ziek zijn.
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2012, 22:44 »
niet geheel mee eens.

ik denk dat het zeker te maken heeft met hoe het karakter van iemand inelkaar zit en hoe je met dingen omgaat. als je voor bepaalde dingen de lotgenoten opzoekt om een stukje erkenning en ervaringen te delen tips te krijgen etc. dan kan dat alleen maar positief uitpakken!

wel kan ik me voorstellen dat er ook mensen zijn die denken oh ik heb dit en dan van andere dingen lezen en dan misschien wel onbewust opeens ook klachten krijgen die dan misschien niet helemaal echt zijn. maar dat is het stukje psyche dat dan mee speeld.

Tomac

  • Gast
Re: Stelling #12: Lotgenotencontact zorgt voor een ongezonde focus op ziek zijn.
« Reactie #17 Gepost op: 22 december 2013, 15:30 »
Persoonlijk ben ik het zeer sterk oneens met deze stelling  :AA:

Ik vind het juist fijn en heel leerzaam om in positieve zin met lotgenoten verschillende problemen te bespreken. En om lol te hebben over de herkenbare dingen die je beide zoal mee maakt. Of gewoon in het algemeen een leuk gesprek hebben. Vaak merk ik dat er voor veel zaken toch meer begrip is voor een beslissing die ik neem bij mensen die hetzelfde of iets vergelijkbaars hebben, dan bij compleet gezonden mensen. (Ookal zijn mijn vrienden allemaal gezond en hebben ook héél veel begrip voor mijn situatie. Dit gaat ook niet altijd op.)

Maar er staat wel één héél belangrijk punt in de zin hierboven, "in positieve zin". Ik vind het zelf namelijk erg belangrijk zo veel mogelijk zaken in een positief daglicht te bekijken. Simpelweg omdat ik van mening ben dat met bevestigen hoe irritant, vervelend, of rot iets wel niet is, je niets oplost of bereikt. Tuurlijk af en toe is dat ook wel eens nodig, maar 99% van de tijd zoek ik naar een oplossing naar iets. En heb je ter gelijke tijd een hele leuke tijd het iemand. Wat wil je nog meer? :)

Groetjes,

Thomas  8)

Offline Be happy

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 48
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #12: Lotgenotencontact zorgt voor een ongezonde focus op ziek zijn.
« Reactie #18 Gepost op: 8 februari 2014, 23:45 »
Samen met een lotgenoot op de bank zitten huilen werkt niet echt positief maar als je er voor elkaar kan zijn en van elkaars ervaringen kan leren is dat toch alleen maar heel positeif.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Stelling #12: Lotgenotencontact zorgt voor een ongezonde focus op ziek zijn.
« Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2014, 16:49 »
Soms is samen op de bank zitten huilen juist super positief. Huilen is niet per definitie een negatief iets hoor. Het is natuurlijk wel prettig als je ook andere dingen samen kunt delen, maar om nu te zeggen dat het niet positief werkt om samen op de bank te huilen, daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor Be Happy. Ik kan je persoonlijk vertellen dat ik van samen een potje grienen op de bank veel meer opknap dan enkel en alleen maar samen mooi weer zitten spelen.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #12: Lotgenotencontact zorgt voor een ongezonde focus op ziek zijn.
« Reactie #20 Gepost op: 10 februari 2014, 20:12 »
Soms kan dat lekker zijn en opluchten.  Blijven hangen in het negatieve is niet goed m.i., maar een avondje samen huilen op de bank op zijn tijd kan best positief werken, het eruit gooien en weer doorgaan.

Offline Bloempje

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Het ligt eraan sommige mensen zijn naar mijn mening veel te veel bezig met hun ziekte of aandoening en hun zijn dus echt eerst hun aandoening en dan pas zichzelf... dan is het echt niet goed voor je. Maar anders stukje erkeninng en steun bij lotgenoten kan super fijn zijn! want lotgenoten zijn zowat de enigste mensen die je écht begijpen. Trouwens super veel goede tips gehad op dit forum ben er super blij mee, jullie zijn allemaal super vriendinnetjes  (L)

Offline flexi

  • Newbie
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Ik ben het gedeeltelijk met deze stelling eens.
Het hangt er helemaal vanaf hoe de persoon in elkaar zit, of deze zich zo focust om zijn/haar ziekzijn en daardoor alles wat er gelezen wordt op zichzelf projecteert of er juist luchtig mee om gaat.
Ik ken nl. iemand waarvan ik van te voren kan zeggen of die bepaalde klachten gaat krijgen, na het lezen van klachten/problemen bij anderen, evenals de aanvraag van hulpmiddelen, zegt diegene een korte tijd daarna van deze klachten last te hebben en blijft op die klachten focussen en moet daarvoor de hele medische molen in terwijl alles zich in het hoofd afspeelt. Dan blijkt ook dat er geen afwijkingen ed. worden gevonden, wat van te voren al duidelijk was voor mij maar voor diegene dus niet. Hoe meer aandacht, hoe meer onderzoeken, hoe meer telefoontjes naar de huisarts en de huisartsenpost, hoe beter dit persoon zich voelt. Kijk eens wat ik heb en waar ik allemaal naar toe moet! Gelukkig zijn de meesten niet zo en ventileren hun klachten met lotgenoten en steken daar dingen van op waar ze wat aan kunnen hebben!!!!!!!!!

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Daar ben ik het wel mee eens flexi. Het ligt inderdaad aan de persoon. Op sommige fb pagina's merk je heel ergbdat bepaalde klachten of hulpmiddelen van elkaar overgenomen worden. Of dat het lijkt alsof iemand iets wil puur om er bij te horen of zo.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Tja ik denk dat we allemaal wel zulke personen kennen. Ik probeer me zo min mogelijk te focussen op klachten van anderen, behalve op klachten waar ik zelf last van heb, want dat laat ik vaak wel uit zoeken. Als het me echt beperkt. Maar het zou kunnen inderdaad dat lotgenotencontact het focussen op klachten waar je in eerste instantie weinig last van hebt in de hand kan werken. Maar dan nog, wie zijn wij om daarover een oordeel te hebben? Wie weet loopt iemand best al lang met een klacht rond en ziet hij of zij door iemand anders zijn post de noodzaak in wel te handelen en de klacht te laten onderzoeken.. En al speelt het af in het hoofd, ook daar zal hulp voor moeten komen. Het is wel de vraag of het voor dit soort personen verstandig is om lotgenotencontact aan te gaan.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal