Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS  (gelezen 11536 keer)

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Gepost op: 8 september 2012, 13:56 »
Zijn er hier mensen op het forum die speciale voedselrichtlijnen volgen voor het verminderen van HMS/EDS klachten?
Ik las bijv. ergens dat varkensvlees bindweefsel verslapt, dus vroeg me af of er meer over relatie tussen voedsel en klachtvermindering bekend is..

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2012, 14:48 »
Volgens mij niet. Dat varkensvlees bindweefsel verslapt heb ik zelf ook nog niet eerder gehoord.
Ik merk zelf wel dat ik veel minder vermoeid ben wanneer ik geen toegevoegde suikers eet.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #2 Gepost op: 9 september 2012, 11:39 »
Ik eet sinds vier maanden volgens het Hormoonbalans dieet van Ralph Moorman. Sindsdien zijn mijn maag- en darmklachten, die aan EDS werden toegeschreven, verdwenen. Ook heb ik minder last van vermoeidheid, die ook door de EDS zou komen. De vraag is nu of de voeding van invloed is op de EDS of dat die klachten los stonden van de EDS. Maar het maakt me niet uit: nu ik weet dat ik me beter voel met gezonde voeding, ga ik daar mee door.

Offline Eefje87

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2012, 13:21 »
Ik heb ook het boek aangeschaft van Ralph Moorman. Het spreekt me wel erg aan om alles biologisch te eten (over het algemeen wel wat duurder). Maar hoe bevalt het je? Merk je echt verbetering qua algemene gezondheid / vermoeidheid? En hoe doe je het praktisch? Eet je voor ontbijt / lunch echt alleen nog rijstwafels met bv. ei/zalm etc.? En doe je echt alles volgens dit dieet of schipper je ook wel eens?

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2012, 21:21 »
Ik eet niet 100% volgens het dieet, want volgens mij klopt de verhouding koolhydraten/vet/eiwit niet altijd bij mij. Maar ik doe goed mijn best en houd me in ieder geval heel erg streng aan wát ik mag eten. Alleen wanneer, dat gaat soms nog mis zeg maar.

Een voorbeeld van wat ik bijvoorbeeld eet:
- Ontbijt: pap van water met havermout, chiazaadjes, kaneel, appel in stukjes en goijbessen
- Tussendoor: wisselend, bijvoorbeeld wat noten en bessen of twee rijstwafels met mayonaise en kipfilet
- Lunch: twee zelfgebakken boterhammen (vult even goed als zeker vier 'gewone') met sandwich spread (een biologische zonder toegevoegde suiker/stroop en zo, dus ik vind zelf dat dit wel kan, al vinden de 100% mensen van niet) of geitensmeerkaas. Of ik kies voor roereieren met bijvoorbeeld een tomaat of wat spinazie erdoor. Dat eet ik dan met rijstwafels, die ik met mayonaise besmeer.
- Tussendoor: Een glutenvrije cracker of noten en bessen/appel of bijvoorbeeld crackers met notenpasta
- Avondeten: Aardappel/vlees/groente of een prutje van groenten met vlees met rijst/gierst/pasta(glutenvrij)/quinoa
- Tussendoor: Noten en gedroogde bessen of nog een keer wat rijstwafels of crackers, hoewel dat laatste 's avonds niet zo goed schijnt te zijn, maar ik vind het heerlijk

Verder drink ik dagelijks een proteïneshake (Sun Warrior) na het sporten en aan die shake voeg ik ook twee poeders toe (gedroogde, gepoederde vruchten die super gezond zijn). En daarnaast slik ik multivitamine en Spirulina.

Sinds ik volgens de Hormoonfactor eet, zijn mijn maag- en darmproblemen verdwenen. Van dagelijks last hebben van maagzuur en voedsel dat steeds retour komt tot nog maar sporadisch. Ook krampen mijn darmen niet meer zo vervelend. Als ik iets 'verkeerds' eet, merk ik dat gelijk aan mijn darmen. Ik kan blijkbaar écht niet tegen bepaalde voedingsstoffen die ik nu geschrapt heb en daarom ben ik nu ook streng met koemelk en gluten.

Als ik zin heb in iets lekkers, neem ik vaak gedroogde goijbessen of een stuk pure chocola (85% cacao). Voorheen vond ik pure chocolade echt vies, maar nu vind ik het super lekker. Hoewel mijn hang naar zoetigheid echt verdwenen is, nu ik zoveel suiker uit mijn dieet geschrapt heb. En soms neem ik een rijstwafel met pure chocolade van de Lidl. En als ik een lekkere lunch maak, bijvoorbeeld boekweitpannenkoeken met noten en fruit of met roomboter en jam. En ik bak af en toe verantwoorde koekjes. Er zijn genoeg snacks te bedenken die binnen het dieet passen. Zo heb ik laatst borrelnootjes gemaakt van kikkererwten... lekker hoor!


En dan de gezondheidseffecten: de maag/darmproblemen zijn verdwenen, wat ik echt als een bevrijding ervaar, hoewel ik altijd dacht dat ik er niet onder gebukt ging. Ik heb geen last meer van energiedipjes gedurende de dag. Voorheen had ik er drie per dag of zo, dat kwam doordat mijn suikerspiegel zo schommelde. Nu is dat niet meer zo en ik voel me dus energieker. Ik denk ook dat ik echt wat meer energie heb, wat ook wel logisch is, want mijn lijf is niet meer bezig met het verwerken van ongezond voedsel. Verder heb ik minder pijn. Geen idee hoe dat kan. Ik werd eerst boos op de mensen op het Hormoonfactorforum, toen die schreven dat veel mensen geen pijnstillers meer slikten na het volgen van het dieet. Ik zei dat het misschien wel kon werken voor hoofdpijn of zo, maar niet voor chronische pijn, dat ik dat niet geloofde. Maar ik merk zelf het verschil. Of ik nu minder pijn heb of de pijn beter kan handelen, dat weet ik niet. Maar het feit is wel dat ik minder pijnstillers slik. Mijn humeur is ook iets beter geworden. Ik denk dat dat komt door het hebben van minder pijn en meer energie.


En over hoe het praktisch kan: rijstwafels besmeerd meenemen is totaal niet handig. Daarom bak ik zelf brood, dat kun je besmeerd meenemen. Het is wel wat werk om zelf te bakken natuurlijk. Ik heb in de kast standaard ook een glutenvrij kant-en-klaar brood liggen, voor als mijn eigen brood op is of ik haast heb en het nog in de vriezer ligt (ontdooien duurt erg lang). Maar daar zit meestal gist in en ik merk dat mijn darmen ook slecht reageren op gist. Maar soms moet je wel schipperen, want je kunt niet altijd alles naar je hand zetten. Daarom ben ik ook blij met heel lekkere glutenvrije crackers die ik ontdekt heb. Voor mij is het een soort sultana zeg maar. Is niet 100% volgens het dieet, maar ideaal voor als je ergens heen gaat en een tussendoortje mee wilt nemen.


Ik hoop dat ik mijn verhaal niet te warrig heb gemaakt. Als je voorbeelden wilt van wat mensen zoal eten gedurende een dag, moet je naar de website van de Hormoonfactor gaan en doorklikken naar het forum. Daar kun je veel ideeën opdoen. En sommige ideeën zijn leuk en lekker, maar kosten klauwen vol geld. Avocado's bijvoorbeeld... ga ik dus echt niet elke dag op mijn brood doen. Dan liever iets goedkopers. Maar áls ik er een keer een koop, meng ik hem met tomaat en uit en verse peterselie, zout en peper en eventueel knoflook en dan héb ik me toch lekker belegde boterhammen!!!

Offline Eefje87

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2012, 15:18 »
Wat goed en wat een discipline!! Ik heb zelf heel erg hang naar zoetigheid. Ik kom er niet van aan, maar ik weet wel dat het niet goed is voor je energie huishouding. Dus ik hoop dat door het schrappen van suiker, dat mijn energie huishouding wat beter zal worden.

Het lastigste vind ik dat het allemaal wat meer tijd kost om te maken (en dus energie kost) en koken ook niet bepaald mijn hobby is. Maar ik hoop dat wanneer ik me goed eraan houd, dat het me ook meer energie gaat opleveren.
Ik ben net naar de supermarkt geweest om ingrediënten te kopen, heb ook boekweitmeel gekocht. Ik wil wel eens proberen om daar pannenkoekjes van te maken. Dat ziet er wel goed en lekker uit.

Maak je zelf dat Teffbrood of ander brood?

Ik heb nog nooit van Spirulina gehoord, maar heb het net even opgezocht op internet, dat klinkt wel erg gezond. Kun je dat zo slikken of moet je daar nog mee oppassen? Hoeveel tabletten slik je daarvan per dag?

Ik vind het wel goed om te horen dat je zoveel positieve effecten merkt, nadat je begonnen bent met het dieet. Ik hoop dat het bij mij ook zulke effecten zal hebben. Ik heb nu ook zuivelproducten en brood geschrapt. In plaats daarvan dus die rijstwafels en ik ga nu ook die pannenkoekjes proberen. En ik drink dan een glas vers geperste sinaasappelsap.

Ik heb ook een stuk pure chocolade gekocht, Tony Chocolony. Dat zag er wel lekker uit en ik houd van chocola!!

Bedankt voor je uitleg en tips!

Offline Eefje87

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2012, 15:30 »
Ik was nog even aan het snuffelen op zo'n site over vitaminen etc.
Ik zie daar ook Goji bes capsules. Zou dat wat zijn?
Ik heb namelijk nog nooit van die bessen gehoord en zou ook niet weten waar ik die in gedroogde vorm zou kunnen krijgen.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2012, 16:52 »
Hoi,

Heb je ook het tweede boek met recepten? Daar staat het teffbrood in, maar ik heb het recept aangepast, zodat het lekkerder smaakt. En nu heb ik ook meerdere soorten brood, dat is wel lekker voor de variatie. Nu heb ik weer een andere variatie in de oven staan. Ik ben benieuwd! (Mocht je het brood uit het receptenboek bakken: vervang een deel van het rijstmeel door kokosmeel (ook wel kokosvezels genoemd), dan smaakt het veel lekkerder.)

Ik dacht eerst ook dat het veel meer tijd zou kosten, maar wat blijkt nu... ik vind het ondertussen erg leuk om te koken! Wie had dat nou gedacht, haha. Maar ik kook wel altijd heel veel, genoeg voor meerdere dagen. Dan valt het allemaal wel mee met de tijd.

Het is zeker de moeite waard om een keer naar een natuurwinkel te gaan. Ik weet niet waar je woont, maar er zit er vast wel een in de buurt. Bijvoorbeeld een Ekoplaza... Daar kun je bijvoorbeeld gedroogde goijbessen kopen, maar ook incabessen (beetje zurig, maar wel erg lekker en gezond), chiazaadjes, kokosvet/kokosolie (om in te bakken) en nog veel meer.

De bessen en zaden en zo kun je ook via internet kopen. Google er maar eens op en gebruik daarbij de woorden 'rawfood' of 'superfood'. Dan vind je ze al snel. Wel even goed zoeken, het is niet overal even duur.

En over spirulina: ik gebruikte eerst chlorella, dat is een andere alg, in poedervorm. En dat is me toch VIES!!! Doe ik dus nooit meer. Nu gebruik ik de spirulina tabletten van Chi. Toen ik ermee begon, kreeg ik na anderhalve dag veel krampen. Ik dacht echt dat ik aan de diaree ging! Het heeft namelijk invloed op je darmen, maar wel op een positieve manier. Alleen als je er mee begint, kun je dus wat kramp krijgen. Ik slik 's ochtends en 's avonds een chlorella tablet bij het eten. Maar als ik merk dat mijn darmwerking wat vertraagt, dan slik ik er een extra. En loopt de boel erg goed door, dan sla ik het een dagje over. Zo 'speel' ik er een beetje mee.

Offline Eefje87

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2012, 18:04 »
Hoii,

Ja, ik heb nu allebei de boeken in huis. Het tweede boek vandaag binnen gekregen. Dat brood klinkt inderdaad wel beter met kokosmeel. Ik ga het recept eens bekijken. Wij hebben jammer genoeg geen reformzaak in de buurt, maar ik heb nu via internet die spirulina en goji bessen besteld. Ik ben heel benieuwd of het echt gaat helpen, ik hoop het wel!!

Ik kook normaal ook voor meerdere dagen tegelijk, koken vind ik altijd zo'n uitputtingsslag, dus dat scheelt inderdaad wel. Ik heb nu in ieder geval verschillende dingen om mee aan de slag te gaan.

Bedankt voor de tips!!

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2012, 18:09 »
Van welke klachten hoop jij vooral af te komen door gezonder en evenwichtiger te gaan eten?

Offline Eefje87

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2012, 19:22 »
Vooral van de vermoeidheid. Ik vind de vermoeidheid het ergst van alles. De pijn kan ik wel handelen, maar het zou mooi zijn als dat ook minder zou worden of beter te handelen. Het is in ieder geval de moeite waard om te proberen!

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2012, 18:32 »
Ik las nu op BBC het artikel van een vrouw met EDS die dus door voeding rechtsstreeks ingespoten te krijgen weer veel meer energie heeft.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-cambridgeshire-19728233

Zou dat ook door EDS komen dat dit veel beter werkt voor haar of staat het er los van? Ik heb er nog nooit van gehoord, maar werd wel erg benieuwd.  ;)

(overigens niet van plan zelf zoiets rigoureus te gaan doen hoor :P, maar erg nieuwsgierig naar hoe dat nou kan.)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #12 Gepost op: 2 oktober 2012, 21:41 »
Ik ga er van uit dat het te maken heeft met dat EDS de werking van de maag en darmen erg kan aantasten. Op een dusdanige manier, dat er nog nauwelijks voedingsstoffen opgenomen kunnen worden en vast voedsel niet verteerd kan worden. Dan is infuusvoeding de enige manier waarop je nog voedingsstoffen binnen kunt krijgen.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2012, 23:36 »
Nou het is ook niet echt een keuze die je zelf zomaar kan maken Corine. TPN, voeding via de bloedbaan, is echt een laatste redmiddel. Als de darmen helemaal niets meer kunnen met voeding. Zij verteld in haar verhaal dat ze eerst sondevoeding had maar dat haar darmen dat niet meer aankonden. Ze kon dus al niet meer normaal eten. Waarschijnlijk was haar maag door de EDS ernstig uitgerekt, net als bij mij. Ik heb ook voeding via sonde in de dunne darm. Als dan ook nog je dunne darm erg uitgerekt raakt en geen voeding meer transporteert dan krijgt je lichaam amper voedingsstoffen meer binnen. Maar gelukkig zijn er maar weinig mensen met EDS waarbij het zo ver komt. Er is 1 lid op dit forum waarbij sinds kort TPN wordt gedaan. Zij had ook eerst sondevoeding. En dan moet je je voorstellen dat er maar zo'n 100 mensen zijn in Nederland die TPN krijgen!

Als darmen heel hard moeten werken om voeding te verteren wordt je daar behoorlijk moe van (ervaring lol). Zij verteld ook dat ze geen energie had voor de TPN. Nu heeft ze dus goede voeding en dus weer energie. Maar het is niet voor iedereen zo makkelijk hoor! Lang niet alle mensen die TPN krijgen hebben zo;n verbetering kwa energie. En daarbij vergt TPN ook behoorlijk veel van je. Het wordt niet zomaar even "ingespoten" zoals jij zegt. Je zit uren aan een infuus. Zij hoeft gelukkig maar 12 uur, maar veel mensen moeten wel 16 of 24 uur! Daarnaast is er gevaar voor infectie, dus alles moet heel precies en steriel gebeuren. Ben je lang mee bezig! En Als je dan een infectie krijgt ben je de pineut want een directe infectie in het bloed is erg gevaarlijk. Mensen worden vaak binnen een paar uur doodziek en krijgen sepsis.


Wat ik wel een beetje gek vind is dat ze kan roeien. Dat is best zwaar voor de armen en benen en ze gebruikt blijkbaar wel een rolstoel. Maar er staat natuurlijk niet bij welk type ze heeft. Misschien zit het probleem bij haar vooral intern ofzo.  ???

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Voedselrichtlijnen voor HMS/EDS
« Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2012, 06:32 »
@Wendela. Haha; ik had het ook een beetje ongelukkig geformuleerd zie ik nu. :P Ik had wel door dat dit echt een laatste redmiddel is en dat je dat alleen gebruikt als je anders echt geen voedsel opneemt. Had al gelezen dat het best wat risico's heeft ook sowieso, en 12 uur aan een infuus is ook geen pretje. :(

Maar was idd erg verbaast dat zij weer kon roeien; dus vandaar dat ik er even naar vroeg. (Had de link via de Hypermobility Association in Engeland, dus ging er vanuit dat het type 3 was.) Maar ik wist niet dat bij EDS je darmen en maag zó veel problemen konden geven dat zelfs opnemen van voedsel zo extreem veel energie kon kosten, dus daarom snapte ik het niet helemaal.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal