Stelling #4: Pijnstillers en overbelasting
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Stelling #4: Pijnstillers en overbelasting  (gelezen 5467 keer)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Stelling #4: Pijnstillers en overbelasting
« Gepost op: 22 maart 2012, 08:00 »
De stelling: Het gebruik van pijnstillers is verkeerd omdat dit overbelasting in de hand werkt.


Om te voorkomen dat een discussie uitmondt in een ruzie, willen we jullie graag herinneren aan de forumregels en aan de volgende regels in het bijzonder:
1. Heb respect voor elkaar
a. Dit betekent dat er niet gescholden mag worden, en dat er geen bewust beledigende opmerkingen gemaakt mogen worden
e. Respecteer elkaars mening. Wij houden wel van een stevige discussie op zijn tijd, maar een discussie is GEEN ruzie. Er mag dus nooit op de man gespeeld worden. Lees je posts voor je ze verstuurt goed door, zodat je zeker weet dat leden het niet anders op kunnen vatten dan jij bedoelt. Als je denkt dat jij door een ander aangevallen wordt, schakel je direct een moderator in.

Offline ManekiNeko

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #4: Pijnstillers en overbelasting
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2012, 08:34 »
Ik ben erg benieuwd hoe jullie over dit onderwerp denken. Ik zelf ben bang dat je overbelasting in de hand werkt als je minder pijn ervaart. Zeker omdat ik zelfs mét pijn al regelmatig over mijn grenzen ga.
Ik heb de goede balans tussen pijnstilling/rusten en belasten nog niet gevonden in ieder geval

Offline darkangel

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Re: Stelling #4: Pijnstillers en overbelasting
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2012, 08:55 »
Ik denk dat je voor een deel gelijk hebt. Maar pijn zelf kan ook negatief gaan werken. Ik ben op advies van mijn huisarts snachts wel wat gaan slikken. Gevolg beter slapen en daardoor overdag meer energie.

Verder kan pijnstilling soms helpen om bv verder te komen in therapie. Pijn kan belemmeren in het bewegen, en soms is juist het bewegen goed.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #4: Pijnstillers en overbelasting
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2012, 11:58 »
Ik vind het gebruik niet verkeerd, want het is soms heel goed te rechtvaardigen. Maar ik vind het wel gevaarlijk! Je zult wellicht sneller over je grenzen heen gaan.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #4: Pijnstillers en overbelasting
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2012, 13:37 »
Lastig, ik denk dat het erg afhankelijk is hoe je er zelf mee omgaat en waarvoor je de pijnstilling gebruikt. Zelf probeer ik zo min mogelijk te gebruiken in geval van heb ik zaldiar. Maar ik kan me ook voorstellen dat wanneer je zo'n enorme pijn hebt dat het niet houdbaar is je meer pijnstilling gebruikt.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Stelling #4: Pijnstillers en overbelasting
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2012, 08:44 »
Dat het gebruik van pijnstilling per definitie verkeerd is , daar ben ik het heel heftig mee oneens. Soms kan pijnstilling er wel voor zorgen, dat je binnen je grenzen, gewoon kunt functioneren. Een aandoening als HMS/EDS geeft vaak ook chronische pijn, dus pijn die geen functie heeft. Als je zonder pijnstilling niet door die pijn heen kunt functioneren, dan is pijnstilling in mijn beleving niet verkeerd.

Waar je wel voor moet oppassen is dat je niet meer pijnstillers gaat slikken, als je door inspanning meer pijn krijgt. Het is dus een goede balans zoeken.

Ja, ik gebruik zelf pijnstillers. De balans vinden is wel moeilijk moet ik toegeven.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #4: Pijnstillers en overbelasting
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2012, 09:33 »
Ik vind het gebruik van pijnstillers niet verkeerd, maar ik ben het er wel mee eens dat het overbelasting in de hand werkt. Dit omdat dat bij mij persoonlijk het geval is..
Als het te pijnlijk is om te stofzuigen bijvoorbeeld, en je neemt daarvoor pijnstillers in zodat je dat toch kan doen vind ik dat fout want dan ga je over je grenzen. Maar stel dat het te pijnlijk is om normaal te kunnen slapen of gewoon te kunnen zitten... Dan vind ik het goed om juist wel pijnstilling te nemen. Het leven moet immers wel leuk blijven ;)

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #4: Pijnstillers en overbelasting
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2012, 11:19 »
Ik denk ook dat het afhankelijk is van hoe je er zelf mee om gaat. Inderdaad niet als je door inspanning meer pijn krijgt (meer) pijnstillers gaan slikken om toch maar door te kunnen gaan. Ik slik wel standaard pijnstillers omdat ik anders niet kan zitten en idd, het leven moet wel leuk blijven ;). Helaas kan ik ook met pijnstillers niet heel lang zitten maar als ik nu meer pijnstillers zou slikken om langer te kunnen zitten overbelast ik heel erg en dat wil ik dus niet.

Ik vind dus niet dat het gebruik van pijnstillers per definitie verkeerd is maar dat je wel goed op moet passen dat je niet zo veel pijnstillers gaat slikken dat je veel gaat overbelasten.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Stelling #4: Pijnstillers en overbelasting
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2012, 16:18 »
Ik heb het heel lang zonder pijnstillers gedaan maar het is het uiteindelijk niet waard voor mij. De pijn beperkt mij meer dan mijn daadwerkelijke beperkingen. Ik kan nooit alle subluxaties en luxaties voorkomen en de pijn die dat oplevert heeft enorm veel invloed om mijn mentale capaciteiten en emoties.

Het is heel moeilijk om niet over je grenzen heen te gaan met pijnstillers, maar dat is het ook zonder. Aangezien ik meer kan genieten van mijn leven als ik minder pijn heb en meer dingen kan doen die geen extra belasting opleveren (dat is de theorie in ieder geval) zwaait de balans voor mij door naar de pijnstiller kant.
Collective madness is called sanity

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal