Zwemmen en HMS/EDS
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Zwemmen en HMS/EDS  (gelezen 58712 keer)

Offline Daantje79

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #150 Gepost op: 23 oktober 2013, 23:10 »
Hoi, ik wil ook reageren op dit topic omdat ik erg last heb van zwemangst en spierspanning.
Zou graag weer willen gaan zwemmen, heb met erg veel moeite mijn A-diploma gehaald maar de afgelopen jaren niet meer gezwommen door een vervelend incident waarbij ik bijna verdronken was (door spierkramp en vermoeidheid)
Nu heb ik wat informatie opgezocht over volwassenen-zwemles en zag dat er allerlei drijfhulpmiddelen en zwemvleugels voor volwassenen zijn, wat is jullie ervaring hiermee?
Ik ben als de dood voor zwemmen in diep-water, helemaal als ik de bodem niet meer voel onder m'n voeten.
Daarbij verkramp ik helemaal in het koude water, ook door mijn HMS problemen.
Graag zou ik jullie advies willen hebben en hoe ik het kan aanpakken, of moet ik toch zwemmen met zwembandjes om?
Groetjes Daantje

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #151 Gepost op: 24 oktober 2013, 07:47 »
Zou je niet eens bij het zwembad kunnen informeren? Vaak hebben ze zowel zwemles voor volwassenen als zwemles voor mensen met een aandoening. Daarnaast heb je vaak ook nog een zwem / watersportprogramma voor mensen met medische indicatie.
Kan lastig inschatten wat voor jou de beste optie zou zijn, maar misschien hebben zij advies? Bij al die vormen is in ieder geval toezicht, dus de kans dat er iets mis gaat is minimaal....

Denk overigens dat angst ook zeker wel een rol kan spelen bij je verkrampen. Door HMS natuurlijk extra gevoelig, maar kan wel getriggerd worden door je angst. Dus wie weet wat mogelijk blijkt als je je angst kunt overwinnen. :)

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #152 Gepost op: 24 oktober 2013, 08:14 »
Ik zwem sinds kort bij een gehandicaptensport vereniging, we zwemmen in het zwembad van het revacentrum dus lekker warm water en met verstelbare bodem, ook als de bodem zo ver mogelijk naar beneden is kan je nog staan. Er is genoeg begeleiding, 1 peut in het water, 1 op de kant en een stagaire en er zijn idd allerlei soorten drijfmiddelen aanwezig.
Ik ben verder niet bang voor water oid en zwem hier omdat het gewone zwembad hier in de buurt te koud en niet heel goed toegankelijk is maar als ik jou verhaal zo lees zou zoiets voor jou ook heel fijn zijn. Het gaat allemaal echt super rustig en er wordt heel erg op gelet wat jij wel en niet kan. Mss is er bij jou in de buurt ook zoiets te vinden?

Myrthe

  • Gast
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #153 Gepost op: 24 oktober 2013, 08:33 »
Ik zwom bij de reva ook met drijfhulpmiddelen, maar nooit waar ik niet meer kan staan, puur omdat ik eigenlijk niet kan zwemmen zonder schouderlux.. Tis dus meer een beetje dobberen/lopen. Wel echt weldaad voor mn gewrichten.. Als ik jou was zou ik rustig beginnen met zwemmen waar je nog kunt lopen, dan weet je op n gegeven moment welke afstand je ongeveer kunt doen en kun je dat proberen in n diep bad (het liefste natuurlijk met iemand erbij om je evt op te vangen) langzaamaan weer n beetje verteouwen krijgen in je lijf/zwemmen..

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #154 Gepost op: 24 oktober 2013, 13:52 »
Misschien zou je hydrotherapie kunnen doen? Dit is warm water (meestal +/- 32 graden) en onder begeleiding. Er zijn allerlei (drijf)hulpmiddelen waar je dan gebruik van kunt maken en altijd minimaal een deel van het bad waar je kunt staan.

Offline Daantje79

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Re: Zwemmen en HMS/EDS
« Reactie #155 Gepost op: 24 oktober 2013, 14:36 »
Lieve meiden bedankt voor jullie tips en advies krijg er spontaan weer beetje energie van.
ik zwem weleens met een vriendin of samen met mijn moeder, maar dan meestal in een tropisch zwemparadijs tijdens vakantie (die zwembaden zijn niet dieper dan 1.40 en kan ik gelukkig wel blijven staan).
Zit dan meestal in het bubbelbad, soms in het peuterbad maarja dat is toch ook wel beetje raar zonder kindje.

Een tijdje terug heb ik het met een vriendin aangedurfd om in het diepe te zwemmen met van die oranje Zwemvleugels om, dat duurde nog geen 5minuten toen stond er al een badmeester om me uit het diepe bad te vissen (want blijkbaar mag je daar niet in met zwembandjes?? ook niet toen ik het probleem had uitgelegd en mijn angst wil overwinnen en dat ik wel degelijk diploma A had).

zelfs toen we vervolgens in een ander ondiep bad wilde gaan, werden we telkens in de gaten gehouden en werd ik erop aangesproken door het zwembadpersoneel dat de zwembandjes verlicht om moest houden.
Julie begrijpen wel dat dit erg genant was en ik me erg opgelaten voelde ten opzichte van mijn vriendin en andere badgasten en dat we niet lang meer zijn gebleven.
Dit een van mijn laatste keren is geweest dat ik heb gezwommen.

Omdat ik graag weer gewoon baantjes zou willen zwemmen, zal ik de angst moeten overwinnen en dat lukt me helaas niet alleen.
wat betreft hydrotherapie of zwemmen bij een revalidatiecentrum daar heb ik inderdaad nog niet aan gedacht en zal eens informeren of er hier in de buurt zo'n zwembad is.
De huisarts had me ook geadviseerd om te gaan zwemmen, omdat dit goed is voor mijn spieren alleen durfde ik op dat moment niet te zeggen dat ik zwemangst heb.

Vandaar dat ik heel erg blij ben met jullie reacties hier en gevoel heb niet de enige te zijn met dit soort probleempjes.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal