UWV- uitkeringen
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: UWV- uitkeringen  (gelezen 55008 keer)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #15 Gepost op: 24 juli 2011, 13:23 »
Op zich zou het zo moeten zijn dat je dan meer inkomen hebt. De praktijk wil nog wel eens anders uitwijzen.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #16 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:12 »
Hoe kan het dat ik nu nauwelijks 110 euro in de maand over houd om van te eten, reiskosten te betalen, kleding van te kopen en mijn dag mee te vullen na aftrek van alle vaste lasten en dat als ik straks 23 ben 800 euro?!?!? Dat is toch scheef?!?
Collective madness is called sanity

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #17 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:47 »
Je hebt nu geen huurtoeslag ofzo? Want daar heb je wel gewoon recht op.

En hoe komt het dat je tussen nu (je bent 20 toch) en je 23e zoveel overhoud?

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #18 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:54 »
Ik hield in mijn vorige huis trouwens per saldo ook weinig over omdat de vaste lasten gewoon te hoog waren. Huis waar ik nu ga wonen is een stuk kleiner dus de vaste lasten zijn ook veel lager, dat scheelt voor mij wel.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #19 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:55 »
Nih is 19 toch??

Dat er zoveel verschil in zit komt door het minimum jeugdloon, je krijgt gewoon een bepaald percentage. Blijkbaar gaat het UVW er van uit dat je tot je 23 bij je ouders blijft wonen -.-

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #20 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:56 »
Ik weet niet hoe oud Nih precies is :P en ik weet ook niet hoe die percentages precies zitten haha. Maar 800 euro verschil lijkt me zo'n groot bedrag. Maar het kan aan de percentages liggen.

@Nih, 110 euro per maand is wel weinig. Kun je geen aanspraak maken op bijstand ofzo? Hoe zit dat?

Edit; Misschien heeft het er ook mee te maken dat tot een bepaalde leeftijd je ouders financieel verantwoordelijk zijn. Ik krijg bijv. ook geen aanvullende beurs van studiefinanciering omdat mijn ouders daar te veel voor verdienen. DUO gaat er dus vanuit dat mijn ouders bijspringen voor mijn studie, maar ik moet mijn studie gewoon zelf betalen. Dat is opzich niet erg, want ik kán het wel betalen. Maar misschien dat het UWV daar dus ook gewoon vanuit gaat.
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2011, 17:10 door Annemarieke »

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #21 Gepost op: 6 augustus 2011, 17:31 »
Wow, ik schrik hier wel even van. Hoe kan het dat je als 1-persoons huishouden op je 23e 800 euro in de maand vrij te besteden hebt? Vind ik echt heel veel, met een bijna fulltime baan had ik minder.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #22 Gepost op: 6 augustus 2011, 17:37 »
Nou ik krijg op mn 18e zo'n 1050 euro met 75%, Nih krijgt 100%, dus dat is zo'n 1400 euro (toch nih?) dat scheelt op je 23ste best veel. En daar houden de meeste mensen geen 800 euro van over hoor! Ten minste, ik niet. Maar wij moeten vrije sector huren, misschien ligt het daar aan?

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #23 Gepost op: 6 augustus 2011, 17:50 »
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik gun het jullie allemaal van harte!

(Maar om het toch even in perspectief te brengen, dan snappen jullie mij ook ;) : ik had op mijn 23e 220 euro stufi + 150 euro bijdrage ouders, en betaalde daar mijn huur van, verzekeringen, en mijn studie incl boeken. Nu weet ik wel dat het niet te vergelijken is, maar toch.)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #24 Gepost op: 6 augustus 2011, 18:12 »
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik gun het jullie allemaal van harte!

(Maar om het toch even in perspectief te brengen, dan snappen jullie mij ook ;) : ik had op mijn 23e 220 euro stufi + 150 euro bijdrage ouders, en betaalde daar mijn huur van, verzekeringen, en mijn studie incl boeken. Nu weet ik wel dat het niet te vergelijken is, maar toch.)
was dat je enige inkomen? heel knap dat je dat voor elkaar hebt gekregen marielle :O wow, dat was mij echt niet gelukt met 370 euro per maand!

Maar we moeten niet vergeten dat het minimum jeugdloon is he. Ze gaan ervan uit dat je er alles van betaald inclusief evt zorg etc. Als je het met minder kunt redden is het heel knap, maar als je je hele leven van dat geld moet leven is die 75% echt minimaal hoor! Zeker als je ooit kinderen krijgt, een auto nodig hebt, etc. Ik zou het op dit moment niet met minder kunnen doen, en dan heb ik nog geluk dat Jeroen gewoon 40 uur werkt. Anders had ik nooit op kamers gekund om te studeren! (nu is Utrecht ook duur)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #25 Gepost op: 6 augustus 2011, 18:46 »
Dat 75% minimumloon niet veel is als je daar je hele leven mee moet doen, dat ben ik helemaal met je eens! Ik heb inderdaad periodes gehad dat die 370 euro mijn enige inkomen was (+zorgtoeslag dan, kreeg als kamerbewoner geen huurtoeslag), maar dan wist ik wel dat het tijdelijk was. Maar ik raad het niemand aan, je kunt dan gewoon niks extra's betalen, en bijvoorbeeld ook niet buiten ov-tijden reizen (en ik heb ook wel eens een keuzevak laten schieten omdat daar dure boeken bij hoorden).

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #26 Gepost op: 6 augustus 2011, 20:37 »
Nou ik krijg op mn 18e zo'n 1050 euro met 75%, Nih krijgt 100%, dus dat is zo'n 1400 euro (toch nih?) dat scheelt op je 23ste best veel. En daar houden de meeste mensen geen 800 euro van over hoor! Ten minste, ik niet. Maar wij moeten vrije sector huren, misschien ligt het daar aan?

Dat zou kunnen maar 1400 euro hebben Edwin en ik nu samen. (Ik wajong, hij bijbaan en dan hebben we stufi) En wij houden echt geen 800 euro per maand over haha, ook al krijgen we huurtoeslag en is de huur gewoon een redelijke prijs. En ik weet dat wij 't als 2 studenten met zo'n inkomen echt nog heel goed hebben hoor, dus echt niks te klagen.

Mariëlle, heel knap hoor dat je daarmee rond kon komen.
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2011, 20:39 door Annemarieke »

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #27 Gepost op: 6 augustus 2011, 20:57 »
nee dat zou ik ook niet overhouden, maar dat ligt ook aan je leefstijl!

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #28 Gepost op: 6 augustus 2011, 21:02 »
Nouja, met alleen al de vaste lasten houden we dat niet over. Als we geen huurtoeslag zouden krijgen ;). Maar daarnaast geef ik wel toe dat we heus niet sober zullen leven hoor. Ik bedoel Edwin doet aan basketbal en ik wil ook weer gaan sporten die contributie gaat er ook weer af. En als ik een leuk shirtje zie dan vind ik het leuk als ik dat mee kan nemen vanuit de stad. Maar ook niet buitensporig dat ik elke week met iets nieuws aan kom zetten. :)
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2011, 21:06 door Annemarieke »

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: UWV- uitkeringen
« Reactie #29 Gepost op: 6 augustus 2011, 21:10 »
Nou ik krijg op mn 18e zo'n 1050 euro met 75%, Nih krijgt 100%, dus dat is zo'n 1400 euro (toch nih?) dat scheelt op je 23ste best veel. En daar houden de meeste mensen geen 800 euro van over hoor! Ten minste, ik niet. Maar wij moeten vrije sector huren, misschien ligt het daar aan?

Ik heb geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt Ingeborg, want op mijn 18de kreeg ik 70% (toen was het nog 70, nu 75) van het minimumloon en dat was ruim 400 euro. Nu ben ik 23 en krijg ik 75% en dat is 900 euro. Geen flauw idee dus hoe jij aan zo'n hoog bedrag komt!

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal