Langstudeerders boete
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Langstudeerders boete  (gelezen 18266 keer)

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2011, 10:56 »
Studenten die door hun functiebeperking langer over hun studie doen, kunnen 1 jaar extra stufi krijgen. Ook wanneer je een opleiding begint en deze door je functiebeperking vroegtijdig moet verlaten zijn er speciale regelingen.

Zo ben ik eerst begonnen aan de opleiding fysiotherapie. Na een half jaar bleek dat de opleiding fysiek te zwaar voor mij was en heb ik een half jaartje thuis gezeten om bij te komen. Dat hele jaar stufi is toen door de IBG omgezet in een gift en ik ben een nieuwe passender studie begonnen met gewoon weer 4 jaar recht op stufi.

Voor zover ik heb begrepen zijn er bij die langstudeerders boete ook bepaalde uitzonderingen mogelijk.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2011, 16:28 »
Heb je al contact gehad met de DUO, Annemarieke?

Offline badsmurf

  • Newbie
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
    • Facebook
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2011, 17:11 »
Ik heb nog wel een tip, voor als je in het laatste schooljaar zit en alleen nog enkele toetsen moet behalen maar het niet red binnen het schooljaar.

Dan zou je eens aan je school kunnen vragen of je als EXTRANEUS ingeschreven mag worden..

Dit is een regeling die je met je school kunt maken. Hierbij is het van belang dat je geen begeleiding meer nodig hebt vanuit school en dat je alleen nog enkele toetsen moet behalen. Dan betaal je alleen geld om de toetsen te behalen, maar dat is goedkoper dan een nieuw schooljaar.
Ook ben je met deze regeling niet meer ingeschreven als student. Dus als je een Wajong (of iets anders) ontvangt, gaat deze ook omhoog. Dit komt omdat je niet meer als officieel student te boeken staat...
Wel moet je er rekening mee houden dat je UWV hiervan op de hoogte stelt en al helemaal UWV Werkbedrijf, want anders gaan ze gelijk achter je aan :P

Ikzelf heb nu deze regeling met school, omdat ik door mijn revalidatietraject niet in staat was om mijn stage te kunnen doen. Nu ben ik als extraneus ingeschreven en kan ik mijn stage afronden. Stage- opdrachten worden dus ook gezien als toetsen.

Deze informatie geef ik maar, omdat dit een regeling is die bijna niemand kent en DUO en UWV kende het ook niet... Terwijl het toch al heel oud is :/ Mjaa ik hoorde er ook pas wat vanaf toen het hoofd van de opleiding erover begon!!

Door deze regeling te treffen heb je dus kans dat met verlening dat je niet bij de regeling valt van het langstuderen! Succes!!

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #18 Gepost op: 16 juli 2011, 18:57 »
Wauw, dat is een hele goede tip. Dank je wel.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Langstudeerders boete
« Reactie #19 Gepost op: 19 juni 2012, 13:17 »
Het klopt dat je op basis van een functiebeperking recht hebt op een jaar extra stufi, maar dyslexie geldt ook als functiebeperking. Ik betwijfel of je per beperking een jaar extra krijgt. Ik vermoed dat je maximaal één jaar verlenging kunt krijgen, hoeveel verschillende beperkingen/handicaps je ook aan kunt voeren. Maar probeer het, niet geschoten is altijd mis!

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Langstudeerders boete
« Reactie #20 Gepost op: 19 juni 2012, 19:40 »
het is maar voor 1 jaar.
wat voor beperking je ook hebt.
zal mooi zijn als je 3 beperkingen hebt 3 jaar extra krijgt.
daar zulle ze niet in trappen.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Langstudeerders boete
« Reactie #21 Gepost op: 19 juni 2012, 20:34 »
Ze bedoelt dat het extra stufi jaar echt maar 1 jaar is, daarna krijg je geen extra stufi meer.

Hoe het met de langstudeer boete zit weet ik niet echt. Bij ons mogen alle studenten een jaar extra over de studie doen dacht ik. Pas bij het 2e jaar uitloop zou je een boete moeten krijgen. Als je dan recht heb op een jaar extra stufi dan zou je daarna nog (logischerwijs) een jaar boete-loos moeten kunnen studeren. Maar ik weet niet hoe de regels allemaal lopen nu, dus je zal het echt moeten uitzoeken even.

Laat je het weten als je hoort of je wel of niet de boete moet betalen?

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Langstudeerders boete
« Reactie #22 Gepost op: 19 juni 2012, 20:37 »
Uit het stuk op de website uit je berichtje, Loes, maak ik op dat dit extra jaar automatisch wordt toegekend in het jaar dat je normaal de langstudeerdersboete zou krijgen als je op basis van je functiebeperking eerder een extra jaar studiefinanciering hebt gehad.

"Studenten die vanwege een functiebeperking verlenging van de prestatiebeurs hebben gekregen, krijgen (maximaal) één extra uitloopjaar om te studeren tegen betaling van het wettelijk collegegeld.
[...]
Extra uitloop vanwege een functiebeperking heeft altijd betrekking op een heel jaar. Dit extra jaar wordt automatisch toegekend op het moment dat de student anders (zonder extra uitloopjaar) voor het eerst langstudeerder zou worden en daarmee het wettelijk verhoogd collegegeld zou moeten betalen."


Maar nadat je zo van het kastje naar de muur bent gestuurd zou het wel fijn zijn om dit ook bevestigd te krijgen in plaats van er vanuit te gaan dat het automatisch gebeurd want blijkbaar zijn ze hier niet goed van op de hoogte.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2012, 20:38 door Linn »

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: Langstudeerders boete
« Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2012, 20:39 »
Hoe het met de langstudeer boete zit weet ik niet echt. Bij ons mogen alle studenten een jaar extra over de studie doen dacht ik. Pas bij het 2e jaar uitloop zou je een boete moeten krijgen. Als je dan recht heb op een jaar extra stufi dan zou je daarna nog (logischerwijs) een jaar boete-loos moeten kunnen studeren. Maar ik weet niet hoe de regels allemaal lopen nu, dus je zal het echt moeten uitzoeken even.

Dit klinkt toch behoorlijk logisch en zou dus betekenen dat Loes nog geen langstudeerdersboete zal krijgen, omdat ze bovenop dat eerste jaar uitloop door een chronische aandoening nog een jaar uitloop mag hebben?
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2012, 11:43 door Wendela »

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Langstudeerders boete
« Reactie #24 Gepost op: 1 oktober 2012, 14:17 »
Zou fijn zijn! :) Nog maar wel even afwachten wat er dan voor in de plaats komt...

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Langstudeerders boete
« Reactie #25 Gepost op: 1 oktober 2012, 16:22 »
Zou fijn zijn! :) Nog maar wel even afwachten wat er dan voor in de plaats komt...

Waarschijnlijk sociaal leenstelsel en ik betaal liever 3000 euro extra collegegeld als het dan toch moet omdat het uitloopt dan dan dat ik al m'n stufi moet terugbetalen.

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Langstudeerders boete
« Reactie #26 Gepost op: 1 oktober 2012, 16:34 »
Ik hoop dat ze dat leenstelsel alleen invoeren voor nieuwe lichtingen studenten. :P

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Langstudeerders boete
« Reactie #27 Gepost op: 1 oktober 2012, 17:12 »
Ik denk alleen dat ze dat niet doen.
Zelfs bij de langstudeerboete vond de rechter dat de spelregels tijdens het spel verandert mochten worden.. En ze willen natuurlijk ook het liefst zo snel mogelijk geld kunnen verrekenen als bezuiniging. :(

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Langstudeerders boete
« Reactie #28 Gepost op: 1 oktober 2012, 17:36 »
De langstudeerboete was toch een verhoging van het collegegeld? Het heet dan wel een boete, maar volgens mij kwam het erop neer dat het collegegeld gewoon (ongeveer) 3000 euro wordt. Is heel veel, maar an sich kan dat natuurlijk gewoon. Het collegegeld wordt immers elk jaar verhoogd, maar met 3000 is natuurlijk erg veel, maar het is een verhoging en volgens mij kan dat gewoon.

Maar ik heb me er niet voldoende in verdiept om het te weten. Het kan ook best een aparte boete zijn, maar zoals ik het begrijp noemen ze het een boete maar is het in feite een verhoging van het collegegeld.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Langstudeerders boete
« Reactie #29 Gepost op: 1 oktober 2012, 17:38 »
Dat kan maar dan zou het wel op een factuur moeten staan en wat ik van mijn broertje begreep heeft hij gewoon twee facturen gekregen en dan spreek je feitelijk financieel gezien niet meer over een verhoging

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal