Langstudeerders boete
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Langstudeerders boete  (gelezen 18237 keer)

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Langstudeerders boete
« Gepost op: 10 juli 2011, 15:23 »
Hai meiden,

Misschien slim om hier ook een topic te maken over de langstudeerders boete. Misschien krijgen sommigen van ons hiermee te maken als we door onze klachten wat langer over onze studie doen. Ik heb ook een vraag hierover en misschien weet iemand hoe het zit.

Ik ga beginnen met HBO-Rechten, die opleiding duurt in principe 4 jaar. Daarna kan ik via een schakelprogramma doorstromen voor een master. Dat zal dus in totaal 6 of 6,5 jaar zijn.
4 jaar HBO + 1 of 1,5 jaar Schakelprogramma + 1 jaar master. (Voor de master die ik wil doen aan de rug staat 1 jaar, dus daar ga ik voor het gemak even vanuit)

Als ik mijn P in één jaar haal kan ik ook doorstromen dan is het 5 jaar studie.
1 jaar HBO + 3 jaar bachelor + 1 jaar master.

Geldt de boete alleen als ik bijv. 6 jaar over het HBO zou doen? Of is het de totaliteit? Dus zou ik bij optie 1 sowieso 1/1,5 jaar die boete van 3000 euro moeten betalen?
Ik ga ook nog even op zoek naar een duidelijke site op internet, maar kon dat zo snel nog niet vinden. Dus misschien kom ik dat zo nog tegen. :)


Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2011, 15:29 »
Wat houdt het voorstel precies in?

Het huidige wetsvoorstel houdt in dat studenten die een bachelor en een master doen, per opleidingsfase een jaar extra de tijd krijgen om te studeren tegen het normale collegegeld. Daarna betalen zij het wettelijke collegegeld plus € 3000 opslag. De student behoudt wel het recht op het collegegeldkrediet, een lening om het collegegeld te betalen. 

Ik vond dit op internet, alleen is het me niet helemaal duidelijk hoe dat dan zit met het schakelprogramma. Want wordt dat dan gezien als een extra jaar van de bachelor? Ik denk dat ik voor uitleg deze week ook nog even naar duo ga. Want ik snap er niet zoveel meer van :P

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2011, 15:42 »
Ingewikkeld hoor! Als je precies wilt weten hoe het zit, raad ik je aan om even contact op te nemen met het studentenservicecentrum van de RUG (50 363 8066), daar hebben ze betrouwbare informatie en kun je misschien ook nu al een afspraak maken met een studentendecaan om je plannen door te spreken (ook over wat verstandiger is: na je p overstappen, of eerst een hbo-bachelor halen.

Wat ik denk: Je mag per studiefase 1 jaar vertraging hebben, en volgens mij geldt dan de studieduur van het diploma wat je uiteindelijk haalt. Tijdens een schakeljaar volg je geen opleiding volgens de studiefinanciering, dus een schakeljaar telt dan niet mee.

> 4 jaar HBO + 1 of 1,5 jaar Schakelprogramma + 1 jaar master.
HBO mag je 5 jaar over doen; schakeljaar ben je geen bachelor of masterstudent; master max 2 jaar. Plus of in je bachelor, of in je master een jaar extra als je verlenging krijgt van je stufi op grond van functiebeperking.

> 1 jaar HBO + 3 jaar bachelor + 1 jaar master.
Je krijgt een diploma voor een 3 jarige bachelor, dus dan mag je 4 jaar over je bachelorfase doen. Max 2 jaar master. Plus of in je bachelor, of in je master een jaar extra als je verlenging krijgt van je stufi op grond van functiebeperking.

Denk ik.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2011, 15:47 »
Je hebt dus voor je bachelor officieel 4 + 1 extra jaar tegen de normale kosten. Dus je mag vijf jaar een bachelor doen voor het vaste collegegeld. Over een éénjarige master zou je dus twee jaar mogen doen. Zou je zes jaar over je bachelor doen, dan moet je in je zesde jaar het wettelijke collegegeld + een boete van €3000 euro moeten betalen.

Dus als je via het schakelprogramma zou gaan, zou je, volgens mij, niet in de problemen komen. Na 4 jaar heb je immers je bachelor Rechten gehaald. Daarna ga je door voor je master en blijf je inclusief het schakelprogramma, volgens mij, binnen je twee jaar. (Hoezo is het trouwens zo'n lang schakelprogramma?)

Het zou sowieso goedkoper zijn om na je P door te gaan naar de universiteit. Je hebt immers maar vier jaar recht op stufi (of heb jij al stufi verbruikt?), dus dan zou je maar één jaar zonder moeten doen.

De langstudeerdersboete is dus echt per opleiding. Dus als je zes jaar hbo doet, moet je in je zesde jaar een boete betalen. Er zijn uitzonderingen voor studenten die wegens ziekte langer over hun opleiding moeten doen.

Hoe het precies zit met schakelprogramma's weet ik niet. Je kan ook de RUG vragen hoe het zit, waar het schakelprogramma dus onder valt.

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2011, 15:53 »
Ja, ik dacht dat het 1 of 1,5 jaar was. Ik kan het ook mis hebben, ga dat zo nog eens even beter bekijken op de site van de rug. Thanks voor de reacties. :)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2011, 15:53 »
Is het voor jou mogelijk om na het behalen van je P in te stromen in een pre-master traject? Dan ben je nog minder lang bezig en wordt dit boete-verhaal weer anders

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2011, 16:55 »
@ Inge, voor zover ik weet is dat niet mogelijk. Ik keek op de site van de RUG en daar kon ik alleen in de informatie vinden dat pre-masters worden aangeboden aan de Hanze Hogeschool en de HAN. Ik ga naar Windesheim. Ook op de site van Windesheim kon ik er niks over vinden, heb wel een afspraak met een decaan o.a. over mijn beperking en welke aanpassingen daarvoor gerealiseerd zouden kunnen worden. Dan vraag ik ook gelijk na hoe dat zit en misschien kan hij/zij me doorverwijzen naar de persoon die er meer verstand van heeft.

@ Maaike, de master die ik wil volgen duurt 1 jaar en het schakelprogramma + de master 2,5 jaar. Dus het schakelprogramma duurt 1,5 jaar denk ik zo. :)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2011, 19:13 »
schakeljaar ben je geen bachelor of masterstudent
Dit was even te kort door de bocht, verschilt namelijk per schakelprogramma. Wat ik in gedachten had is contractonderwijs, maar voor sommige schakelprogramma's ben je gewoon ingeschreven als bachelorstudent.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2011, 19:14 »
oh oke. Bij ons worden de pre-masters gewoon op de uni gevolgd. Je volgt dan een aantal vakken van de bachelor 1, 2 en 3 die samen met je HBO P genoeg zijn om de master te gaan volgen. Waarschijnlijk kan dat dan gewoon niet op de RUG bij rechten?

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #9 Gepost op: 10 juli 2011, 20:06 »
Hmm, ik weet wel dat een vriend van me dat aan de uu gaat doen,maar die moet dan eerst zn hbo afgerond hebbem.

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #10 Gepost op: 10 juli 2011, 20:10 »
En dat kan wel op de rug bij rechten, maar bij de rug heet dat dus een schakeljaar/doorstroomprogramma. :P

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2011, 20:11 »
Bij de rug doe je trouwens een schakeljaar als je je diploma van een HBO-opleiding hebt, en als je je P hebt dan ben je daarmee toelaatbaar aan de universitaire opleiding Rechtsgeleerdheid maar dan begin je dus wel gewoon in jaar 1 (propedeuse dus).

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2011, 21:22 »
ah zo. ik dacht dat je voor de pre-master alleen je hbo P nodig had.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2011, 22:15 »
Tja, het is natuurlijk vervelend dat er een langstudeerdersboete aan zit te komen. Ik heb niet veel verstand van HBO-opleidingen, maar misschien is het toch verstandig er rekening mee te houden dat je er gemiddeld langer over doet? Ik weet niet helemaal of er uitzonderingen zullen zijn op de regel...ik hoop het wel.
En anders zal het hard werken worden. Succes Anne!

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re:Langstudeerders boete
« Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2011, 12:38 »
Ik hou er ook wel rekening mee dat ik er langer over zal doen maar anderzijds hou ik ook de optie open dat ik de p wel in een jaar haal of de hele hbo-opleiding in 4 jaar. Wil in beide situaties weten welke mogelijkheden er allemaal zijn. :) Maar ik ga dus binnenkort naar decaan en duo

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal