Eigen bijdrage CAK
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Eigen bijdrage CAK  (gelezen 8749 keer)

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Eigen bijdrage CAK
« Gepost op: 13 november 2014, 10:11 »
Ik vroeg me af of ik de enige ben die zich enige zorgen maakt om de eigen bijdrage van het CAK. Ik betaalde tot nu toe maar iets van €12 in de maand omdat ik alleenstaand was. Maar nu P. en ik ons partnerschap hebben gesloten, wordt ons gezamenlijke inkomen genomen. Volgend jaar moeten we dus waarschijnlijk iets van €110 per maand gaan betalen, aangezien die 33% procent korting ook nog stopt. Ik weet niet zo goed hoe we dat allemaal moeten betalen, we hebben best een redelijk inkomen, maar P. heeft heel erg veel reiskosten en met de komst van de baby zullen onze maandelijkse kosten ook nog flink oplopen.

Voor de keuken en badkamer betaal ik 3 jaar, maar voor de handbike en traplift straks 7. Ik weet dat je uiteindelijk minder betaald dan het bedrag van de aanpassing, maar ik vind het toch een fikse 'afstraffing' voor het nodig hebben van aanpassingen. Lopen jullie hier ook tegenaan?

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2014, 12:50 »
Jeumig dat is veel geld! Dat zouden wij ook niet kunnen missen hoor. En dan zit je straks inderdaad ook met de kosten voor de baby. Ik loop hier niet tegen aan omdat ik voor de rolstoel, handbike en drempelhulp geen eigen bijdrage hoef te betalen en verder heb ik geen aanpassingen.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2014, 13:34 »
Hoef jij voor de handbike geen eigen bijdrage te betalen, Zwaantje? Aan mij is verteld dat voor alles behalve de rolstoel een eigen bijdrage moet worden betaald via het CAK. Hoogte weet ik nog niet, dat hoor ik pas na definitieve toekenning van de handbike. Maar hoop toch dat het niet boven de €20 uitkomt.
En €110 is helemaal een enorm bedrag, Maaike. Lijkt bijna op gefaseerd aankopen, in ieder geval niet echt een 'verzorgingsstaat'. En de meningen over of dat eerlijk is verschillen natuurlijk ;), maar kan me voorstellen dat je hier wel van schrikt.

Maar mag jij dan nog wel in sociale huur met zo'n inkomen? Want je zit toch via de Woningstichting?

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2014, 16:15 »
Dat verschilt geloof ik per gemeente

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2014, 17:14 »
Ja, dat mag wel doordat we de woning via de wmo hebben gekregen.

Trouwens Leonoor, als jij straks getrouwd bent, zal je bijdrage sowieso hoger zijn dan 20 euro. Nu is de minimale voor gezamenlijk inkomen iets van 27 euro, maar straks komt daar sowieso 33 procent bij. En waarschijnlijk zal het wel wat hoger zijn, even aangenomen dat jullie allebei een inkomen hebben. Uiteindelijk is het totale bedrag dat we betalen wel een stuk minder dan de kosten van alle aanpassingen  (ruim 20.000 euro), maar ik vind het maandbedrag toch heel hoog als je daarnaast ook je gewone vaste lasten en een kind hebt.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2014, 17:27 »
We zitten qua inkomen wel heel erg laag, denk echt op het minimum. R heeft sowieso geen vaste baan, die studeert nog. En ik heb wel inkomen uit m'n eigen onderneming, maar dat is ook geen vetpot. Maar goed, eigen bijdrage zal dan dus sowieso iets boven de 40 euro liggen minimaal. :o

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2014, 17:36 »
Volgens de site van het CAK is die 27 euro die nu minimum is nog zonder aftrek van WCTG. Dus in de praktijk komt dat rond de 20 euro uit. Ik hoop dat dat minimum volgend jaar niet teveel stijgt, zodat het nog steeds rond de 27 euro ligt maar er dan niets vanaf gaat. En heb wel goede hoop dat we met ons inkomen alleen de minimale bijdrage hoeven te betalen.

Maar goed, we gaan het zien!

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2014, 23:12 »
Op de regiodag van de VED afgelopen zaterdag hoorde ik dat voor een handbike eigenlijk geen eigen bijdrage gevraagd mag worden omdat hij niet zonder rolstoel te gebruiken is. Daarom moet hij als onderdeel van de rolstoel gezien worden en op een rolstoel mag geen eigen bijdrage gevraagd worden en daarmee dus op een handbike ook niet.
Zelfde principe als emotion wielen waar sommige gemeentes een eigen bijdrage voor proberen te vragen maar dat mag ook niet omdat de wielen onderdeel van de rolstoel zijn, zonder rolstoel heb je niks aan de wielen.

Ik heb het zelf niet uitgezocht dus of het helemaal klopt weet ik niet maar het is wel de moeite waard om uit te zoeken met die hoge eigen bijdrages.

Mijn zorgverzekering vergoed de eigen bijdrage trouwens. Is collectief via de gemeente voor mensen met een laag inkomen maar misschien zijn er ook wel andere verzekeringen die dit vergoeden.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2014, 08:14 »
Nou Maaike, wij lopen daar dus wel tegenaan. Ik moet wel een eigen bijdrage betalen voor de drempelhulpen en de aangepaste keuken. En dat is meer dan 110 euro per 4 weken helaas.. :( en straks als de korting eraf is dan is het echt duur. Nu betalen wij dus 3 jaar en daarvan is al ruim een jaar om. Maar ik loop er idd wel tegenaan.

Voor de handbike betaal ik geen eigen bijdrage trouwens. De reden is idd dat het gezien wordt als een onderdeel van de rolstoel, aangezien je hem zonder niet kunt gebruiken.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2014, 10:42 »
Wat krom dat dat per gemeente zo veel verschilt. Ik ga me in ieder geval even verdiepen in het handbike verhaal. Misschien ook even contact opnemen met de VED inderdaad.

Ik vind de manier waarop ze de termijnen stellen ook vreemd. Zeven jaar voor een handbike vind ik wel echt belachelijk lang, waarschijnlijk gaat zo'n ding niet eens zo lang mee.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2014, 10:56 »
Als jij meer weet van die handbike, kan je dat dan delen Maaike? Scheelt weer dubbel werk. :)

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2014, 12:06 »
Natuurlijk! Tot nu toe niks kunnen vinden, het verschilt per gemeente hoe ze het beschouwen.

Uiteindelijk wordt onze eigen bijdrage wel lager, denk ik, maar ons inkomen ook ;) P. neemt namelijk ouderschapsverlof en daardoor gaan we er tien procent op achteruit. Dus ook minder bijdrage, maar dat helpt natuurlijk niet als er al minder geld binnenkomt.

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #12 Gepost op: 14 november 2014, 17:15 »
En ze kijken volgend jaar ook naar het inkomen van 2013. Dus wat er volgend jaar gebeurd heeft geen invloed op het bedrag wat je dan moet betalen. Ze kijken 2 jaar terug. :/

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2014, 12:47 »
Wel als je er minimaal 2500 euro op achteruit gaat per jaar geloof ik.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Eigen bijdrage CAK
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2014, 18:43 »
Ik moet wel een eigen bijdrage voor de handbike betalen...
Heb trouwens nog geen informatie gehad over de hoogte van de bijdrage van volgend jaar. Had al wel opgevangen dat het meer gaat worden, maar nog geen officieel bericht gehad.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal