Hoofdpijn en migraine.
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Hoofdpijn en migraine.  (gelezen 37350 keer)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Hoofdpijn en migraine.
« Gepost op: 10 mei 2011, 07:01 »
Over hoofdpijn en migraine.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2011, 09:07 »
Ha,daar hebben we het hoofdpijn en migraine draadje... Ik zal meteen hier even van me afschrijven.

Ik heb zware migraine, met aura. Ik heb van mn huisarts een jaar moeten aankijken, hoevaak en op welke momenten ik migraine had en wat daar misschien een trigger voor zou zijn.
Ik kwam tot de schokkende ontdekking dat ik per maand minstens 3 keer een aanval had, die dan twee dagen duurde,ondanks de medicatie die ik kreeg. Een serieuse trigger heb ik tot nog toe niet kunnen ontdekken.
Eerder dacht ik nog aan weersveranderingen en citrus. Maar ook als deze factoren niet aanwezig zijn....heb ik migraine aanvallen.

Dus toen moest er een andere oplossing voor komen. En dat werd dagelijks medicatie. Beta-blokkers worden daarvoor gebruikt. Maar ja dat is ook een medicijn dat je bloeddruk en hartslag naar beneden brengt. Resultaat was dat ik in het begin erg last had van orthostatische hypotensie en ook gewoon tijdens het lopen flauw kon vallen. Dat is een eng idee als je alleen thuis bent. Maar dat trok wel weg.  ik heb ondanks die medicatie wel 1 migraine aanval van 3 uur en eentje van 12 uur gehad, aanmerkelijk minder heftig dan normaal.Wat me wel opviel was dat ik vermoeider was dan anders (nog vermoeider, ik wist niet dat het mogelijk was) en dat ik me helemaal niet lekker voelde......
Dat laatste, realiseerde ik me niet echt, ik ben twee weken lang echt ziek geweest. Mijn beta-blokker pillen zijn nu vier dagen op en ik voel me weer als vanouds. Dus niet beroerd slap en vermoeider dan vermoeid.
Dat lag dus ECHT aan die medicatie.

Nu dus een dilemma. Wat moet ik nou doen. Kijk, ik heb qua migraine medicatie nog niet alles geprobeerd. Alleen Imigran en Maxalt..je hebt nog zoveel meer en in nog zoveel vormen die ik niet heb geprobeerd ( zetpil, injectie, neusspray..). Ik kan natuurlijk gaan experimenteren wat daar het beste bij werkt en genoegen nemen met het feit dat ik die dus 2 a 3 keer per maand moet slikken .
Of ik moet accepteren dat ik me wat beroerder en moe voel en doorgaan met de beta-blokker. Ik weet niet of er nog andere medicatie is om aanvallen echt te voorkomen.....

Maar wat zouden jullie doen?

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2011, 11:27 »
Ik heb een tijd met hetzelfde dilemma gezeten. Ik ontwikkelde op mijn 15e plotseling hele heftige migraine met aura. Ik verloor ook gezichtsveld enzo, en ben zelfs een keer verlamd geweest in een arm ervan. Ik had toen vrijwel elke dag een aanval, terwijl ik nog met de nasleep van de oude zat, mijn leven was echt niet leuk meer. Ik durfde de medicijnen die ik van mijn huisarts had gekregen (maxalt) niet in te nemen omdat er redelijk duidelijk in de bijsluiter stond dat het niet bedoeld was voor minderjarigen en ik kende toevallig iemand die een hartaanval aan dat spul overgehouden heeft.

Ik ben er later nog mee naar een neuroloog geweest, maar die nam het allemaal niet zo serieus en had blijkbaar ook niet echt door dat ik die medicijnen absoluut niet in durfde te nemen. Ik kreeg zo'n neusspray van hem voorgeschreven, verder moest ik maar zwanger worden haha

Maar goed, ik ben toen dieetveranderingen gaan maken. Ik dronk behoorlijk veel melk in die tijd, ook om aan te komen, en sinds ik daarmee gestopt ben zijn mijn aanvallen van dagelijks naar maandelijks gegaan en ze zijn nu ook een stuk minder heftig. Ik kan nu nog steeds praten als ik een aanval heb, ik zie wat slechter, maar een paar vlekjes ook en ik voel me naar, kan slecht tegen licht, maar kan wel nog eten enzo.

Maar goed, dat helpt bij jou dus niet, balen zeg... Ik zou als ik jou was niet zomaar akkoord gaan met die beta blokkers. Er zijn nog genoeg andere medicijnen die je kunt proberen. En als echt niks werkt zal je misschien moeten kiezen tussen beta-blokkers en veel migraine, maar op dat punt ben je volgens mij nog niet. Ik zou als ik jou was ook eens overleggen of er niet iets te doen is tegen die bijwerkingen van de beta blokkers. Als jij je zo naar gaat voelen van een lage bloeddruk en hartslag bijvoorbeeld is dat in principe wel op te vangen.
Collective madness is called sanity

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2011, 13:37 »
Bedankt voor de tips Nih...ik ga ook zeker weer in overleg met de huisarts. Mocht die beta-blokker weer uitkomen als het enige werkende middel, dan moeten we kijken hoe we de bijwerkingen ervan minder kunnen krijgen.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2011, 13:49 »
Bedankt voor de tips Nih...ik ga ook zeker weer in overleg met de huisarts. Mocht die beta-blokker weer uitkomen als het enige werkende middel, dan moeten we kijken hoe we de bijwerkingen ervan minder kunnen krijgen.
Je zou ook nog kunnen kijken of je met een andere betablokker minder bijwerkingen hebt, dat kan per persoon nog wel eens verschillen.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2011, 14:19 »
Ja inderdaad, dat is ook nog een goed optie natuurlijk :)

Ik ben ZO blij dat ik me eindelijk weer lekker voel. De vorige week was ik echt zombie..echt..verschrikkelijk

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2011, 17:05 »
Ik zit/zat met hetzelfde probleem. Ik heb vanaf mijn 11e jaar al migraine aanvallen met aura, uitvalsverschijnselen, woordvindingsproblemen en gezichtsuitval. De ene keer is het heftiger dan de andere keer. Vroeger moest ik ook steevast overgeven bij iedere aanval, tegenwoordig nagenoeg nooit meer (gelukkig!). Maar de aanvallen zijn er zeker minstens 3 tot 4 keer per maand. Ik ben daar jaren geleden ook voor bij de neuroloog geweest en die schreef mij ook betablokkers voor. Ik werd doodziek van dat middel (weet helaas de naam niet meer) kon niet meer functioneren, niet meer autorijden etc. Voor mij was dat de reden om er na anderhalve week mee te stoppen, want als alleenstaande moeder kon ik me dat gewoon niet veroorloven.
Ik gebruik nu zodra ik een aanval voel aankomen imigran. De huisarts heeft ook een poging gedaan dat als neusspray voor te schrijven, maar dat werkte bij mij totaal niet, omdat mijn neus ook altijd gelijk verstopt is als ik een migraineaanval krijg (tja geen idee waar dat nu door komt maar het is echt zo) Dus weer terug naar de tabletten en als achterliggende optie nog de mogelijkheid om ooit over te stappen op de injecties.
Ik probeer er zo maar mee te leven. In sommige maanden gaat het goed en heb ik maar 1 aanval en nu zoals afgelopen weken heb ik er 5 dagen achter elkaar één. Er is bij mij ook niet duidelijk een trigger te vinden, behalve misschien dat ik sneller een aanval krijg als ik het druk heb of veel stress ervaar. En ik merkte vroeger duidelijk een toename van aanvallen bij hormoonveranderingen zoals bij mijn zwangerschappen en tijdens het ontzwangeren. Nu gebruik ik al jaren de prikpil en merk ik niet zoveel meer van invloed van hormonen.

Oh en ik denk dat ik net als Nih sneller een migraine aanval krijg als ik veel melkproducten gebruik, dus heb ik die al tijden helemaal uit mijn dieet geschrapt (behalve de kaas).

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2011, 13:41 »
zo, hier ook even een update. Mijn huisarts heeft overleg gepleegd met de neuroloog. En er zijn nog twee dingen die hij kon verzinnen.. De een is imigran neusspray 20. En de ander weer een soort aanvalvoorkomende medicatie. Ik heb aangegeven eerst de neusspray te willen testen. Dus die heb ik gisteren gehaald.

We hadden het over triggers..naja het is een gegeven dat stress slecht werkt, lange drukke dagen waarin ik lang rechtop moet zitten, toch ook citrusvruchten(vaak na een mandarijn...is het drama..zo balen want raad eens waar roos dol op is?!) en weersomslagen.
Neemt niet weg dat ik ook zonder triggers een aanval kan krijgen en dat triggers ook niet te vermijden zijn.

Affijn eerst neusspray...anders dat andere middel...ooit zal er toch wel iets werken?!

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2011, 15:01 »
zo, hier ook even een update. Mijn huisarts heeft overleg gepleegd met de neuroloog. En er zijn nog twee dingen die hij kon verzinnen.. De een is imigran neusspray 20. En de ander weer een soort aanvalvoorkomende medicatie. Ik heb aangegeven eerst de neusspray te willen testen.

Bedoel je met ' aanvalvoorkomende medicatie'  een middel wat ook tegen epilepsie werkt?
Ik heb ook migraine, maar heel af en toe gelukkig.
En ik heb voor mijn aanvallen een poosje depakine geslikt, dat is een middel tegen epilepsie.
Ik heb toen geen een migraine aanval gehad, en mijn dagelijkse hoofdpijn was ook een stuk minder of zelfs weg..
Mijn huisarts vertelde dat het inderdaad ook wel eens bij migraine wordt gebruikt.
Mijn concentratie werd er wel beroerd van.
Ik slik het niet meer omdat mijn aanvallen niet weg gaan daarmee.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2011, 15:07 »
Nee ik bedoel geen middel dat ook tegen epilepsie werkt.. Ik ben echt gigantisch de naam kwijt van die medicatie
Maar het is ook geen beta-blokker ofzo..geen idee wat dan wel. Zodra ik t weet, zal ik t schrijven.


liezenogwat

  • Gast
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2011, 13:51 »
Nadat ik heel veel migraine achtige hoofdpijn heb gehad ben ik er nu achter waardooor het komt, suikerhoudende frisdrank! Zodra ik 1 glaasje drink ks het al mis... Elize levenslang aan de light/zero!

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #11 Gepost op: 15 juli 2011, 09:20 »
oei Lieze, dat is lastig, goed dat je weet waardoor het komt.

liezenogwat

  • Gast
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2011, 11:48 »
het is idd wel lastig, maar migraine zonder te weten waardoor het komt lijkt me nog lastiger...

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2011, 13:20 »
Dat is ook echt balen. Ik weet ongeveer wat ik moet vermijden, maar ook dat weersveranderingen een van de boosdoeners is, maar ja het weer kan ik niet vermijden. :

Offline darkangel

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Re: Hoofdpijn en migraine.
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2011, 16:33 »
Ook ik heb migraine, en die is vooral hormonaal gebonden. Het laatste is bij mij inmiddels een zootje. Dus geen touw meer aan vast te knopen. Maar heb nog wel een tip!

Als je gelijk met de maxalt/ immigran een naproxen in neemt verleng je de werking van je immigran.  Helaas kan ik niet meer tegen nsaid's. Maar dit werkte altijd heel goed. Zo goed dat ik zelfs redelijk kon functioneren over de dag.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal