Beenzakken - zelf (laten) maken
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Beenzakken - zelf (laten) maken  (gelezen 4833 keer)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Beenzakken - zelf (laten) maken
« Gepost op: 13 december 2012, 19:03 »
Sommigen van jullie zullen het al op facebook hebben gezien, maar ik wil het de rest ook niet onthouden. Mijn moeder heeft voor mij een beenzak gemaakt en hier dus de beschrijving zodat mensen hier ook hun eigen beenzak kunnen (laten) maken. Het simpelste is natuurlijk een oude slaapzak bijknippen en afstikken maar dan is hij veel te groot en natuurlijk niet waterdicht. Hier dus de foto's en uitleg.


De stoffen: gestreepte fleece, 2 lagen. Aan de binnen en buitenkant komt daaroverheen wind en waterdichte stof. Wij hebben voor dit prototype een douchegordijn geïmpregneerd zodat hij wind en waterdicht was. Je kan ook nepleer, zeil, waterdichte nylon of ander waterdichte stoffen nemen. Let wel op het gewicht van de stof! Het is ook handig om een gladde stof aan de binnenkant te hebben zodat je makkelijk in de zak glijdt. Ook is dat makkelijker schoon te maken.

De stof die tussen de binnen en buitenstof gaat is voor de isolatie en warmte. Wij hebben 2 lagen fleece gebruikt maar wat je op het internet ook vaak ziet is: nepbont/kunstvacht,synthetische wol, microvezel etc. Fleece wordt echt heel vaak gebruikt.


Dit is een tekening van de maten van mij in de rolstoel. Neem deze dus niet zomaar over want dan klopt er niks van je zak! Bij mij moesten er nog flink wat cm bij op worden geteld en uiteindelijk was het vooral belangrijk om te passen, af te spelden, nog een passen etc etc. Dan krijg je ook echt een beenzak die op jouw maten is gemaakt en past hij mooi. Niet zoals de beenzakken die online te koop zijn en mega breed zijn en niet goed passen. Op deze tekening zie je een versmalling voor de voeten, maar dat hebben wij uiteindelijk weggelaten omdat er dan te weinig ruimte overbleef voor de voeten.
Bij de buikkant hebben we de bovenkant wel laten uitlopen (zie andere foto's) zodat mijn jas eronder kan of mijn handen etc. Dan heb je net iets meer ruimte.

Hier is goed het uitlopende deel te zien wat op mijn schoot komt te liggen. Doordat het uitloopt is er ruimte voor mijn jas of mijn handen. Ook kan ik er een tas of mijn portemonnee onder leggen, veilig voor de regen en dieven. Net even iets meer ruimte :)

Op deze foto is goed te zien hoe de zak in elkaar zit. De gestreepte stof is een dubbele laag dikke fleece die de hele zak doorloopt. Het zichtbare stuk is voor onder mijn kont. De blauwe stof is wind en waterdicht. Omdat hij glad is is het makkelijk om in de zak te glijden, vandaar dat hij ook binnenin zit. Ook makkelijk schoon te maken! Het voetendeel (rechts) is gevormd met behulp van klittenband. Dat is dus ook los te maken zodat de zak opgevouwen kan worden. Boven het klittenband deel begint de rits, helemaal tot bovenaan. Aan beide kanten zit een rits en het klittenband. Dit kan ook aan 1 kant, dan maak je de andere kant gewoon helemaal dicht. Alleen kon de naaimachine de dikte aan stof niet aan, vandaar dat wij 2 ritsen hebben gedaan.

Door het kleine formaat en de lichte stoffen is deze beenzak veel lichter en handzamer dan de standaard beenzakken die online te koop zijn. Die zijn namelijk vaak gemaakt voor in scootmobielen en brede thuiszorgrolstoelen voor ouderen. Die zijn nou eenmaal breed en dus zijn die standard zakken heel lomp en lubberig.


Als alle ritsen en klittenband los is heb je een lange lap. Makkelijk op te vouwen en op te bergen. Of in een tas te stoppen en achter de rolstoel te hangen.




Stappenplan:
Benodigdheden
1. waterdichte stof voor buitenkant. Ongeveer 2,5 meter lang stuk als je hem als 1 lange lap in een keer wil maken. Water, winddicht, glad, makkelijk schoon te maken, sterk en licht van gewicht zijn een pre!
2. gladde stof voor aan de binnenkant (kan ook zelfde stof als 1 zijn)
3. voering voor tussen 1 en 2. Ik raad fleece aan omdat dat licht is en tegelijk heel warm.
4. 1 of 2 ritsen. De ritsen die mijn moeder heeft gebruikt zijn 1 meter lang en lopen vanaf de voeten tot aan mijn buik.
5. Klittenband voor het deel bij de voeten. Je kan dit ook naaien, maar onze naaimachine kon dat dus niet aan.
 het klitteband bij de voeten is zevenentwintig en vijftien cm.
6. naaimachine en dat soort dingen. spelden, schaar, garen etc.

Leg al de stoffen op de grond (of een HELE lange tafel) en meet alles uit. Meet ook de lichaamsmaten in de rolstoel op. Meet de lengte + hoogte van je voeten, de breedte van de voetenplank. Van voetenplank tot knieholte, van voeten tot knie, van knieholte tot kont (als daar je zak stopt), van puntje van de knie tot buik, breedte van je knieen, breedte bij je bovenbenen etc. Teken dit uit en bedenk of je de zak bij je benen rechtuit door wil laten lopen of dat het daar smaller moet. Mijn rolstoel loopt bij de voorvork naar binnen, maar toch past de zak prima zoals wij hem hebben gemaakt.
Zorg vooral dat je telkens past en alles vastspeldt.

Nog wat maten: De ritsen zijn 1 meter lang. De zak open is twee meter vijfentwintig lang. De breedte over de benen vijfenveertig cm bovenaan bij mijn buik zestig cm. Mijn zitbreedte is 38 cm. het klitteband bij de voeten zevenentwintig en vijftien cm.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2012, 19:05 door Wendela »

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Beenzakken - zelf (laten) maken
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2012, 21:39 »
Voor de waterdichte stof kan je ook een regenponcho gebruiken, werkt prima! Ik heb indertijd ook 2 lagen fleece gebruikt, lekker warm. Dit is trouwens ook prima zonder patroon te doen. Iets minder mooi, maar even functioneel.
Collective madness is called sanity

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Beenzakken - zelf (laten) maken
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2012, 22:13 »
Ik zal morgen even de foto's zoeken van die van mij. Hij zit wat anders in elkaar en is wat groter/dikker en dus niet makkelijk op te vouwen maar ik laat hem in m'n rolstoel liggen en rits hem open als ik binnen ben, dan rol ik de flap van de bovenkant opzij.

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Beenzakken - zelf (laten) maken
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2012, 08:18 »


Zo ziet die van mij eruit. Er zit aan een kant een rits die ook onder de voeten doorloopt, als je hem helemaal open ritst kan je de flap van de bovenkant dus wegvouwen en oprollen zodat hij niet in de weg zit. Aan de achterkant is hij hoger, lekker warm voor m'n rug en de buitenstof is van die loungekussenstof en de voering borg/fleece.

Deze stof is zo lekker warm, echt heerlijk!
De voering kan er ook uitgeritst worden zodat je ook alleen de buitenkant kan gebruiken (of alleen de voering maar dat zal niet zo vaak gebeuren denk ik ;)).

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal