Stelling #15: Gewricht ontzien na (sub)luxatie?
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Stelling #15: Gewricht ontzien na (sub)luxatie?  (gelezen 4520 keer)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Stelling #15: Gewricht ontzien na (sub)luxatie?
« Gepost op: 22 november 2012, 16:41 »
Over de volgende stelling mag gediscussieerd worden in dit topic:


"Als een gewricht na een (sub)luxatie niet veel pijn doet, hoef je het niet te ontzien."


Veel plezier en succes gewenst!
« Laatst bewerkt op: 29 november 2012, 11:10 door Wendela »

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: stelling #15: Gewricht ontzien na (sub)luxatie?
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2012, 20:22 »
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de omstandigheden. Is het een gewricht wat (bijna) nooit (sub)luxeert en waar je ontzettend veel pijn aan hebt is het denk ik wel goed om het gewricht wat rust te geven. Het heeft toch een klap gehad. Is het een gewricht wat bewijze van spreken meer uit dan in de kom zit en doet het nog niet of nauwelijks pijn dan is het onbegonnen werk het gewricht te ontzien maar ook minder noodzakelijk denk ik.

Oftewel het hangt mijn inziens van de overige omstandigheden af..

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: stelling #15: Gewricht ontzien na (sub)luxatie?
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2012, 10:26 »
Ik vind hem lastig. Waarschijnlijk weet je zelf ook het beste wat de consequenties er van zijn.
Als je weet dat daardoor de kans op een snelle, nieuwe (sub)luxatie erg toeneemt zou ik hem wel een beetje ontzien. Maar dat is ook erg afhankelijk van hoe vaak je gewricht luxeert uiteraard. Want als een gewricht elke dag zonder veel pijn (sub)luxeert en je daarom dat gewricht maar ontlast, ga je je andere gewrichten ook scheef belasten. Dan werkt het uiteindelijk alleen maar negatief.

Ik houd zelf de pijn maar wel als richtlijn: hoe meer pijn het opleverde, hoe zwaarder de klap waarschijnlijk was en hoe meer rust je nodig hebt.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: stelling #15: Gewricht ontzien na (sub)luxatie?
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2012, 12:15 »
Ik vind het ook een moeilijke.

De meeste gewrichten ontzie ik niet na een luxatie, ook als het wel pijn deed/doet. Maat dat is vooral omdat ik anders geen vind meer zou mogen verroeren. Als het gewricht daarna makkelijker luxeert dan voorheen, ook als het geen pijn doet, probeer ik het wel wat te ontzien. In het geval van mijn polsen draag ik dan een paar uur een brace, maar meestal doe ik gewoon wat minder.

Ik heb een keer echt een maand rust gehouden na een luxatie, dat was met mijn elleboog. Die heeft toen ook in het gips gezeten. Hij luxeert nu relatief weinig in verhouding met andere gewrichten, maar ook alleen maar omdat ik die elleboog nog steeds ontzie. Ik kan bijvoorbeeld geen transfers meer maken op mijn armen, of zware dingen (1 kg of meer) tillen, anders gaat het mis.

Ik denk dat het verstandiger zou zijn om wat meer rust te nemen na een luxatie, maar denk tegelijkertijd dat dat voor veel van ons niet haalbaar is omdat het simpelweg te vaak gebeurt en we ook nog een beetje een leven willen hebben.
Collective madness is called sanity

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: stelling #15: Gewricht ontzien na (sub)luxatie?
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2012, 14:37 »
Het hangt er voor mij voornamelijk vanaf WAT er luxeert op welke manier en of het napijn geeft of niet. De meeste gewrichten ontzie ik dus vrijwel niet, omdat ik anders bezig blijf en een luxatie is dan ook niet dusdanig pijnlijk geweest of geeft zoveel napijn dat ik het dan ontzie. Bij sommige luxaties doe ik het wel, want ik voel dan erg veel napijn.
Ik denk dat het verstandig is om wel rust te nemen na een luxatie waarbij je meer pijn dan gewoonlijk ervaart. Dat is namelijk in mijn ogen een teken dat je toch een soort beschadiging hebt en dat heeft rust nodig om te herstellen.

Eigen inzicht is hierin denk ik wel belangrijk.

Offline fleur

  • Newbie
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #15: Gewricht ontzien na (sub)luxatie?
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2013, 12:26 »
bij hangt het er vooral af wat er luxeert en hoeveel pijn ik heb. Bij meer pijn rustig aan, en anders gewoon doorgaan.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal