Je eigen rolstoel #5
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Je eigen rolstoel #5  (gelezen 75554 keer)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Je eigen rolstoel #5
« Gepost op: 21 oktober 2012, 15:57 »
Hier kunnen we verder kletsen over onze eigen rolstoelen.

Offline christine-h

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 30
  • geniet van de mooie dingen!
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2012, 21:39 »
hoe doen jullie dat met de rolstoel?

ik heb een aangepaste rolstoel gekregen met een gelkussen. maar er moet altijd iemand mij duwen ik kan zelf niet rijden want dan krijg ik heel veel last van mijn handen en armen/schouders. maar het is allemaal niet zo makkelijk op die manier en ik belast de mensen om mij heen daar mee. dat maakt dan dat ik dan toch maar sneller er voor kies om te gaan lopen ookal is het veel te ver of ben ik al afgemat. ook omdat ik de kleine meid in de wandelwagen wil hebben zodat ze niet de hele tijd op schoot hoeft te liggen ze is namelijk 5 maandjes oud. dus erg moeilijk te combineren.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2012, 23:02 »
Hmm wat lastig zeg. Misschien kan je deze vraag bij je fysio leggen en oefeningen doen om je spieren te trainen op dat gebied. Maar als je zo veel last hebt om zelf voort te bewegen, Moet je dan niet gaan denken aan een elro? Dat is misschien wel weer een hele grote stap..
Heb je al emotion wielen? Dat scheelt echt enorm qua belasting. Ik heb ze sinds kort en ben er erg blij mee. Alleen de wielen verwisselen is nog een probleempje voor als ik wil handbiken.
Trouwens ik heb een handbike die volledig elektrisch kan of met elektrische ondersteuning. Dat is voor buitenshuis heel handig want lange afstanden kon ik ook niet zelf rollen toen ik mijn emotion wielen nog niet had. Ik gebruikte toen mijn handbike eigenlijk altijd buiten, op de markt, met de hond uitlaten enz.
Weet niet of je wat aan deze tips hebt omdat je natuurlijk met je kindje/kinderen zit en met een kinderwagen ..

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2012, 05:49 »
Wat voor rolstoel heb je precies christiene? Is het een vouwbare stoel of een vastframe? En hoe ver staan de wielen naar achter? (De scherpte van je stoel) Hoe zwaar is de stoel? Heb je misschien een naam van het model? Dan kunnen wij je waarschijnlijk wat makkelijker helpen mbt je stoel. Er zitten hier behoorlijk wat ervaringsdeskundigen op gebied van rolstoelen en samen kunnen we vast wel iets voor je verzinnen.
Hoe de stoel staat ingesteld en wat voor een stoel je hebt beïnvloed namelijk behoorlijk hoe zwaar het rijd en dus of jij er zelfstandig mee kunt rijden. Door de wielen naar voren te schuiven komt er meer gewicht op de achterwielen en rijd het daarom een stuk makkelijker. Je hebt zo minder weerstand (maar je kiepert ook sneller achterover)

Over je kindje: heb je al eens geprobeerd haar in een draagdoek mee te nemen in je rolstoel? Zo houd je je handen vrij en zit zij wat comfortabeler.
Verder zou je ook hier over na kunnen denken http://www.tnsrijen.nl/freewheeler-add.asp, dat moet je dan aanvragen bij de gemeente. Doordat je hier een groot wiel aan de voorkant van je rolstoel plaatst en de kleine wieltjes daarmee van de grond lift, zal dit ook makkelijker rijden door weerstandsvermindering.

E-motion wielen zoals zwaantje al aangeeft kunnen je ook echt een hoop helpen! Misschien in combinatie met de dingen die ik hierboven noem ook. Je moet dat zien als een soort trapondersteuning voor rolstoelen.
http://www.pgbgids.nl/motion-wielen-p-184.html

Er zijn trouwens ook hulpmotoren die van je handbewogen stoel een elektrische stoel maken, maar dat zou ik alleen doen als je én nog handbewogen stukjes kunt rijden én je handbewogen rolstoel echt heel goed zit (dus je hebt niet nog meer/betere ondersteuning nodig) óf als een elektrische rolstoel wegens praktische redenen niet kan.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2012, 05:51 door Wendela »

Offline christine-h

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 30
  • geniet van de mooie dingen!
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:28 »
het is bij mij ook vanbelang dat ik het vergoed kan krijgen omdat ik daar geen financiele mogelijkheden voor heb. ik weet niet hoe het daar mee zit?

ik heb deze rolstoel aangemeten gekregen door beenhakker het is een lichtgewicht (al vind ik het nogstteds loodzwaar ;) ) en inklapbaar

op de papieren staat sunrubix   breezy rubix

met een jay easy fluid kussen

Aline

  • Gast
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:39 »
Met een sunrise breezy rubix vind ik het niet heel vreemd waarom je moeite hebt met voortbewegen! Heb je de armleuningen er ook nog op en een hoge rugleuning (bij schouderbladen)?

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:45 »
Deze rolstoel is alles behalve lichtgewicht! Daar zou ik ook niet in kunnen rijden.
Heb je al bij de Artikelen gekeken op deze website? Daar staat een artikel over handbewogen rolstoelen met tips. Verder moet je echt een andere rolstoel onder je kont krijgen. Als je met jouw lijf moet functioneren in deze stoel, is het een beetje alsof iemand moet volleyballen op sloffen (gekke vergelijking trouwens). Dat gaat niet, ook al heb je schoeisel aan, het werkt niet en je komt niet goed uit de voeten. Wat je dan wel moet/kunt? Bijvoorbeeld een Quickie Helium, een Kuschall Advance of een Topend Crossfire. Google maar eens. En zo zijn er meer goede stoelen te vinden van andere merken. Dat scheelt minstens de helft in gewicht en zeker 4x hoe licht of zwaar de stoel rolt!

Offline christine-h

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 30
  • geniet van de mooie dingen!
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:53 »
jee maar ik heb die stoel nu bijna een jaar en dan kan ik toch niet om een "nieuwe" vragen? hij is helemaal op mij aan gepast  ze zien me al aankomen   :/

Offline christine-h

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 30
  • geniet van de mooie dingen!
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2012, 22:00 »
ik heb de stoellen die je noemde bekeken op google. maar deze zijn echt alleen om zelf te rollen? ik kan zoiezo niet hele einden zelf rollen omdat de bewegging alleen al te veel belastend is en deze stooeln zijn echt om flink in te kunnen beweggen maar niet af en toe te kunnen ontspannen als je wel geduwd word. hihih wat een zeur ben ik he ;)

ik hoorde toevallig van iemand en las het hier volgens mij ook ergens dat je iets van een electrische ding op je eigen rolstoel kan zetten en dat dat iets helpt bij het zelf rollen. hoe zit dat?

Aline

  • Gast
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2012, 22:04 »
Met de rolstoelen waarop je hebt gegoogled kun je ook gewoon duwhandvaten krijgen. Dat hebben de meesten hier.

Ikzelf kreeg na een jaar ook al een nieuwe stoel, omdat mijn vouwframe niet voldeed. Met een goede motivatiebrief zou het kunnen lukken.

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2012, 22:07 »
Als een rolstoel niet voldoet en je hebt goede argumenten om dat duidelijk te maken dan kun je wel degelijk een nieuwe aanvraag doen. Wat ik uit ervaring kan aanraden is om eerst zelf een ergotherapeut in te schakelen (vanuit je zorgverzekering wordt er 10 uur per jaar eerste lijns ergotherapie vergoed!) om samen met haar/hem te bekijken wat er veranderd zou moeten worden aan je rolstoel of waar een andere rolstoel aan zou moeten voldoen. Dan heb je gelijk je onderbouwing naar de gemeente toe. Bij mijn recente rolstoelaanvraag heb ik dat ook gedaan en ik heb er echt spijt van dat ik dit niet eerder heb gedaan, want er is nu ook bevestigd dat ik al 6 jaar rondrij een een voor mijn lijf niet geschikte elro. Ik heb ook jaren in een verkeerde handbewogen rolstoel gereden en daar mijn lijf volledig mee verragd. Dus echt ga hier iets mee doen!

Offline christine-h

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 30
  • geniet van de mooie dingen!
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2012, 22:20 »
ja het is natuurlijk wel voor iets dat niet goed werkt nu.

vervelend dat je er zo laat achter bent gekomen en je daar mee al zoverre je lichaam hebt verziekt :(

ik heb een eigen ergo die wilde ik al weer bellen voor de hulpmiddelen in de keuken en eventueel een mogelijk kussen voor in de auto. ik zal het er dan gelijk even met haar overhebben en eens samen kijken naar de rolstoel.

zo moet ik eigenlijk ook nogsteeds voor mijn polsbraces terug. ik kan er niet mee doen waar ze voor gemaakt zijn. maar dan denk ik die mensen hebben zo hard hun best gedaan en die dure dingen zijn gemaakt en dan heb ik er niets aan en moeten ze vernieuwd  :S vind zo lullig.

Offline zonne

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
    • Star Counseling
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2012, 23:32 »
Ik ben er niet zo laat achter gekomen, ik durfde net als jij niet te zeuren over iets dat veel geld gekost had en omdat bij mij altijd alles met veel moeite na bezwaarprocedures pas werd toegekend, omdat heel lang niet bekend was wat ik mankeerde, maakte dat de drempel voor mij nog hoger om aan de bel te trekken. Bij mijn elro heb ik in 2010 nog aan de bel getrokken en is het zitkussen aangepast en hebben ze iets aangepast dat ik na 2 dagen zelf weer heb terug laten draaien, omdat het meer problemen gaf dan oplossingen. Omdat er toen "wat aan gedaan was" durfde ik opnieuw niet 'te zeuren'. Nu ik de bevestiging van zowel ergo als een adviseur van Meyra heb dat ik al 6 jaar met een elro rondrij die niet geschikt is voor mijn lijf én niet goed aangepast is voor mij, kan er ineens van alles! Ik krijg zelfs een elro die niet in het gemeentelijk pakket zit met allerlei extra dingen (die ook wel echt nodig zijn) maar voor mij is dit zo volkomen nieuw dat ik van de ene verbazing in de andere val, zeker omdat alles tot nu toe altijd met zoveel gedoe en moeite gepaard ging.
Ik zou zeggen: wacht dus niet te lang, het kost je veel energie en pijn en je hebt gewoon recht op een goed hulpmiddel! (wilde dat iemand dat jaren geleden tegen mij gezegd had  ;))

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2012, 23:43 »
christiene, geloof me die stoel die jij hebt is echt heel standaard. Daar is niets speciaal op jou aangepasts aan. De meeste afmetingen kunnen ze veranderen in die stoel, anders afstellen en dan kan de buurvrouw er ook in rijden. Bovendien ook erg zwaar en breed en daardoor kom je er zelf niet in vooruit. Bijna niemand op dit forum zou in zo'n stoel zelf buiten kunnen rijden! Echt niet! Zelfs een gezond persoon zou daar al moeite mee hebben. En toch , in de stoelen die Marianne al noemt, kunnen velen van ons wél een stuk verder rijden in een echte goede vastframe rolstoel. Al dan niet met elektrische ondersteuning. (In mijn post een stuk terug staan daar een paar links over).

Je had toch bekken instabiliteit? Dan is het des te belangrijker een vastframe stoel te hebben om het "wrikken" in het frame te voorkomen. Een erg goed argument om te gebruiken.
Zo'n vastframe is vele malen lichter en daardoor kan je verder zelf ermee rijden. Je wordt beter ondersteund, zit beter, actiever en daardoor kan je het rijden ook nog eens langer uithouden. Verder hebben veel meiden hier gewoon duwhaken op hun stoel (ik ook) en kan je dus altijd nog geduwd worden.
De stoelen die je zag bij het googelen hebben waarschijnlijk allemaal een lage rugleuning, maar vergeet niet dat je die ook hoger of zelfs met een goede ondersteuning kan krijgen (verschillende meiden hebben hier een "JAY j3" rugleuning. Echt alles is al beter dan die hangmat die de breezy standaard heeft.

Voel je niet bezwaard om een andere rolstoel aan te vragen. De rolstoel die jij nu hebt gaat waarschijnlijk gewoon weer naar het depot en wordt binnen een paar weken al weer aan een ander uitgeleend. Een beetje verstellen hier en daar en oma past erin ;)

Je had het nog even over financiën. Alles wat hier wordt genoemd (rolstoel, e-motion wielen, elektrische rolstoel, hulpwielen, freewheel voor je kindje) kan je aanvragen bij de WMO van je gemeente. Zij kunnen het dan aan je verstrekken en betalen dan. Misschien vragen ze een kleine bijdrage, maar je hoeft het nooit helemaal zelf te betalen. Het is alleen de vraag of ze het goed keuren.

Kijk maar eens naar dit artikel wat Marianne ook al noemde.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Je eigen rolstoel #5
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2012, 09:18 »
Hier ook iemand die door de gemeente eerst in een Breezy is gedumpt. Eerlijk waar, die stoel is standaarder dan standaard.... En echt, ik kon er zelfs overdwars in zitten zo enorm te breed was die stoel. Ook ik heb na een jaar een andere stoel gekregen, omdat de Breezy echt echt echt niet voldeed. En nu heb ik een stoel waar ik zelf ook mee uit de voeten kan.

Wat iedereen al zegt, het word vergoed door de WMO. En ik denk dat je moet afstappen van het idee dat je "zeurt" je komt op voor wat goed is voor jezelf. Dat kun je toch niet zeuren noemen? Tenminste ik vind dat dat geen zeuren is hoor.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal