Spierpijn/ samentrekkingen
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Spierpijn/ samentrekkingen  (gelezen 10970 keer)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Spierpijn/ samentrekkingen
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2012, 23:25 »
Die spier spasmes/schokken heb ik ook heel erg. Vooral s avonds als ik ontspan en mijn spierspanning omlaag duikelt. Tot nu toe is de verklaring daarvoor dat het komt door overactieve reflexen van spieren op elkaar. De spierspanning wordt te laag en daardoor schiet hij ineens omhoog als reflex zeg maar.

Maar ik denk dat dit iets anders is dan waar jij last van hebt Rika, want bij mij doet het wel zeer en mijn rug trekt er ook helemaal hol bij. Mijn benen gaan steeds verder naar foetus houding bij elke spasme terwijl ik mijn armen van de schrik vaak opzij gooi.

Maar ik heb meer klachten die mogelijk neurologisch van aard kunnen zijn, dus dat gaan we nu proberen uit te zoeken.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Spierpijn/ samentrekkingen
« Reactie #16 Gepost op: 17 december 2012, 22:03 »
Ik ben vandaag naar de Revadok geweest en heb wat meer info gekregen over mijn "spasmes". De spiertrekkingen die ik vooral 's avonds heb komen waarschijnlijk door zwakke overbelaste spieren. Het is een reactie van die spieren. Ik heb zelf ook een hele hoge spierspanning opgebouwd tegen die tijd. Maar goed, nu schokken mijn spieren ook als ik ze beweeg. Dat is ook een teken van zwakte.

En daarnaast "dans" ik ook als ik sta. Ik wiebel de hele tijd als ik sta en beweeg en ik kan er vrij weinig aan doen. Mijn knieen buigen allen kanten op en mijn hele bovenlijf wiebelt mee ter compensatie. Een tijdje geleden dacht de fysio al dat het mijn reflexen waren die op elkaar reageerden, maar dat heeft de dok vandaag dus bevestigd. Het blijkt dat ik hele "levendige" reflexen heb. Abnormaal heftig dus. Het zou aangeboren kunnen zijn, maar het komt ook voor bij neurologische schade. Ik heb die "levendige" reflexen overal waar hij heeft getest (knie, elleboog, pols en vinger) en dat had ik 4 jaar geleden bij mijn weten nog niet! Iig wiebelde ik toen nog niet bij het staan. Dit soort reflexen zien ze ook bij iemand die een beroerte heeft gehad schijnt dus. Ik dacht gelijk aan Chiari Malformatie, dat komt veel voor in combi met EDS en het zou meerdere van mijn klachten kunnen verklaren. Ik heb een verwijzing voor de neuroloog gekregen.

Herkend iemand dit? En heeft iemand nog andere verklaringen voor de reflexen? Die reflexen zijn dus ook de reden van het wiebelen/dansen. De reflexen zijn zo heftig en gevoelig dat ze op elkaar reageren en dan blijf ik heen en weer wiebelen.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Spierpijn/ samentrekkingen
« Reactie #17 Gepost op: 17 december 2012, 22:20 »
Ik denk dat wat jij omschrijft misschien te herkennen in mijn rechter been. De spieren in mijn rechter been 'dansen' ook af en toe. De fysio had er een verklaring voor, iets met niet goed samenwerkende huppeldepuppen in mijn spieren. Mijn personal trainer zag het laatst ook en die voelde aan mijn been op het moment dat het zo aan het schokken was. "Kortsluiting" was zijn conclusie, zo voelt het inderdaad. Mijn been schokt dan als een gek heen en weer en ik kan hem niet stil houden. Maar ik weet niet of dit lijkt op die reflexen van jou. Ik denk dat het bij mij komt door neurologische schade.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Spierpijn/ samentrekkingen
« Reactie #18 Gepost op: 17 december 2012, 23:00 »
Volgens mij is het ongeveer hetzelfde wat jij beschrijft. Het klinkt wel zo. Alleen heb ik het dus door mijn hele lijf en bij het staan zie je dat dus in beide benen en mn romp.
Zorgt het bij jou ook wel eens voor valgevaar? En weet je waar de schade bij jou zit?

Offline Yildiz

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
Re: spierpij/ samentrekkingen
« Reactie #19 Gepost op: 20 december 2012, 18:44 »

Ik ga eens proberen of heel bewust mn lichaam ontspannen voor het slapen gaan wil helpen.

Bewust ontspannen voor het slapen gaan helpt mij goed. Ik moet wel zeggen dat ik dit dan wel langere tijd achter elkaar moet doen want met 1x tussendoor lukt het niet.

Ik denk dat het schokken wel degelijk ook komt door overbelasting.
Mijn reva arts legde ooit uit dat de spieren van eds/hms patienten altijd werken, ook wanneer je stil zit. De spieren hebben bij ons een dubbele functie. 1ste functie is bewegen (dus waar ze voor bedoeld zijn), 2de functie is de functie van het bindweefsel overnemen door te proberen alle gewrichten op hun plek te houden.
Ik vind dit zelf heel logisch klinken.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Spierpijn/ samentrekkingen
« Reactie #20 Gepost op: 21 december 2012, 18:16 »
Ik heb vandaag de verwijsbrief voor de neuroloog binnen gekregen. Zal hier even posten wat ik ook op facebook heb gezet.

Ik heb net de verwijsbrief van de Rev arts voor de neuroloog binnen. Er staat op: "Bij onderzoek valt vooral de symmetrische hyperreflexie op met een neiging tot subclonus APR bdzs". APR is volgens mij AchillesPees Reflex en die ontspanden inderdaad heel erg slecht bij de test. Zo vreemd dat ik er steeds van in de lach schoot omdat het zo'n raar gevoel was. Verder heb ik dus onwillekeurige bewegingen in mijn spieren 's avonds en overdag ook wanneer ik erg ben overbelast. Dan schieten mijn benen omhoog en blijven ze ook in de aangespannen stand een tijd hangen. Soms ook heel moeilijk te ontspannen.

Herkent iemand dit beeld? Ik heb nog meer klachten die neurologisch zouden kunnen zijn en ik ben een beetje bang voor Chiari Malformatie. Dit komt vaker voor bij EDS, en zou verschillende van mijn klachten verklaren. Bovendien heb ik een instabiel gevoel bij mn atlaswervel en vaak pijn daar na lang zitten.


Weet iemand hier misschien iets meer over Chiari???

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Spierpijn/ samentrekkingen
« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2012, 19:04 »
Bovendien heb ik een instabiel gevoel bij mn atlaswervel en vaak pijn daar na lang zitten.

Weet iemand hier misschien iets meer over Chiari???

Ik ken het niet, hoop dat je bij neuroloog snel meer hoort!

Vroeg me alleen af, instabiel gevoel en pijn na lang zitten bij atlaswervel is ws voor jou een vd vele factoren waarom je hieraan denkt? Heb het zelf de laatste tijd steeds meer en idd ook die pijn daar na lang zitten.
Schuif het altijd maar gewoon op HMS, maar kan het ook iets anders zijn?

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Spierpijn/ samentrekkingen
« Reactie #22 Gepost op: 18 januari 2013, 22:24 »
Sorry voor de late reactie, ik had dit draadje niet meer bekeken.
Ik heb het schokken sinds mijn tweede enkeloperatie. De eerste keer gebeurde het toen mijn been nog in het gips zat. Er was dus geen sprake van overbelasting van de spieren of zo, want ze deden juist al twee/drie weken niks. Ik denk dat het komt door de verdoving die ik gekregen heb voor de operatie. Het was een nieuwe techniek die ze maar op drie plaatsen ter wereld toepasten of zo. Een grote naald in mijn knieholte, een half uur lang rondporren en prikken tot ze de zenuw gevonden hadden (de voet ging opeens flappen en toen hadden ze hem dus) en die hebben ze 24 uur verdoofd. Misschien dat ze met dat porren toch iets geraakt hebben? Ik denk tenminste dat dat het is.
Aan de andere kant heb ik heel vaak een tintelend rechter been, maar dan zowel boven- als onderbeen, aan de achterkant. Dus wie weet zit de beschadiging wel in mijn rug of bekken. (Links tintelt ook geregel, maar niet zo vaak en erg als rechts.)
Ik ben erg benieuwd wat de neuroloog zal zeggen. Wanneer kun je bij hem/haar terecht?

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Spierpijn/ samentrekkingen
« Reactie #23 Gepost op: 24 januari 2013, 16:13 »
Ik kan 18 februari naar de neuroloog

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal