Reizen met rolstoel
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Reizen met rolstoel  (gelezen 13843 keer)

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Reizen met rolstoel
« Gepost op: 31 juli 2012, 12:00 »
Hoi!

Ik heb een vraagje. In september vertrek ik voor tien maanden naar Engeland. Maar dan moet ik natuurlijk wel mijn rolstoel en ook graag mijn handbike mee, inclusief kleding, laptop en andere spullen.

Maar weet iemand hoe het gaat met bijvoorbeeld de handbike in een vliegtuig? En heeft iemand tips om de spullen mee te krijgen? Ik moet sowieso vliegen en dan waarschijnlijk met de trein en bus naar de campus. Ik heb wel eens met de rolstoel gevlogen, dus dat is niet zo'n probleem, maar dat was altijd in gezelschap en met weinig bagage.

Groetjes,
Maaike

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2012, 12:23 »
Ik denk dat het met een handbike hetzelfde is als met een mountainbike bijvoorbeeld dat je daar extra voor moet betalen en dat het dan afhankelijk is van de maatschappij waarmee je vliegt hoeveel dat kost.

Hoe je die spullen mee moet krijgen weet ik niet, lastig als je ook met de trein en de bus moet. Is het ver vanaf het vliegveld? Is er geen engelse marktplaats waar je kunt lobby'en of er mensen zijn die kunnen rijden? Zo verdienen zij er wat aan en hoef jij niet te zeulen met al te veel spullen. Maar ik weet niet of zoiets bestaat hoor hahaha.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2012, 12:38 »
Anderhalf uur met de trein en dan met een shuttlebusje van de uni, dus dat zal wel niet zo'n probleem zijn. Ik twijfel nogal over de handbike. Aan de ene kant is het handig, maar ik weet ook niet precies hoe 'handbikevriendelijk' Brighton is. Er gaan wel veel bussen, dus misschien moet het maar gewoon een buskaart worden. Maar het lijkt me ook wel lekker om zelf weg te kunnen gaan.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2012, 12:51 »
Volgens een nieuwe Europese richtlijn, zie bijlage, mag je als gehandicapte twee mobiliteitshulpmiddelen gratis meenemen, dus ook de handbike. Daarnaast moeten de medewerkers van het vliegveld je met je bagage helpen, dus het van de band tillen en naar een aangewezen plaats aan de andere kant van de douane brengen. Grote kans dat ze wel even met je mee naar de trein lopen.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2012, 14:42 »
klopt gehandicapten mogen 2 hulp middelen mee nemen.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2012, 20:44 »
Dat is hartstikke fijn! Altijd prettig als het goed geregeld is, ga je toch iets geruster op reis.  Ryanair heeft de boel bij mij flink verpest (handbike kapot), dus ik vlieg niet meer met ze.

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2012, 06:12 »
Bij mij ging het bij Vueling ook prima!

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2012, 10:08 »
Ik vlieg binnenkort naar Indonesiƫ en neem mijn rolstoel mee. Het wordt voor mij de eerste keer vliegen met rolstoel, iemand nog tips waar ik op zou kunnen letten? In Kuala Lumpur hebben we een vrij krappe overstap, had ook iets ruimer gekund (vlucht later naar Jakarta), maar we hebben het nagevraagd en het mocht gewoon.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2012, 11:01 »
Je hebt een kleine rolstoel. Soms vinden stewards het goed als je rolstoel mee gaat de cabine in in plaats van het ruim. Dan heb je meer tijd bij de overstap, je kunt het proberen.. Verder neem ik altijd mijn zitkussen mee de cabine in. Ook andere onderdelen die gemakkelijk los kunnen komen van de stoel neem ik mee naar binnen, om te voorkomen dat ik mijn stoel met ontbrekende onderdelen terug krijg.
Ik heb gehoord dat sommige maatschappijen je sinds enkele maanden op Schiphol in een vliegveldrolstoel naar de gate willen vervoeren. Hier zou ik altijd bezwaar tegen maken en erop staan dat je in je eigen rolstoel naar de gate kunt gaan, anders heb je al rugpijn voor je goed en wel in het vliegtuig zit. Het argument is dat een rolstoel niet arbo-verantwoord is of zoiets om bij de gate het vliegtuig in te tillen. Geef aan dat een buggy evenveel weegt als je rolstoel, omdat jij een lichtgewicht ding hebt en dat je vindt dat het argument voor jouw rolstoel dus niet opgaat.

Ik wens je een fijne reis toe!

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2012, 12:02 »
Kijk, dat zijn nog eens nuttige tips, dank je! Ik zie het inderdaad niet zitten om in een vliegveldrolstoel te gaan zitten, dat gaat echt niet werken, dus als iemand dat voor gaat stellen ga ik lekker protesteren. Ik heb een klein en licht stoeltje, dus tilgewicht mag geen rol spelen. Zitkussen zit redelijk goed vast met klitteband, maar gaat voor de zekerheid wel mee de cabine in.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2013, 12:07 »
Ik word nog niet heel vrolijk van 'reizen met rolstoel'....

Had een ticket geboekt, keurig aanvraag gedaan voor mijn rolstoel. (Ruim voor de aanbevolen 48 uur). Nog een aantal keer contact gehad met medische service van KLM, zou helemaal goed komen. (Via KLM reis geboekt die wordt uitgevoerd door Air France). Aangezien ik nogal controlfreak ben, vertrouwde ik het toch niet helemaal.
Contact opgenomen met Air France, blijkt alleen te zijn doorgegeven dat ik vervangende rolstoel oid nodig heb van inchecken naar het vliegtuig maar niet dat mijn rolstoel ook mee moet op reis.  :/ Dus nu hebben ze het bij Air France in het systeem gezet dat mijn rolstoel mee moet in het ruim, die aanvraag loopt.

Kans is behoorlijk dat het nog goed komt, maar ze kunnen nu niet helemaal garanderen dat m'n rolstoel vervoerd kan worden richting Frankrijk... Dus op hoop van zegen maar! En anders 'gewoon' heel veel op de camping blijven en daar van de zon genieten ipv in mooie dorpjes. ;)

Martinuzje

  • Gast
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #11 Gepost op: 25 juli 2013, 13:51 »
Pfff dat is wel balen Leonoor! Hopen dat het toch gewoon goed gaat komen!

Ik heb vorige week ook behoorlijk wat afgecrosst ivm me rolstoel(+verzekering). Aangezien ik in de bus naar Polen ga aankomende zaterdag en het ding ruim 13uur in het ruim van de bus komt te liggen, weet je natuurlijk nooit wat ermee gebeuren kan. Dus ik had geinformeerd hoe het zat met verzekering van me rolstoel. Niemand wist het, gemeente niet, welzorg zei dat ik zelf moest verzekeren, maar wist niet onder wat voor clausule dan en de interpolis had ook geen idee. Uiteindelijk heb ik na veel heen en weer gecross eindelijk bij de gemeente iemand gevonden die mij kon vertellen dat ik geen verzekering hoefde te regelen en als er wat gebeurt met me rolstoel onderweg of in Polen zelf, dat het bij terugkomst gewoon goed komt mocht er reparatie oid nodig zijn. Als er in Polen iets mee gebeurt, kan ik em laten repareren en voorschieten en dan de rekening bij de gemeente indienen zodat ik het terugkrijg....
Dus weer wat meer gerust erop. Maar heeft wel heel wat gestress opgeleverd.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #12 Gepost op: 25 juli 2013, 17:07 »
Leonoor, je moet je er niet druk om maken hoor. Ik heb al vaak meegemaakt dat de doorgegeven rolstoel bij het inchecken toch niet in het systeem stond. Dat is nooit een probleem geweest, ze nemen hem altijd mee. Soms krijg je bij de incheckbalie een bagagelabel aan je rolstoel, soms pas bij de gate. Dat wisselt per vliegmaatschappij. Vraag voor de zekerheid bij de incheckbalie na wanneer je een label krijgt. Ze zullen je nooit zeggen dat je rolstoel niet mee mag hoor.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2013, 17:18 »
Oh gelukkig, dat is een hele opluchting! Scheelt mij een hoop stress en elke 20 minuten verversen wat de nieuwe status is van de aanvraag, haha.  :bloos:
Ik ga het gewoon wel zien dan, zorg gewoon dat ik er op tijd ben en dan zal het wel goed komen.

Myrthe

  • Gast
Re: Reizen met rolstoel
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2013, 17:46 »
Ik ga begin oktober voor het eerst vliegen met mn stoel, ik ben benieuwd..
We hebben een reis geboekt bij Arke en vliegen met Arkefly, alles zou helemaal doorgegeven worden enz..

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal