Studie en vermoeidheid
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Studie en vermoeidheid  (gelezen 15977 keer)

Myrthe

  • Gast
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #15 Gepost op: 30 november 2012, 09:09 »
Ik herken je verhaal heel erg, helaas wil mijn opleiding niet echt toegeven..

Ik heb 3 dagen in de week, 2 dagen van 5 uur en een dag van 8,5 uur (daarvan wel 3kwartier pauze)
De enige regeling die ik tot nu toe heb kunnen bereiken is dat ik als ik lessen mis, ik mijn leraren mag e-mailen om te vragen welke lesstof ik heb gemist, zodat ik kan proberen bij te blijven, en thuis werken kost me veel minder energie..

De leraar met wie ik contact had was redelijk bot en zei: Nou als je meer thuis wil gaan doen omdat je ziek bent, dan moet je maar een opleiding volgen bij de LOI.

Bij de LOI hebben ze dus exact dezelfde opleiding als die ik nu volg, met een beter aangeschreven diploma (ze werken samen met schoevers, die staan extreem goed aangeschreven overal en je krijgt uiteindelijk een schoevers-diploma) de opleiding kost 4056,- (voor 2 jaar) dit tegenover de kosten van mn opleiding nu: 3195 (voor 3 jaar) groot nadeel daarvan is dat ik geen studiefinanciering meer krijg als ik m via t LOI zou gaan doen..
Merk wel dat ik serieus begin te twijfelen over het LOI..

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #16 Gepost op: 30 november 2012, 09:29 »
Ik doe een voltijd HBO-opleiding (Rechten) en dat is eigenlijk te zwaar, ik volg wel alle vakken omdat ik geen studievertraging op wil lopen. Ik had nog het plan na mijn bachelor premaster + master in Groningen te gaan doen maar ik ben momenteel wel zo realistisch dat dat hem niet gaat worden en ik dus premaster + master via de OU ga doen.

Mijn rooster is opzich nog te doen, meestal dagen van 10:30 tot 14:30, soms van 8:30 tot 14:30 (met een uitschieter naar half 4), maar dat zijn dan wel 3 of 4 dagen per week en dat maakt het lastig. Maargoed, ik probeer het gewoon vol te houden. :)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2012, 09:56 »
Waarschijnlijk zou ik het prima redden qua vermoeidheid als ik alleen naar de werkgroepen zou gaan en niet naar de colleges.
Maar dat vind ik wel weer lastig. Ik ben erg perfectionistisch en haal eigenlijk geen voldoening uit dingen waar ik de kantjes erbij afloop. (Ik zou met 2 vakken alleen de werkgroepen ook maar 4uur op de uni hoeven zijn per week, dus dat is redelijk te doen.) Maar in mijn opleiding zit veel groepswerk, dus ik ben bang dat als ik niet naar colleges ga ik anderen benadeel door kennisachterstand.

Ik heb inderdaad een contract mbt aanwezigheidsplicht. Het probleem zit hem dus ws niet in de voorzieningen maar in mijn perfectionisme. ;) Lastig lastig. Maar waarschijnlijk dus meer een persoonlijke keus die ik moet maken daarin dan een die op een makkelijke manier op te lossen is!

De reis is goed te doen, 15 tot 20 minuten in de auto. Alleen zit ik nu 2x per week tot 5uur op de uni, dan is het dus spits en doe ik er sowieso een uur over. Dat breekt me vooral op op het moment.
Maar op kamers gaan is denk ik ook geen optie. Het huis runnen kost dan minstens zoveel energie als 2x spits in de week lijkt me!

Kan je iets doen aan je perfectionisme? Want nu loop je in je eerste jaar al studievertraging op terwijl het niet echt nodig is. Heb je wel geprobeerd om 2 vakken te volgen trouwens?
15 a 20 minuten met de auto is niet lang, daarvoor zou ik zeker niet op kamers gaan! Het probleem is dus dat je in de spits naar huis moet. Is het mogelijk om op de uni te eten en daar evt even te gaan studeren of op de blokken te gaan liggen in de brug naar de bieb? Dan kan je wachten tot na de spits en evt dan aan het groepswerk.
Over de college's: je hebt zelf wel door welke voor jou belangrijk zijn en welke niet. Over het algemeen heb je geen kennisachterstand als je de literatuur wel leest maar niet naar de colleges gaat. Je kan ook voor de zekerheid de sheets bestuderen of aantekeningen van een andere student vragen.

Je studie enorm vertragen door iets als perfectionisme vind ik persoonlijk echt enorm zonde. Er zijn ook heel veel studenten die ook perfectionistisch zijn en wel gewoon full time studeren. Nu heb jij natuurlijk weer wat minder energie enzo, maar dan zal je toch keuzes moeten maken. Je woont ook niet echt ver van de uni zo te lezen, dus misschien kunnen de groepsopdrachten bij jou thuis gemaakt worden of via skype? Bij een groepsopdracht hoef je ook echt niet constant bij elkaar te zijn als je er aan werkt. Als je goed afspreekt wat iedereen doet en elkaar regelmatig mailt gaat dat prima. Dan kan je daarnaast na die werkgroep om 5 uur af spreken en dan even alles door spreken (en zo de spits vermijden).

Wat ik een hele tijd heb gedaan toen ik nog 2 vakken per blok volgde was me echt focussen op 1 vak (de leukste). Die wou ik per se goed halen (ik sta gemiddeld een 7.6 op mijn lijst  8) ), de andere daar studeerde ik dan voor als ik tijd over had of als het echt even moest. Maar daar bestede ik minder tijd aan met het idee dat ik die dan evt in de herkansing kon maken. Nu heb ik die vakken altijd gewoon gehaald en met redelijk goede cijfers zoals je aan mn gemiddelde kan zien. Heb in 2 jaar maar 1 herkansing gehad en toe had ik helemaal niet geleerd voor dat ene vak. (en toen had ik nog een 5,3 -.- )


Bedenk ook dat je volgend blok weer een ander rooster hebt. Je hebt dus niet altijd tot 5 uur college/werkgroep.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2012, 10:13 »
Het eerste halfjaar maar een vak is een bewuste keus geweest. Ik heb een aantal maanden gerevalideerd en kon daarnaast niet fulltime studeren. (Op revalidatie vonden ze eigenlijk de combi een vak en revalideren al best veel).
De bedoeling is dus ook dat ik vanaf het 2e halfjaar over ga stappen op 2 vakken. Vandaar dat ik nu ook om advies vroeg, omdat het dan nog een stukje pittiger wordt qua aanwezigheid.

De blokken bij de bieb ken ik trouwens niet, die zal ik eens gaan kijken. :) Even tussendoor kunnen rusten scheelt al een heel stuk vaak!

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #19 Gepost op: 30 november 2012, 10:27 »
Ah oke, dan snap ik het. ;)

De blokken bij de bieb ken ik trouwens niet, die zal ik eens gaan kijken. :) Even tussendoor kunnen rusten scheelt al een heel stuk vaak!

Als je vanuit het Educatorium (waar die grote college en tentamen zalen zijn) op de eerste verdieping naar het Unnik gaat en kan je ipv rechtaf naar de computerzalen van het Unnik  ook rechtdoor lopen. Dan kom je door een grote deur en dan sta je in de brug. Het is die brug die over de busbanen heen loopt. Die brug komt uit op de 1e of 2e verdieping van de bieb geloof ik. Het is een erg geliefde plek voor studenten die even willen chillen. Er staan zachte blokken waar je heerlijk op kan zitten of liggen. Ik rust er soms wel eens uit als ik langer op de uni moet blijven. Bij de ingang op de 1e verdieping van het Unnik zijn ook die blokken trouwens.

Als je met de lift omhoog gaat naar de tentamenzalen Alfa en Beta dan kom je bij de achteringang van die zalen. Je staat dan bij de voorkant van de collegezalen ook, alleen dan een niveau hoger. Op die plek staat ook 1 zo'n bank met een rugleuning in het midden. (die rare die ook bij Mu en Theta staan, maar daar is het vaak retedruk). Op deze plek komen maar weinig mensen. Je zou daar dus ook even ongegeneerd kunnen gaan liggen op de bank. Je hoort dan wel alle herrie van de verdieping eronder (ingang Mu en Theta)

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #20 Gepost op: 30 november 2012, 10:39 »
Is er niet ergens een rustruimte? Bij ons is er een kolf/rustruimte die je kan reserveren waar een comfortabele bank in staat en je dus lekker even kan liggen (en slapen ;)). Weet niet of er op de UU zoiets is maar lijkt me een stuk fijner om uit te rusten. 

*edit*
en als de rustruimte bezet is op een moment dat ik wil rusten kan ik even langsgaan bij de studieadviseurs en krijg ik de sleutel van een flexwerk-ruimte om daar even te liggen (voordeel daarbij is dat ik in m'n rolstoel kan liggen).
« Laatst bewerkt op: 30 november 2012, 10:42 door Linn »

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #21 Gepost op: 30 november 2012, 10:42 »
Nee, de studieadviseur is al jaren bezig te zijn om dat te regelen.
Maar omdat ze door de bezuinigingen moeten inkrimpen qua gebouwen schijnt dat niet belangrijk genoeg te zijn om een kleine ruimte voor vrij te maken, helaas.

Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #22 Gepost op: 30 november 2012, 10:45 »
Wat jammer zeg :(. Hoe doen ze het dan voor personeel dat moet kolven? Die ruimte bij ons wordt door zeker 6 mensen gebruikt en ik ben de enige die rust ;), en dit is alleen maar de kolf/rustruimte van mijn (kleine) faculteit.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #23 Gepost op: 30 november 2012, 10:47 »
Er was 3 jaar geleden een EHBO ruimte waar ik gebruik van mocht maken. Dat was ook een kolfruimte tegelijkertijd. Maar ik geloof dat die is wegbezuinigd idd  :/ En toen 3 jaar geleden stond er alleen zo'n keiharde onderzoeksbank in zoals de huisarts heeft bv. Nee dan ging ik altijd liever op de blokken liggen op de brug, stukken comfortabeler en je hoeft geen sleutel te vragen.


Offline Linn

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 284
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #24 Gepost op: 30 november 2012, 10:54 »
Bij ons is die ruimte gewoon open want hij is op een verdieping met kantoren waar je alleen kan komen als je een liftpasje hebt (en die heb ik). Apart dat er zelfs geen kolfruimte meer is aangezien dat verplicht is (en makkelijk te combineren met een rustruimte).

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2012, 10:55 »
Bij ons is die ruimte gewoon open want hij is op een verdieping met kantoren waar je alleen kan komen als je een liftpasje hebt (en die heb ik). Apart dat er zelfs geen kolfruimte meer is aangezien dat verplicht is (en makkelijk te combineren met een rustruimte).
Ik weet niet hoe ze dat oplossen. Ik ga zo nog even langs de studieadviseur en dan zal ik het nog eens vragen.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2012, 11:25 »
Ik weet niet hoe ze dat oplossen. Ik ga zo nog even langs de studieadviseur en dan zal ik het nog eens vragen.

Oh, als je daar meer van weet wil je het dan zeggen? Ik ben wel benieuwd eigenlijk!

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #27 Gepost op: 30 november 2012, 12:35 »
Ik weet niet hoe ze dat oplossen. Ik ga zo nog even langs de studieadviseur en dan zal ik het nog eens vragen.

Oh, als je daar meer van weet wil je het dan zeggen? Ik ben wel benieuwd eigenlijk!
Hij was er net niet, maar ze zijn die hele verdieping van het Langeveld aan het inpakken en verhuizen. Ik moest serieus 5 min wachten totdat ik weer met de lift naar beneden kon  >:( Er moet daar echt een 2e (en 3e, 4e, 5e) lift komen in dat gebouw. Ik zit nu tot 4 uur in werkgroep, daarna zal ik het nog eens proberen.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #28 Gepost op: 30 november 2012, 14:42 »
Ik heb vooral veel problemen met concentreren, de laatste tijd. Die verlammende vermoeidheid is weer een beetje over, maar mijn concentratie is echt tot het nulpunt gedaald. En dat is best lastig, aangezien ik alles in het Engels moet lezen en schrijven..

Van iemand een tip gekregen om echt een duidelijke planning te maken, dus die heb ik nu klaarliggen voor volgende week. Hopelijk helpt het hebben van een goed ritme een beetje.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Studie en vermoeidheid
« Reactie #29 Gepost op: 30 november 2012, 15:12 »
Ik heb vooral veel problemen met concentreren, de laatste tijd. Die verlammende vermoeidheid is weer een beetje over, maar mijn concentratie is echt tot het nulpunt gedaald. En dat is best lastig, aangezien ik alles in het Engels moet lezen en schrijven..

Van iemand een tip gekregen om echt een duidelijke planning te maken, dus die heb ik nu klaarliggen voor volgende week. Hopelijk helpt het hebben van een goed ritme een beetje.

Is ook de eerste tip een revalidatiecentrum geloof ik. (Familielid heeft gerevalideerd voor CVS, dat was naast conditieopbouw echt puur het plannen). Scheelt gemiddeld enorm, hoop dat het jou ook helpt bij concentratie!
Lijkt me ook wel pittig met al dat Engels, dan heb je ook maar weinig werk waar je niet echt voor hoeft te concentreren.

Neem trouwens aan dat je wel genoeg pauzes inbouwt in je planning? Weet niet hoe gedetailleerd je plant, maar geloof dat je na 45 min concentratie weer een kwartier pauze nodig hebt om weer op goede concentratieniveau te komen.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal