Aangepaste keukens
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Aangepaste keukens  (gelezen 16465 keer)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Aangepaste keukens
« Gepost op: 20 juni 2012, 21:33 »
Hoi,

In de woning waar ik nu kom te wonen, zat al een aangepaste keuken. Die is door de WMO geplaatst en ik moet/zal die keuken houden. Alleen ga ik hem wel een kwartslag draaien, dus vandaag is hij losgemaakt van de muur. En wat bleek nu... het keukenblad was gewoon een stuk multiplex met een of andere stickerlaag er op! Ik wil graag een hittebestendig keukenblad. Hoe moet je anders als je in een rolstoel zit de hete pannen van de kookplaat naar de gootsteen of elders krijgen? Is het niet gebruikelijk dat je een hittebestendig blad hebt?
Mijn contactpersoon bij de WMO is er volgende week pas weer en ik ga hem zeker om een ander blad vragen. Ondertussen ben ik steeds verbaasder om de keuken die in mijn huis zat. Niet alleen bestaat het keukenblad uit twee (niet eens één!) stukken hout, ook was de afwatering erg verkeerd aangelegd, waardoor het water nauwelijks wegloopt. Het moet niet gekker worden...

Dus mijn vraag... wat voor een aanrechtblad hebben jullie in jullie aangepaste keukens zitten? En zijn er richtlijnen voor aangepaste keukens? Ik weet bijvoorbeeld dat je niet op gas mag koken. Zijn er nog meer standaard dingen?

Groetjes

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2012, 21:34 »
Volgens mij is een ondiepe spoelbak standaard, verder weet ik het niet. Maar een hittebestendigblad lijkt me wel handig ja. Ik heb ook een hittebestendigblad, alleen helaas zo'n oerlelijk RVS-blad met van die ribbeltjes. Maar ik heb dan ook geen aangepaste keuken natuurlijk! ;)

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2012, 22:23 »
Ik heb ook een raar aanrechtblad! Maar geen idee wat het is. Inderdaad een behoorlijk ondiepe wasbak. Overigens heb ik naast de kookplaat een ijzeren rekje waar ik pannen op kan slepen zitten rubberen dingetjes onder voor het blad. En afgieten probeer ik te voorkomen doordat ik een inzetstuk heb voor in pannen alleen met rijst werkt het niet. Soort vergiet maar dan speciaal voor in de pan

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2012, 22:29 »
Ja, ik kan natuurlijk zo'n glasplaat of andere hittebestendige plaat op het keukenblad leggen, maar een hittebestendig blad is natuurlijk 10x handiger.
Ik kan wel goed pannen met water optillen en gooi ze altijd leeg in een vergiet. Afgieten door het deksel een beetje schuin op de pan te zetten en dan de boel ondersteboven te houden kan ik niet.
Rijst gooi ik leeg in een zeef. En ik heb nu een kruising tussen een zeef en een vergiet gevonden, daar kan ik alles in afgieten.
Maar goed, nu dwaal ik af naar dingen die in het topic met handigheidjes in de keuken thuishoren.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2012, 09:50 »
In mijn oude keuken zat ook geen hittebestendig blad. Als het goed is, heb ik die nu wel, maar ik schuif mijn pannen nooit over het blad eigenlijk!

En de afwatering is hetzelfde probleem hier. Omdat de keuken onderrijdbaar moet zijn en de afvoer op een vaste plaats zit, kunnen ze de afvoer niet zo steil maken als het zou horen. Het duurt gewoon iets langer voor het water wegloopt nu.

Verder moet je even goed letten op de kraan, dat je een met een hendel krijgt en niet met van die knoppen. En echt andere eisen zou ik niet weten. Als het goed is, wordt alles netjes opgemeten en heeft de keukenman/vrouw de richtlijnen bij zich. (Kastjes moeten iets van 30 cm boven het blad ofzo..)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2012, 15:09 »
Een hittebestendig blad is niet standaard. Je kan allerlei oplossingen bedenken zodat je de pan niet op hoeft te tillen en het blad ook niet stuk gaat. Bijvoorbeeld de pan op een doek leggen of zoals Rachel zei op een rekje.

Een aangepaste keuken is gewoon superduur, dus als het even kan dan worden die keukens zo simpel mogelijk afgeleverd.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2012, 15:14 »
Ligt er ook weer aan welke gemeente je treft! Mijn oude keuken was naar mijn mening nog lang niet af, alleen erg lelijk. De gemeente vond alleen dat er een nieuwe in moest en ik kreeg allerlei best luxe opties. (Hittebestendig blad, zo'n stop op de kastjes etc.)

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2012, 15:31 »
ik heb dan een vrij luxe keuken.
maar gewoon een normaal blad wat in ieder huurhuis geplaats word.
een onhandige wasbak waar bijna niks in past :P.
mijn keuken bestaat uit 3 bladen trouwens middelste gedeelte kan omlaag.(wasbak en fornuis)
heb lade kasten onderin en die vind ik wel ideaal!

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2012, 16:12 »
Het is meer dat dit niet eens een keukenblad ís! De andere huurwoningen hebben 'echte' keukenbladen, dit is gewoon een stuk MDF of zo met een heel dun plaklaagje. Raak je per ongeluk met je pan die laag, dan zakt de pan gelijk er doorheen. En dan heb je dus blootliggend hout, wat weer betekent dat na één keertje knoeien met afwassen je keukenblad krom gaat staan. Sowieso is dit blad ook heel erg dun, zeker vergelijken met een 'gewoon' keukenblad.

Offline Lotte--

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2012, 16:27 »
Bij mij zijn ze vandaag komen kijken naar de keuken, ik woon in België dus zal alles wel enigszins anders zijn dan in Nederland denk ik.

Ik hou mijn originele keuken, wel wordt mijn wasbak en kookplaat onderrijdbaar gemaakt, de kasten die onderaan zijn worden vervangen door schuifladen, het werkblad wordt opgetrokken aan de andere kant van de keuken zodanig dat ik nu niet meer op en neer moet met de trippelstoel als ik in de keuken bezig ben. Voor dit alles krijg ik een bedrag toegekend, al wat er boven komt is voor eigen rekening, dus moet ik nu opzoek gaan naar iemand die het voor dat bedrag kan aanpassen. Ook voor de badkamer krijg ik een bedrag en al wat ik daar boven ga is ook voor eigen rekening.

Hebben jullie dan helemaal geen inspraak in materiaalkeuze en kleur? en wat als de aanpassingen moeten gebeuren in een eigen huis (geen huurhuis) hoe wordt dat geregeld? ben ik wel benieuwd naar.

Groeten,
Lotte

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #10 Gepost op: 21 juni 2012, 17:06 »
Kleur mocht ik wel zelf kiezen. Ze hebben standaard keukens en de kleur heeft dan geen extra kosten. In een eigen huis zou ik niet weten hoe het gaat. Volgens mij hetzelfde, omdat het via de wmo gaat.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #11 Gepost op: 21 juni 2012, 17:18 »
Het wisselt per gemeente hoe dat in een eigen huis gaat. Van sommige aanpassingen zeggen sommige gemeentes dat ze de waarde van het huis verhogen en als de gemeente die aanpassing betaalt, strijkt de huiseigenaar uiteindelijk de 'winst' op. Dus dan vergoeden ze het maar gedeeltelijk of zelfs niet. Maar dit wisselt dus van stad tot stad. Soms krijg je de aanpassingen volledig vergoed, soms moet je een gedeelte zelf betalen en soms alles.
Als je iets vergoed krijgt, krijg je altijd de goedkoopst mogelijke oplossing.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #12 Gepost op: 21 juni 2012, 17:54 »
Ik kwam in een aangepaste woning en moet het er moet doen zoals het is. Ik heb niet echt de mooiste keuken. Hij is nu op gewone hoogte maar wel onderrijbaar. De gemeente heeft gezegd hem wel lager te zetten mocht het nodig zijn. Maar omdat ik dan alles zittend moet doen en nu wissel heb ik ervoor gekozen hem op sta hoogte te houden.

Dat blad lijkt me niet handig! ik laat zelf nog wel eens een hete pan glippen op het blad bijv.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2012, 09:19 »
In mijn gemeente vergoeden ze wel een aangepaste keuken als je een koophuis hebt. Ze hebben hier nu een regeling dat je maandelijks, 3 jaar lang een eigen bijdrage voor je hulpmiddelen moet betalen, uitgezonderd een rolstoel. Maar voor dingen als een handbike, drempelhulpen en een aangepaste keuken ga je dus 3 jaar lang, afhankelijk van je inkomen een bedrag per maand betalen. Zo draag je dan bij aan de maatschappij, in de ogen van de gemeente.

Mijn aanpassing in de keuken, ALS die er dan al komt, moet ik dus in 3 jaar meebetalen.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Aangepaste keukens
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2012, 09:26 »
Dat is bij mijn gemeente ook zo. Maar omdat ik al huishoudelijke hulp heb, hoefde ik niets extra's te betalen.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal