Stelling #9: EDS en kinderen.
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Stelling #9: EDS en kinderen.  (gelezen 6728 keer)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Stelling #9: EDS en kinderen.
« Gepost op: 19 juni 2012, 20:12 »
Stelling #9: Als EDSser moet je geen kinderen willen.

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #9: EDS en kinderen.
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2012, 20:48 »
Oneens! Met de juiste begeleiding is het best mogelijk om kinderen te krijgen. Mijn EDS heeft zich zo ontwikkeld, omdat ik heel lang niet wist wat er aan de hand was. Bij mijn kinderen weet ik wat er aan de hand kan zijn en vanaf het eerste moment weet ik waar ik op moet letten.

Dat wil niet zeggen dat ik het geen lastige beslissing vind, hoor. Je weet natuurlijk niet hoe het met je kind gaat, maar ik vind het geen reden om geen kinderen te willen.

Lotte

  • Gast
Re: Stelling #9: EDS en kinderen.
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2012, 08:14 »
Ik ben het hier niet mee eens.
Zoals de meesten wel weten ben ik vorig jaar moeder geworden van een prachtige dochter en had het voor geen goud willen missen!
Ik ben zelfs, met hele goede begeleiding (had 3x per week fysio), beter uit de zwangerschap gekomen als dat ik er in ging!
Ik zeg niet dat het een pretje was, heb ook 3 weken bedrust gehad voor de bevalling ingeleid werd door te erge bekkeninstabiliteit waardoor ik gewoon niet meer in staat was om te lopen e.d. maar ik geloof dat je zelf ook voor een groot deel in de hand hebt hoe je er uit komt. Als je gelijk al denkt: ik ben zwanger, nu worden m'n banden losser, dan zal dat ook gebeuren! Maar dan is training op de juiste spierspanning juist heel belangrijk!

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #9: EDS en kinderen.
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2012, 08:54 »
Hoewel ik het altijd een beetje lastig blijf vinden ben ik het er in principe niet mee eens. Wel vind ik het dat het een zeer overwogen keuze moet zijn. En de ene eds-er/hms-er is de andere natuurlijk niet. Je moet alles meewegen ben je in staat om er zelf voor te zorgen ook als je partner bijv weg gaat? Niet iets waar je over na wilt denken maar in de praktijk gebeurt dit nou eenmaal. Sta je er alleen voor of heb je hulp van vrienden/familie. Maar ook of je er mee kunt leven als je kindje ook eds krijgt en misschien nog wel heftiger als jij zelf. Kun je dat mentaal en lichamelijk aan de extra zorgen die het met zich mee kan brengen. Voor mij is het makkelijk gezegd natuurlijk, ik heb immers sowieso geen kinderwens en dat heeft in mijn geval niks met de hms/eds te maken.


Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Stelling #9: EDS en kinderen.
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2012, 09:00 »
Ik ben het niet met de stelling eens. Daar heeft iedereen een eigen beslisrecht over. Niemand kan je vertellen of je het wel of niet moet doen. Als EDSser is goede begeleiding noodzakelijk en je moet inschatten of je daadwerkelijk goed voor je kindje zult kunnen zorgen. En of je kunt leven met de wetenschap dat je kind ook EDS kan krijgen, met alle gevolgen van dien, want sommige dingen kun je echt niet voorkomen, al weet je nog zo goed wat EDS inhoudt.
Een zwangerschap is en blijft ook een aanslag op je lichaam. En je weet niet wat er kan gebeuren. EDS en zwangerschap brengt wel een risico met zich mee. Maar mocht je ondanks alles toch besluiten dat je kinderen wilt, dan is dat je eigen keuze.
Ik heb wel een kinderwens, maar door twee miskramen en  door EDS maar ook een paar andere chronische aandoeningen heb ik mijn kinderwens aan de kant gezet. Hoe verdrietig ik dat ook vind.


Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #9: EDS en kinderen.
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2012, 11:36 »
Ik ben het hier niet mee eens.
Zoals de meesten wel weten ben ik vorig jaar moeder geworden van een prachtige dochter en had het voor geen goud willen missen!
Ik ben zelfs, met hele goede begeleiding (had 3x per week fysio), beter uit de zwangerschap gekomen als dat ik er in ging!
Ik zeg niet dat het een pretje was, heb ook 3 weken bedrust gehad voor de bevalling ingeleid werd door te erge bekkeninstabiliteit waardoor ik gewoon niet meer in staat was om te lopen e.d. maar ik geloof dat je zelf ook voor een groot deel in de hand hebt hoe je er uit komt. Als je gelijk al denkt: ik ben zwanger, nu worden m'n banden losser, dan zal dat ook gebeuren! Maar dan is training op de juiste spierspanning juist heel belangrijk!

Ik zal het allicht verkeerd interpreteren maar dit lijkt me lariekoek. Natuurlijk worden je banden niet zwakker als je van te voren denkt dat ze zwakker zullen worden.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Stelling #9: EDS en kinderen.
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2012, 11:40 »
Dat is denk ik niet helemaal de juiste formulering . Ik denk niet dat je geestelijk je banden dusdanig kunt beinvloeden dat ze losser worden, alleen omdat je denkt dat dat gebeurd.

Ik denk wel dat als je direct van alles gaat laten omdat je ervan overtuigd bent dat je zwangerschap je banden losser maakt, en je daarom dus maar niet meer gaat lopen bijv. dat je dan inderdaad achteruitgang in de hand werkt. Nu is dat niet omdat je dat DENKT maar omdat je je lichaam expres onderbelast.

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #9: EDS en kinderen.
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2012, 11:54 »
Ja, dat kan zo zijn dat ze dat bedoelt, maar dat staat er niet en wat er wel staat dat klopt niet.

Ik ben het overigens niet eens met de stelling, iedereen heeft het recht om zelf de beslissing te maken of hij of zij kinderen wil of niet en of die er gaan komen.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2012, 09:41 door Annemarieke »

Offline Lotte--

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #9: EDS en kinderen.
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2012, 19:48 »
Ik ben het er ook niet mee eens dat EDSers geen kinderen moeten nemen, ik had een heel grote kinderwens maar helaas heeft het niet mogen zijn, ben 3 keer zwanger geweest en ik heb 3 miskramen gehad, eentje op 12 weken,eentje op 16 weken en eentje op 21 weken, waarom het mis gegaan is konden ze mij toen niet zeggen, nu ik de diagnose EDS heb steken ze het daarop.
Ik heb nog steeds geen spijt dat mijn moeder me op de wereld gezet heeft ondanks dat ik veel beperkingen heb, ik kan ondanks alles toch nog heel veel genieten van het leven en wie zegt dat als we kinderen zouden krijgen dat die het ons kwalijk zouden nemen dat we hen hadden gewild, het leven is zo kostbaar ook met beperkingen. Ik vind ook niet dat moeders die een kindje hebben dat ook EDS heeft dat die zich schuldig moet voelen tegenover hen.
Stel dat velen de stelling zouden volgen dan zijn we een uitstervend ras!!!!

Lotte

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #9: EDS en kinderen.
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2012, 14:59 »
Kijk, zoals Rachel zegt, het moet wel een overwogen keuze zijn. Als je al amper voor jezelf zou kunnen zorgen, dan moet je ook niet aan kinderen beginnen. Maar dat is ook zo als je geen lichamelijke beperking hebt.

Ik vind dat, als je 'kiest' voor kinderen, dat je er dan ook alles aan moet doen om je kind een zo goed mogelijk leven te geven. (Kiest tussen haakjes, omdat je natuurlijk niet kiest voor kinderen. Het is maar net de vraag of je ze kan krijgen.) Dit houdt helemaal niet in dat je veel geld moet hebben of geen beperking mag hebben, maar, zoals Rachel ook zegt, je moet dan wel genoeg steun hebben om voor je kindje te kunnen zorgen.

Wat ik het lastigste vind, is dat je het toch waarschijnlijk aan je kindje overdraagt. EDS is nou eenmaal niet leuk en natuurlijk hoop je dat je kindje het niet krijgt, maar je weet het niet. Kijk, het risico voor mezelf vind ik niet zo erg, want dat is de 'keuze' die ik maak. Maar mijn kindje kan natuurlijk niet kiezen.

Lotte

  • Gast
Re: Stelling #9: EDS en kinderen.
« Reactie #10 Gepost op: 21 juni 2012, 15:39 »
De kans is 50/50. Als ik onze dochter nu beoordeel op armpjes en beentjes is de beste meid alles behalve hypermobiel!
Ik denk ook niet dat je het op erfelijkheid noet laten. Mijn vader heeft 3 kinderen en ik ben de enige die het heeft of in elk geval de klachten.

Maar iedereen moet dat natuurlijk viir zichzelf bepalen.

En wat ik zei over denken dat je flexibeler wordt tijdens zwangerschap, daar bedoelde ik natuurlijk mee: als je jezelf maar toestaat om alles dan ook maar te laten hangen dan zul je meer klachten ervaren. Ik heb er 7 maanden echt op gelet dat ik alles bijhield, constante buikspieren aamgespannen net als bekkenbodemspieren. En ik geloof dat je door op die manoer jezelf actief te houden dat je een deel van de klachten kan reduceren.

Offline adrienne

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #9: EDS en kinderen.
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2012, 18:28 »
ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet beslissen. zelf hebben we wel voor kinderen gekozen en hebben we nu een dochter van 16 maanden en een zoon van 4 maanden. helaas kreeg ik eerst 2 keer een miskraam. de gyneacoloog vertelde toen ook letterlijk: jullie kunnen beter stoppen met zwanger raken want met eds moet je geen kinderen willen. we zijn toen boos de kamer uit gelopen.

natuurlijk hebben we er goed over nagedacht en ook aan de minder leuke dingen maar je kan niks van te voren weten. een 'gezond iemand' kan ook ziek worden.

op dit moment is het wel erg zwaar met 2 kleine kinderen maar ik zou ze echt niet willen missen. daarbij zorgen ze ook voor een ritme die alleen maar goed voor me is. als er een dag is dat het niet zo goed met me gaat heb ik gelukkig wel me partner en me ouders die me kunnen helpen. dat was ook wel een doorslag in de beslissing van wel of geen kinderen

Offline Be happy

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 48
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #9: EDS en kinderen.
« Reactie #12 Gepost op: 3 september 2013, 21:00 »
Zo niet mee eens. Zelf ben ik de diagnose hms na mijn zwangerschappen gekregen. Moet ik mij nu schuldig gaan voelen omdat ik kinderen op de wereld heb gezet.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal