Moeite met 'gewoon' zitten.
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Moeite met 'gewoon' zitten.  (gelezen 10916 keer)

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Moeite met 'gewoon' zitten.
« Gepost op: 19 juni 2012, 10:18 »
Ik vroeg me of of jullie dit ook herkennen.

Ik kan niet lang gewoon zitten. Ik moet altijd mijn benen optrekken of ik lig op de bank, maar ik kan eigenlijk niet langer dan vijf minuten 'gewoon' rechtop zitten. Ik krijg dan altijd heel erg veel pijn in mijn benen en een onrustig gevoel in mijn lichaam. In mijn rolstoel kan het wel wat langer, maar ook daarin kruip ik liever in elkaar als ik lang moet zitten. Dan trek ik ook altijd minstens een been op. Ook in de auto, als ik zelf niet rijd, zet ik mijn benen op het dashboard of lig ik een beetje half.

Herkennen jullie dit ook en hoe zou het komen? En heeft iemand tips om toch rechtop te zitten? Ik vind het altijd zo stom lijken dat ik overal direct in elkaar kruip. Hoor ook vaak van mensen dat mijn houding onzeker lijkt, terwijl ik dat helemaal niet ben. (Vooral met belangrijke gesprekken wil je natuurlijk lekker energiek rechtop zitten.)

Lotte

  • Gast
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2012, 11:17 »
Ik heb nog nooit recht gezeten. De kerk blijft een ramp... Zit dan de hele dienst te wiebelen en met mn benen over elkaar, tegen de stoelen voor me, alles knakken...

Martinuzje

  • Gast
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2012, 11:56 »
Ik heb dat ook!!! Het liefst zit ik inderdaad ook met mijn voeten ergens op, of hang ik onderuit. Op het werk zit ik ook met een laag krukje, waar ik met mijn voeten op zit. Als ik die niet heb en mijn stoel rechtop zit (staat nu zover mogelijk naar achter gekanteld), dan loop ik liever heen en weer, want dan hou ik het ook niet vol... In me rolstoel zit ik heel vaak met mijn voeten boven de voorwieltjes (argon, dan heb je van die uitstekende dingen), of mijn voetenplaat staat een heel stuk omhoog zodat ik met mijn benen wat omhoog zit.

Ik weet ook niet wat het is... Soms inderdaad wel eens vervelend, want je houding wordt er inderdaad niet beter op... ???

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2012, 13:01 »
Jep heel erg herkenbaar!

Offline sabine

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2012, 13:14 »
heel erg herkenbaar.
zit ook altijd in kleermakerzit of met benen opgetrokken.
kan mij daarom ook nooit goed ontspannnen.
krijg binnenkort ontspannings oefeningen een cursus heeft iemand daar ervaring mee?

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2012, 13:18 »
Ik kan niet lang in de zelfde houding zitten, maar dat staat bij mij los van waar ik mijn benen laat.
Zou het kunnen dat je je benen optrekt om de holling uit je onderrug te halen?

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2012, 14:51 »
Ik heb precies hetzelfde, ik link het merendeel aan instabiliteit in minn bekken en heupen en in mindere mate aan mijn rug. Als ik merk dat ik idd zo scheef ga zitten, beneb optrek etc. is het voor mij meestal tijd om mijn stoel wat naar achteren te kantelen.

De laatste maanden is het zo dat ik niet langer dan een uur of 3 kan zitten zonder dat mijn heupen en si's scheef gaan zitten.
Collective madness is called sanity

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2012, 15:01 »
Oh ja, benen optrekken is ook voor de heupen erg fijn ja!

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2012, 15:26 »
Ik kan wel wat langer rechtop zitten dan jij. Maar ik herken wel het onrustige gevoel ik zit altijd in de volgens mij meest slechte houdingen maar vind het gewoon fijner zitten. Op stage had keken ze me welis raar aan als ze me zagen wurmen om de meest rare posities aan te nemen. Overigens werkt voor mij een voetensteun wel om het onrustige gevoel wat eruit te halen.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2012, 17:00 »
Ik herken het helemaal! Zoals ik ook al bij het topic over huis en inrichting zei, ik kan niet rechtop blijven zitten voor langer dan een paar minuten. In mijn rolstoel kan ik iets langer blijven zitten, maar ik heb een belachelijke hoeveelheid wig. Dus dan zit ik ook al in elkaar gepropt. Op eetkamer stoelen enzo kan ik helemaal niet zitten. Ik zit in kleermaker, met m'n benen onder me gevouwen of overdwars. Op banken enzo zit ik ook helemaal gepropt. En ook ik bed vind ik het fijn om me zo klein mogelijk op te vouwen. Het heeft voor een een deel zeker met heupen en bekken te maken. Maar ook met de onderrug.

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2012, 19:50 »
Hier ook herkenbaar! Ik ben heel benieuwd naar tips hiervoor eigenlijk.

Dit is één van de dingen die voor mij het meest beperkend is op het moment. Ik heb geen rolstoel, dus moet het doen met standaard zitplekken, (al ben ik erg blij dat ik geen rolstoel nodig heb natuurlijk :)) maar red het dan echt niet lang. (Misschien in vergelijking met anderen op het forum wel hoor, dat weet ik niet precies.) Kan nu max. 1,5 uur zitten en moet dan eigenlijk echt weer een poos gaan rusten (liggen) als ik niet teveel klachten wil krijgen. Dus heb een stuk opbouw hard nodig voor colleges enzo, en vroeg me af of daar nog adviezen voor zijn.
(Ben al hard m'n buikspieren aan het trainen bij de fysio, stabiliteit daar scheelt iig al wel.  :))

Offline Kruips

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #11 Gepost op: 2 september 2015, 18:24 »
 ;D haha ik dacht dat ik gek was door nog steeds opgevouwen te zitten! Wat fijn om dit te lezen! Met twee voeten op de grond is een uitdaging voor mij. Zit het liefst met mijn knieën onder mijn neus, of op een voet of mijn voet naast mijn kont. Maar het liefst eenvoet inder mijn kont en met mijn kin op de knie van mijn andere been, origamie eerste klas roept mijn vriend altijd ;D

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #12 Gepost op: 2 september 2015, 20:36 »
Leuk gevonden, origami eerste klas ;)

Nu ik in mijn rolstoel lig ipv zit doe ik het nog steeds eerlijk gezegd. Ik vouw mijn benen op mijn borst, of knoop ze in een soort van lotus houding.

@Leonoor: bij mij helpt een bekkenband. Misschien kan je dat met je fysio bespreken.
Collective madness is called sanity

Offline Kruips

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #13 Gepost op: 3 september 2015, 08:56 »
Ik zal t aan hem doorgeven 😄

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Moeite met 'gewoon' zitten.
« Reactie #14 Gepost op: 4 september 2015, 11:11 »
Ik denk dat het opvouwen meer stabiliteit geeft

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal