Hooikoorts!
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Hooikoorts!  (gelezen 8760 keer)

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Hooikoorts!
« Gepost op: 2 juni 2012, 20:38 »
Ik weet wel dat hooikoorts geen relatie met hms/eds heeft maar ik wil hier toch even mijn verhaal kwijt en ik hoop dat iemand dan tips heeft.

Ik heb dus sinds mijn 10e last van hooikoorts (ben nu 22) en helaas blijkt de hooikoorts elk jaar alleen maar erger te worden. Ik heb de afgelopen jaar heel vaak nieuwe medicatie gehad maar het werkt allemaal of niet of maar een korte tijd en dan lijkt het allemaal weer uitgewerkt te zijn.

Ik gebruik nu tabletjes (volgens recept 1x daags 1), neusspray (volgens recept 2x daags 1) en oogdruppels (volgens recept 1x daags 1). Helaas zijn deze doseringen echt veel te weinig. Als ik deze medicatie inneem heb ik daar ongeveer 2 uur profijt van (en de dag duurt dan heel erg lang). Daarnaast gebruik ik ook ventolin omdat ik heb extreem benauwd heb in de hooikoortsperiode. Die loopt voor mij overigens van begin februari tot half november. In overleg met mijn huisarts mag ik nu 2 maal per dag een tabletje en de neusspray mag ik ook wat vaker. De oogdruppels mag ik nu twee maal daags, maar niet vaker. Mijn ogen zijn namelijk heel vaak ontstoken, ik spoel ze elke dag uit met gekookt water en dan komt er ook echt heel veel troep uit. Ik kan geen oogmake-up meer verdragen omdat ik zonder al genoeg last heb van mijn ogen.

Ik neem nu 's avonds voor ik ga slapen de laatste dosis neusspray omdat ik anders niet kan slapen en meestal slaap ik dan zo'n 6/7 uurtjes en dan moet ik uit bed omdat ik dan een flinke niesaanval krijg. (Niet echt fijn voor Edwin als ik naast hem lig te niezen) Ik spoel dan mijn ogen uit, neem mijn medicatie maar halverwege de ochtend zitten mijn ogen alweer helemaal dicht (niet echt fijn tijdens het volgen van colleges) en verkouden en benauwd blijf ik ook. Mijn ogen zijn op dit moment ontstoken (en dat zijn ze veel vaker in deze periode), mijn neus ligt open aan de onderkant vanwege het vele snuiten. Nu wil ik dus naar de huisarts omdat ik het ondoenlijk vind omdat deze medicijnen ook niet meer werken.

Ik heb wel eens iets gelezen over immunotherapie bij extreme hooikoorts. Ik vroeg me af of mensen daar ervaring mee hebben. Of misschien een familielid of vriend/vriendin van je. Dan hoor ik dat graag. :) Ook wondermedicijnen die jullie gebruiken mogen genoemd worden, want het zal maar net dat ene medicijn zijn wat ik nog uit kan proberen! ;)

Lotte

  • Gast
Re: Hooikoorts!
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2012, 20:44 »
Ik heb 1x per dag Fexofenadine 180 tablet
1x per dag 2 pufjes neusspray oer neusgat van Flixonase en dan mag ik 4-6x oer dag 2 oogdruppels per oog van Livocab (kan niet met lenzen).

Op die manier hou ik het redelijk onder controle.

Ik weet dat 'onze' homeopaat imuunyherapie doet, hij schijnt erg goede resultaten te hebben. Hij zit in Havelte, vlak bij Steenwijk dus.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Hooikoorts!
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2012, 20:49 »
Ik volg zelf het Hormoonbalans dieet van Ralph Moorman. Heb zelf geen last van hooikoorts, maar het schijnt zo te zijn dat de meerderheid van de mensen die daar wel last van hebben en die het dieet gaan volgen, een aanzienlijke reductie van klachten meemaken.
Het is overigens geen dieet van "aan de lijn doen en honger lijden", maar meer een leefwijze.

Ik heb verder geen ervaring met sprays en zo, omdat ik zoals eerder gezegd zelf geen hooikoorts heb. Maar ik weet dus wel dat klachten door voeding verergerd kunnen worden.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hooikoorts!
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2012, 20:51 »
Een vriendin van mij doet immunotherapie. Zij moest de eerste paar keer volgens mij naar het ziekenhuis om het goedje in te nemen, zodat ze er op tijd bij waren als ze een heftige reactie zou krijgen.
Nu neemt ze het volgens mij naast haar hooikoorts en astma medicatie in, maar dat betekend dus niet dat ze al resultaat heeft. Eigenlijk juist niet, want je slikt het spul waar je allergisch voor bent, dus dat kan juist meer last veroorzaken.
Dus als je dat wilt doen moet je eerst door 'een dal' voordat je verbetering zult gaan merken en volgens mij kan dat wel even duren.

Dit is wat ik er van heb begrepen, excuus als het een en ander niet klopt (A)

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: Hooikoorts!
« Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2012, 21:59 »
Is het duidelijk welke stoffen in de lucht bij jou de hooikoorts veroorzaakt? Dan zou je ook kunnen kijken welke groente, fruit enz kruisreactie geven. En anders naar een allergoloog. Die kan het met je uitzoeken waar het probleem zit en wat er tegen te doen is.

Lotte

  • Gast
Re: Hooikoorts!
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2012, 22:12 »
Ik heb het zelfde, elk jaar van sneeuwklokje tot het laatste blaadje gevallen is heb ik hooikoorts...
Ben ook echt allergisch voor álles wat blaadjes, bloemetjes en/of stuifmeel heeft/had...
Alleen heb ik hrmet met flinke dosis medicatie aardig onder controle.
Ik denk dat die homeopaat jou wel echt kan helpen!

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Hooikoorts!
« Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2012, 22:39 »
Aangezien ik geen klachten ervaar als het flink vriest denk ik dat ik voor het meeste in de natuurlijk wel allergisch ben hahaha. Ik ga van de week nog naar de huisarts, kijken wat hij ervan zegt en anders toch eens informeren bij de homeopaat! :)

Offline darkangel

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Re: Hooikoorts!
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2012, 10:07 »
Okee, ik heb allergisch astma en ben bijna voor alles allergisch. Maar het gaat nu goed. Ik gebruik het volgende.

Elke dag Mizollen(antihistamine) 1 tablet. En als het erg is na 12 uur nog eentje.

Nasacort voor de neus, beginnen met 3 keer daags. Later onderhoud 1 keer daags.

Allergocomod oogdruppels. Tot 4 keer daags. Kan bij lenzen.
Bij noodgevallen Zaditen druppels. Kan ook bij lenzen.

Verder Pulmicort voor de longen
Serevent en voor noodgevallen Ventolin

Als je met alles voor het hooikoorts seizoen begint, echt ruim van te voren. dan kom je het aardig door zo als ik.

Ik heb jaren bij een allergoloog gelopen, ben gedesensibiliseerd voor de grootste boosdoeners. Maar ook dan blijft het dweilen met de kraan open. Ik heb nu de aanvraag voor medicatie zelf in de hand. En mag alles ophogen als het nodig is. Maar mijn ervaring is dat die extra tablet vaak al voldoende is. Als je maar op tijd bent en niet begint met spuiten, sprayen en slikken als het hooikoorts seizoen volop bezig is.

Verder allergie hoezen om de matrassen kussens en dekbedden, elke week je beddegoed op 60 graden in de was. Etc.. Dus zorg dat je slaapkamer goed gesaneerd wordt.
Verder weet ik dat er speciale horren zijn die stuifmeel tegen houden. Als je graag met je raam open slaapt.
Douchen voor je je bed in stapt en niet je kleding die je hebt aangehad naast je bed of in de slaapkamer leggen. Alles om te voorkomen dat je stuifmeel je bed mee in neemt.
« Laatst bewerkt op: 3 juni 2012, 10:16 door darkangel »

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: Hooikoorts!
« Reactie #8 Gepost op: 3 juni 2012, 12:24 »
Bedankt voor je reactie! Ik heb sowieso een hypoallergeenmatras evenals matrashoezen en kussenhoezen. Mijn beddengoed gaat zelfs 2x per week in de was. (Elke woensdag en zondag) Ik was mijn beddengoed dan op 90graden dus ik zou zeggen dat dat hoog genoeg is. Ook ga ik douchen voordat ik ga slapen en heb ik mijn kleding zoals je zegt niet in de slaapkamer (behalve mijn badjas). Voorheen hadden we een wasmand op de slaapkamer maar ook die is weg. Verder hebben we alleen nog de nachtkastjes met beiden alleen een glas water en een lampje erop. Alle decoratiekussens ook weg. Onze slaapkamer ziet er dus erg saai uit maar dat is helaas niet anders. Alles wat stof kan vangen hebben we eruit gehaald. ;) We stofzuigen ook minimaal drie keer in de week het hele huis, met dank aan mijn vriend die dan ook de meubels opzij haalt en daar onder stofzuigt. Ik ben namelijk ook erg astmatisch als het op huisstof aankomt.

De medicijnen die je noemt heb ik nog nooit gehad volgens mij (ik weet het allemaal niet meer heb al heel veel soorten gehad, maar mijn huisarts kan het zo nazoeken in mijn dossier). Ik zal dat meenemen in het gesprek als ik naar de huisarts ga. Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Offline darkangel

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Re: Hooikoorts!
« Reactie #9 Gepost op: 3 juni 2012, 15:26 »
Annemarieke, het komt er bij mij wel op neer dat ik eigenlijk 365 dagen per jaar allergie en astma medicatie spray/slik en druppel. Wel iets minder met een strenge winter(droge vorst), en heb veel pelzier van 3 weken hooggebergte per jaar. Maar verder is het gewoon blijven slikken ! Ook omdat je steeds vroeger in het jaar voorjaar hebt en toch een maand of 2 van te voren al moet beginnen om je medicatie werkende te hebben maximaal.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hooikoorts!
« Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2012, 21:35 »
Mijn hooikoorts klachten zijn niet zo heftig. Maar mijn klachten van ongeveer alle soorten rauwe groente fruit en vruchten wel. Ik krijg er eczeem van als het sap op mijn huid komt, jeukende oren en gehemelte. De allergoloog zei dat ik de dingen moest gaan vermijden omdat ik regelmatig een dikke keel kreeg. Maar ik merk dat als ik alles gewoon eet de reacties minder heftig zijn dan wanneer ik eens in de zoveel tijd iets eet.
Kan ook de appel even in de magnetron doen of eerst iets koken voordat ik het eet. Maar das O veel werk :-p

Lotte

  • Gast
Re: Hooikoorts!
« Reactie #11 Gepost op: 4 juni 2012, 06:44 »
En afspoelen met heet water? Werkt dat ook? Heb wel eens van iemand gehoord die moest dat met aardbeien doen...

Offline darkangel

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Re: Hooikoorts!
« Reactie #12 Gepost op: 4 juni 2012, 07:20 »
Er is een verschil tussen allergie en overgevoeligheid. Allergie is een systemische reactie, overgevoeligheid is een plaatselijke reactie.  Hoewel het effect hetzelfde kan zijn. Allergie kun je meten met een onderzoek, overgevoeligheid niet. Neemt niet weg dat het beide zeer naadje is.

Maar bij overgevoeligheid is het zo dat je tot een bepaalde hoeveelheid een stof wel kan verdragen, en daarboven kan je een reactie krijgen.

Bij een allergie is het ook raadzaam op te letten op kruis allergieen.

http://www.allergologie.nl/

dit is een goede site, met veel info.


















Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Hooikoorts!
« Reactie #13 Gepost op: 4 juni 2012, 13:48 »
Bij mij kun je de reacties zien in mijn bloed.. dus dan is het allergie

Lotte

  • Gast
Re: Hooikoorts!
« Reactie #14 Gepost op: 4 juni 2012, 14:22 »
Bij mij is september jl. bloedgeprikt en toen hebben ze (na 15 jaar ellende) bevestigd dat ik inderdaad hooikoorts heb op werkelijk alle denk en testbare pollen/grassen/bomen etc.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal