Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij  (gelezen 6194 keer)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
De stelling: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij.

Om te voorkomen dat een discussie uitmondt in een ruzie, willen we jullie graag herinneren aan de forumregels en aan de volgende regels in het bijzonder:
1. Heb respect voor elkaar
a. Dit betekent dat er niet gescholden mag worden, en dat er geen bewust beledigende opmerkingen gemaakt mogen worden
e. Respecteer elkaars mening. Wij houden wel van een stevige discussie op zijn tijd, maar een discussie is GEEN ruzie. Er mag dus nooit op de man gespeeld worden. Lees je posts voor je ze verstuurt goed door, zodat je zeker weet dat leden het niet anders op kunnen vatten dan jij bedoelt. Als je denkt dat jij door een ander aangevallen wordt, schakel je direct een moderator in.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2012, 13:56 door Ingeborg »

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2012, 09:46 »
Met deze stelling ben ik het oneens, want dat je HMS/EDS hebt wil niet zeggen dat je minder waard bent in de maatschappij. De maatschappij maak je met zijn allen, ook degene die misschien niet werken, maar op veel andere manieren wel hun steentje bijdragen aan de maatschappij, beperkt of niet.

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2012, 11:21 »
Roos heeft heel mooi verwoord wat ik wilde zeggen dus ik zal volstaan met dat ik me volledig bij haar aansluit.

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2012, 12:52 »
Ik ben het hier ook mee oneens. Zelf wil ik na mijn studie gewoon werken waarschijnlijk parttime. Maar ook als je niet meer kunt werken ben je evenveel waard in de maatschappij. Kijk naar de mensen die bijvoorbeeld vrijwillgerswerk doen voor een stichting. Maar ook hier de mensen die bijvoorbeeld moderator of beheerder zijn van het forum. Al die leden die hier hun verhaal kwijt kunnen en een stukje (h)erkenning vinden. Op zijn of haar manier zijn ook mensen met hms/eds even veel waard als ieder ander. En zoals Rozemarijn al zei met zijn allen maken we de maatschappij.

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2012, 14:33 »
Als je naar de kosten/onkosten kijkt is een gemiddelde EDS/HMSser zeer waarschijnlijk wel iets duurder voor de maatschappij dan de gemiddelde nederlander. Maar als je zo redeneert zijn er wel meer groepen die de maatschappij veel geld kosten en daarmee minder waard zijn voor de maatschappij (denk maar aan: alle gehandicapten, mensen met een uitkering, tokkies, vandalen, etc)
Als je kijkt naar de gevoelswaarde, dan zou je zeggen dat iedereen een plek heeft in de maatschappij heeft en daarmee even veel waard is (het antwoord wat jullie allemaal geven). Iedereen doet wat zeg maar. Maar hoe meet je die waarde? Waarom is een oma van 95 welke de hele dag in een tehuis ligt net zo veel waard als de 30 jarige stratenmaker of de 40 jarige advocaat? Ja iedereen heeft een plek in de maatschappij, maar nee niet iedereen is even veel "waard" in mijn ogen. Realistisch gezien kost de ene persoon de maatschappij nu eenmaal meer dan de andere persoon. Is dat verkeerd? Nee, tuurlijk niet. Zolang iedereen presteert naar zijn kunnen en zich zo waardevol als mogelijk is probeert te maken. Dat heeft in mijn ogen weinig met HMS/EDS te maken, behalve dat de gemiddelde HMS/EDSser sneller op zn top zal zitten. Individueel gezien ligt het in mijn ogen nog altijd aan jezelf en allerlei factoren daarbij (waarvan 1tje EDS/HMS is) wat jij "waard" bent in de maatschappij.

Dus realistisch gezien zijn niet alle mensen even veel waard in de maatschappij. Maar met dat gegeven hoeven we niks te doen. Iedereen moet gelijk behandeld worden en niet naar hoeveel hij of zij waard is.

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2012, 22:39 »
Toch komt het regelmatig voor dat andere mensen gehandicapten niet als volwaardig zien, waar komt dat dan vandaan? Vooroordelen komen ook niet uit de lucht vallen, daar zien vaak gedachten of ervaringen achter. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat werkgevers nog heel makkelijk denken dat je wel tevreden bent omdat je werk hebt en dan nemen ze gewoon aan dat je toch geen ambitie hebt om door te groeien. Als ze een collega zonder HMS/EDS daarin anders behandelen is dat in mijn ogen een teken dat ze die als meer waard zien.

Ik vind in principe dat iedereen een steentje bij hoort te dragen aan de maatschappij. Dat hoeft niet per se in betaald werk te zijn, hier boven werden al wat mooie voorbeelden genoemd. De mensen met HMS/EDS die ik ken doen dat ook allemaal, zonder uitzondering, en zijn zeker van waarde voor de maatschappij.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2012, 09:01 »
Waarom die oma van 95 net zoveel waard is als een ander? Als het een beetje juist is, heeft die oma van 95 haar hele leven gewerkt of kinderen opgevoed, zich dus indirect zeker nuttig gemaakt, op welke manier dan ook in de maatschappij. Zij is een van de mensen bijvoorbeeld, die NL weer heeft doen opkrabbelen na de oorlog, ieder heeft daar op zijn manier na de oorlog een steentje aan bijgedragen. Dus ik vind dat deze oma net zoveel waard is als de stratenmaker of de vuilnisman..zij heeft een leven achter de rug. En misschien ligt ze dan wel in een tehuis, maar maakt ze daar een verpleegster heel blij door even te glimlachen...of haar kleinkinderen blij door lief voor hen te zijn.

Marielle heeft gelijk. Ik heb zelf het idee dat deze vooroordelen komen, doordat er nogal een "taboe" heerst op mensen met beperkingen. Heel lang hebben dit soort mensen een beetje "buiten" de "normale" maatschappij gestaan. Misschien een soort gevoelens van schaamte gehad. Mensen met zowel een lichamelijke als een verstandelijke beperking kennen deze "taboe" wat minder en zijn veel meer in de picture geweest de laatste tijd. Daardoor is de maatschappij kennelijk tot oordeel gekomen dat "alle" mensen die een "beperking" hebben automatisch ook verstandelijk niet in orde zijn en geen wil hebben zich verder te ontwikkelen.

Gelukkig zijn er veel dames en heren met beperkingen, en ook zonder, die hun best doen dit algemene beeld bij te stellen!

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2012, 21:56 »
Ik kwam nog een interessante test tegen die wel bij deze discussie past: https://implicit.harvard.edu/implicit/ en dan doorklikken tot je uitkomt bij de demotest over disability. Ze testen daar of je een handicap associeert met iets goeds of iets slechts.

Bij mij kwam er een moderately strong voorkeur uit voor gezond tov beperkt.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2012, 21:58 door Marielle »

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2012, 22:48 »
Dit komt er bij mij uit: Your data suggest little to no automatic preference between Abled Persons and Disabled Persons. Ik heb dus geen voorkeur voor een van beiden  :)

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2012, 01:20 »
Bij mij kwam er "strong automatic preference for Disabled Persons compared to Abled Persons" uit, heeft er denk ik veel mee te maken dat ik me beter begrepen voel door mensen die ook enige vorm van een handicap hebben en ik me natuurlijk identificeer met die groep.

Interessante test.
Collective madness is called sanity

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2012, 07:10 »
Grappig, ik heb dezelfde uitkomst als wendela
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2012, 12:02 door Wendela »

Offline Be happy

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 48
    • Bekijk profiel
Re: Stelling #3: Iemand met HMS/EDS is minder waard in de maatschappij
« Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2014, 23:38 »
Zo mee oneens. Het gaat erom wat je van je leven maakt. En als je je man en kinderen gelukkig maakt is dat veel meer waard dan miljoenen voor een bedrijf binnen te halen. We hebben allemaal wel wat moois in ons dat we tijdens onze leven laten zien.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal