HMS + suikerziekte
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: HMS + suikerziekte  (gelezen 14839 keer)

Offline Femke20

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
  • Geniet alsof elke dag je laatste is..
    • Bekijk profiel
HMS + suikerziekte
« Gepost op: 23 februari 2012, 15:09 »
Mijn moeder heeft vandaag de diagnose type 2 gekregen, en van mij vermoeden ze dit ook..
Ik moet morgen bloed laten prikken en dan naar het lab..

Vroeg me af of iemand ervaring heeft met de combi hms/suikerziekte..  en wat dit voor jullie betekend..

liezenogwat

  • Gast
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2012, 15:44 »
Ik heb er geen ervaring mee...

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2012, 16:24 »
ik ook niet!

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2012, 16:37 »
Mijn moeder had type 2, maar door flink dieeten is ze er vanaf. (Gebeurt bijna nooit, maar ze had geluk). Maar hoe bedoel je precies, wat dat voor jullie betekent? Wil je weten of je erdoor meer klachten had of bijvoorbeeld andere problemen?

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2012, 16:41 »
Is er een verband met type 2 en suikerziekte dan?

Mijn moeder heeft wel suikerziekte maar geen hms

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2012, 16:59 »
Type 2 suikerziekte bedoel ik. En Femke denk ik ook!

Amanda

  • Gast
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2012, 18:17 »
Gezien het ontstaan van suikerziekte, lijkt het mij niet dat het samenhangt met hms

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2012, 18:56 »
ik heb eerder een telage suiker.

Offline Femke20

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
  • Geniet alsof elke dag je laatste is..
    • Bekijk profiel
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2012, 22:12 »
Ik bedoel inderdaad type 2 diabetes..
En inderdaad ook extra problemen, of dingen waar je tegen aan loopt door de suikerziekte..

Er ligt geen verband tussen hms en suiker  ;) ik ben gewoon een beetje ongelukkig met erfelijke ziektes..  ::)
Maar omdat het leven van iemand met hms toch iets verschild met die van een "normaal" iemand.. en hoe je met bepaalde dingen om moet gaan..    wil ik graag wat meer horen van iemand die suiker heeft, of heeft gehad.. en ook hms/eds heeft..

Snappen jullie um zo een beetje ?

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2012, 13:12 »
Ik begrijp goed wat je bedoelt. Ook al staan HMS/EDS en suikerziekte voor zover ik weet los van elkaar, ze kunnen natuurlijk wel een verdraaid vervelende combinatie zijn. Vooral als je insuline moet prikken en een slechte wondgenezing hebt, dat lijkt me bepaald geen feestje.
Maar goed, we moeten niet op de feiten vooruit lopen. Het is nog niet bekend of je diabetes hebt. Waarom vermoeden ze dat jij het hebt? Heb je veel symptomen?

Offline Femke20

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
  • Geniet alsof elke dag je laatste is..
    • Bekijk profiel
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2012, 21:10 »
Bijna alle..
Continu een duizelig gevoel, heeeel veel drinken ( en daardoor ook plassen ).. een liter of 3 á 4 per dag terwijl ik een half jaar geleden nog maar 4 glazen per dag dronk..
tintelingen in mn voet
veel moe zonder reden.. ( ook als ik niks heb gedaan, alleen op bed heb gelegen de hele dag.. )
vaak wazig zien, alsof er een vlies voor mn ogen ligt ( ik heb een bril, sterkte is niet achteruit gegaan )


M'n moeder is ook niet de enige met suiker, 2 van haar zussen, allebei haar ouders en haar opa's en oma's hadden het allemaal..  behoorlijk erfelijk bij ons dus.. 

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2012, 21:21 »
Spannend. Krijg je morgen de uitslag?

Offline Femke20

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
  • Geniet alsof elke dag je laatste is..
    • Bekijk profiel
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2012, 21:25 »
Nee helaas niet.. de huisarts is komende week op vakantie.. dus de week daarna pas!

Amanda

  • Gast
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2012, 18:03 »
Bijna alle..
Continu een duizelig gevoel, heeeel veel drinken ( en daardoor ook plassen ).. een liter of 3 á 4 per dag terwijl ik een half jaar geleden nog maar 4 glazen per dag dronk..
tintelingen in mn voet
veel moe zonder reden.. ( ook als ik niks heb gedaan, alleen op bed heb gelegen de hele dag.. )
vaak wazig zien, alsof er een vlies voor mn ogen ligt ( ik heb een bril, sterkte is niet achteruit gegaan )


M'n moeder is ook niet de enige met suiker, 2 van haar zussen, allebei haar ouders en haar opa's en oma's hadden het allemaal..  behoorlijk erfelijk bij ons dus..

Wel spannend dus zo'n uitslag, zeker ook omdat het in de familie zit.

Ik wil er wel bij melden dat neuropathie (o.a. met je voeten) en retinopathie (met je ogen) pas optreedt als je al jarenlang een te hoge glucosegehalte hebt zonder dat er iets aan gedaan is.

Ik kan je ongerustheid wat dat betreft wel voorstellen. De tintelingen kunnen ook door EDS komen, en het vliesje over je oog komt ook vaak voor bij mensen :-)

Offline Femke20

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 20
  • Geniet alsof elke dag je laatste is..
    • Bekijk profiel
Re: HMS + suikerziekte
« Reactie #14 Gepost op: 6 maart 2012, 23:52 »
Nou.. het is hier in huis een lekker zooitje..
Ik heb inderdaad suikerziekte..  Maar ik ben te jong, te dun, en te fit om aan de "norm" te voldoen volgens de arts.. dus ik moet met spoed naar de internist! As. donderdag al! De meeste zullen wel weten hoe lang een wachtlijst bij een internist normaal is, en hoe ernstig het dus allemaal blijkt te zijn aangezien ik zo snel al terecht kan.

Ze gaan er op dit moment van uit dat ik type 1 heb..  de acutere en gevaarlijkere variant..  en ze vermoeden dat ik het al heb vanaf een jaar of 8..  maar dat er nooit iemand bij stil heeft gestaan dat ik wel es diabeet kan zijn..

Als het inderdaad type 1 blijkt te zijn betekend dit dat mijn eigen lichaam zichzelf aanvalt, en dat ik hierdoor nauwelijks insuline aanmaak en mag ik dus heel gezellig meerdere malen op een dag insuline gaan inspuiten.

mijn hba1c meting was 63..  met mijn leeftijd ben je diabeet wanneer die 45 is..  behooorlijk te hoog dus!

Mijn hoofd tolt op het moment zowel van de duizeligheid als van de vragen en de dingen die ik allemaal niet begrijp..

Ik ga nu mijn oogjes sluiten, en hopen dat ik door de pijnstillers lekker zal slapen.. 

En dan maar weer afwachten wat ze donderdag in het ziekenhuis nou allemaal weer gaan doen..

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal