(Medical) tapen
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: (Medical) tapen  (gelezen 42136 keer)

Martinuzje

  • Gast
Re: (Medical) tapen
« Reactie #60 Gepost op: 28 november 2011, 07:33 »
@Tjaatje, als je erg veel last krijgt van je huid (en vooral bij witte tape kan ik me dat voorstellen), zou je kunnen vragen of ze Fixomull Stretch onder de witte tape willen doen. Dat is een tape die lucht en water doorlaat en zachter is voor je huid, bovendien is het elastisch, dus prima geschikt op bewegende delen. Ik kreeg dat standaard bij mijn tape-pakket toen ik mijn knie nog moest tapen. Ik had in ieder geval veel minder last van jeuk en irritatie. Misschien zou het voor jou kunnen werken?

Offline Tjaatje80

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 51
    • Bekijk profiel
Re: (Medical) tapen
« Reactie #61 Gepost op: 29 november 2011, 09:58 »
Hallo,

Gisteren hebben ze mijn enkel getaped. Ze hebben er een laagje onder gedaan zodat de tape niet op mijn huid plakt. Tot nu toe gaat dit goed.

Kreeg net een mail van de apotheek dat de curetape niet meer vergoedt wordt.
Alleen bij chronische wonden!! Wie is dit ook al tegen gekomen?

Liefs Thea

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: (Medical) tapen
« Reactie #62 Gepost op: 9 december 2011, 13:23 »
Dat is al sinds april zo volgens mij...
Collective madness is called sanity

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: (Medical) tapen
« Reactie #63 Gepost op: 15 december 2011, 09:56 »
Ja dat is al langere tijd zo idd

Offline Nigelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 901
    • Bekijk profiel
Re: (Medical) tapen
« Reactie #64 Gepost op: 15 december 2011, 10:05 »
Dat zeiden ze bij mij ook over die splitgaasjes die ik gebruik. Alleen is het bij mij wel chronisch zo lang ik mijn sp-katheter heb. ;)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: (Medical) tapen
« Reactie #65 Gepost op: 15 december 2011, 10:08 »
Ja, dat klopt idd. Maar jij hebt dan ook een chronische "wond" (je sp- ingang)

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: (Medical) tapen
« Reactie #66 Gepost op: 25 januari 2012, 14:14 »
Wat zouden jullie aanraden bij rolstoelbasketbal (met 'lichtere' ballen): vingers aan elkaar tapen, of gewoon los? Ik heb maandagavond een proeftraining gedaan, was erg leuk  maar heb er wel luxaties aan overgehouden, dus wil volgende keer preventief tapen.

Offline Jazz

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 89
    • Bekijk profiel
Re: (Medical) tapen
« Reactie #67 Gepost op: 25 januari 2012, 14:22 »
Als je een verklaring van je arts kan krijgen dat je het langer dan 21 dagen (dus 3 weken) nodig bent (of dat het de verwachting is) kun je het wel gewoon vergoed krijgen als je het normaal gesproken ook vergoed kreeg.

Hallo,

Gisteren hebben ze mijn enkel getaped. Ze hebben er een laagje onder gedaan zodat de tape niet op mijn huid plakt. Tot nu toe gaat dit goed.

Kreeg net een mail van de apotheek dat de curetape niet meer vergoedt wordt.
Alleen bij chronische wonden!! Wie is dit ook al tegen gekomen?

Liefs Thea
"Today may not be what I asked for, but that doesn’t mean I shouldn’t enjoy it anyway.”   :zwaai2:

Offline Tjaatje80

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 51
    • Bekijk profiel
Re: (Medical) tapen
« Reactie #68 Gepost op: 25 januari 2012, 14:50 »
Pino, bedankt.
Heb gelijk de huisarts gebeld en het voorgelegd.
Wordt vervolgd................

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: (Medical) tapen
« Reactie #69 Gepost op: 27 januari 2012, 18:48 »
Wat zouden jullie aanraden bij rolstoelbasketbal (met 'lichtere' ballen): vingers aan elkaar tapen, of gewoon los? Ik heb maandagavond een proeftraining gedaan, was erg leuk  maar heb er wel luxaties aan overgehouden, dus wil volgende keer preventief tapen.

Tapen had tijdens mijn basketbalperiode weinig zin. Wij speelden wel met gewone, zware basketballen, dus misschien dat dat nog iets uitmaakt. Maar je kunt het gewoon proberen, om de probleemgewrichtjes aan elkaar te tapen. Hou er wel rekening mee dat het met basketbal tijdens het richten fijn is als je je vingers nog kan spreiden, dus ik zou niet alles aan elkaar gaan tapen. Ik legde soms ook wel eens van die swanneck-modellen aan met tape, dus een splintje maar dan van tape,  dan had ik een beetje steun, maar wel alle vrijheid.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: (Medical) tapen
« Reactie #70 Gepost op: 1 februari 2012, 10:51 »
Heb ontzettend veel last van het eerste kootje van mijn duim, vooral bij schrijven/tekenen. Maar ook met dingen vast pakken. Ik heb zelf niet echt verstand van tapen heeft iemand ideeen hoe ikd at het beste kan tapen?

liezenogwat

  • Gast
Re: (Medical) tapen
« Reactie #71 Gepost op: 1 februari 2012, 10:55 »
Wat ik dan deed was 1 strook verticaal tot bijna aan m'n pols, en 1 bij de muis van m'n duim verticaal en dan boven aan 1 horizontal er overheen en onder aan ook.
Bij de verticale aan de binnenkant van m'n hand deed ik m'n duim expres een beetje buigen, dat die goed strak trekt, bij de andere kant van m'n hand deed ik hem juist heel erg strekken.

Offline jenneke

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 45
    • Bekijk profiel
Re: (Medical) tapen
« Reactie #72 Gepost op: 1 februari 2012, 11:46 »
Ik plak mijn rechter duim altijd als ik er wat heftiger met mijn rolstoel wat mee moet. Omdat het anders niet zo blijft zitten en het mijn spieren daar al eens gescheurd zijn in mijn duimmuis. Eerste keer getaped door mijn fysio en nu doe ik het zelf.
Ik neem een strook tape van ongeveer 15cm. Die knip ik in de lengte in tot ongeveer 12 cm (dan heb je dus aan de bovenkant nog je normale breedte en de rest is dan 2 lange stroken.
Het brede gedeelte plak ik schuin in mijn handpalm op mijn duimmuis. Dan hou ik mijn hand in neutraal recht. En plak strook 1 in het verlengde van mijn armbot naar beneden aan de duimkant. (dus richting elleboog) zonder heel veel spanning. De 2e strook buig je ietsje uit naar de pinkkant van je hand (binnenkant handpalm) en plak je schuin onder je polsgewricht langs,ook zonder kracht en met je pols in neutraal. Je komt dan ergens uit aan de buitenkant van je onderarm met die strook.
Je kunt nog een extra strook gebruiken om de bovenbuitenkant van je duim mee te verstevigen.
Maar die ene geknipte strook maakt dat je hele duimmuis dus een extra stukje hulp in de spieren krijgt en je duim ietsje beter zou kunnen blijven zitten (moet je nog niet veel gekke dingen mee doen)

Wil het best een keertje kieken als het niet te begrijpen is (snap ik namelijk zomaar ) maar heb het vrijdag pas nodig en om nu een stuk van die tape zomaar weg te knippen en te plakken dat vind ik een beetje sonde.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: (Medical) tapen
« Reactie #73 Gepost op: 1 februari 2012, 16:01 »
Bedankt voor de reacties, je hoeft inderdaad niet voor niets je duim te gaan tapen hoor! Maar wanneer je hem toch gaat tapen zou ik een foto wel fijn vinden. Heb hem nu getaped maar volgens mij heb ik het niet goed gedaan  ;)

Offline anoesjka

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 271
    • Bekijk profiel
Re: (Medical) tapen
« Reactie #74 Gepost op: 12 februari 2012, 16:40 »
Ik twijfel of ik morgen de fysio ga vragen of hij m'n duim kan tapen zodat hij niet overstrekt, ik weet niet of dat kan trouwens, Ik heb er nog niet heel veel pijn aan dus misschien moet het nog even aan kijken of het erger wordt, ik wil ook niet zo'n zeur zijn die iedere keer wat heeft.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal