Dagelijkse oefeningen
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Dagelijkse oefeningen  (gelezen 19770 keer)

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #30 Gepost op: 17 februari 2015, 08:07 »
Zal ik jullie inspireren en 'bewijzen' dat vooruitgang bij EDS zeker mogelijk is?
Een half jaar geleden kreeg ik enkele nieuwe oefeningen. Bijvoorbeeld op mijn zij liggen, mijn arm gestrekt vooruit (T) en dan mijn arm optillen. Aandachtspunt was de juiste positie van mijn schouderblad (ging steeds afstaan, los gevalletje...). Ik kon mijn arm vijf keer 'juist' optillen. En nu....... maak ik drie series van 15 herhalingen met een gewichtje van 3 kilo in mijn hand! Het zelfde met de oefening in 'Y'-vorm uitgevoerd, dus in zijlig en mijn arm schuin omhoog. Ik kan nu drie series van 15 herhalingen met 2,125 kilo aan. Het resultaat van kei- en keihard trainen. Dus dames: houd moed, bij sommigen van ons is vooruitgang zeker mogelijk!

Offline Leonoor

  • Master
  • ****
  • Berichten: 594
    • Bekijk profiel
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #31 Gepost op: 17 februari 2015, 08:39 »
Top, dat is fijn!  :D

Ik geloof ook wel in vooruitgang. Bij mij juist door niet teveel meer te oefenen, maar zelf op gevoel dagelijkse activiteiten op te bouwen. Mijn schouders werden met fysiotherapie niet sterker, in de 2 jaar dat ik nu geen therapie meer heb zijn ze wel flink vooruit gegaan! (Benen overigens niet, maar dat is een ander verhaal. ;))

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #32 Gepost op: 28 maart 2015, 10:51 »
Ik geloof ook absoluut in vooruitgang. Ik ben immers bij mijn tweede revalidatie periode van geheel rolstoelafhankelijk, naar alleen buitenshuis rolstoelafhankelijk gegaan. Dus daar zat in ieder geval vooruitgang. Ik doe tegenwoordig weer wat dagelijkse oefeningen die ik van de fysiotherapeut kreeg vorig jaar. Want ik ben toch weer achteruitgegaan, en dat is door verschillende oorzaken zo gebeurd. Jammer, want het ging eigenlijk  best aardig. Ik ben nu bezig een beter dagritme te krijgen en dan mijn activiteit weer uit te bouwen, zodat ik niet meer alleen maar uitgeput kan liggen. Want dat werkt ook weer achteruitgang in de hand en dat moet je niet willen.

Ik vind het super Marianne, dat jij zo vooruitgaat! Het zal idd wel keihard knokken en werken zijn. Petje af!

Offline Bloempje

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #33 Gepost op: 15 mei 2015, 14:16 »
ik deed eerder dik 8 jaar aan geen enkele oefeningen of beweging, in combinatie my fybro was dat natuurlijk niet handig. Pijn werd elke maand erger, en lopen in rechte lijn of zelfs staan ook, spierafname was te erg.
ik doe nu dus aan gewichten 0,5/1kg voor m'n armen en lichte yoga oefeningen met het hele lichaam...merk wel verschil als ik het niet doe, maar de volgende dag wel extra last natuurlijk.  Soms ga ik op zo'n home trainer 2 km fietsen met geen weerstand, en ik mijn eigen langzame tempo.

Ik probeer het dagelijks te doen, maar soms lukt het gewoon echt niet...

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #34 Gepost op: 16 mei 2015, 10:47 »
Bloempje, toch goed dat je die oefeningen doet, en ik denk dat bijna niemand zijn/haar oefeningen echt elke dag doet. Iedereen slaat wel eens een dagje over  :)

Offline Rachel

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.471
    • Bekijk profiel
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #35 Gepost op: 18 mei 2015, 02:11 »
Goed doet je het nu wel doet. Gewoon laag beginnen en dan steeds een beetje opbouwen maar niet te snel.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #36 Gepost op: 21 mei 2015, 09:52 »
Goed dat je wel weer oefeningen bent gaan doen. En nee joh echt elke dag oefeningen doen, dat zal niemand echt volhouden denk ik. Er is altijd wel een dag dat je je niet in staat voelt de oefeningen te doen, of er komt iets anders tussen. En dat is helemaal geen ramp hoor. Ik denk dat het al heel goed is dat je probeert de oefeningen heel regelmatig te doen

Offline Bloempje

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #37 Gepost op: 23 mei 2015, 12:27 »
Bedankt dames ;D

Maar zijn jullie ook gauw bang, als je een dagje niks doet dat je dan gauw achteruit gaat en dan meer pijn krijgt? Daar ben ik erg bang voor...

Precies Rachel, laag beginnen is echt belangrijk, ik kon eerst geen eens mijn benen meer omhoog houden of goed staan, langzaam opgebouwd en gaat nu gelukkig echt heel goed. Alleen begin is echt zo lastig want de pijn is dan zo intens!

off topic; hebben jullie dag na de oefeningen met je benen ook gevoel dat je benen ''losser'' zijn? Dan bedoel ik dus de banden...bij mij is dat echt heel erg.

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #38 Gepost op: 25 mei 2015, 10:41 »
Ik heb dat ook inderdaad, ik ben gewend om in goede perioden elke dag een uur er op uit te gaan met de handbike en mijn hond. In slechte perioden lukt mij dat niet (zoals nu) en dan heb ik meteen het gevoel dat ik achteruit ga. En daarbij hoort ook sneller pijn.

Ik heb niet de volgende dag dat gevoel, maar juist diezelfde dag.

Offline Bloempje

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #39 Gepost op: 30 mei 2015, 12:20 »
bedankt voor je reactie zwaantje, 'fijn' te horen dat ik niet de enigste ben... met slechte periode is inderdaad nog lastiger, dan ben je helemaal bezorgd. En die stress is ook niet goed... Mens lijdt het meeste door vrezen dat hij vreest helaas.

oh, dezelfde dag al? raar gevoel is dat dan hé en best angstig, ben dan bang dat ik uit elkaar val haha

Offline Zwaantje

  • Moderator
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.723
    • Bekijk profiel
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #40 Gepost op: 30 mei 2015, 23:34 »
Ja diezelfde avond dan. De volgende dag ben ik juist wat hersteld door de nacht. Ik herstel altijd erg snel, niet typisch EDS. Dus miss dat ik me daardoor de volgende dag weer beter voel

Offline Bloempje

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #41 Gepost op: 8 juni 2015, 10:14 »
Oh dat is wel fijn dat je dan snel hersteld. Ik heb dat helaas niet, kan soms dan dagen niet normaal lopen, maar komt wellicht ook omdat mijn spieren dan zo ernstig verkrampt zijn door de fibro. Heb je dan ook dat je dan misselijk bent? Ik heb dan last van soort misselijkheid of vol gevoel in m'n maag de dagen na inspanning, wel goede inspanning dan niet een ''paar'' oefeningentjes.



excuses voor wartaal, heb slechte dag  :(

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: Dagelijkse oefeningen
« Reactie #42 Gepost op: 8 juni 2015, 11:16 »
Hoef je je niet voor te verontschuldigen hoor. Ik herstel gemiddeld genomen erg langzaam. Ik heb ook naast eds nog wat andere aandoeningen waar een langzaam herstel na inspanning bijhoort. Maar ik heb van mijn reva gehoord dat je van dagelijkse oefeningen niet langer dan 24 uur last mag hebben, anders is de oefening misschien te zwaar.

Ik hoop dat je snel weer een wat betere dag hebt

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal