Studeertips
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Studeertips  (gelezen 9712 keer)

Offline Wendela

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.983
  • Orthopedagoog IO: voor al uw losbandige kinderen!
    • Bekijk profiel
Re:Studeertips
« Reactie #15 Gepost op: 21 juni 2011, 19:40 »
Misschien dat je het studeren dan beter kan spreiden over de dag? 2x 1 uur studeren ipv 2 uur 'achter elkaar'?
ik heb tentamens, stoppen is geen optie :P
bovendien studeer ik makkelijker aan een stuk dan verspreid (dan moet ik steeds weer moed verzamelen) als ik er eenmaal "in zit" gaat t namelijk heel goed (behalve dan dat ik op een gegeven moment in slaap val)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Studeertips
« Reactie #16 Gepost op: 22 juni 2011, 02:42 »
Herkenbaar Ingeborg. Ik val regelmatig in slaap tijdens het studeren (nu is dit een thuisstudie maar ook daar heb ik t dus bij..) Ik heb persoonlijk ook liever aan een stuk studeren dan verspreid. Wat mij wel altijd hielp als ik het idee had in slaap te vallen, eventjes opstaan om naar de wc te gaan ofzoiets..of even bewegen, de kat aaien....maar in ieder geval uit bed, want anders val ik ook in slaap en kan ik t niet meer tegenhouden.
Ik heb t tegenwoordig ook met lezen...opeens schrik ik dan wakker...en heb ik een boek op mn neus...ipv dat ik t lees :S

Offline Janelle

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 903
  • *the more you struggle in life, the more you grow*
    • Bekijk profiel
Re: Studeertips
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2011, 14:32 »
Op dit moment ben ik hard bezig voor mijn laatste herkansing, die ik as. maandag moet doen.
Muziekgeschiedenis, dus een hoop jaartallen. Omdat ik erg slecht ben met jaartallen (gooi ze eindeloos door de war...) laat ik die altijd voor wat het zijn en leer ik de rest van het tentamen heel goed, meestal heb ik dan een voldoende... laten we hopen deze keer ook...
Meestal leer ik niet te lang achter elkaar, maar nu moet dat ook wel eventjes, omdat ik nog maar een paar dagen heb (ben zondag ook al weg). Dus nu maar de bekende dropjesmethode: doosje dropjes naast je en gewoon automatisch doorvreten ;)

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: Studeertips
« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2011, 15:00 »
Altijd als ik iets met veel jaartallen moest leren, maakte ik het visueel voor mijzelf. Ik pakte altijd een groot stuk papier en wat (kleur)potloden en maakte dan een getallenlijn. Doordat ik dan voor mij zag in welke volgorde alles achter elkaar kwam, kon ik dan vaak maniertjes bedenken om het te onthouden. Bijvoorbeeld dat ik wist dat "B" na "A" kwam en "H" na "G". Wanneer ik dan wel wist wat G was, kon ik dan vaak daaruit afleiden wat dan H was. Meestal begon ik dan ook eerst met bijvoorbeeld 3 getallen op de lijn, wanneer ik die kon onthouden, zette ik de volgende 3 op de lijn erbij en zo verder tot ze er allemaal op stonden. Wanneer ik alles in 1x probeerde te leren, lukte het mij niet en gooide ik ook alles door de war!

Met mijn laatste herkansing had ik een aantal begrippen die hoorden bij verschillende fases. In het begin kon ik ze ook absoluut niet onthouden. Ik heb ze toen onder elkaar geschreven en uiteindelijk kon ik een handigheidje vinden.

Voorbeeld van afgelopen x:
Fase 1: creativiteit - leiderschapscrisis
Fase 2: leiding geven - autonomiecrisis
Fase 3: delegeren - beheerscrisis
Fase 4: coördineren - bureaucratiecrisis
Fase 5: samenwerken

Fase 1 en 5 kon ik telkens wel onthouden. Voor de andere fases heb ik uiteindelijk bedacht:
Linker kolom gaan de overige 3 in alfabetische volgorde van Z-A. Eerst Leiding geven, dan Delegeren en dan Coördineren (L-D-C). Bij de rechterkolom is het andersom (van A-Z). Eerst Autonomiecrisis, dan BEheerscrisis, dan BUreaucratiecrisis (A-BE-BU). Wanneer ik dan bijvoorbeeld een vraag kreeg: wat komt er na de autonomiecrisis, zette ik dat rijtje even onder elkaar en wist ik dat het "delegeren" moest zijn.

De begrippen Micro, Meso en Macro gooide ik ook altijd door elkaar, terwijl die gedurende de hele opleiding naar voren kwamen. Uiteindelijk bedacht ik me: Micro is van microscoop en dus heel klein en Macro is van de GROOThandel. En Meso valt daar tussen in.

Het heeft mij altijd wel wat tijd gekost om die handigheidjes te vinden, maar uiteindelijk heeft het me wel weer tijd bespaart met leren, omdat ik dankzij de handigheidjes wel de belangrijke dingen kon onthouden :) Maar vooral het visueel maken van jaartallen op een getallenlijn heeft mij altijd heel erg geholpen!

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal