Vrijwilligerswerk
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Vrijwilligerswerk  (gelezen 6272 keer)

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Vrijwilligerswerk
« Gepost op: 1 mei 2011, 16:34 »
Hier alles over vrijwilligerswerk. Welk werk doe jij en op welke manier?

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re:Vrijwilligerswerk
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2011, 10:04 »
Een paar jaar geleden heb ik in het kader van mijn studie vrijwilligerswerk gedaan in een verzorgingstehuis. Dat hield in dat ik elke vrijdagavond samen met twee andere vrijwilligers een filmavond organiseerde: van tevoren hingen we affiches op met welke films we zouden draaien en op de avond zelf gingen we alle deuren langs om de bewoners te attenderen op de filmavond. Sommige bewoners moesten begeleid worden naar de recreatiezaal en dat deden we. Vervolgens vertoonden we de film (met beamer en zo, moesten we ook klaarzetten) en schonken we drankjes in. Na afloop liepen we weer met een aantal bewoners terug naar hun woning en ruimden we alles op. Het was zeker leuk om te doen, maar na een paar maanden was ik er wel op uitgekeken. Toch vond ik het een mooie ervaring. Het kostte me op zo'n avond in totaal ongeveer drie uur.


Sinds een paar jaar doe ik vrijwilligerswerk bij de plaatselijke werkgroep voor belangenbehartiging van mensen met een lichamelijke beperking. Ik zit bij een projectgroep die voorlichtingen en gastcolleges geeft in het onderwijs over hoe het is om met een lichamelijke beperking te leven. We gaan naar basisscholen, middelbare scholen, mbo en hbo. Met drie of vier vrijwilligers doen we ons verhaal en we nemen bijna altijd (is afhankelijk van wat de school wil) rolstoelen, blindenstokken en dergelijke mee, zodat de leerlingen zelf kunnen ervaren hoe het is om een beperking te hebben. Ook besteden we aandacht aan braille en gebarentaal. Ik vind dit echt super gaaf vrijwilligerswerk om te doen! Mijn collega's zijn gezellig en ook het voor de klas staan vind ik erg leuk. Daarnaast help ik mee met de organisatorische kant van het geven van de gastlessen en heb ik al enkele werkvormen ontwikkeld. Dit vrijwilligerswerk blijf ik nog wel een aantal jaar doen! Het is ook erg gemakkelijk in te passen in mijn agenda: als er voorlichtingen gepland staan, gaat er een mailing de deur uit om te vragen wie wanneer kan. Je schrijft in als je beschikbaar bent.


Als ik in de toekomst niet meer zo veel in het buitenland zit, wil ik weer iets met vrijwilligerswerk gaan doen met bejaarden. Ik denk dat ik me dan laat koppelen aan een eenzame bejaarde die (bijna) nooit bezoek krijgt en die breng ik dan elke week of twee weken een bezoekje. Dat lijkt me dankbaar en vooral zeer waardevol werk. Ik kan wel goed overweg met ouderen en vind het belangrijk dat er goed gezorgd wordt voor de mensen die vroeger zo goed voor 'ons' gezorgd hebben.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re:Vrijwilligerswerk
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2011, 13:02 »
Ik heb toen ik op de middelbare school zat een tijdje samen met nog wat vrijwilligers de spel-avonden verzorgd, bij het bejaardentehuis in ons dorp. Een erg leuke bezigheid.
Ik heb 2 jaar als vrijwilliger leiding gegeven bij de scouting (meisjes van 7-11 en 11-14 jaar) en een K3 dansklasje lesgegeven (meisjes van 3-6 jaar).
Op het MBO heb ik als vrijwilliger bij de dierenambulance gewerkt een jaar....

En nu doe ik vrijwilligers werk bij een online hulpverlenings site...op de chat. Erg leuk en dankbaar werk :)

Offline Jazz

  • Beginner
  • **
  • Berichten: 89
    • Bekijk profiel
Re: Vrijwilligerswerk
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2011, 16:00 »
Ik doe vrijwilligerswerk bij een verpleeghuis hier in de buurt. Hier ga ik met de mensen van de afdeling mee naar de verschillende activiteiten, zoals muziek of spelletjesmiddagen. Ook ga ik wel eens gewoon met iemand ergens een middagje koffie drinken. Ik vind het erg leuk!

@Marianne, dat wat jij omschrijft over die gastcolleges is precies een dag die wij met onze studie ook gevolgd hebben! Leuk zeg!
"Today may not be what I asked for, but that doesn’t mean I shouldn’t enjoy it anyway.”   :zwaai2:

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: Vrijwilligerswerk
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2011, 16:58 »
Ik doe al vanaf mijn 10e vrijwilligerswerk bij de gymnastiekvereniging waar ik jaren zelf heb getraind (tot mijn 14e). Het begon destijds met het helpen bij de kleutertjes en het helpen bij activiteiten (speldagen, open dagen). Dit is uitgegroeid tot wat ik nu allemaal doe. Iedere zaterdagochtend geef ik les bij 3 groepen. Het eerste uur is met kinderen tussen de 2,5 en 5 jaar. Het tweede uur zijn kinderen van 6 tot 8 jaar en het derde uur (anderhalf uur) zijn kinderen tussen de 8 en 20 jaar. Bij het tweede en derde uur houden we ook jaarlijks een onderlinge wedstrijd en in het derde uur zitten ook kinderen die meedoen aan officiële wedstrijden (wij hebben geen selectie! Iedereen krijgt bij ons de kans op eigen niveau mee te doen aan wedstrijden). Verder help ik bij verschillende activiteiten, zowel het begeleiden tijdens activiteiten als het organiseren ervan. We hebben jaarlijks speldagen, kampweekend, sinterklaas, open dag, demonstratie, "Avanti's Got Talent", playbackshow, einddisco etc. Verder geef ik ook nog wel eens training op doordeweekse dagen, wanneer er extra hulp nodig is. Hierbij gaat het om de leeftijd 6 t/m 60 jaar (onze oudste turnster is 60 jaar en traint nog op wedstrijdniveau!). Deze leeftijden zijn wel verdeeld over verschillende dagen en verschillende groepen.

Aangezien ik nu al 17 jaar actief ben bij de vereniging (vanaf het moment dat ik op turnen ging), kan ik me eigenlijk geen leven zonder de vereniging voorstellen. Wij hebben een hele open vereniging waarbij iedereen als familie wordt gezien en overal bij wordt betrokken. Het zal voor mij dan ook erg lastig worden als ik over enige tijd toch moet stoppen, aangezien ik dan naar de andere kant van het land verhuis!

Offline Yoshi

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
Re: Vrijwilligerswerk
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2011, 20:32 »
Ik doe  ook vrijwillegerswerk!
Ik doe dit met geestelijk gehandicapten die ongeveer een IQ hebben tot groep 3.
Meestal hebben ze ook nog een lichamelijke beperking.
We bezorgen ze een leuke avond ze kunnen van alles doen, achter de computer, puzzetljes maken, tekenen, kleuren of gewoon gezellig kletsen!
Het is redelijk intensief, doordat je alles in kinder taal moet vertellen ze moeite hebben om je te vertrouwen als je er net werkt en we hebben een paar mensen die zelf niks kunnen met heel veel moeite kunnen ze hun elektrische rolstoel voortbewegen en ze praten via een aparaatje waar ze op intikken dit omdat ze enorm spastisch zijn.
Deze hebben intensief begleiding nodig met drinken eten etc. daar komt binnenkort een ergotherapeut voor om ons te leren hoe wij hun het beste kunnen helpen!
Het is 1x per maand en super super leuk werk en ze waarderen je ook echt!
Nu hebben we zomerstop en vanaf het nieuwe seizoen gaan we ook een lesgevende functie erbij nemen, dus mensen leren lezen schrijven rekenen etc we hebben hier de boekjes al voor en we hebben enorm zin om hiermee te beginnen!!

24 september gaan we naar de Efteling toe, ben super benieuwd hoe ze daar op zullen reageren!
Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven.
Albert Einstein

Amanda

  • Gast
Re: Vrijwilligerswerk
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2011, 20:46 »
Ja ook ik doe nog wat
« Laatst bewerkt op: 4 april 2014, 20:21 door Aline »

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Vrijwilligerswerk
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2011, 20:48 »
Ehhh, Amanda ik volg het ff niet. Jij hebt toch een baan? Waarom heb je dan een WIJ uitkering?


Amanda

  • Gast
Re: Vrijwilligerswerk
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2011, 21:09 »
Ik ben oproepkracht. Als ik in een maand weinig werk kom ik onder bijstandsniveau, wat wordt aangevuld vanuit de WIJ. Bij <16 uur werk in de week moet ik de restant aanvullen als receptioniste. Ik moet boven de 70 uur in het lab werken wil ik boven mijn bijstandsniveau komen.

Offline Ilona

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.167
    • Bekijk profiel
    • hmsvrouwtje
Re: Vrijwilligerswerk
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2011, 22:08 »
Ik doe naast mijn opleiding ook nog wat vrijwilligerswerk, we organiseren kinder activiteiten en 1 keer per jaar een kamp. IK vind het ontzettend leuk en daarin wals ik dus ook wel eens over mijn grenzen!

Offline Rika

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.575
  • Life is a bitch. Try to make the best of it!
    • Bekijk profiel
Re: Vrijwilligerswerk
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2011, 08:21 »
@Amanda, o zo. Ik wist niet dat je oproepkracht bent. Vandaar m'n verbazing.

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal