Solliciteren
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Solliciteren  (gelezen 37863 keer)

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Solliciteren
« Gepost op: 8 september 2011, 15:31 »
Hey,

Kan iemand mij misschien helpen.
Waar ik op moet letten.
Heb morgen een gesprek voor stage.
Hebben jullie punten waar ik op moet letten en wat je wel of niet zou vertellen?

Kijk dat ik in een rolstoel zit dat weet ie.
De school heeft dat gemeld :P al.

dus helpp iemand nog idees of tips.



Door moderator Marianne: ik heb de topictitel aangepast
« Laatst bewerkt op: 26 april 2012, 20:42 door Marianne »

Offline Annemarieke

  • Forummeubilair
  • *****
  • Berichten: 1.121
    • Bekijk profiel
Re: sollicitatietips
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2011, 15:35 »
Je kunt als eerste iets netjes aantrekken. Ik zou zelf bijv. een mooie donkere spijkerbroek aantrekken met ballerina's eronder ofzo en dan een giletje. Ik weet niet bij wat voor bedrijf je gaat stagelopen maar je doet detailhandel dus ik denk dat je er wel een beetje representatief uit moet zien.

Verder zijn er dingen die je zelf voor zou kunnen bereiden. Vragen die ze zouden kunnen stellen. Probeer die voor jezelf al te beantwoorden. Dus vragen als: Waarom heb je voor dit bedrijf gekozen? Wat verwacht je bij ons te leren?

Probeer ook niet te snel te praten of te gehaast maar gewoon rustig en wat je wel of niet moet vertellen, geen idee, in welk opzicht bedoel je dat?

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: sollicitatietips
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2011, 15:43 »
Bedenk van tevoren alvast wat jij nou echt kwaliteiten van jezelf vind. Dit is iets wat meestal wel gevraagd gaat worden. Wat onderscheid jou van eventuele andere sollicitanten, maar blijf tijdens het gesprek wel jezelf! Als je je anders voordoet, komt dat uiteindelijk toch wel aan het licht. Dus vooral jezelf zijn en eerlijk blijven.

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: sollicitatietips
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2011, 15:52 »
klopt het is voor in de detailhandel voor ondernemer.
vind het nogal spannend :D haha.
het is voor 2 dagen in de week dat ik er zal gaan werken mits ik aangenomen word natuurlijk

Offline Maaike

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.615
    • Bekijk profiel
Re: sollicitatietips
« Reactie #4 Gepost op: 8 september 2011, 15:55 »
Het scheelt ook al een heel stuk als je tijdens het gesprek je gesprekspartner ook netjes aan kijkt en niet naar de grond of het plafond gaat staren. Dat maakt een zelfverzekerde indruk.

Offline rozemarijn

  • Beheerder
  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 4.283
    • Bekijk profiel
    • Roos!
Re: sollicitatietips
« Reactie #5 Gepost op: 9 september 2011, 02:34 »
Denk er ook aan dat je niet met je armen over elkaar gaat zitten, dat is een afwerende en gesloten houding, wat het meestal niet goed doet. Probeer van tevoren ook wat te weten te komen over het bedrijf, wat ze doen en waar ze voor staan. Het staat goed om al voorkennis te hebben.
Trek inderdaad wat netjes aan, een eerste indruk is vaak belangrijk.
Probeer je gesprekspartner aan te kijken en bereid je voor op vragen als : wat zijn je pluspunten, waarom ben jij beter dan andere sollicitanten etc.
En dan is er nog 1 ding: SUCCES!

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: sollicitatietips
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2011, 09:59 »
morge ga ik beginnen met mijn stage.

super spannend zeg :|

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: sollicitatietips
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2011, 11:34 »
Ik heb volgende week vrijdag een sollicitatiegesprek, maar ik weet eigenlijk al wel dat hem dat niet gaat worden. Voordat ik bij die instelling echt een fulltime baan kan krijgen, moet ik eerst gewerkt hebben in de invalploeg. En het gaat om een instelling bij mij in de regio, terwijl ik eigenlijk op zoek ben naar een baan aan de andere kant van het land (ivm plannen om samen te gaan wonen met me vriend die daar woont). Ik ga er wel gewoon heen om ervaring op te doen, en misschien is het wel iets voor tijdelijk even tot ik wel een fulltime baan heb. Ik zie het allemaal wel. Heb vandaag ook alweer 2 nieuwe brieven de deur uit gedaan voor instellingen bij mijn vriend in de buurt, dus nu even afwachten of daar reactie op komt.

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: sollicitatietips
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2011, 16:05 »
Als je op zoek bent naar tijdelijk werk, is de invalploeg dan niet ideaal?
Veel succes met het gesprek! Hopelijk steek je er veel van op.

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: sollicitatietips
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2011, 16:48 »
Het is hem juist dat ik ook al aan het solliciteren ben aan de andere kant van het land. Ik kan tijdelijk bij me schoonouders inwonen als ik daar werk vind. Dan kunnen mijn vriend en ik vanaf dan op zoek naar een huis. Het zou dus veel fijner zijn om daar al direct fulltime aan het werk te kunnen. Maar ik ga toch naar het gesprek. Al sleep ik er een 0-uren contract uit, staat toch leuk op me CV (werkervaring als starter). En dan heb ik misschien toch nog iets werk, om de tijd te overbruggen :)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: sollicitatietips
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2011, 21:09 »
Hoe bevalt je stage, Linda?

Succes met je gesprek, Inge. Ook al weet je zelf eigenlijk wel dat je daar niet lang zal blijven werken (omdat je hopelijk snel een leuke baan vindt in de goede regio van het land). Het klinkt wel als een mooie kans om concrete werkervaring op te doen en nog wat actuele referenties op te bouwen, en dus heel positief!

Ik heb morgen een klikgesprek met een van de teamleiders, als dat goed gaat (en dat verwacht ik eigenlijk wel), zit ik aanstaande maandag al in de training!

Offline *Inge*

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 236
    • Bekijk profiel
Re: sollicitatietips
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2011, 21:23 »
Succes Marielle! Hopelijk pakt het positief uit, zolang je zelf dat positieve ook maar uitstraalt morgen komt het vast goed :)

Offline Lientje

  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.428
    • Bekijk profiel
    • LYN-Design
Re: sollicitatietips
« Reactie #12 Gepost op: 6 oktober 2011, 15:02 »
mijn stage bevalt me super :)
leer er veel dingen en vind het ook allemaal heel erg intressant.
vandaag heb ik echt van alles en nog wat gedaan haha.
morgen ben ik weer van de bedrijfs leider (A) ze vechten nog net niet voor me lol.

Offline Dineke

  • Clublid
  • ***
  • Berichten: 310
    • Bekijk profiel
Re: sollicitatietips
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2011, 16:22 »
Vorige week kwam de BPV Coördinator bij me langs omdat ze een stage voor me had. Dat bedrijf wou eigenlijk een oudere jaars maar die had ze niet meer. Daarom wou ze mij er naar toe sturen omdat ik goed werk lever. Nou een mooier compliment kun je niet krijgen. Heb me even verdiept in het bedrijf  en ik kan al mijn kerntaken daar uit voeren, dus dat is super!

Nu moet ik daar dus solliciteren.. Mijn eerste sollicitatie ooit, dus echt spannend! Deze week eerst even contact opnemen met het bedrijf over de sollicitatie en dan mijn CV met motivatie op sturen. En dan hopelijk op gesprek.
Maar ik zit nog een beetje met mn persoonlijk profiel, ik weet niet goed van mezelf te zeggen wat mijn eigenschappen zijn, welke vaardigheden ik bezit en wat verbeterpunten zijn. En dat moet toch wel in de CV staan.. Iemand tips hoe je daar achter kan komen?

Offline Marianne

  • Erelid
  • ******
  • Berichten: 2.832
    • Bekijk profiel
Re: sollicitatietips
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2011, 16:41 »
Ik weet niet of er testjes of zo voor bestaan, maar misschien kun je klasgenoten, familieleden en vrienden vragen of zij wat te zeggen hebben hierover?


Wat gaaaaaf dat ze aan jou dachten!

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal