Brighton criteria
Sponsored links by Stichting Lucifer:

Auteur Topic: Brighton criteria  (gelezen 4126 keer)

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Brighton criteria
« Gepost op: 8 augustus 2011, 16:19 »
Hoofdcriteria

    * Een Beightonscore van 4/9 of meer (nu of in het verleden)
    * Arthralgie (gewrichtspijn) langer dan 3 maanden in 4 of meer gewrichten

Nevencriteria

    * Een Beightonscore van 1, 2 of 3/9 (0, 1, 2 or 3 als leeftijd 50+) [telt niet als het eerste hoofdcriterium al van toepassing is]
    * Arthralgie (> 3 maanden) in 1 tot 3 gewrichten of rugpijn (> 3 maanden), spondylose, spondylolyse/spondylolisthesis. [telt niet als het tweede hoofdcriterium al van toepassing is]
    * Dislocatie/subluxatie in meer dan 1 gewricht, of in 1 gewricht meer dan 1 keer.
    * Wekedelenreuma. > 3 lesies (bijvoorbeeld epicondylitis, tenosynovitis, bursitis).
    * Marfanoide habitus (lang, slank, spanwijdte/lengte-verhouding >1.03, bovenste:onderste segment ratio minder dan 0.89, arachnodactylie [positieve Steinberg/polstekens].
    * Abnormale huid: striae, overrekbaarheid, dunne huid, sigarettenpapierachtige littekens.
    * Oogafwijkingen: hangende oogleden of bijziendheid of antimongoloide plooi.
    * Spataderen of hernia of baarmoeder-/rectumprolaps.

Er is sprake van het hypermobiliteitssyndroom bij aanwezigheid van 2 hoofdcriteria, of 1 hoofdcriterium en 2 nevencriteria, of 4 nevencriteria. Als er een familielid is met duidelijke HMS, dan zijn 2 nevencriteria voldoende.

Marfan en andere types Ehlers-Danlos dan het hypermobiliteitstype sluiten HMS uit.

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Brighton criteria
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2011, 21:56 »
Hier moet wel bij gemeld worden dat de brighton score er vanuit gaat dat er geen onderscheid is tussen HMS en EDS type 3.
Collective madness is called sanity

Offline Marielle

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.661
  • hier staat ook iets
    • Bekijk profiel
Re: Brighton criteria
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2011, 23:33 »
Hier moet wel bij gemeld worden dat de brighton score er vanuit gaat dat er geen onderscheid is tussen HMS en EDS type 3.

Dat wist ik niet, ik dacht dat de Brighton criteria (van 1998, gepubliceerd in 2000) voor benigne hypermobiliteitssyndroom waren en geen expliciet standpunt innemen over of HMS en EDS3 hetzelfde zijn, maar alleen zeggen dat een diagnose EDS3 een BHMS-diagnose niet uitsluit. Later hebben dezelfde artsen wel duidelijk het standpunt ingenomen dat HMS en EDS3 klinisch niet van elkaar te onderscheiden zijn (Grahame en Bird waren co-auteurs van het artikel van Tinkle et al uit 2009), maar ik wist niet dat de Brightoncriteria ook al zijn aangepast, zou wel een goede zaak zijn. Heb je daar een bron voor?
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2011, 23:54 door Marielle »

Offline Nihlaeth

  • Beheerder
  • Verslaafde
  • *****
  • Berichten: 1.332
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
Re: Brighton criteria
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2011, 01:54 »
BJHS is excluded by presence of Marfan or Ehlers-Danlos syndromes (other than the EDS Hypermobility type (formerly EDS III) as defined by the Ghent 1996 (8) and the Villefranche 1998 (9) criteria respectively).

Diagnosis of Ehlers Danlos Syndrome
1998 Brighton criteria for benign joint hypermobility syndrome
Relevant because many clinicians consider EDS hypermobility type to be synonymous with benign joint hypermobility syndrome (BJHS).

Je hebt helemaal gelijk, ik kan inderdaad geen verwijzingen vinden waarin expliciet genoemd wordt dat de Brighton score gebruikt wordt voor de diagnose van EDS type 3. Wel veel verwijzingen naar het artikel van de RID alliance .

Ik vind het wel behoorlijk suggestief dat EDS III BJHMS niet uitsluit, maar misschien heb ik te hoopvol gelezen.
Collective madness is called sanity

 


Meiden met HMS/EDS zit ook op: FacebookTwitter

Powered by EzPortal